Papper + övrigt du behöver ha med på MX-5 Cup tävling

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Papper + övrigt du behöver ha med på MX-5 Cup tävling

Post by Andreas E »

För att köra MX-5 Cup behöver man några papper och plastkort. För att hålla ordning på det är tipset att skaffa en racepärm med plastficker för att ha allt samlat. Följande behöver du ha med dig:

- Körkort. Det vanliga för att köra bil på allmän väg som är utfärdat av Vägverket
- Besiktningsprotokoll. Det vanliga som utfärdas av Svensk Bilprovning
- Registreringsbevis. Det får du av Vägverket då du köper bilen. Om du tappat bort registeringsbeviset går det bra att beställat ett nytt på: https://www21.vv.se/bestallregbevis/Start.aspx
- Försäkringsbevis. Räcker med kopia från försäkringsbolaget som visat att bilen är försäkrad.
- Medlemskort till en SBF-ansluten klubb (lämpligen den förnämliga MX-5 Racing Club)
- Förarlicens utfärdat av SBF. För att få denna licens ska man gå en licenskurs (håll utkik på vår hemsida om tips på kursdatum) en gång och därefter betalar man en avgift varje år för att förnya den.
- Vagnbok som utfärdas av SBF. För att få en vagnbok behöver bilen besiktigas varje år. Här hittar du kontaktuppgifter för SBFs besiktningsmän: http://www.sbf.se/bes.php?kat=33
- Vagndeklaration. Blanketten som ska fyllas i och skickas in till SPVM (bra att ha en kopia med sig om man redan skickat in den) hittar ni här: http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente
- Eventuella FIA homologeringspapper. Om man har t.ex. helbur som är FIA-godkänd är det bra att ha med papper på detta.

Förutom papper behöver man ha med en del andra saker också. Här är ett försök på en checklista med de viktigaste sakerna: /Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Papper du behöver ha med på MX-5 Cup tävling

Post by Fredrik Henriksson »

:up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Papper du behöver ha med på MX-5 Cup tävling

Post by Per Hammarsjö »

Eller så kör man ett SMS till bilregistret! :D 8)
Hoppas det funkar i år också för jag har inte ordning på några papper.
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Papper du behöver ha med på MX-5 Cup tävling

Post by Friis »

Lige et par spørgsmål til de papir man skal have med til tävling.
Har i nogen erfaring med dansk indregisreret biler???

Kørekort= :up:

Forsikringbevis= :up:

Registreringsbevis= :up:

Medlemskort= Melder mig selvfølgelig ind i MX-5 Racing Club

Førerlicens= Gætter på at det er bedst at tage den i Sverige, for tager jeg den i Danmark, kræver det en internationallicens for at køre i Sverige og det koster mere.

Besiktningsprotokoll= Ja da bilen er på danske nummerplader er den godkendt ved syn af den Danske Bilprovning, mon ikke det er godt nok???

Vogndeklaration= Bliver udfyldt på www.spvm.se

Vognbog= Er det okay at have en vognbog fra DASU (det danske motorsports forbund) eller skal jeg have en fra SBF???
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Papper du behöver ha med på MX-5 Cup tävling

Post by Niklas Falk »

Friis wrote:Lige et par spørgsmål til de papir man skal have med til tävling.
Har i nogen erfaring med dansk indregisreret biler???
Jag har ingen egen personlig erfarenhet av Danska bilar men om du kontaktar Jan Nordgren (040-454838, 070-7398191) så kan han garanterat guida dig.

Att ha Debut/Nationell licens i flera olika länder är ju en lösning (som förbunden inte gillar, eftersom det blir billigare) men jag har för mig att det räcker med Nationell licens för att delta i Nationella tävlingar i andra EUländer.
Jag vet iaf att jag skulle klara mig med Nationell licens vid tävling på Våler i Norge eller Zandvoort i Holland (men snållösningen debutlicens räcker inte).
Post Reply