Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Niklas Falk »

Mats Lundin wrote:min epost accepteras inte på SPVM förarpresentationen, jag kan inte lägga in min presentation :cry:
och den är inte särskilt komplicerad.
Det beror på att vi redan skapat ett konto med din emailadress (dvs användarnamnet existerar redan), beställ ett nytt lösenord bara (som du hade glömt det). :)

Vagndeklaration tar vi också gärna emot.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Mats Lundin »

Niklas Falk wrote:
Mats Lundin wrote:min epost accepteras inte på SPVM förarpresentationen, jag kan inte lägga in min presentation :cry:
och den är inte särskilt komplicerad.
Det beror på att vi redan skapat ett konto med din emailadress (dvs användarnamnet existerar redan), beställ ett nytt lösenord bara (som du hade glömt det). :)

Vagndeklaration tar vi också gärna emot.
Att jag inte tänkte på det ...

Vagndeklaration kommer, men viktigast just nu var anmälan. Inte minst för att signalera för mig själv att jag ska vara med i år igen.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Magnus Claesson »

LISTAN:
Per Hammarsjö
Niklas Falk
Fredrik Henriksson
Henrik Phil
Mats Lundin
Andreas Karlsson
Magnus Pettsson??
Josen
Dennis K
Christoffer Waern
Andreas
Magnus Claesson

Jag jobbar förbrilt i garaget så jag kan testa bilen innan serien börjar! :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Fredrik Henriksson »

Grymt bra Mange!! Jag glider förbi garaget idag och kollar hur det går för dig! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Per Hammarsjö »

Tio serieanmälda.. Mums!! :)

Kommer alla köra första tävlingen till och med?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Fredrik Henriksson »

Kommer bli den fränaste sommaren ever!!! 8) :D :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Josen »

Vill inte vara glädje-dödare men tittade in på SSK sidan och skummade varvtider 2008

Och så slog det till igen :shock:
2 dagar på 3 rejs.... ( fredag, lördag ? ) 3 x 15 min.... á 3000:- med transponder Sanslöst :down:
Träning fredag kostar 500:- kr till
Visst är det bra med hype men det hela känns mera som en happining - ger mig inte på en-dagars arr... ;)

Hatar ni mig nu ;) ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Fredrik Henriksson »

Men happening är väl kul?! :think2: :D
SSM med depåtjöt, grillning, gott om tid att kolla rejsbilar i depån och på bana, umgänge med likasinnade rejsnördar, skulle jag inte byta mot ett stressigt endagars för allt i världen. Värt varenda spänn! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Hatar ni mig nu ;) ?
Var och en får tycka och göra som de vill. Men du kan väl inte påstå att det är nån nyhet, mera hack i skivan ;)
Priserna är väldigt lika förra årets, ca 200kr dyrare totalt per tävling skulle jag gissa.

Det är synd att vi inte delar Kinnekulle med RHK, det blir bättre happenings då.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Josen »

Var och en får tycka och göra som de vill.
Alla kan åsikter man alla kan inte påverka ? Ingen nyhet bara inse att sporten är för dyr och jag vill se en strävan att få ner dessa avgifter på olika sätt men den ambitionen tycks vi har tappat ?
Men du kan väl inte påstå att det är nån nyhet, mera hack i skivan ;)
Nej ingen nyhet bara lika sanslöst varje gång man tänker på det och du kan väl inte heller påstå att det kommer bli billigare att fortsätta med SSK/SPVM upplägget vs körtid ?
SSM med depåtjöt, grillning, gott om tid att kolla rejsbilar i depån och på bana, umgänge med likasinnade rejsnördar, skulle jag inte byta mot ett stressigt endagars för allt i världen. Värt varenda spänn! :)
Håller med om att social livet är trevligt också men om jag måste välja mellan bantid och grillkvällar så går tiden på asfalten före.... 8)

SSM är undantaget som bekräftar reglen :up: ;)

Skall inte tjafsa mera om detta nu - får engagera mig i styrelsen själv om det skall bli någon ändring här känner jag ( när jag nu skall hinna det....) ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Nej ingen nyhet bara lika sanslöst varje gång man tänker på det och du kan väl inte heller påstå att det kommer bli billigare att fortsätta med SSK/SPVM upplägget vs körtid ?
Nä, det kommer inte bli billigare, bara indexregleras uppåt och kanske lite mer beroende på hur bra den gamla formen av arrangemang går.

Mer körtid per tidsenhet får man med längre heat (mindre stop/restart) och lägre kostnad får man om man maxar banlicensen. Så 32 bilar som kör 8timmars är nog rätt optimalt. MSLS borde vara sveriges billigaste racing per körminut, speciellt om du enbart räknar på Sviestad (där de alltid är max antal). Gör du detsamma på Kinnekulle skulle det nog gå att fixa det för 2000 per ekipage om allt funktionärande sker ideellt (Räddning, tidtagning etc räknar jag inte som ideell), kanske tom 1500. Men då är det många som skall engagera sig ideellt för dessa 32 ekipage. (varje ekipage tar med sig 2 funktionärer kanske?)

En liten förskjutning mot detta vore att dela upp de två racen i ett kort och ett längre (tex 10+25 varv), mer varv till inte lika stor ökning i kostnad.
Man kan ju även tänka sig att vara lite styv i korken och driva att varje klass skall bekosta sin tid på banan, då kommer de små klasserna att slås ut och de större klasserna får mer plats och kan med sin större beläggning få mer körtid för samma peng.
Det finns många olika koncept som körs lite här och där i världen, mycket kan provas (även små förskjutningar). Det gick ju att gå ifrån två kval och ett race till ett kval och två race, en ganska stor revolution i de djupa hjulspåren.
Kanske kort+långrace, mera körtid till bara lite större kostnad
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Josen »

Jag kanske är ute och cyklar - om det är så att de flesta här ser själva Sportvagns eventet som den stora grejen (dvs tycker att själva deltaganden är minst lika spännande som själva körningen) så har jag full respekt för det men jag vill KÖRA mycket :twisted:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Jag kanske är ute och cyklar - om det är så att de flesta här ser själva Sportvagns eventet som den stora grejen (dvs tycker att själva deltaganden är minst lika spännande som själva körningen) så har jag full respekt för det men jag vill KÖRA mycket :twisted:
Analysen sprint vs långlopp är det många som gjort genom åren, den ena ger mer körminuter per satsad krona, den andra möjlighet till lägre totalbudget över året för ekipaget (pga att det körs så mycket mindre). Delat ekipage vs eget osv.
Köra 45minheat är ju en tanke (lite som Spec Miata) men då ska nog hela banlicensen vara full med jämnsnabba ekipage (inte B-bilar med tex) för att det skall bli nån racing efter 15 minuter.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Niklas Falk »

Nu är det 11 Miator anmälda i Roadsport, men hur många tävlingar som "Sjövild" kommer att delta på vet jag inte (han var anmäld på Velodromloppet 2007 med dök inte upp).
Tidig NA med GTXmotor i B, norrmänn behöver ju respirator för att köra bil (fördommar, nähä då ;)) :D
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Ska du köra cupen 2009? Se hit!

Post by Per Hammarsjö »

Vill återigen uppmana alla som inte har skapat sin förarpresenation för MX-5 Cup att göra det på www.spvm.se

// Per
Post Reply