Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by Andreas E »

I denna tråd är tanken att samla feedback från utvärdering av Nankang AR-1, dels från MX-5 Cup Modifierad-förarna som testat de 225or vi har för utvärdering och dels från MX-5 Cup Standard förarna som testat 205or. Givetvis är även andra medlemmar i MX-5 Racing Club som kört miata med Nankang AR-1 välkomna att ge återkoppling. Er feedback tillsamman med formulären som fyllt i av MX-5 Cup förarna när de testa utvärderings-seten och gemensamma diskussioner som kommer hållas i samband med MX-5 Cup tävlingarna kommer ligga till grund för beslutet att om vi ska utöka och köra Nankang AR-1 för hela MX-5 Cup med start 2022.

/MX-5 Racing Club och MX-5 Cup styrgruppen
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by Andreas E »

Återkoppling från Andreas Eckemark från första testet med Nankang AR-1 på Kinnekulle Ring 8 maj:
Blev inte så många varv för min del pga läckage i servesystemet.

Antal varv och förhållande:
  • 10 varv med Kumho (medium 205 som var knappt halvslitna - körts några race under 2020). Förhållandena var ca 10 grader i luften, upptorkande bana och redan torrt i racelinjen och blev mer och mer torrt under stinten. Hade ca 2.0 i varmtryck efter stinten
  • 14 varv med Nankang AR-1 (205) Förhållandena var ca 10 grader i luften, upptorkande bana men mer blött än när jag testade Kumho. I början var det bara delvis torrt i racelinjen men det blev torrare och torrare under stinten och på slutet var det likvärdiga förhållande. Hade för högt tryck i däcken: ca 2.2-2.3 i varmtryck efter stinten
Min upplevelse av jämförelse med Kumho som jag kört flertal år nu och är van vid:
  • Jag upplevde att Nankang var mer lättkörda när det var småfuktigt på banan - mer progressiv övergång från grepp till att det släppte. Upplever att Kumho medium har lite mer av en brytpunkt när det släpper i blött
  • Jag upplevde att Nankang var lite sämre än Kumho vid inbromsning - hade problem ett par gånger inför kvarnkurvan och en gång efter Mohlins att få ner farten inför instyrning. Men ingen jätteskillnad och inga problem att vänja sig vid
  • Upplevde att Nankang var förutsägbara när man gick över greppgränsen - inga plötsliga släpp och inga konstigheter att korrigera = gick snabbt att få förtroende att stå på med dessa däck.
  • Min körning blev lite yvigare med Nankang än Kumho med mer sladdande men tror det beror mest på att jag är van vid Kumho och överkörde en del med Nankang.
Jämförelse av varvtider:
  • Med Kuhmo lyckades jag få en tid på 1.02,16 (näst bästa tid jag kört på Kinnekulle).
  • Med Nankang hade jag tre tider på 1.03.0x.
  • Baserat på att jag inte hade något rent varv med Nankang utan missar (fick däremot till bra varv med Kumho) och körde dem för första gången bedömer jag att det finns klar förbättringspotential och att jag ska kunna komma ner en del under 1.03.
Min bedömning så här långt:
  • Initial (men klart begränsad) bedömning är att Nankang var lite bättre än jag hade förväntat mig. Jag lyckades visserligen inte sätta samma varvtiderna som med Kuhmo denna första gången men det hade jag inte heller förväntat mig med tanke på att Nankang är ett billigare däck och att det tar lite tid att anpassa körstilen.
  • Det kommer bli intressant att se hur däcken funkar i race-förhållande samt hur snabbt det slits och hur prestandan ändras beroende på hur slitna de är vilket är viktiga aspekter - men första intrycket var hur som helst positivt för min del.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by Andreas E »

Här är feedbacken från de MX-5 Cup Modifierad-förare som provade Nankang AR-1 i dimesnion 225 under banträffen på Kinnekulle 8 maj: /Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by LarsoyH »

Jag tyckte Nankang betedde sig bra, både på torr och fuktig bana.
De behövde ingen direkt uppvärmning, utan tyckte de bettade på bra redan i första svängen.

Upplevde dom dock som lite slingriga och lätt gick lite brett, och generellt lite mjuka i karaktären. Men greppnivån var bra och man kände i god tid innan de släppte, och när det väl släppte var det lätt att hämta hem greppet igen. Tycker kumho är mycket lynnigare på den fronten, så tror Nankang kan vara bättre för nya oerfarna förare.

Nu var det ju aldrig stående vatten på banan, men tror vi ska vara lite aktsamma på den fronten, då av mönstret att drömma så dränerar nog inte däcken så bra.

Har inga direkta bra varvtider att komma med, men nu är jag inte så konsekvent på den fronten till att börja med :mrgreen:
Men körde inom sekunden med Nankang kontra mina Yokohama (som är lika snabba som Kumho för mig), så för mig är de lika snabba i praktiken.

