Hur har man en spännande Cup?

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Josen wrote: ...
Visst vi är inte enhets klass men tänk er startfält på 20 bilar där topp tio ligger inom sekunden :) :)
...
En sak att tänka på är att det bör finnas möjlighet för rookies att börja köra utan att man blir uttråkad. Om t.ex. alla ligger och fightas på 1.03 tider på Kinnekulle blir man ju lite avskräckt och får lite tråkigt om man ensam puttrar runt på 1.08 som första-års förare. Min förhoppning är att det blir riktigt tight i toppen med många som slåss om pallplatserna men att det även finns en bredd längre ner så att alla får någon att kubbas med. Med andra ord både tight och utspritt (enkelt att fixa eller hur :wink: ).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:Har ytterligare en fundering...

Poäng beräkningen i Mx-5 Cup.

Deltagande, dvs start i finalen vid deltävlingen.
Oavsett målgång eller inte, belönas med en(1) poäng.

Varför: Har någon tagit sig dit och deltagit med betalning ska inte detta vara förgäves poängmässigt.
Då får alla något för sitt strå till stacken.

Dom andra poängen är beroende på hur många deltagare den AKTUELLA tävlingen har.
Ex: 10 Miator
1:an 10p
2:an 9 p
3:an 8 p
Osv..

Varför: Har du vunnit som ex ovan, har du kört ifrån 9 Miator, är det bara 3 st i racet, är det 2 bilar du vunnit över.
Ingen kommer förmodligen genom detta kunna dra iväg med poäng, dels om man kör en tävling som inte blir välbesökt av medtävlare.
Och innan sista racet för säsongen har förhoppningsvis ingen redan segrat.
Naturligtvis ska inget race räknas bort, har någon deltagit i alla ska detta belönas.

Är detta ett bra förslag?

ANFALL!!!!
Mkt bra förslag... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote:
Josen wrote: ...
Visst vi är inte enhets klass men tänk er startfält på 20 bilar där topp tio ligger inom sekunden :) :)
...
En sak att tänka på är att det bör finnas möjlighet för rookies att börja köra utan att man blir uttråkad. Om t.ex. alla ligger och fightas på 1.03 tider på Kinnekulle blir man ju lite avskräckt och får lite tråkigt om man ensam puttrar runt på 1.08 som första-års förare. Min förhoppning är att det blir riktigt tight i toppen med många som slåss om pallplatserna men att det även finns en bredd längre ner så att alla får någon att kubbas med. Med andra ord både tight och utspritt (enkelt att fixa eller hur :wink: ).

/Andreas K
Tror att det blir som du önskar utan att vi straffar och trasslar, alla har alltid nån att kubbas med om det blir som i år iaf.
Sen så tror jag inte vi ska dra för stora växlar på enskilda race. En förare kan ju dominera på sin favoritbana för att ligga längre bak i fältet på en annan bana. Så det inte börjar hojtas om vikter på Dennis 1.6a när han kört skiten ur oss på Sturup under första MX5cuphelgen. :wink: Inte en aning om vart första rejset går...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Tycker fortfarande ni försöker lösa icke-problem.

Alla som någon gång deltagit i en tävling (MGCC eller SPVM) vet att det oftast finns jämnsnabba bilar att kubbas med oavsett var i fältet man ligger. Det bästa sättet att säkerställa det är att se till att vi får tillräckligt många bilar i startfältet. Det kommer automatiskt att ge en spridning i fältet.

Bästa sättet att få ett stort startfält är att se till att det är enkelt och begripligt att delta i MX5 Cup. Tro mig men det finns faktiskt en hel del personer som följer det som skrivs här och funderar på att börja köra utan att för den delen själva posta inlägg. Självklart står det var och en fritt att uttrycka sin åsikt (det är väl därför vi har ett forum :D ). Däremot är jag inte säker på att dessa diskussioner gynnar ett MX5 Cup deltagandet.

