Hur har man en spännande Cup?

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Anders Ohlsson wrote:Men hallå?

Extravikter? Nu får ni väl ändå ge er. Det är väl inte WTCC vi håller på med eller? Det är väl trots allt klubbracing.

Om jag inte minns fel så var de flesta som postat inlägg så här långt emot ett enhetligare reglemente för inte så länge sedan. Ska det nu börja kompenseras med vikter i stället :?:
Man kan spåna om hur utifall att man skulle tycka att det ger nåt.
Krångligheterna brukar sluta med att det är enklare att låta bli. Att någon ojävig måste sköta det räcker oftast som knäcknöt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote: Tänk 12 bilar inom 1-2 sekunder.
Verkligheten är ju i princip där. Titta på rejsen från denna sommar, det skiljer inte mkt. Jag låg som nybörjare bara några sekunder från toppen med tung bil i början av säsongen. I mitten av säsongen med lite mer rutin gick det att kör 1.04 tid på Kullen, fortfarande med tung bil. Våra bilar är ruggigt jämna, vare sig man jobbat mkt eller lite med dem.

Men vad är meningen egentligen? Är inte syftet/tävlingen att inom reglementets ramar tävla om att komma först i mål/köra så snabbt som möjligt med respektive ekipage?
Vill man tävla om "bästa föraren" inte "bästa ekipage" så finns det ju enhetsklasser.
Vad vikter skulle göra annat än att omfördela ett redan jämnt fält fattar jag inte. Gynnar varken "bästa föraren" eller "bästa ekipage" utan ger de längre ner i fältet fördelar utan att behövt utveckla vare sig bil eller förarskicklighet.
Gudrun Schyman-Cup?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Vikter (och annat) används inom mästerskap för att försvåra att vinna mästerskapet alltför tidigt och därmed kunna hålla spänningen (och uppmärksamheten) längre under säsongen (helst ska det avgöras på finalen).
Just mästerskapstänkadet har nog inte kommit tillräckligt långt hos tillräckligt många för att det ska vara aktuellt, det är enskilda tävlingar som gäller och Cupen är ett körsbär på toppen (om jag får generalisera och gissa lite).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

För mig som planerar att bli rockie nästa säsong skulle viktning förmodligen göra att jag blev lite mindre sist, men tycker ändå att det principelt känns helt fel. Att bestraffa någon för att han/hon är duktig känns bara tokigt (en anledning till att jag tycker STCC känns väldigt ointressant att titta på...). Det är som att säga att Usain Bolt ska springa 105 meter istället för 100 meter eftersom han varit så snabb loppen innan (vet att det inte är en helt rättvis jämförelse eftersom racing är en materialsport men principen är den samma). Jag är hellre 3 sek långsammare än toppen per varv med samma villkor än 2 sekunder långsammare med viktning eller liknande.
Jag föredrar att ha ett gentlemans agreement (typ max däcksbredd, ingen MS) så att kostnaderna att få en bil som är tillräckligt bra för inte blir alltför höga. Då kommer tillräckligt många ha bilar som är konkurrenskraftiga vilket bör ge täta race.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag föredrar att ha ett gentlemans agreement (typ max däcksbredd, ingen MS) så att kostnaderna att få en bil som är tillräckligt bra för inte blir alltför höga. Då kommer tillräckligt många ha bilar som är konkurrenskraftiga vilket bör ge täta race
Håller med som första steg men sticker vissa bilar ut för mycket så tror jag ändå på någon form av bestraffningssystem. Alla vill ha jämna race, det håller också nere graden/lusten till att fila för mycket på bilen ;)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Samma villkor har vi inte idag; alla har olika förutsättningar.
Om vi bortser från föraren en stund... så skiljer förutsättningarna avseende basmaterial, ekonomi, tillgänglig tid/förmåga/plats/medhjälpare för mekande/setup m m. Ska man vara cynisk så vinner till slut den med mest pengar. :?
Med det sagt, så bryr jag mig inte så mycket om utjämning av (hela) fältet eller inte; jag är med så länge jag tycker att det är roligt. Om jag konsekvent skulle närma mig botten av fältet, så kommer jag förmodligen inte tycka att det är så roligt. Å andra sidan kan ju det ske av två anledningar; jag kan bli långsammare (tråkigt) och andra kan bli snabbare (klart roligare). :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Är det inte så att vi försöker fixa ett problem som inte finns? Tätare fält än Miatorna är svårt att hitta. Gör vi det bara enkelt för folk att komma till start så får vi större startfält och slipper Roadsport B bilar mitt i fälten vilket jag sett som det största problemet. Och är det inte tätt nog så kan man kanske titta på något sätt att jämna ut det?

Och det enklaste är väl att titta hur andra gör? Jag tycker vi sätter restriktor på 1.8: or. :twisted:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:
gokarting.nu wrote: Tänk 12 bilar inom 1-2 sekunder.
Verkligheten är ju i princip där. Titta på rejsen från denna sommar, det skiljer inte mkt. Jag låg som nybörjare bara några sekunder från toppen med tung bil i början av säsongen. I mitten av säsongen med lite mer rutin gick det att kör 1.04 tid på Kullen, fortfarande med tung bil. Våra bilar är ruggigt jämna, vare sig man jobbat mkt eller lite med dem.

Men vad är meningen egentligen? Är inte syftet/tävlingen att inom reglementets ramar tävla om att komma först i mål/köra så snabbt som möjligt med respektive ekipage?
Vill man tävla om "bästa föraren" inte "bästa ekipage" så finns det ju enhetsklasser.
Vad vikter skulle göra annat än att omfördela ett redan jämnt fält fattar jag inte. Gynnar varken "bästa föraren" eller "bästa ekipage" utan ger de längre ner i fältet fördelar utan att behövt utveckla vare sig bil eller förarskicklighet.
Gudrun Schyman-Cup?

Pengar, min käre vän. Pengar.

Ge fördelar till dom som inte har ett garage att tillgå tex.

Vinner du ett race är du ju inte viktad i all evighet.
Näst nästa race, är bilen tom igen.

Men ok, eftersom Cupen redan är jämn så sparkas det in öppna dörrar här tydligen.
Ju mer enhetsklass, ju jämnare race.
= mer deltagare.

Vi som kommer köra långt ned i fältet kommer också att ha kul naturligtvis.
Det viktigaste är att ALLA har någon att leka med.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Cyberoid wrote:Är det inte så att vi försöker fixa ett problem som inte finns? Tätare fält än Miatorna är svårt att hitta. Gör vi det bara enkelt för folk att komma till start så får vi större startfält och slipper Roadsport B bilar mitt i fälten vilket jag sett som det största problemet. Och är det inte tätt nog så kan man kanske titta på något sätt att jämna ut det?

Och det enklaste är väl att titta hur andra gör? Jag tycker vi sätter restriktor på 1.8: or. :twisted:

Restriktor gör inte mig ett dugg.
Bara det är jämna heat.

Kör jag ifrån MEDtävlare på ren kraft, är det naturligtvis inte gynnande för klassen.

Tycker denna rookie...
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Den här sortens diskussioner hör vintern till; ju tråkigare vi har desto mer provocerar vi fram mer eller mindre nödvändiga diskussioner. :roll: :wink:
För nytillkomna kan det ju verka som en del av oss är bittra fiender, men när sen våren kommer och vi träffas i verkligheten igen så har vi ju hur trevligt som helst. :D
Under den här säsongen har vi tagit ett stort kliv framåt och det bådar gott för framtiden - med eller utan vikter och restriktorer. 8)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Och det enklaste är väl att titta hur andra gör? Jag tycker vi sätter restriktor på 1.8: or.
Ja det tycker jag med ;) Tryck ner dem bara :shock:

Håller med om att det nu är ett icke problem men viktigt ändå sätta ribban dit man villl med klassen.

