Hur har man en spännande Cup?

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Hur har man en spännande Cup?

Post by gokarting.nu »

Funderat mycket på hur cupen ska hållas spännande.
Utan att krångla till saker för mycket kanske en tråd om detta ämne kan vara intressant.
Hjulet behöver inte uppfinnas varje dag, men spåna är ju kul.

Viktning och liknande för vinnaren, tycker jag är en bra ide.....men tror inte alla tycker det, typ: -Ingen ide att fixa med bilen, JAG vill ju vinna varje tävling annars.....

Det med viktningen som är bra tycker jag: då placerar sig kanske alla högt någon/några gånger. Då blir ALLA mer taggade.
Inte bara topp 3 förarna.

Tråden är kastad, vem plockar upp först?
Attachments
Happy pig!.jpg
Happy pig!.jpg (11.8 KiB) Viewed 2073 times
Last edited by gokarting.nu on Mon 06 Oct 2008, 21:18, edited 1 time in total.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

10,20,30kg+ i nästa race för 3,2,1? Helst inget knasigt som WTCC/FIAGT's accumulerande vikt som kan sluta på +100kg vid säsongens slut.

Men från vilken vikt skall det räknas? Kan jag få 10kg handikappvikt och då köra med 10kg mindre bensin istället?
Om det är mot 7kg/hk så kan vi ju handikapplasta 1,6orna med 100kg utan problem :D

Jag har inget emot handikappvikter för att få lite spänning i serien, tänkte bara lista upp lite snabba spörsmål. Att trycka ihop startfältet är bara bra.

Det rimliga vore att minimivikten räknas upp och då ska stämma efter målgång. För den som väger 30kg mer än minimivikt så är det inget krångel med viktlåda etc.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Btw Niklas.

Fattas det inte 2 st i den här tråden??

viewtopic.php?t=353&start=75
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Om klubben inhandlar cornerweightvågar och bilarna vägs före varje tävling, före nästa tävling tankas bilarna till samma vikt varpå 1, 2 och 3an får extravikt enligt Niklas modell...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Btw Niklas.

Fattas det inte 2 st i den här tråden??

viewtopic.php?t=353&start=75
Tycker du det :)
Det kan ju vara skoj att fylla på alla andra först.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:Btw Niklas.

Fattas det inte 2 st i den här tråden??

viewtopic.php?t=353&start=75
Glöm inte allfixare heller... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Om klubben inhandlar cornerweightvågar och bilarna vägs före varje tävling, före nästa tävling tankas bilarna till samma vikt varpå 1, 2 och 3an får extravikt enligt Niklas modell...
Varför ska det handlas vågar, det räcker väl med att vi extraanmäler 1,2,3 i heatet till vägning i Parc Fermé. Då har vi ju oberoende tekniker som sköter allt, protesttid och hela klabbet.
Naturligtvis hamnar man ju då i händerna på halvdant kalibrerade vågar men allt annat blir ju überknöligt. Vem ska agera domare om vikten är för låg etc...
Det börjar ju bli ett rätt brett startfält och regler och praxis blir inte så lekfullt längre då. Det är betydligt svårare att hantera 10+ ekipage än 5-6 så fasta regler som hanteras oberoende är nästan ett krav.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Om klubben inhandlar cornerweightvågar och bilarna vägs före varje tävling, före nästa tävling tankas bilarna till samma vikt varpå 1, 2 och 3an får extravikt enligt Niklas modell...
Varför ska det handlas vågar, det räcker väl med att vi extraanmäler 1,2,3 i heatet till vägning i Parc Fermé. Då har vi ju oberoende tekniker som sköter allt, protesttid och hela klabbet.
Naturligtvis hamnar man ju då i händerna på halvdant kalibrerade vågar men allt annat blir ju überknöligt. Vem ska agera domare om vikten är för låg etc...
Det börjar ju bli ett rätt brett startfält och regler och praxis blir inte så lekfullt längre då. Det är betydligt svårare att hantera 10+ ekipage än 5-6 så fasta regler som hanteras oberoende är nästan ett krav.
Tycker iofs hela upplägget känns uberknöligt(var hittar man två prickar :roll: ) när vi historiskt bytt position som galningar i varje race.
Varför jämna ut något som redan är jämnt?
Vägning med banans våg funkar mellan race 1 och 2 men om vikten skall gälla mellan race 2 och "race 3" dvs till nästa tävlingshelg så krävs det ju att vi väger på samma vågar?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Niklas Falk wrote:Det rimliga vore att minimivikten räknas upp och då ska stämma efter målgång. För den som väger 30kg mer än minimivikt så är det inget krångel med viktlåda etc.
Jag håller med, men för min del gör det inget om vi ackumulerar under säsongen. Det ska mycket till om jag ska behöva vikta upp... :roll:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
Niklas Falk wrote:Det rimliga vore att minimivikten räknas upp och då ska stämma efter målgång. För den som väger 30kg mer än minimivikt så är det inget krångel med viktlåda etc.
Jag håller med, men för min del gör det inget om vi ackumulerar under säsongen. Det ska mycket till om jag ska behöva vikta upp... :roll:
Surprize! :roll: :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote: Surprize! :roll: :wink:

Du kan ju förstås hjälpa mig att lätta bort sådår en hundra kilo,
så drabbas ju jag lika hårt som ni andra om jag skulle lyckas placera mig bra. :wink: :twisted:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:
gokarting.nu wrote:Btw Niklas.

Fattas det inte 2 st i den här tråden??

viewtopic.php?t=353&start=75
Glöm inte allfixare heller... ;)

Va?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Surprize! :roll: :wink:

Du kan ju förstås hjälpa mig att lätta bort sådår en hundra kilo,
så drabbas ju jag lika hårt som ni andra om jag skulle lyckas placera mig bra. :wink: :twisted:
Med plast överallt får du nog inte bort mer än 50kg och jag tror inte det skulle gå att få bort resterande 50kg från din kropp, inte ens med mig som personlig tränare...;) :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Surprize! :roll: :wink:

Du kan ju förstås hjälpa mig att lätta bort sådår en hundra kilo,
så drabbas ju jag lika hårt som ni andra om jag skulle lyckas placera mig bra. :wink: :twisted:
Sluta gnälla nu om att du lite motor och uj uj vad synd det är om mig.
Årets säsong har klart visat att skillander är försumbara mellan bilarna.
Vi hade ju inte en changs på Strurp så vad gnäller du om ?
Du har ju kört miata längst av oss alla och skall vara snabb nu :shock:
Voff Voff ;)

Tycker också system med vikter är helt OK - heller jämna startfält gynnar oss alla. Finns enkla vikter att lägga i bilarna på passagerar-sidan.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:
Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Surprize! :roll: :wink:

Du kan ju förstås hjälpa mig att lätta bort sådår en hundra kilo,
så drabbas ju jag lika hårt som ni andra om jag skulle lyckas placera mig bra. :wink: :twisted:
Med plast överallt får du nog inte bort mer än 50kg och jag tror inte det skulle gå att få bort resterande 50kg från din kropp, inte ens med mig som personlig tränare...;) :lol:
Då blir det ju knappt hjälmen kvar!!
Hi Hi
Attachments
..eller är detta Jonas....<br /><br />Där fick du för att du skämde min bil!!..<br />-du din photohacker!<br /><br />...Christer Sjögren...VA!
..eller är detta Jonas....

Där fick du för att du skämde min bil!!..
-du din photohacker!

...Christer Sjögren...VA!
Kullman style.jpg (21.43 KiB) Viewed 2022 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
gokarting.nu wrote:Btw Niklas.

Fattas det inte 2 st i den här tråden??

viewtopic.php?t=353&start=75
Glöm inte allfixare heller... ;)

Va?
Du tänkte nog på Per och Niklas, jag lade till vår Örebrokompis Magnus, alias Pettson, som har en firma med det eminenta namnet "Pettsons Allfix". :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Skitbra med att ge Kg genom bensin, super enkelt att göra och att kolla.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk wrote:
gokarting.nu wrote:Btw Niklas.

Fattas det inte 2 st i den här tråden??

viewtopic.php?t=353&start=75
Tycker du det :)
Det kan ju vara skoj att fylla på alla andra först.
Jaja....

kom igen då, skriv upp er
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Men hallå?

Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.

Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället :?:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Anders Ohlsson wrote:Men hallå?

Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.

Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället :?:
Håller med...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:
Anders Ohlsson wrote:Men hallå?

Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.

Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället :?:
Håller med...
Kommer du koppla in din MS?
Det är ju tillåtet.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Anders Ohlsson wrote:Men hallå?

Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.

Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället :?:
Håller med...
Kommer du koppla in din MS?
Det är ju tillåtet.
Nope, inte till cup-tävlingarna iaf...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:
gokarting.nu wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Anders Ohlsson wrote:Men hallå?

Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.

Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället :?:
Håller med...
Kommer du koppla in din MS?
Det är ju tillåtet.
Nope, inte till cup-tävlingarna iaf...
Heder.

Och min plånbok hälsar för förståelsen.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Sluta gnälla nu om att du lite motor och uj uj vad synd det är om mig.
Vem är det egentligen som gnäller :? :roll:
Jag är helnöjd. :D
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Anders Ohlsson wrote:Men hallå?

Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.

Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället :?:
Anders, jag som inte är speciellt insatt försöker bara spåna lite.

Bilar högt och lågt i racen, trångt och stressigt, är hur jag upplever spännande och underhållande race.
Tänk 12 bilar inom 1-2 sekunder.
vilken dröm och glädje dom där bandagarna man sett fram emot så mycket!

Bilar som går fort rakt fram är bara tragiskt, imponerar föga, bara tecken på en sak ....
Jag vill bara ha jämna race, skiter totalt i vem som vinner.

+ Tycker det är synd att framförallt 1,6:orna ska behöva massakeras för att komma ned i vikt.

Insteget i klassen är väl högt tycker jag.
Post Reply