Page 1 of 1

Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Sun 22 Mar 2009, 22:17
by waern
Vad skall man tänka på vid stundande vagnboks besiktning?

Nästa vecka kommer besiktnings mannen hem på besök och skulle vilja vara lite förbredd på vad som kommer att hända vid en sådan här tillställning. Detta är ju något jag aldrig har gjort tidigare så jag vet ingenting kan man säga :think2:

Vad skall klämmas och kännas på?
Vad skall vara förbrett innan?
Hur sker betalningen?

När jag pratade med besiktigaren tidigare i telefonen så kändes det inte riktigt som om jag fick några ordentliga svar på mina frågor utan bara att det var inga bekymmer som vi löser på plats. Låter ju bra men vill som sagt förbreda mig lite innan känns det som :roll:
Ni som har gjort detta tidigare kanske kan ge lite tips :bow:

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Sun 22 Mar 2009, 22:33
by Niklas Falk
Är det Bosse?

Bogseröglor, brytare med dekal, stol och bälte (ålders märkningarna noteras), bågen kollas så den petas in rätt i Vagnboken.
Två foton på bilen (jag har bara pappersutskrifter).
Betalning för själva boken är inbetalningskort från SBF, ersättning för resa vet jag inte hur de gör med numera, det kan vara inbakat i avgiften till SBF, det har varit lite diskussioner om ersättningar utan bokföring...

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 07:33
by waern
Ja visst var det Bosse, han verkade lättsam och trevlig iallafall :up:

Foton i 3/4 vy 10,5cm x 10,5cm fungerar det så här?
Image
Image

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 07:36
by Andreas E
Niklas Falk wrote: ..., brytare med dekal, ...
Måste man ha dekalen på plats? Min plan var att visa att jag hade dekal (+ tejp för att kunna märka upp bogseröglorna) och säga att jag kommer att sätta det dekalerna inför första tävlingen. Eller det kanske de inte köper?

Fotona ska man alltså fixa själv, det gör inte besiktningsmannen?

Skruvade i stol och bälte igår inför besiktningen som är imorgon och upptäckte då att något hänt med vajerlösningen för huvudbrytaren. Innan gick det bra att vrida om huvudbrytaren med hjälp av vajern men nu gick det bara med extremt våld. Får bli en sväng till garaget sent i kväll eller imorgon bitti för att försöka lösa det (vore snopet att stupa på en sådan grej).

/Andreas K

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 08:18
by Niklas Falk
Dekalen kan nog sättas dit med tejp för att visa att du har förstått, men egentligen ska den sitta som den ska (men det kollas på tävlingsbesiktningen också).

Jag glömde en skitjobbig sak, saxsprintar till bälteskrokarna/låsen (om det är hål för det i dem). Detta är för att krokarna inte skall lirka sig ur öglorna. Man kan tro att risken är liten eftersom det är ett rent h_vete att få loss dem (inte minst under stolen) men det står saxsprint i nåt reglemente. Buntband i plast finns det de som inte gillar (tex tävlingsbesiktarna på Kinnekulle).

Fotona ser kanon ut, men det står nån Pegakombi i bakgrunden på det ena :)

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 08:29
by waern
Dom där hålen får jag kolla på i eftermiddag. Skruvar man isär grejorna tillsammans om han vill titta på infästningar å sånt?

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 09:52
by Niklas Falk
waern wrote:Dom där hålen får jag kolla på i eftermiddag. Skruvar man isär grejorna tillsammans om han vill titta på infästningar å sånt?
Bosse sliter inte ut sig om man säger så :)

Men det är ju bra om du kan beskriva hur du gjort på ett bra sätt, när man väl accepterat kostnaderna för bok och besiktning så kan man ju se till att få ut nåt av det. Att ligga i gråzonerna gör bara att man riskerar att bli stoppad i tävlingsbesiktning på nån bana istället.

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 10:22
by Hans Drangel
Andreas K wrote:
Niklas Falk wrote: ..., brytare med dekal, ...
Måste man ha dekalen på plats? Min plan var att visa att jag hade dekal (+ tejp för att kunna märka upp bogseröglorna) och säga att jag kommer att sätta det dekalerna inför första tävlingen. Eller det kanske de inte köper?

Fotona ska man alltså fixa själv, det gör inte besiktningsmannen?

Skruvade i stol och bälte igår inför besiktningen som är imorgon och upptäckte då att något hänt med vajerlösningen för huvudbrytaren. Innan gick det bra att vrida om huvudbrytaren med hjälp av vajern men nu gick det bara med extremt våld. Får bli en sväng till garaget sent i kväll eller imorgon bitti för att försöka lösa det (vore snopet att stupa på en sådan grej).

/Andreas K
Jag vagnboksbesiktigade min bil förra veckan utan problem (nästan) :D Fick nedslag på ett av mutterstyckena under bilen som håller grenbältet. Jag har kapat ner det eftersom jag ville placera det på lämpligt ställe så att bältet skulle ha en bra sträckning, men det kom då i konflikt med en balk under bilen. Kontentan blev att det inte uppfyllde kravet på 40cm2 area. Får lägga ett plattjärn mellan med tillräcklig längd för att arean ska bli godkänd.

Beträffande dekal så hade jag ingen sådan på plats för tävlingsnummer. Markering för bogseröglor hade jag tejpat med gul eltejp (som alltid) och nu tagit bort igen.

Varför har alla runda nummercirklar, är det ett krav? Tillhandahåller inte arrangören tävlingsnummer som på KM tävlingarna?

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 12:32
by Niklas Falk
Hans Drangel wrote:Varför har alla runda nummercirklar, är det ett krav? Tillhandahåller inte arrangören tävlingsnummer som på KM tävlingarna?
Jodå, du kan köpa nummer av arrangören, men eftersom vi har fasta nummer så upplever många att det är lite snyggare med vit cirkel.
Det som står i reglementen är 50x50cm fyrkant, men det är det få som använder i SPVM. Bara köpesiffrorna fungerar det med (väldigt vanligt på sevens), det är lite upp till var och en.

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 17:18
by waern
Niklas Falk wrote:
waern wrote:Dom där hålen får jag kolla på i eftermiddag. Skruvar man isär grejorna tillsammans om han vill titta på infästningar å sånt?
Bosse sliter inte ut sig om man säger så :)

Men det är ju bra om du kan beskriva hur du gjort på ett bra sätt, när man väl accepterat kostnaderna för bok och besiktning så kan man ju se till att få ut nåt av det. Att ligga i gråzonerna gör bara att man riskerar att bli stoppad i tävlingsbesiktning på nån bana istället.
Det är ju klart att man vill ha det rätt och riktigt :work: jag är bara otålmodig nyfiken och frågvis :rolleyes3:

Jag såg dom där hålen i bältesöglorna nu när jag kom hem, fungerar det med en vanlig saxpinne igenom? Image

Re: Vad tänka på vid vagnboks besiktning?

Posted: Mon 23 Mar 2009, 17:37
by Niklas Falk
waern wrote:Jag såg dom där hålen i bältesöglorna nu när jag kom hem, fungerar det med en vanlig saxpinne igenom? Image
Det är exakt en sån de tänkt sig :)