Blickar på STCC osv så är ju Carrera-cup är den som växer mest nu beroende på att det är grymt jämnt där det skiljer halv sekund inom top tio. Visst vi är inte enhets klass men tänk er startfält på 20 bilar där topp tio ligger inom sekunden :) :) Kan vi lösa det med att inte ha en enhetsklass men ändå hålla det jämnt så är det ju guldläge :)
Vikter (kasseter) är det lättaste sättat att hålla det jämnt tror jag.
Sen är det ju valfritt att detla i cupen eller bara köra Roadsport.

Sen ligger det mycket i vad Dennis säger om ekonomi men ett staff-system slår ju ändå hårdare mot bilar som har de dyrare prylar dvs jämnar ju på något sätt ut ekonomiska förutsättningar.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Helt rätt Dennis! Nu kör vi bara! 8) :D

Skulle jag köra ifrån er med min Modsportmaita, som jag öst över pengar då jag har outömliga resurser genom budgetpengar från mitt nerlagda formel 1 projekt, så får ni gärna hänga på mig blyvikter. :wink:
Om mitt bygge någon gång blir så snabbt att det krävs bly för att andra skall hänga med, så skulle iaf jag se dessa vikter som en fjäder i hatten. 8)
Vore ju det ultimata att vinna trots att man är nerblyad. :twisted: Om det tjatats om resultat trots svag motor(1.6 vs 1.8) så är det nog inget mot hur många forumsmeningar med blinksmileys i släptåg en vinnare med blyvikter skulle producera. *blink blink* :lol: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Och det enklaste är väl att titta hur andra gör? Jag tycker vi sätter restriktor på 1.8: or.
Ja det tycker jag med ;) Tryck ner dem bara :shock:
:) Påvisar bara hur svårt det är med bestraffningar och att få det rätt. Tydligen så finns det ju inga skillnader mellan 1.6 & 1.8 vad gäller miatan :wink: så det allra vanligaste sättet att jämna ut fälten funkar ju inte.

Vikter inför 2009 är jag emot. Enkelheten måste vara ledande.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Vikter inför 2009 är jag emot. Enkelheten måste vara ledande.
Håller med, först ska vi få ut så många som möjligt att ha skoj. Om det sen känns meningslöst och heaten bli uppdelade i klart separerade klungor så kanske man kan titta på helt eget reglemente och hantering runt det.

NASA MARRS Spec Miata kan ju vara en inspiration
http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... /1274.html
Bilar tunas till 95whp på en dyno, viktas lite olika NA/NB (pga olika chassigeometri), enhets dämpare/fjädrar/krängare/rubbet (det är Spec Miata med extra jämnhet).
Att de kör bumper-to-bumper med 60+ bilar i 30mintersrace är inte så konstigt. Men då kostar den årliga tuning+dyno+plombering endast $300 per bil.
Enhetsklass med racebilar blir inte jämnare än så.
Hobbyracing med fritt hempulade gatreggade bilar är lite annorlunda. Men det är förbenat jämnt och skoj ändå.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Vikter inför 2009 är jag emot. Enkelheten måste vara ledande.
Vad är enklare då ? Blända oss med dina mek-kunskaper nu ;)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Vikter inför 2009 är jag emot. Enkelheten måste vara ledande.
Vad är enklare då ?
Utan vikter? :roll: Det är som sagt lösingen på ett obefintligt problem.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

När man ser videos på bankörningarna så är det ganska uppenbart att många bilar inte har helt ärlig effekt! Det enda vettiga är väl att alla bilar körs i dyno? Kalla mig galen om ni vill! ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Claesson wrote:När man ser videos på bankörningarna så är det ganska uppenbart att många bilar inte har helt ärlig effekt! Det enda vettiga är väl att alla bilar körs i dyno? Kalla mig galen om ni vill! ;)
GALEN!!! :wink: :lol:
Skämt å sido, visst vore det bra om det gick att väga och dynotesta topp tre efter varje tävling för att säkerställa att vinnarna hållit sig inom roadsportreglementet, men det är nog inte genomförbart. Vägning funkar ju men effektmätning finns väl inte resurser för på respektive bana?

