Vilken attityd skall vi ha i close combat ?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Vilken attityd skall vi ha i close combat ?

Post by Josen »

Vi vässar alla våra vapen inför säsonges race, utan tvekan kommer det bli jämna race där många bilar nu åker fort.
Kommer förmodlgen bli klungor av bilar. Hornen växer alltid och kanske skall vi fundera på vilken attityd vi visar varandra på banan - inget skulle förstöra stämingen så om en större krasch/olycka skedde. De flesta av oss finansierar detta ur egen ficka och tror inte man har råd med att smälla bilen stort.

Själv kan jag vara lite väl tuff och backar ju inte för lite kontakter men kommer försöka backa av mera och i alla fall försöka tänka mig för ;) Speciellt nu när fler bliar har helburar :twisted:

Så skall vi formulera någon policy/rekommendation ? Typ "Heller hel bil hem än höga placeringar"

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
P-O Håkansson
Posts: 33
Joined: Fri 07 Mar 2008, 14:40

Re: Vilken attityd skall vi ha i close combat ?

Post by P-O Håkansson »

Hej

Kör inte Porschesnubbarna i PCSR med regeln att alla som är inblandade i en incident blir utan poäng? Det avskräcker kanske lite?

Mvh,
P-O
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Vilken attityd skall vi ha i close combat ?

Post by Per Hammarsjö »

Det här är ju skitsvårt.

Visst ska vi inte köra på varandra. Men samtidigt kan vi ju inte hålla säkerhetsavstånd...

Ibland kommer det ju lite svåra luckor som man chansar på.
Det händer ju att man då och då släpper förbi för man märker att man har svårt att hålla någon bakom. Oftast lättare att hänga på någon annan..

Jag tror det är svårt att formulera någonting. Man blir väl diskad idag om man kör på någon annan? Tror inte man tänker på sånt när man är på banan..

Lagom nivå och inte trigga varandra för mycket innan race tror jag på och så klart tänka med skallen och inte ...... Let the best man och bil vinna!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vilken attityd skall vi ha i close combat ?

Post by Cyberoid »

Kontakt är inte tillåtet punkt slut. Hur det sedan bedöms är väl upp till tävlingsledningen?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Vilken attityd skall vi ha i close combat ?

Post by Josen »

Kör inte Porschesnubbarna i PCSR med regeln att alla som är inblandade i en incident blir utan poäng? Det avskräcker kanske lite?
Det tycker jag är en bra regel - samma gäller i kapp-seglingar. funkar kanon. Triggar till att ge plats, blir för lätt att skylla på jagande annars.
Kontakt är inte tillåtet punkt slut. Hur det sedan bedöms är väl upp till tävlingsledningen
Jo visserligen men det är svårt att undvika i alla lägen, själv har jag backat undan rejält för Falken två gånger men har ju också puttat på andra bilar också :oops: ofrivilligt Sen är det omöjligt för tävlingsledningen att hålla koll tror jag, i varje fall på den nivå vi kör på.

Så reglen som P-O föreslår tycker jag är kanon båda ryker vid större kontakter.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Vilken attityd skall vi ha i close combat ?

Post by Fredrik Henriksson »

Som totaletta inför sista cupracet det är bara att putta till totaltvåan om man råkar ligga bakom för att säkra cupsegern mao... :think2: ;)

Det finns, som redan sagts, ett regelverk som klart säger att det inte är ok med kontakt. Ser inte behov av mer regler. *allergi* Tycker däremot att det är bra att vi snackar om det så vi tänker på det ute på banan. Tyckte själv att attityden på SSM förra året drog sig mot en allmän acceptans vad det gällde kontakt, mkt surr med inställningen "har du gett dig in i leken...".

Regler i all ära, tror det är viktigare att vi snackar med varandra om attityd och inställning så alla tänker på att uppföra sig på bästa sätt... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vilken attityd skall vi ha i close combat ?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Regler i all ära, tror det är viktigare att vi snackar med varandra om attityd och inställning så alla tänker på att uppföra sig på bästa sätt... :)
Med rimliga samtal så borde vi kunna hålla oss till en rimligare situation än i Ginetta Cup,
Men det kräver ju att man har lite självbevarelsedrift (tex offra en kurva för att kunna ta tillbaka senare) och respekt för varandra.

Regler som ligger utanför tävlingsledningens kontroll (dvs egna) måste även hanteras utanför, i så fall av vem?
Sen kan man ju alltid påverka tävlingsledningen att jobba mera med kontakt, det finns några klasser där det byts lite mer plåt (mest plast) än önskvärt tycker jag, men fortfarande mycket mindre än i andra större klasser med på pappret samma regler (Carrera Cup och STCC tex).
Post Reply