Börja köra MX-5 cup?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Börja köra MX-5 cup?

Post by waern »

Om ekonomin räcker hela vägen fram så är tanken att jag skall vara med och köra cupen 2009 och undrar då om det finns någon typ av checklista av vad som krävs för att komma igång för en nybörjare.

Tex. bilen, krävs det vagnbok? Var får man tag på vagnboksbesiktigare och vad kostar detta? Start nummer och andra nödvändiga dekaler, får man det på plats eller skall det vara klart innan?

Serie avgifter och liknande betalas innan eller på plats?

Jag är oftast tankspridd och har alltid förmånga järn i elden och har därför lätt att glömma av detaljer, då underlättar det att ha en check lista där man får en överblick av vad som skall göras/ krävs och bocka av. Som det är nu så är det mycket letande av information på flera ställen vilket försvårar för mig som amatör :wink: , och även lätt att man missar något.

Så är det nån eller några som skulle vilja försöka sammanställa en lista av vad som krävs så kanske det blir trängre på banorna framöver :P
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Börja köra MX-5 cup?

Post by Per Hammarsjö »

waern wrote:Om ekonomin räcker hela vägen fram så är tanken att jag skall vara med och köra cupen 2009 och undrar då om det finns någon typ av checklista av vad som krävs för att komma igång för en nybörjare.

Tex. bilen, krävs det vagnbok? Var får man tag på vagnboksbesiktigare och vad kostar detta? Start nummer och andra nödvändiga dekaler, får man det på plats eller skall det vara klart innan?

Serie avgifter och liknande betalas innan eller på plats?

Jag är oftast tankspridd och har alltid förmånga järn i elden och har därför lätt att glömma av detaljer, då underlättar det att ha en check lista där man får en överblick av vad som skall göras/ krävs och bocka av. Som det är nu så är det mycket letande av information på flera ställen vilket försvårar för mig som amatör :wink: , och även lätt att man missar något.

Så är det nån eller några som skulle vilja försöka sammanställa en lista av vad som krävs så kanske det blir trängre på banorna framöver :P
Välkommen!

Kul att du vill satsa!

Det är inte så svårt som det kan verka att få bilen klar.

Läs reglementet för Roadsport C. Det hittar du på www.spvm.se.
Du behöver: Godkänd båge eller bur. Godkänd stol, FIA godkänt 6-punkts bälte & huvudströmbrytare.
Båge bygger du enligt tekniska reglementet eller köper en färdig från ex Sportvagnskonsult. Helbur kan du köpa från OMP via Trendab i Nykvarn.

Vagnbok krävs. Besiktningsman för detta hittar du på sbf.se.

Serieavgift betalas till SPVM inför varje säsong. 500 :- tror jag den är på.
Sen betalar du startavgift till respektive arrangör. Vi kommer lägga ut info om detta på hemsidan kring årsskiftet. Men räkna med att startavgiften ligger på 2500 kronor per race. Då ingår oftast allt. I vissa fall betalas den på plats men oftast i en månad innan start.
Vid vissa tävlingar kan det tillkomma en hyra av transponder. Så har du tänkt att köra mer än 5 tävlingar totalt kan det vara idé att köpa en egen.

// Per
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Checklista:

Reglemente Roadsport C: www.spvm.se eller www.sbf.se

1. En bil. Förslagsvis en MX-5:a så vi blir sveriges fetaste cup
2. Racinglicens
3. SBF godkänd båge eller bur
4. Huvudströmbrytare
5. Bogseröglor 60mm id
6. SBF godkänd stol
7. SBF/FIA godkänt 6-punktsbälte
8. Vagnsbok - besiktningsman hittas på www.sbf.se
9. FIA godkänd racingoverall
10. FIA handskar
11. FIA Underställ
12. FIA Skor
13. SBF/FIA godkänd hjälm (HANS rekommenderas)

Hjälp mig killar! Finns det något mer jag missat i grundkraven?

Övrigt - Om man vill att det ska gå lite fortare men är inget krav för att få tävla.
1. R-DÄCK! Toyo R888 är billiga och bra!
2. Stötdämpare m tillhörande fjädrar. Förslag på billigt startkit: Gula Koni med höj/sänkbarhet-tillsats. Fjäderkonstanter 90 NM / 60 NM. Alt Ksportdämpare som redan har höj/sänk funktion.
3. Hårdare kränghämmare.
4. Ett fetare avgassystem. Mest för att det ska kännas/låta som det går fort. :)
Last edited by Per Hammarsjö on Fri 14 Nov 2008, 16:40, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Bogseröglor 60mm id
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Post by waern »

Är det gubbarna som finns bakom Regbesiktningsmän Ra/Rc-B under kontakter som utför vagnboks besiktningar?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

waern wrote:Är det gubbarna som finns bakom Regbesiktningsmän Ra/Rc-B under kontakter som utför vagnboks besiktningar?
Jupp, Bo Karlsson i Onsala är den som ligger närmast (iaf för mig).
Post Reply