En grej jag upplevde som riktigt positivt med Nankang var att de var väldigt lätta att bromsa med. De hade något sämre bromsgrepp än både Kumho och Yokohama, men jag som kör utan ABS låser lätt hjulen, och upplevde Nankang mycket enklare än framförallt Kumho att känna innan det låste sig, men även lättare att få tillbaks greppet igen när det låste.

Tror säkert att kumho är lite snabbare för en riktigt duktig förare som kan utnyttja däcket till max. Men tror att Nankang kommer ge mycket roligare och säkrare racing, då de som sagt kändes väldigt lättkörda!

Kollade även tempen på däcken efter körning och fick inte upp de till mer än ca 40 grader i mönstret (troligtvis då det var rätt kallt).
Då Nankang skrev att däcken har optimal arbetstemp runt 60 grader, så kan det ju dock vara så att de blir lite greppigare när de verkligen får upp tempen.

Som en sista grej är de dock inget roliga som landsvägsdäck, utan detta är renodlade racedäck i min mening.
De duger knappt till att köra till och från banan i mitt tycke.
Men detta är ju upp till var och en, och hur mycket man kan tänka sig att uppoffra.

Vet att för de flesta som trailar är detta struntsamma, men för mig som kör många mil till och från banan är de inte jätteroligt.
Men som tur är har jag snälla pappa på släptåg, som kan ta en uppsättning däck i sin bil, och det finns ju lösningar med däck-räcken, som verkar funka ok för de som åker själva.

Jag tycker så här långt att Nankang får :up:
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by TPR »

457 views men bara två som har gett feedback...
Tyder väl på att det trots allt finns ett ganska stort intresse för resultatet av utvärderingen, som kommer pågå hela säsongen.
Så ni som har testat men ännu inte kommenterat, skriv gärna några rader, bu eller bä, behöver inte vara så komplicerat eller lång text.
Och så får vi se om våra åsikter ändras under säsongen. :up:


Några kommentarer från mig:
Har kört AR-1 på två bandagar, först Kinnekulle och sedan Knutstorp.
Tyvärr har vädret varit minst sagt varierande så det har varit svårt att få några bra back to back tester där man kan känna skillnader på justeringar. Fördelen är att man fått testa däcken i både blött och upptorkande.
Har inte tagit tid vid någon av dessa träffar utan bara koncentrerat mig på känsla och intryck.

Jag upplever AR-1 som något hårdare än Kumho Medium så det tar något längre tid att få upp dem i temp och det yttersta greppet är kanske något lägre. Det har dock varit relativt svalt de dagar jag har kört och har inte lyckats få upp tempen tillräckligt, ska bli intressant att se hur de känns när det är sommarvärme.

Tycker stommen känns styvare än Kumho, med bra instyrning, men trots detta tycker jag Kumho har något bättre precision i styrning och placering av bil. Körningen blir något mer yvig med Nankang, Kumho känns mer som på räls, men fördelen är AR-1 släpper mer progressivt, inte lika tvärt som Kumho gör (iaf på min bil, har hört motsatsen från andra).
Men detta är inga stora skillnader, måste erkänna att jag trodde det skulle vara mer skillnad på däcken.

Fick ju även testa att köra på både våt bana, i regn och upptorkande, vilket var nyttigt. Tycker att AR-1 betedde sig förvånansvärt bra med tanke på hårdheten och mönstret. Jag ser inga problem med att tävla på detta däcket i regn, möjligen med reservation att jag inte har kört i riktigt mycket stående vatten. Dock körde jag hem från Knutstorp i rejält regn och det funkade bra även i motorvägsfart.

Som både Andreas och Lars redan har nämnt så är grepp vid inbromsning något sämre för AR-1, men de känns stabila och konsekventa. Även detta ska bli intressant att känna på i varmare väder/högre däcktemp.

Slitaget känns än så länge som en stor fördel för AR-1. Kumho slits fort i början men sedan är de seglivade och går att köra tills de är helt slut. Där får vi se hur AR-1 beter sig men de ser förvånansvärt fräscha ut efter två banträffar.


Så för att summera så är jag klart positivt överraskad över AR-1. De kanske inte är riktigt lika snabba som Kumho men inte så långt efter som kanske befarat (och ett par förare säger sig köra snabbare på dem). De är kul, lättkörda och håller bra.
Jag kan se två frågetecken som fortfarande måste besvaras:
- Hur beter de sig när de blir mer slitna?
- Hur beter de sig i varmare förhållanden?


Fler svar får vi redan nästa helg då det är dags för första racet! :D :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by TPR »

Tog en titt på slitaget, har mer slitage ungefär 1/3 in på ytan, se bilder nedan. Gäller alla 4 däck, dock mest på ytterdöcken (vänster sida).
Har drygt 5 mm kvar på utsidan, går sedan ner till 2.5-3 mm och sedan upp till 4.5 mm på insidan (vänster fram).

Någon mer som känner igen detta?


1.jpg
2.jpg
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by Fosselius »

Thomas angående slitage så har jag just sånt slitage en bit in på mina Kuhmo. 225or.
Tror inte det beror på däcket.
Funderar en del runt hjulvinklar och tryck och hur det skulle kunna påverka.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by TPR »

Ja, både Kumho och gamla Toyo R888 får ett liknande slitage.
Jag tror att det bör ha med stommen på däcket att göra, men samtidigt är det lite konstigt att typ alla däck får liknande slitage... :think2:
På Kumho tycker jag att bredare fälg gjorde det något bättre, men har en känsla att det kan vara mer kopplat till hjulvinklarna.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by Andreas E »

Här är en uppdatering som innehåller utvärderingarna som gjorts av de 225 mm testdäcken som använts på Kinnekulle och Gelleråsen:
Utvärdering av Nankang under 2021.xlsx
(13.98 KiB) Downloaded 243 times
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by TPR »

Hejsan!

Inför beslutet angående enhetsdäck i Modifierat så tänkte jag bara presentera kostnadsbesparingen som skulle göras om vi väljer att köra på Nankang AR-1 225:or. I kolumnen till höger om det grönmärkta priset kan ni se total erhållen rabatt.
.
Modifierat.JPG
.
Utöver detta så erbjuder Apex:
- Support på tävlingshelgerna
- Leverans och omläggning på banan
- Säkrad tillgång med korta leveranstider
- 2 st däck lottas ut bland deltagarna i Modifierat varje racehelg
- Fler mervärden för cupen, ett förslag är ett videomagasin från racehelgen, kommer troligen att testas i Falkenberg
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Återkoppling/utvärdering av Nankang AR-1

Post by LarsoyH »

Nu när säsongen är över så kanske vi i standard (och modifierat) kunde samla ihop lite feedback för att underlätta styrgruppens beslut i frågan om enhetsdäck?

Jag börjar med att säga att jag har varit positivt överraskad av Nankang AR1 denna säsongen.
I början av året kände jag mig lite tveksam, men nu efter att ha kört ner 1 uppsättning måste jag säga att min åsikt har ändrats något.

Till att börja med måste jag ge en stor eloge till Nankang för att ha gjort ett väldigt slittåligt däck!
Jag har efter lite uträkningar kört ca 200-220 torra varv på mina, och det finns fortfarande lite gummi kvar att nöta på.
Det börjar dock lossna lite bitar ifrån mitten på de 2st som är mest slitna och rullade lika delar vänster fram på Falkenberg Finalen (däcken har slitits som ett S, men sätter man dessa i bak borde det gå några varv till.)

Mina Yokohama var ganska slutkörda efter ca 220 torra varv, och vet att dom som kört Kumho har haft liknande livslängd.

AR1 har även fullgott torrgrepp, jag och många andra kör ju nu snarlika varvtider som tidigare däck, och jag tycker att de generellt beter sig bra på torrt. De presterar även bra hela vägen ner i mönstret, och jag har inte märkt nån större försämring av greppet.

Dock har känslan i däcken blivit markant bättre allt eftersom de slitits tycker jag, i början när de var nya var de lite svajiga och sladdiga tyckte jag, men nu mot slutet kändes de bättre.
Men eftersom prestandan inte har ändrats nämnvärt, så finns det väl ingen vits med att svarva ner däcken när de är nya som jag ser det?

De verkar inte heller överhetta något nämnvärt mer än andra däck gör när lufttrycket är rätt (de stiger dock en hel del i lufttryck när det är varmt)
Jag kör även konsekventa varvtider genom hela passen.

Är fortfarande inte helt såld på dom i vått (tycker att dom är lite lynniga gentemot mina Yokohama), men flera förare har ju visat at det går att åka ruskigt fort på däcken även i vått, så det sitter nog mer i mig som förare kan jag tänka mig.

Jag står dock fortfarande fast i att de är bedrövliga som vardagsdäck, dånar och har sig som jag vet inte vad.
Men visst, på en mx5 och till en raceserie är det väl inte hela världen, då bilarna knappast är tysta och komfortabla till att börja med.
Men jag körde i år ca 1000gatmil med min bil, och hade nog aldrig klarat av att ha Nankang på bilen hela tiden...
Men nu ska jag nog börja traila är planen, så då är det struntsamma för mig med!

Så nej, däcken får inte 10/10 av mig, men för pengarna finns det nog inget bättre däck att åka på för oss i Cupen, om vi ser till alla parametrar inräknat.
Ser nu fram emot 2022 och ytterligare ett år med Nankang i Cupen!
Kan även Apex hålla uppe supporten de gett oss, så tycker jag inte att det är så mycket att orda om :burnout:
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
Post Reply