Antalet tävlingsdagar i cupen...

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply

Antalet tävlingsdagar i MX5-Cup om du får välja?

3 tävlingar a en dag.
0
No votes
3 tävlingar a två dagar (helg).
6
50%
3 tävlingar a två endagars samt en tvådagars.
0
No votes
5 tävlingar a en dag.
3
25%
5 tävlingar a två dagar.
1
8%
5 tävlingar a tre endagars samt två tvådagars.
2
17%
 
Total votes: 12

User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Antalet tävlingsdagar i cupen...

Post by Fredrik Henriksson »

Är lite nyfiken på att få veta hur de flesta som funderar på att köra MX5-Cup de närmsta åren vill ha det när det gäller antalet tävlingar samt om det skall vara endagars, helg eller en mix? Gör därför en poll för att se varåt det lutar. Finns inte ”ditt alternativ” så ta det som ligger närmast då detta inte är någon officiell förfrågan från klubbens sida, men det kan ändå vara intressant att se ”varåt det blåser” om vi vill ha med så många som möjligt.

Jag väver inte in frågor kring kostnader, SPVM, under eget paraply, tillsammans med annan klubb, avstånd mm mm… Vill med den här pollen bara få reda på vad våra rejsers tycker är rimligt när det gäller antalet tävlingsdagar för cupen…
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag röstar inte eftersom min racing inte är avhängigt antal dagar som bjuds - jag tar vad jag får där jag kan köra den racing jag eftersöker.

I dagsläget är bästa upplägget SPVM, där jag får tvådagars med minst ett kval och två race. I bland bjuds också möjligheten till fri träning på fredagen, och vi är då uppe i tredagars arr.

Som träningstillfällen använder jag bland annat Sviestads och Gelleråsens träningskvällar där jag under tre alt fyra timmar får köra så jag är nöjd. Det är inte ens endagars.

Tycker ibland att diskussionen om antal dagar överskuggar racingen - det fokuseras på fel saker.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mats Lundin wrote: Tycker ibland att diskussionen om antal dagar överskuggar racingen - det fokuseras på fel saker.
Tycker du har rätt till viss del. Men om frågan poppar upp hela tiden så kan det ju vara intressant att bena ut problemmet så det blir mer tid att fokusera på racing framöver...

... Och kanske framför allt, att inte hamna i läget att det blir få som "fokuserar" om många tycker att upplägget inte funkar.
För mig t.ex. funkar det inte med 5 tvådagarsracehelger nästa sommar eftersom jag har två småpojkar och mina aktiviteter denna sommar blev lite mkt. :roll: Fler endagars skulle vara smidigare... Alla tycker olika, men går man på vad som funkar för de flesta så blir det ju mer deltagare... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag röstade på det alternativ jag anser passar Cupen bäst, inte det jag själv tänker köra.

Det finns ju åtminstone ett drygt tiotal tävlingstillfällen nästa år (utan att MX5RC arrangerar nåt) som man kan använda om man vill tävla mera. Med tillfällen räknar jag då diverse tävlingsformer som sker under olika paraplyn (allt från Time-Attack (tex 60-minutes), klassisk Kvalkörning (MGCC KM) till Race där först i mål räknas (SPVM)). Hade Cupen räknats på detta (tex summera de 6 bästa oavsett vad du kör) så hade det inte blivit så många i samma startfält som om man koncentrerar det.

Men det är inte simpelt att få många att samlas på samma ställe när det finns sånt gottebord att välja från. Det vore enklare med endast en tävling för alla (stort utbud är inte alltid en välsignelse) :).

Detta var mina personliga åsikter, inte från nån förening eller intresseorganisation
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Ingen tydlig majoritet åt nåt håll. Lika många som vill köra 3 som 5 tävlingar och även jämt mellan en eller tvådagars... Tja då är det ju inte fel hur det än blir. :?
Kanske en mellanväg, 4tävlingar med både en och tvådagars?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply