mental träning

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

mental träning

Post by Fredrik Henriksson »

Sitter och tittar på filmer från i somras. :) längtan e svår

En sak jag noterar är att det även i sprint är väldigt svårt att hålla fokus, kommer nästan alltid en klump med sämre varv i varje pass/tävling.

Bakåtkameran här visar lite på vad jag menar: http://se.youtube.com/watch?v=m17f9AIgt ... re=related

Hänger med bra i början, tappar (fokus?) i mitten för att sedan närma sig något eller åtminstone inte tappa mer.

Tittar jag på mina performanceboxfiler så hittar jag stora skillnader även mellan olika pass med samma förutsättningar. 60 minutes på kullen gick första delen inkonsekvent med blandning mellan 1.04, 1.05, 1.06 tider. Nästa pass ligger jag på 1.04 tider varje varv, vilket berodde på att jag blev förbannad på mig själv över min usla körning passet innan.

Man kanske skulle gå en psykologikurs eller nåt... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: mental träning

Post by Per Hammarsjö »

Så är det för mig ocskså. Jag märke förra året att min koncentration var bättre än året innan. Men att jag fortfarande tappar fokus efter ett tag. Speciellt om något händer, man klantar sig, kör av eller liknande. Då har jag svårt att få tillbaka koncentrationen den rundan.
Jag tror det ger sig efter ett tag. Det är så mycket som spelar in i början också. Man lär sig bilen, lär sig köra, lär sig våga. Såklart saker går åt helvete... :)

Vi kan köra avslappningsband innan varje pass i år Fredrik? Ligga där i depån och lyssna till vågornas sång.. HAha..
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: mental träning

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Vi kan köra avslappningsband innan varje pass i år Fredrik? Ligga där i depån och lyssna till vågornas sång.. HAha..
Kör med avslappningsmusik under racet istället, då kanske det blir lättare att komma förbi :)

Det är svårt att träna racing i garaget. Onlineracing ger ju ungefär samma anspänning över ungefär samma tider. En liten miss och du hamnar långt efter de andra (och en enkel restart hjälper inte på samma sätt som när man jagar ett eget varvrekord).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: mental träning

Post by Josen »

Koncentration är A och O, förmågan att kunna mata snabba jämna varv ger vinst. Att sätta ett snabbt varv räcker inte. Bilspel och hyr-kart är grymmma träningar. Sen är det alltid lättare att jaga än att bli jagad ;) Ser fram emot sommaren när bilarna ligger inom 1/2 sek alla, då är det inte häftigaste modden som gäller utan förmågan att vara taktiskt och hålla huvudet kallt som räknas. Och att slippa långsamma A/B bilar som ställer till det....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: mental träning

Post by Fredrik Henriksson »

Visst, men innan ljudbanden måste vi ju köra Yoga och qigong. Sen kan dom andra hälsa hem! :ass: :burnout: :mrgreen:

Det ligger mkt i att det är mentalt tuffare att bli jagad. Kunde knappt göra annat än att glo i backspegeln när Dennis låg bakom på Knutan i höstas.
Att hoppas på ett ensamt C-fält redan till sommaren tror jag är optimistiskt. Hur många miator måste vi bli för att få eget heat? För att få C ensamt måste det iaf vara drygt 30 totti i roadsport och C måste vara störst.
Hur många är vi som är på g inför säsongen? Ställde inte du den frågan för någonn månad sedan Per?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply