Hur få snygga tävlingsnummer på bilen?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Hur få snygga tävlingsnummer på bilen?

Post by Andreas E »

Hur han ni som redan kör Roadsport löst det med nummer på bilen? Är det vanligaste att köpa färdiga från typ dekaltrim.se eller har ni fixat det själva (om ni gjort det själva, vad har ni använt för typ av plastfilm och hur har ni gjort)?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur få snygga tävlingsnummer på bilen?

Post by Niklas Falk »

Om du inte vill att det ska se alltför proffsigt ut så kan man skriva ut på A4 papperetikett med laserskrivaren, sen laminerar man det på bilen mha 50mm bred klar kontorstejp (och skär tejpen försiktigt med rakblad efteråt så den täcker etikettkanten bra).
Första tävlingen med papperssiffror
Första tävlingen med papperssiffror
2007 Kinnekulle3 800.jpg (41.78 KiB) Viewed 1098 times
En del av mina såg inte fördj_liga ut förrän efter två säsonger (och en blöttes upp eftersom tejpen inte täckte en kant mer än nån mm, papperetiketter delar sig). Men de såg inte perfekta ut från början heller.
Senaste tävlingen, förardörren har fortfarande orörd etikettlösning
Senaste tävlingen, förardörren har fortfarande orörd etikettlösning
5Road080907-075_800.jpg (36.32 KiB) Viewed 1098 times
Hmm, det börjar bli kladdigt många "parkeringslappar" på rutan :)

Att få dem utskurna i vinyl av vilken firma som helst blir ju mera långlivat (och ser mindre "skitigt" ut)

Fet Verdana sträckt så den täcker var mitt val.

SVKG's jubileumslogotyp gjorde jag detsamma med, och färglaserutskriften har klarat två års i blandade miljöer mycket bättre än jag kunde hoppats på, iofs garage normalt men färgerna har inte blekts mycket, det är ju ändå två år.
Att kladda själv gör ju att man i teorin kan testa fler varianter än man annars skulle gjort, att jag sen är lat och nöjer mig bara det funkar ok behöver ju inte betyda att andra måste det. :)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur få snygga tävlingsnummer på bilen?

Post by Cyberoid »

Finns det något bra ställe som säljer runda bakgrunder att klistra på? Dekaltrims är väl rektangulära? Det var väl en sådan jag fick av dig Niklas och klippte till (med blandat resultat)? :roll: :wistle: :D Annars får man väl besöka en dekalfirma och få det fixat.

Sen är det väl enklast om man köper färdiga nummer (med en kombination som ingen använder i Roadsport) och klistrar dit? De finns ju att köpa på tävlingarna tex. Så slipper man pilla mer med det. Alternativt en magnetbakgrund om man vill köra utan nummerlappar mellan racen.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur få snygga tävlingsnummer på bilen?

Post by Niklas Falk »

Själva numret tilldelas ju efter serieanmälan till SPVM (eller efter anmälan till racet), så det finns ju ingen vits att hasta. För oss som tävlat de senaste året så kommer vi att kunna behålla samma nummer. Nya i C kommer sannolikt att få "80-nummer".

Standardsiffror som man köper av arrangören ser ut som de jag har på huven på den andra bilden, helt funktionella.

Cirklar i vit bra vinyl (tex 40cm) fixar vilken dekalfirma (fönsterdekorfirmor etc) som helst till ganska lågt pris (enkel lättjobbad form minst sagt).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur få snygga tävlingsnummer på bilen?

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Själva numret tilldelas ju efter serieanmälan till SPVM (eller efter anmälan till racet), så det finns ju ingen vits att hasta. För oss som tävlat de senaste året så kommer vi att kunna behålla samma nummer. Nya i C kommer sannolikt att få "80-nummer".
....
Finns det någon sammanställning vilka nummer som är upptagna och har man någon möjlighet att påverka vilket nummer man får? Det vore ju roligt att få ett nummer man kan relatera till (synd att man är född på 70-talet och inte 80-talet...).

Tycker din lösning med att fixa nummerna själv med skriva och klartejp låter bra, Niklas. Får bli det när bilen är klar och jag är anmäld till SPVM.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur få snygga tävlingsnummer på bilen?

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:Finns det någon sammanställning vilka nummer som är upptagna och har man någon möjlighet att påverka vilket nummer man får? Det vore ju roligt att få ett nummer man kan relatera till (synd att man är född på 70-talet och inte 80-talet...).
Reultatlistorna från 2007 och 2008 visar vilka nummer som med väldigt stor sannolikhet är upptagna 2009.
http://www.roadsport.se/index.php?page= ... ultat-2008
Jan Nordgren är den som delar ut dem så fråga går ju alltid.
Andreas K wrote:Tycker din lösning med att fixa nummerna själv med skriva och klartejp låter bra, Niklas. Får bli det när bilen är klar och jag är anmäld till SPVM.
Det går ju att göra precis som man vill, så länge som det är klart och tydligt. Med magnetcirklar så kan du ju vara inne på ett plant bort och trixa, färre ursäkter till problem då naturligtvis :)
Post Reply