Regler för bromssystem i standarklassen

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Regler för bromssystem i standarklassen

Post by LarsoyH »

Hej alla glada!

Tack för en supertrevlig helg på Gelleråsen :)
Tråkigt med några skadade bilar, men förhoppningsvis så kommer alla komma till start igen för nya tag på falkenberg :up:

Jag har som ni kanske märkt lite problem med att jag låser upp framdäcken på min lilla blåa #55.

Mina bakbromsar verkar knappt användas överhuvudtaget, såg när jag tog tog isär bromsoken att frambeläggen var helt slut, och bakbeläggen fortfarande såg ut som nya...

Inser att jag kommer behöva göra någonting åt detta både för mina egna varvtider, men även er andras säkerhet på banan, då man inte har jätte bra kontroll över en bil med låsta hjul har jag märkt (åker mest rakt fram).

Den enklaste lösningen är ju helt klart att lära sig att bromsa (jag jobbar på det), men det man inte kan träna sig till brukar gå att köpa sig till som det så fint låter.

Många handlare säljer ju justerbara bromsventiler som ersätter original, detta skulle kunna vara en enkel lösning för att få mina bakbromsar att jobba lite mer. Så slipper jag hålla på och laborera med olika belägg och skivor fram / bak, vilket känns lite överkurs för mig som nybörjare, då det kanske är lätt att det blir för mycket av det goda och jag börjar låsa i bak istället :shock:

Hur ställer sig reglementet för standardklassen till detta?
Hittar ingenting om det när jag kikar, utan endast att bara original bromsok får användas.
(tolkar det även som att man får byta till NB sportbromsar på NA t.ex. om man skulle önska det till framtiden?)

"* Standard/ej modifierade bromsok
Med "Standard" avses originalbromsok från någon MX-5 modell som kan monteras bolt-on, dvs inga adaptrar accepteras. Skivor och belägg är fritt.
Bromssköldar får tas bort och bromskylning får monteras."

Tacksam för snabbt svar.
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by Andreas E »

MX-5 Cup styrgruppen är informerade om din fråga och vi återkommer med svar när de överlagt om vad som är tillåtet i standardklassen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by Andreas E »

En fråga medans styrgruppen överlägger, Lars:
Vad använder du för tillfället för belägg fram och bak på din bil? jag hade tidigare en NA (91:a) utan ABS och hade inget större problem med bromsbalansen - körde med Carbotech XP8 fram och AX6 bak. Visst låste däcken fram först när man gick över gränsen och det är normalt att man sliter mer frambelägg än bakbelägg.
Även på min NB med ABS och Carbotech XP10 belägg runt om behöver jag byta frambelägg 2-3 ggr oftare än bakbeläggen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by LarsoyH »

På Gelleråsen körde jag Hawk DTC-30 i fram och HP+ i bak, blev rekommenderad denna kombon för trackdays. Jag har egentligen velat byta bort mina HP+ i bak till ett aggresivare belägg eftersom jag prioriterar bankörning numera, men dom vägrar helt enkelt ta slut.

De har suttit på i 3 säsonger (har fått byta fram varje säsong) men det är fortfarande mer än hälften kvar. Därav verkar det som att mina bakbromsar knappt används, och endast följer med på färden, då de inte verkar slitas något nämnvärt.

Nu till falkenberg åker det dock på även DTC-30 i bak för att se om detta avhjälper problemet lite.

Har hört att många verkar köra Carbotech och vara supernöjda med dom, så funkar inte detta för mig kanske jag testar dom också.

Dock verkar det vara ett välkänt problem när man läser runt på olika forum, på framförallt de tidigare bilarna att de låser i fram väldigt lätt, därav min frågeställning. 1.6 ska tydligen vara ännu värre än 1.8 som jag har.

Annars kan man ju byta upp sig till NB sport bromsarna (om reglemente tillåter det?) som av vad jag förstått är mer viktade bakåt med betydligt större bakskivor och bromsok. Men det hade varit helt klart enklare och framförallt billigare om man hade kunnat justera balansen med en ratt efter tycke och smak istället, nu när det erbjuds en sån lösning.
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by Anders Träff »

Hej bromsarna bak slits nästan inte alls på Miatan. Att bilen känns konstig i bak beror nog helt enkelt på att bakhjulen mer eller mindre befinner sig i luften. Nja inte riktigt men bilen har bara nästan framhjulen i baken vid hård inbromsning. Klossarna bak håller många säsonger. Mjuka klossar bak kan ge bättre verkan men lätt att snurra vid inbromsning, (om bilen inte är rak)

Anders nr82
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by LarsoyH »

Precis som du är inne på Anders så lyfter min bil ur rejält i bak vid hårda inbromsningar, så det är lite konstigt faktiskt att jag inte låser bakhjulen istället i och med detta.

Men, men, i vilket fall tror jag att min bil skulle må bra av att få lite mer bromsverkan i bak vid hårda inbromsningar för att balansera den lite bättre och sprida ut greppet jämnare över alla 4 däcken, istället för att framdäcken får ta allting som jag upplever det nu.

Detta borde även generera i mindre större upplåsningar, och göra min däcksbudget lite billigare!