Det bästa är nog att vi håller det enkelt och litar på att de flesta kör med rent mjöl i påsen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Skämt å sido, visst vore det bra om det gick att väga och dynotesta topp tre efter varje tävling för att säkerställa att vinnarna hållit sig inom roadsportreglementet, men det är nog inte genomförbart. Vägning funkar ju men effektmätning finns väl inte resurser för på respektive bana?
Hur menar du att hållit sig inom Roadsport reglementet ?
En bil uppger ju beräknad effekt och inte verklig, så ett dyno på optimerad motor kan ju ge spännade resultat :roll:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag skulle ta det som en komplimang om någon ville dyno-testa min motor. :D
Så kom igen nu; ingen som är sugen? :wink:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Är det tillåtet att flytta varvstoppet högre?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Claesson wrote:När man ser videos på bankörningarna så är det ganska uppenbart att många bilar inte har helt ärlig effekt! Det enda vettiga är väl att alla bilar körs i dyno? Kalla mig galen om ni vill! ;)
Du menar att en del bilar inte uppvisar samma slutkörda beteende som andra?
Du kan köra med 20tusenmilamotor som dricker en liter olja per race och du kan köra med fräsh nyservad enligt minsta marginaler enligt verkstadshandbok (tex 2a överdimension etc etc) och bägge är enligt reglementet. Naturligtvis är det skillnad på moment över hela skalan, go figure.

Ska man se nåt på film så är det i stort sett endast slutet på Anderstorpsrakan som säger nåt, och då endast effekt/luftmotstånd. Knutans raka är för kort och beror jättemycket på farten över Bäcken (där är det lätt att tappa en sekund på efterföljande varv, trots att motorn går som en klocka).
Möjligen kan rakan på Mantorp säga nåt liknande eftersom uppförsbacken är så lång så utgångshastigheten borde vara mindre betydande för sluthastigheten.
Men kom ihåg att en halvsekunds avstånd dras ut i meter när det går fortare och den framför börjar accelerera före den bakom.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:Är det tillåtet att flytta varvstoppet högre?
Beror på vems definition av omprogrammerad bränsle/tändsystem du går på. Det är ju inte omprogrammering via diagnosuttag utan byte av kristall när det gäller Miatans styrbox.
Jag kör med 5% högre och det ger större frihet vid val av växlingspunkter. Men det finns inte mer effekt där uppe (att kortväxla till 4an och 5a lönar sig). 1an lönar sig att dra så långt det går iofs.
Kostnaden var 10kr, inte den dyraste mod jag gjort.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Skämt å sido, visst vore det bra om det gick att väga och dynotesta topp tre efter varje tävling för att säkerställa att vinnarna hållit sig inom roadsportreglementet, men det är nog inte genomförbart. Vägning funkar ju men effektmätning finns väl inte resurser för på respektive bana?
Hur menar du att hållit sig inom Roadsport reglementet ?
En bil uppger ju beräknad effekt och inte verklig, så ett dyno på optimerad motor kan ju ge spännade resultat :roll:
Helt rätt! Tankevurpa av mig. Mkt skit på jobbet nu...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Har ytterligare en fundering...

Poäng beräkningen i Mx-5 Cup.

Deltagande, dvs start i finalen vid deltävlingen.
Oavsett målgång eller inte, belönas med en(1) poäng.

Varför: Har någon tagit sig dit och deltagit med betalning ska inte detta vara förgäves poängmässigt.
Då får alla något för sitt strå till stacken.

Dom andra poängen är beroende på hur många deltagare den AKTUELLA tävlingen har.
Ex: 10 Miator
1:an 10p
2:an 9 p
3:an 8 p
Osv..

Varför: Har du vunnit som ex ovan, har du kört ifrån 9 Miator, är det bara 3 st i racet, är det 2 bilar du vunnit över.
Ingen kommer förmodligen genom detta kunna dra iväg med poäng, dels om man kör en tävling som inte blir välbesökt av medtävlare.
Och innan sista racet för säsongen har förhoppningsvis ingen redan segrat.
Naturligtvis ska inget race räknas bort, har någon deltagit i alla ska detta belönas.

Är detta ett bra förslag?

ANFALL!!!!
Post Reply