Se till att vi kör efter ett enkelt reglemente som alla begriper (Roadsport C då förslagsvis) Poängberäkningen ser jag inte heller som ett stort bekymmer. MGCC har ju delat ut 1 poäng till alla på slutet under alla år jag kört så det kan väl vara bra. Låt oss lösa problemet när (och om) det uppstår.

Det finns ju en viktigt faktor som de flesta verkar vilja glömma bort: gubben bakom ratten :oops: Även han har ju en viss inverkan på ekipagets framfart. Ett exempel taget ur verkligheten:
En förare som inte känner motivationen på topp (läs jag själv) åker helt plötsligt ca 2 sekunder långsammare på Knutstorp än mitt PB. Samtidigt är konkurrenterna så fräcka att de sätter nya PB på löpande band och åker ifrån mig. Det om något borde det sättas stopp för tycker jag :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Anders Ohlsson wrote:Tycker fortfarande ni försöker lösa icke-problem.

Alla som någon gång deltagit i en tävling (MGCC eller SPVM) vet att det oftast finns jämnsnabba bilar att kubbas med oavsett var i fältet man ligger. Det bästa sättet att säkerställa det är att se till att vi får tillräckligt många bilar i startfältet. Det kommer automatiskt att ge en spridning i fältet.

Bästa sättet att få ett stort startfält är att se till att det är enkelt och begripligt att delta i MX5 Cup. Tro mig men det finns faktiskt en hel del personer som följer det som skrivs här och funderar på att börja köra utan att för den delen själva posta inlägg. Självklart står det var och en fritt att uttrycka sin åsikt (det är väl därför vi har ett forum :D ). Däremot är jag inte säker på att dessa diskussioner gynnar ett MX5 Cup deltagandet.

Se till att vi kör efter ett enkelt reglemente som alla begriper (Roadsport C då förslagsvis) Poängberäkningen ser jag inte heller som ett stort bekymmer. MGCC har ju delat ut 1 poäng till alla på slutet under alla år jag kört så det kan väl vara bra. Låt oss lösa problemet när (och om) det uppstår.
Mycket bra sammanfattat. Jag håller med till fullo. :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Visst är det just nu ett icke problem, men vi måste väl få spåna och ha ideér. Tycker det är kul att tjabba lite och spåna lösningar :)
Är väl inte hela världen med lite åsikter och tyckade ?

Edit:
En sak att tänka på är att det bör finnas möjlighet för rookies att börja köra utan att man blir uttråkad.
Det är en mycket viktig aspekt, ser tendenser i KM att bilar som inte kommer framåt och som inte har någon att rejsa emot tröttnar fort. Risken är stor att det bara blir vi 'nördar' som håller på. Vi måste hitta sätta att hjälpa nya som dyker upp att känna sig välkomna och hitta en utvecklingskruva och acceptera att de förr eller senare sen kör ifrån oss :)

Jag vet inte hur vi skall göra på ett handson sätt men kanske skulle vi coacha/dela med oss mycket mera när vi är på banan ?
Spontana förslag
- Kör vederbörades bil och utvärdera, ge konkreta tips för förbättringar
- Åk med några varv för spårval
- Följ upp efter varje pass hur det gick och ge feedback
- Åk bakom några varv med feedback

Hur man nu skall få in detta i schemat är ju en fråga :shock:

Sätta upp någon how-to för att köra fort på respektive bana ( Nikas gjorde en bra för Falkenberg )
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Hej igen Anders.

Poängberäkningen är inget problem.

Det som skrevs var ett förslag, Till vad en blivande deltagare(jag) skulle se som en förbättring.

Denna tråd skapades för att det KANSKE finns möjligheter att göra serien intressantare.

Om det skrämmer bort folk, så kommer jag vara den första som slutar skriva.

Så kan allt vara som förr.
För som du skriver: Roadsport C reglementet är ju lättbegripligt...

En fråga, jag är trög som få.
Vad menar du här:
MGCC har ju delat ut 1 poäng till alla på slutet under alla år jag kört så det kan väl vara bra. Låt oss lösa problemet när (och om) det uppstår.

Mvh Andreas.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Josen wrote: ...
Jag vet inte hur vi skall göra på ett handson sätt men kanske skulle vi coacha/dela med oss mycket mera när vi är på banan ?
Spontana förslag
- Kör vederbörades bil och utvärdera, ge konkreta tips för förbättringar
- Åk med några varv för spårval
- Följ upp efter varje pass hur det gick och ge feedback
- Åk bakom några varv med feedback
...
Jag är med på alla dina förslag Josen och vill lära mig av er som har erfarenhet. Att åka med några varv med Per H på Kinnekulle i somras var en verklig aha-upplevelse. Trots att jag har kört lite på bana och en hel del konbana insåg jag då att jag kör som en mes och har mycket kvar att lära om inbromsningar och kurvtagning (att köra på start och mål rakan är väl det jag behärskar ganska bra :wink: ).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Angående hjälp...
Om jag någon gång hittar ett bra spår, så berättar jag vitt och brett om det för att jag är så nöjd att jag inte kan hålla tyst. :roll: :oops: :wink:
På setup-fronten brukar jag inte kunna vara till någon större hjälp, för jag ändrar nästan aldrig något (men det borde jag nog...).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Angående hjälp...
Om jag någon gång hittar ett bra spår, så berättar jag vitt och brett om det för att jag är så nöjd att jag inte kan hålla tyst. :roll: :oops: :wink:
På setup-fronten brukar jag inte kunna vara till någon större hjälp, för jag ändrar nästan aldrig något (men det borde jag nog...).
Måste som ny detta år tacka för all hjälp. :D Även om det tjafsas lite grann här på forumet emellanåt så är alla mkt hjälpsamma när vi träffas under racehelger. Jag hade aldrig kunnat åka så pass fort som jag gjort denna säsong utan att de handfull killar som ligger i toppen och fajtas hade tipsat om spårval setup mm... 8) :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Hur kommer det sig att vi är så jämna trots att våra bilar är så olika? Ta t ex däcken; vi har kört/kör på tre olika fabrikat - verkar inte spela någon roll. Vi har olika dämpare, fjädrar, krängningshämmare, motorer, hjulvinklar, övrig setup, m m - inte ens det verkar spela någon roll.
Är förarförmågorna så olika och så perfekt anpassade till bilarna så att den bästa föraren har den sämsta bilen? Tror inte det... :roll: :wink:
Skumt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Är förarförmågorna så olika och så perfekt anpassade till bilarna så att den bästa föraren har den sämsta bilen? Tror inte det... :roll: :wink:
Samma fenomen kan till viss del ses i Roadsport iår, det har sällan varit så tätt som i år, mellan hel hel drös olika bilar.

Kanske finns det ett litet flockbeteende som gör att man optimerar etc för att hamna i flock, inte komma i mål ett varv före (det är iaf inspirerande att krypa närmare bakifrån).

Min personliga teori är att 205or i däckbredd inte stödjer snabbare tider. Hade 1,8orna kört 225or så hade det särat på sig betydligt (1,6orna ska inte kunna dra lika stor nytta av ökad bredd och går nog som fortast på 205). Klibbigare 205or borde kunna stödja snabbare tider men så prestigefyllt har det inte blivit (än) att vi känner för en uppsättning däck per tävlingshelg.

Om vi nån gång blir extremt stort startfält så är det väl enkelt fixat med två klasser i poängsammanräkningen. 1,6orna går ju i praktiken inte att få under 950kg i tävlingsvikt (7,8kg/hk) så med no-limits och tuff konkurrens så borde det ju vara två klasser (tre om vi får med en hög med NCs också, speciellt om de kör i Roadsport B).

Att det är så jämnt som det har varit i år är jätteskoj :D . Att vi dessutom kan tampas med standard-Eliser gör att det blir ännu roligare (Inte på Anderstorp men det får vi ta). Tänk om det kunde finnas några fler koncept som är lika enkla som man kan lura ut på banorna så de blir fast i träsket. Full banlicens är ju ett bra mål att sikta på, bra racing och bättre livskraft.
Post Reply