Nu när säsongen är över så kanske vi i standard (och modifierat) kunde samla ihop lite feedback för att underlätta styrgruppens beslut i frågan om enhetsdäck?
Jag börjar med att säga att jag har varit positivt överraskad av Nankang AR1 denna säsongen.
I början av året kände jag mig lite tveksam, men nu efter att ha kört ner 1 uppsättning måste jag säga att min åsikt har ändrats något.
Till att börja med måste jag ge en stor eloge till Nankang för att ha gjort ett väldigt slittåligt däck!
Jag har efter lite uträkningar kört ca 200-220 torra varv på mina, och det finns fortfarande lite gummi kvar att nöta på.
Det börjar dock lossna lite bitar ifrån mitten på de 2st som är mest slitna och rullade lika delar vänster fram på Falkenberg Finalen (däcken har slitits som ett S, men sätter man dessa i bak borde det gå några varv till.)
Mina Yokohama var ganska slutkörda efter ca 220 torra varv, och vet att dom som kört Kumho har haft liknande livslängd.
AR1 har även fullgott torrgrepp, jag och många andra kör ju nu snarlika varvtider som tidigare däck, och jag tycker att de generellt beter sig bra på torrt. De presterar även bra hela vägen ner i mönstret, och jag har inte märkt nån större försämring av greppet.
Dock har känslan i däcken blivit markant bättre allt eftersom de slitits tycker jag, i början när de var nya var de lite svajiga och sladdiga tyckte jag, men nu mot slutet kändes de bättre.
Men eftersom prestandan inte har ändrats nämnvärt, så finns det väl ingen vits med att svarva ner däcken när de är nya som jag ser det?
De verkar inte heller överhetta något nämnvärt mer än andra däck gör när lufttrycket är rätt (de stiger dock en hel del i lufttryck när det är varmt)
Jag kör även konsekventa varvtider genom hela passen.
Är fortfarande inte helt såld på dom i vått (tycker att dom är lite lynniga gentemot mina Yokohama), men flera förare har ju visat at det går att åka ruskigt fort på däcken även i vått, så det sitter nog mer i mig som förare kan jag tänka mig.
Jag står dock fortfarande fast i att de är bedrövliga som vardagsdäck, dånar och har sig som jag vet inte vad.
Men visst, på en mx5 och till en raceserie är det väl inte hela världen, då bilarna knappast är tysta och komfortabla till att börja med.
Men jag körde i år ca 1000gatmil med min bil, och hade nog aldrig klarat av att ha Nankang på bilen hela tiden...
Men nu ska jag nog börja traila är planen, så då är det struntsamma för mig med!
Så nej, däcken får inte 10/10 av mig, men för pengarna finns det nog inget bättre däck att åka på för oss i Cupen, om vi ser till alla parametrar inräknat.
Ser nu fram emot 2022 och ytterligare ett år med Nankang i Cupen!
Kan även Apex hålla uppe supporten de gett oss, så tycker jag inte att det är så mycket att orda om
