Alternativ till racebuss

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Alternativ till racebuss

Post by Niklas Falk »

Hittade ett lite (men inte mycket) annorlunda koncept som Racebuss:
Mercedes Sprinter 312D Skåp (122hk) -98
Med skåpmått på 430x190 invändigt så passar det ju en Miata ganska perfekt (man får kravla en del och sidodörr får tas upp för att spänna fast). Skåphöjden på 220cm gör ju att det går att få in ganska mycket ovanför bilen också (säng, kylskåp etc).
Kylaggregatet kan ju användas som AC när/om det blir lite varmt :)
Det verkar vara ganska bekvämt låg lasthöjd också.

Det är väl tur att man saknar plats. :D
Årsskatten svider ju en del, det räcker ju till en hel racehelg inklusive allt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Alternativ till racebuss

Post by Fredrik Henriksson »

Ingen dum idé! Funkar väl med b-kort t.o.m.! :)

Men men, platsbrist som sagt... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Alternativ till racebuss

Post by Josen »

Vad gött att man köpte sig en Omega + kärra och har det klart för säsongen. Klart användbart till massa annat också :) Racingen blir bra mycket enklare med kärra och supportbil :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Alternativ till racebuss

Post by Fredrik Henriksson »

Lade precis handpenning på en lätt lastbil. :oops:

Jäkla Niklas! :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alternativ till racebuss

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Lade precis handpenning på en lätt lastbil. :oops:

Jäkla Niklas! :wink:
--AsGarv-- :D :nyah:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Alternativ till racebuss

Post by Cyberoid »

:drunk: :mrgreen: :wink:

Finns det någon länk till objektet?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Alternativ till racebuss

Post by Fredrik Henriksson »

http://www.blocket.se/vi/19774103.htm?ca=15_s

Över 1.80 invändigt. En skiva på flaket under transport som man sedan lägger över stolarna + en madrass och man har en sovplats... :)
Ska köpa "biltemaramper" att köra upp lastbilsframhjulen på vid lastning så inte trösklarna på miatan fastnar när man kör upp räsern...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Alternativ till racebuss

Post by Peter Sandström »

Känns lite som grundtanken med Roadsport, dvs att hålla nere kostnader och köra till o från tävlingar med en "vanlig gatbil" börjar bli alltmer urvattnad och avlägsen.... :wink:

(Själv letar jag biltransportsläp för att dra Miatan till o från banträffar så jag är inte bättre jag.. :wistle: ..)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alternativ till racebuss

Post by Niklas Falk »

Peter Sandström wrote:Känns lite som grundtanken med Roadsport, dvs att hålla nere kostnader och köra till o från tävlingar med en "vanlig gatbil" börjar bli alltmer urvattnad och avlägsen.... :wink:
Det var länge sen som rulla på egna hjul var norm (tidigt 90-tal ungefär). Det sammanföll väl lite med introduktionen av Yokohama A008R då det kom ett däck som började generera grepp vilket ger stor vinst med att jobba med chassi etc.

Sevens etc har åkt kärra ganska länge (resan till banan kan väl gå an men 60mil hem på söndag kväll kan vara ganska jobbigt).

Men det ingen som tvingar nån till nåt, valet är fritt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Alternativ till racebuss

Post by Fredrik Henriksson »

Mjo, som tur är står det redan ett antal roadsporttrailers och bussar i depån så det lär inte kastas så mkt sten i den glashuscommunityn. ;)

Nä, det funkar att åka racebil till och från banan men man är helslut när man kommer till banan efter timmar i buller, blåst och skak på motorvägen. Att man sen vet att bilen kommer hem trots haveri, att man spar däck och hotellkostnad samt inte snednöter däcken med mkt rakåka (hjulen står ju som korten i ett korthus) gör att det sammantaget med komforten blev ett ganska enkelt beslut.:)

Att sen ha en flakbil när man ska frakta annat e ju inte fel... 8) :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Alternativ till racebuss

Post by Peter Sandström »

Kanske är dags att revidera introduktionen av Roadsport på dess egna hemsida.. :wink: :) ..

http://www.roadsport.se/index.php?page=roadsport

Känner själv att en enkel banträff 30 mil hemifrån kan vara en pina att åka hem ifrån och det kan som sagt vara ett lotteri att bilen är hel. Var tex inte så kul med skuret framhjulslager på Kinnekulle i somras, men jag tog mej hem.. :racesmile: .
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alternativ till racebuss

Post by Niklas Falk »

Peter Sandström wrote:Kanske är dags att revidera introduktionen av Roadsport på dess egna hemsida.. :wink: :) ..

http://www.roadsport.se/index.php?page=roadsport
Tycker jag inte.
Roadsportklassen har en lång tradition, grundtanken var att sportvagnsägare skulle kunna deltaga med sin bil i tävling på helgen och använda den för transport i veckans övriga dagar
Grundtanken var verkligheten i slutet på sjuttiotalet och i början på 80-talet (även om inte alla använde entusiastbilen till all transport).
Att det är få som har sin enda bil som tävlingsbil idag är en del av utveckligen men grundtanken är fortfarande att du skall kunna delta med standardsportvagn utan alltför stora åtgärder (enda arenareglementet för bil inom SBF som har dispens för att slippa helbur). Att du sen behöver pilla på bilen för att ha chans på pallplats är ju inte konstigt, och det kan medföra att en del väljer att jäsa i dragbil på vägen till/från.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Alternativ till racebuss

Post by Josen »

Niklas Falk wrote:
Peter Sandström wrote:Kanske är dags att revidera introduktionen av Roadsport på dess egna hemsida.. :wink: :) ..

http://www.roadsport.se/index.php?page=roadsport
Tycker jag inte.
Roadsportklassen har en lång tradition, grundtanken var att sportvagnsägare skulle kunna deltaga med sin bil i tävling på helgen och använda den för transport i veckans övriga dagar
Grundtanken var verkligheten i slutet på sjuttiotalet och i början på 80-talet (även om inte alla använde entusiastbilen till all transport).
Att det är få som har sin enda bil som tävlingsbil idag är en del av utveckligen men grundtanken är fortfarande att du skall kunna delta med standardsportvagn utan alltför stora åtgärder (enda arenareglementet för bil inom SBF som har dispens för att slippa helbur). Att du sen behöver pilla på bilen för att ha chans på pallplats är ju inte konstigt, och det kan medföra att en del väljer att jäsa i dragbil på vägen till/från.
Hade vi haft ett reglemente som såg till att det var större skilland modsport och Roadsport hade denna tradition kunnat fortleva, tror det är svårt att backa nu. Men däremot att lägga till en D klass med högre vikt/effekt gräns + att styra bort vad som är tillåtet ( plast-rutor. däcks regelement ) tror jag skulle kunna skapa en klass som fick ut fler bilar på banan. Ta alla alfor och MG som inte längre kan hävda sig. Också miator och motsvarande som inte vill ta hela vägen ut skulle ha en vettigt klass att rejsa i.

Om jag jämför med segligen finns det några klasser där det i reglementet står att det INTE är tillåtet att plocka ut inredning eller lätta, också specat att ett set segel får användas. Gissa vilka klasser som är störst ? De med fritt regelemte ( kolfiber, kevla, bla bla.. ) eller folkbåts klasserna ? Vilken klass är roligaste att tävla ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Alternativ till racebuss

Post by Andreas E »

Peter Sandström wrote:Känns lite som grundtanken med Roadsport, dvs att hålla nere kostnader och köra till o från tävlingar med en "vanlig gatbil" börjar bli alltmer urvattnad och avlägsen.... :wink:

(Själv letar jag biltransportsläp för att dra Miatan till o från banträffar så jag är inte bättre jag.. :wistle: ..)
Jag planerar att begå min race-debut i MX-5 Cup 2009 och för min del blir det körning med Miatan till och från banan. Miatan fungerar dessutom som bruksbil (har ingen annan bil) till och från sommarstuga, för att storhandla osv. Hoppas att det är fler som ska tävla 2009 som har en ambitionsnivån som är att tävla med sin vanliga "gatbil".

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Alternativ till racebuss

Post by Per Hammarsjö »

De flesta använder ju bilen till vardags också.

Jag kommer fortsätta göra det. I år mer än tidigare år då jag äntligen får lagliga bälten att fungera.. :)
Dessutom har jag hittat ett par vinterdäck, 20 år gamla, som måste lekas sönder... :)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alternativ till racebuss

Post by Niklas Falk »

TW200 i 195/50-15 som däcksreglemente och 9kg/hk så hade det kanske blivit nåt, men då skulle man helst öppna upp för alla sorters karosser mellan 800-1600kg.
Men 200hk i 1500kg är ju rätt vanligt idag så det får bli nåt gatreggat fyndbörsen cup med bara båge istället?

Roadsport är det enda reglemente som inte kräver bur, så det är svårt att skapa nåt nytt som inte kräver mycket modifiering (eftermontera omodifierad inredning efter bur går ju inte, knappt efter båge (tänk på att alla inte vill tävla med miatar, enhetsklasser är enklare)).

Även när det gäller segling så har jag sett ganska få i pendlingstrafiken, och de verkar behöva kärra när de transporteras på vägen ;) :D

Jag säger inte att det är omöjligt, bara att det är lite jobbigt (eller den late nöjer sig med den plogfåra han ramlat ner i).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Alternativ till racebuss

Post by Fredrik Henriksson »

Bilarna är ju besiktigade så man vore ju galen om man inte plockar ut sin leksak annat än till tävling... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Alternativ till racebuss

Post by Josen »

Även när det gäller segling så har jag sett ganska få i pendlingstrafiken, och de verkar behöva kärra när de transporteras på vägen
Nej samma visa där, folbåts klasserna seglar sina båtar och bor i dem under tävlingarn, extrem båtarna trailas eller åker tåg :o same same - but different...

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Alternativ till racebuss

Post by JOnas »

Dessutom har jag hittat ett par vinterdäck, 20 år gamla,
:D Kul, då kan du öva i vinkel! :cowboy:

Gillar Niklas & Cyberoids reaktion på Henrikssons inlägg ang. lätt handpenning. Fastnade i ett brett smajl! :applause: :up:
Finns det någon länk till objektet?
:drunk: :mrgreen: :wink:

Fredrik Henriksson wrote:Lade precis handpenning på en lätt lastbil. :oops:

Jäkla Niklas! :wink:
--AsGarv-- :D :nyah:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Alternativ till racebuss

Post by Fredrik Henriksson »

:mrgreen: Kan man rå för att man är lättpåverkad? :drunk: När nån kommer med en god :whisper: :idea: Så blir d lätt :banana: och man handlar först och :think: sen. Blir :up: för d mesta. :bananahead: Annars får man :work: det senare och ta lite :bananabehind:

:mrgreen: :mrgreen:

Undra om det är tillåtet att lasta 1700kg på den även i Tyskland när det är ok i Sverige? :think:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alternativ till racebuss

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Undra om det är tillåtet att lasta 1700kg på den även i Tyskland när det är ok i Sverige? :think:
Det är till sånt man har kapell... :D
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Alternativ till racebuss

Post by Peter Sandström »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Undra om det är tillåtet att lasta 1700kg på den även i Tyskland när det är ok i Sverige? :think:
Det är till sånt man har kapell... :D
Lite OT: 1 flak med 33cl burkar väger ca 8.2 kg med emballage. Det får plats typ 90 flak på en EUR-pall. 2 pallar eller 4320 burkar väger således 8,2x 180 +2 st EUR pall= ca1520 kg, vilket ger lite utrymme för några bag-in-box också... :banana: .
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Alternativ till racebuss

Post by Fredrik Henriksson »

Inte ens tänkt på att det kan finnas två anledningar att ta den till tyskland.:) Får väl bli en resa inför ev framtida klubbfest... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Alternativ till racebuss

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Inte ens tänkt på att det kan finnas två anledningar att ta den till tyskland.:) Får väl bli en resa inför ev framtida klubbfest... ;)
Jag antar att du också var inne på att transportera bilar/reservdelar...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Alternativ till racebuss

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Inte ens tänkt på att det kan finnas två anledningar att ta den till tyskland.:) Får väl bli en resa inför ev framtida klubbfest... ;)
Jag antar att du också var inne på att transportera bilar/reservdelar...
Jo, med tanke på att min årskonsumtion av alkohol är max 15flaskor vin och 3-4 flak öl så skulle det nog bli svårt att få ekonomi i det hela. Men det är klart, det lär nog åka med enn å annan flaska när det hämtas raceprojekt/prylar... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply