Page 1 of 1

Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Sun 22 Mar 2009, 09:36
by Per Hammarsjö
Vi kom på att vi har lite dåligt med info på sajten om detta så jag startar en tråd för att förklara och samla in info om detta så kan vi göra en sammanställning sen.

Bilen och du:
  1. Du har en bil klar enl Roadsport C reglementet.
  2. Bilen är vagnboksbesiktigad av SBF besman. Ska göras senast 3 veckor innan första tävling och kontrollbesiktas varje år.
  3. Alla säkerhetsdetaljer, overall, hjälm, handskar etc är inhandlade?
  4. Licensen är betald och du har fått licenskortet.
  5. Bilen ska vara godkänd av Svensk Bilprovning. Annars är det bara att vända när man kommer till banan!
Serieanmälan till SPVM
  1. Första steget är att anmäla dig till serien på SPVM's sajt. När du anmäler dig anger du att du ska köra i Roadsport C. http://www.spvm.se.
    Kör du Miata så kör du både i Roadsport C och MX-5 CUP klassen. (Samma race, olika poängtabeller)
    Gör det på en gång! För når vi upp till mer än 15 bilar kan vi kanske börja hävda eget heat om vi vill! Då får vi köra Roadsport C för ett par hundralappar extra! Dvs dubbel körning under helgen! :)
  2. Glöm heller inte att registrera er och skapa en förarprofil på sajten! Vi behöver några fler miator för att sätta upp förarpresentation under MX-5 CUP.
- Serieanmälningsavgift.
Avgiften är 150 kr per race eller 500 kronor för hela säsongen. Betalas i förskott.

Anmälan till respektive race.
Anmälan inför varje race läggs upp på SPVM's sajt. Jag är osäker på hur det fungerar i år om var och en måste skicka in anmälan.
Men håll utkik på sajten så ofta ni kan för att kolla om information och anmälan om racet dykt upp. Det är inte SPVM som styr utan arrangör som skickar ut. SSK, MGCC, etc...
Anmälan och anmälningsavgiften ska vara betald ett par veckor innan varje race. På vissa tävlingar kan man betala på plats. Ex Kinnekulle.

Anmälningsavgift för varje race ligger mellan 2000-2500 kronor ca!

De tävlingar som ingår i cupen i år är: Kinnekulle, Knutstorp och Falkenberg. Men många av oss köra alla tävlingar. Velodromloppet på Gelleråsen är väl värd att delta på.

I vissa fall ingår transponder (den som mäter våra varvtider och placeringar). I vissa fall får man hyra en för några hundralappar. Mitt tips är att köpa en egen. Det svider lite i början då den kostar ca 2500 kronor men efter ett par tävlingar har man tjänat in den. (Jag har fortfarande inte gjort det och svär varenda gång avgiften för hyra dyker upp)
El och depåplats ska ingå i anmälningsavgiften. (Rätta mig om jag har fel Falk!)

Tips, många av oss bor på i depån under helgerna. Grymt trevligt! Husvagn, husbil eller som Falk – Tält! :)

Hoppas jag fått med allt? Men kommer ni på något så fyll på!!

// Per

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Sun 22 Mar 2009, 10:39
by Fredrik Henriksson
Dubbla race!!!!!!!!!!!!!!!!!! :!: :shock: :P 8) :twisted: :racesmile: :banana: :bow: :up: :burnout:

Anmäl er nu för böveln!!! :D :arrow: http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan

Blir det dubbla race kan man ju gräva ner eventuellt gnäll över anmälningsavgift... :)

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Sun 22 Mar 2009, 12:56
by Josen
5. Bilen ska vara godkänd av Svensk Bilprovning. Annars är det bara att vända när man kommer till banan!
Om bilen inte hinner besiktigas inför tävligen ( dvs har kör-förbud ) kan vi delta utom tävlan då (Vagsn-bok OK) ?
Jag kommer passa serien i år om jag inte får köra med ev obesiktigad bil ( dvs betlar inte in iförväg för att bli hemskickad om inte SBP finns och inte får tillbaka anmälnnings-avgiften )
Har för tajt schema under våren för att hinna allt.

Vet att MGCC tillåter att delta utom tävlan - men hur gör de andra, är det någon SPVM representat som skall säga bu eller bä i år ?

/Joachim

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Sun 22 Mar 2009, 16:06
by Niklas Falk
Fredrik Henriksson wrote:Blir det dubbla race kan man ju gräva ner eventuellt gnäll över anmälningsavgift... :)
Om nu detta skulle kunna inträffa (lite svårt att göra det hux-flux på plats eftersom det kräver viss framförhållning för arrangören (alla heat tar ju lika mycket tid)) så blir det samma upplägg som att dubbla mellan Roadsport+Modsport. Jag minns inte vad det kostar att anmäla sig i en klass till, men det är inte dubbelt (jag har nån vag minnesbild om en tusenlapp till). Låt oss samla 15st först så får vi se hur vi kan förhandla fram upplägget. Kanske kan man uppfinna ett heat till SSM.
Efter det så är det ganska lockande att ta fram Ma5da reglementet (1,6a med minst 940kg med förare) och skapa en entypsklass inför 2010. Med lite regbesiktningsmagi (regbes med bur alt standardrallybil) kan man förmodligen dubbla med Roadsport. Den diskussioner fortsätter ---> Här

Angående obes utom tävlan i Roadsport så är det nåt jag får fundera på tillsammans med Kjell Löf. Vi har ju en fundering på att kunna bjuda in Holländarna att köra utom tävlan, det är ju samma läge. Modsport med en Roadsportpreppad miata är ju inte så skoj (minst 3-10 sek efter på kullen tex).

  • Transponder har ingått på Knutstorp, på Kinnekulle kostar hyra 500kr, på Falkenberg minns jag inte vad de tog i hyra. Nypris ca €295 med frakt direkt från AMB-IT.com
    Att ha en fast monterad som går på tändningsström är en fröjd, fipplandet med dåligt laddade hyrestranspondrar tillför inget bra till helhetsupplevelsen (inte att behöva komma ihåg att lämna tillbaka dem heller, om körkortet ligger som pant blir det ännu jobbigare när (inte om) man missar).
  • Det är fler än jag som tältar i depån. Stadiums Classic 4 är ett bra kupoltält med ståhöjd i mitten (dvs man kan byta om skyddad från regn). Sports Outlet i Kållered har några kvar för 699:-, de kostar 1199:- vanligtvis.
    Det går tom att samsas två tävlande i ett sånt 4manna, fråga Cyberoid och Dennis.
  • Elanslutning kan kosta pengar, de beror på (på SSM ingår allt). Men en förlängningssladd och kabelvinda brukar lösa det mesta (dvs låna lite ström från nån granne som "har över"), det är ju mera mobilladdare än däcksvärmare vi använder det till.
  • Presenning (extrema lättviktstyper verkar inte gillas av SSK längre) och brandsläckare kontrolleras nästan varje gång, saneringsmedel inte så ofta.

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Mon 30 Mar 2009, 07:23
by Andreas E
Vad behöver man fylla i för blanketter till SPVM? Är det bara denna:
http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/v ... SPVM07.xls

Har för mig att jag sett ytterligare en blankett med detaljer om bilen (typ längd, bredd osv).

/Andreas K

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Mon 30 Mar 2009, 09:07
by Niklas Falk
För SPVM är det bara vagndeklarationen, längd etc är till vagnboken.

Jag har en ny variant av den men jag har inte fått tag på Per att fixa en mailadress på spvm.se för inskickning.
Iår ska nämligen alla vagndeklarationer hängas ut offentligt (rimlig delmängd av infon iaf).

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Mon 30 Mar 2009, 19:13
by Niklas Falk
Andreas K wrote:Vad behöver man fylla i för blanketter till SPVM? Är det bara denna:
Nu finns den nyare förenklade (för en del iaf) vagndeklarationen uppe och mailadress skapad:
www.spvm.se

Jag hoppas att det blev lite enklare nu. Om jag kan förenkla/förtydliga ytterligare så säg till.

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Tue 31 Mar 2009, 22:36
by Dennis Kullman
Får man "ljuga" och i vagndeklarationen påstå att bilen väger MINDRE än den gör i verkligheten?
När man som jag och min bil har ca 150 kg övervikt, så kan man ju lika gärna skriva 900 kg så har man ju "lite" marginal... Mitt ekipage väger väl strax under 1000 kg om jag minns rätt.

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Tue 31 Mar 2009, 22:44
by Andreas E
Dennis Kullman wrote:Får man "ljuga" och i vagndeklarationen påstå att bilen väger MINDRE än den gör i verkligheten?
När man som jag och min bil har ca 150 kg övervikt, så kan man ju lika gärna skriva 900 kg så har man ju "lite" marginal... Mitt ekipage väger väl strax under 1000 kg om jag minns rätt.
Och hur gör man med viktuppgift om man inte har vägt bilen någon gång? Min lär väga något mer än en originalbil (pga båge och noll lättning), men ska jag knappa in min bedömning av vikten eller ska det lämnas tomt till en riktig vägning gjorts?

/Andreas K

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Tue 31 Mar 2009, 22:58
by Niklas Falk
För att det ska fungera så behövs det en viktupggift (det är den som ger däcksbreddgränsen). Det är inga problem att vara mindre exakt nedåt, men inte uppåt.
Vagndeklarationerna som kommer in dyker numera upp här (så ni kan hålla koll på varandra lite):
http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport (det var lite pyssel innan jag blev iaf halvnöjd).

Edit: Nu är nr98 uppe :up:

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Wed 01 Apr 2009, 07:16
by Andreas E
Med en NA(91a) med original motor, ingen ABS, osv får jag, om jag förstått det rätt, 5% tillägg på motoreffekten för omprogrammerbart tänd- och insprutningssystem. Men jag kan inte se att jag ska ha några andra tillägg, stämmer det?

/Andreas K

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Wed 01 Apr 2009, 09:32
by Niklas Falk
Andreas K wrote:Med en NA(91a) med original motor, ingen ABS, osv får jag, om jag förstått det rätt, 5% tillägg på motoreffekten för omprogrammerbart tänd- och insprutningssystem. Men jag kan inte se att jag ska ha några andra tillägg, stämmer det?
Jupp, 853kg minimivikt, precis som för Dennis.
Trots att du med marginal ligger under gränsen ange även däcksbredden så blir det samma information för alla.

När du är klar kan du ju leka med Modifierad motor och se vilka viktgränser det skulle ge med lite olika alternativ.
Jag kanske skulle gjort tillägg/avdrag med checkboxar och validering men detta får duga tills vidare.

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Thu 02 Apr 2009, 09:47
by Niklas Falk
Nu har ni fått lite startnummer :)

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Fri 17 Apr 2009, 12:47
by Niklas Falk
Och nu är anmälan till Kinnekullepremiären uppe.
http://www.spvm.se

Direktlänk för den som inte orkar läsa all nyttig info)
E-anmälan -->

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Posted: Sat 18 Apr 2009, 14:17
by Per Hammarsjö
Sweet! Det värmer i mitt hjärta att jag nu ser 11 Miator i Roadsport C! :)
Hur många kör premiären tro?

PS. Övriga diskussioner som tråden växlade till är flyttade till: http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... ?f=4&t=838

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader et

Posted: Tue 07 Feb 2012, 22:55
by seved
Per Hammarsjö wrote: - Serieanmälningsavgift.
Avgiften är 150 kr per race eller 500 kronor för hela säsongen. Betalas i förskott.
// Per
Lyfter en gammal tråd. Har kollat både här och på spvm:s hemsida och kan bara hitta info om serieavgift för hela 2012...

Finns avgift per race kvar nu för tiden? Hoppas på att komma till start och räknar med att köra 2 helger, så för mig kanske det är att föredra att betala avgift per race.

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader et

Posted: Wed 08 Feb 2012, 09:03
by Lejban
seved wrote:
Per Hammarsjö wrote: - Serieanmälningsavgift.
Avgiften är 150 kr per race eller 500 kronor för hela säsongen. Betalas i förskott.
// Per
Lyfter en gammal tråd. Har kollat både här och på spvm:s hemsida och kan bara hitta info om serieavgift för hela 2012...

Finns avgift per race kvar nu för tiden? Hoppas på att komma till start och räknar med att köra 2 helger, så för mig kanske det är att föredra att betala avgift per race.
Det kostar 300:- per tävling. http://www.spvm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1157

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader et

Posted: Wed 08 Feb 2012, 14:57
by seved
Lejban wrote: Det kostar 300:- per tävling. http://www.spvm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1157
Ok, tack. Lite konstigt bara, eller har jag missat nåt :?: :?:

Alternativ 1: Vara ut i god tid med serieanmälan - kostar 1000 kr.
Alternativ 2: Köra 1, 2 eller 3 helger och betala på plats - kostar 300, 600 eller 900 kr.

Måste alltså upp i 4 helger för att det ska löna sig att serieanmäla sig och betala redan nu.

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader et

Posted: Wed 08 Feb 2012, 15:04
by Niklas Falk
seved wrote:Måste alltså upp i 4 helger för att det ska löna sig att serieanmäla sig och betala redan nu.
Från SPVMs horisont är det inte så konstigt, med en serie om fem helger där du inte får räkna bort ett enda heat.