Sedan är det alltid roligt med ytterligare en ratt att skruva (bort sig) på :mrgreen:

Så får jag arbeta på min teknik efter det, men då kan jag inte skylla på bilen i alla fall :roll:

Inväntar styrelsen beslut i frågan, i vilket fall är det alltid bra med förtydliganden i reglementet.
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by Andreas E »

Hej Lars

Beslutet från MX-5 Cup styrgruppen är att modifiering till justerbar bromsbalans inte är tillåtet i Standardklassen. Beslutet är baserat på att dels minimera de tillåtna ombyggnaderna i Standardklassen och dels säkerhetsaspekten då felaktigt justerade bromsbalans kan resultera i upplåsning bak först vilket det finns flera exempel på som resulterat i snurr och krock med andra bilar.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by LarsoyH »

Ok, jag förstår.
Då tolkar jag det som att det även ej är tillåtet att byta till en original bromsregulator från en NB, då denna har lite mer balans bakåt än NA?

Men bromsok, skivor etc, det fick man mixtra med fritt mellan de olika årsmodellernas?
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by TPR »

Hej Lars,

Som det står i reglementet så får man byta till ok från annan Miatamodell, så länge det är ”bolt-on”.
Skivor och belägg är fritt.
Om jag ska vara ärlig så har vi nog inte funderat på om man även får byta tex huvudbromscylindern eller reduceringsventilen. Vi håller på att prata ihop oss inom styrgruppen, får återkomma ang detta.

Men steg 1 för dig bör nog vara att köra samma belägg fram och bak, så testa det först. :up:
Även belägg med lägre ”initial bite” och större progressivitet kan hjälpa till att undvika att låsa upp frambromsarna.
Nu verkar du ju köra på DTC30 och de är ju inte så extrema, så problemet sitter kanske någon annanstans. :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by LarsoyH »

Ok
Räknas detta som "bolt-on" https://freakyparts.co.uk/products/mazd ... grade-rear
Den sitter ju med bultar, så...
Nu när jag nya NA bakbelägg redan så hade det varit den enklaste (läs billigaste) lösningen att få på och testa NB sport skivorna i bak.
Annars åker jag på att köpa nya belägg också om jag ska byta till NB Sport original okhållare, som jag förstår det hela.
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by TPR »

I reglementet står det följande:
"Med "Standard" avses originalbromsok från någon MX-5 modell som kan monteras bolt-on, dvs inga adaptrar accepteras. Skivor och belägg är fritt."

Det du länkar till är en adapter, dvs ej tillåtet.
Sedan kan jag hålla med dig att om detta är ett alternativ till en betydligt dyrare lösning, utan att ge en prestandafördel, så kanske det kan vara något vi kan fundera på att tillåta.

Men frågan är om det inte räcker att köpa okhållarna för att få dina befintliga ok att passa den större sportskivorna?
Det blir ju samma lösning som ovan men tillåten... :banana:
Vet att min bror köpte NA 1.8 okhållare fram till sin NA 1.6 och monterade med 1.8 skivor, det funkade bra.
Något mindre bromsbelägg än 1.8 men utflyttad så fick större moment än innan.

NBFL Sport bromsar har dessutom betydligt dyrare belägg, det är därför jag har undvikit att göra denna mod.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by Niklas Falk »

Vart står det att du får byta ok-hållkare? :wink:

Byter du ok-hållaren så är det ju fritt fram mellan original lösningar, inklusive hybriden med 1,6ok på 1,8hållare.
Med den mixen är det inte långt till att pussla med huvudcylindrar och godtycklig fast reducerventil (det ser iaf bättre ut än med en justerbar).

Det är inte lätt att begränsa på ett trevligt vis.
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by LarsoyH »

Nu ska vi inte vara såna Niklas :x
Det som inte står skrivet räknar man ju kallt med är tillåtet, hehe :roll:

Tror inte att det funkar med NB sport okhållare och mina NA bakbelägg eftersom beläggen ser helt olika ut. (rätta mig gärna om jag har fel, någon som provat?)
Känns i vilket fall inte som en särskilt stabil lösning eftersom risken för att bromsbeläggen börjar kärva och ha sig nog är stor om de inte passar ordentligt.
Och ska man byta till NB sport belägg bör man väl även införskaffa NB sport ok också, för att cylindrarna inte ska trycka snett på beläggen, eftersom NB oken har större cylindrar vad jag förstått det som.

Som ni kanske förstår vill jag komma undan så billigt som möjligt, därav denna långa diskussionen.
Detta är ju Miata racing det handlar om, med minsta möjliga krona spenderad och största möjliga resultat 8)

"Vet att min bror köpte NA 1.8 okhållare fram till sin NA 1.6 och monterade med 1.8 skivor, det funkade bra.
Något mindre bromsbelägg än 1.8 men utflyttad så fick större moment än innan."

Precis detta jag är ute efter med mina ihop plocks lösningar, liiite mer moment i bak, men absolut inte för mycket.

Ett annat alternativ är ju att gå ner på 1.6:ans skivor hållare och belägg i fram, i kombination med mina original 1.8 i bak.
NA 1.8 och 1.6 ska väl ha exakt samma ok, som jag förstått?
Men det är ju inte lika roligt att gå ner i storlek, som upp :burnout:
Attachments
NB Sport 276
NB Sport 276
NA 251
NA 251
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by TPR »

Nej, det har du rätt i, det lär inte passa. :bang2:

Men hoppas att bättre belägg kommer ge lite mer bromsbalans bak. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by hclund »

Jag har en 1.8 från -94 mao en av de första. Min bil sliter knappt belägg alls bak. När jag började köra satte jag på XP12 fram och XP10 bak. Frambeläggen var ganska snabbt historia, men de bak hängde nog med i flera år. Jag har ABS så hur vida bilen skulle låsa fram? det har jag ingen aning om:-) Men ABS har inte gjort att beläggen bak har slitits mer iaf. Byta reduceringsventil får man ju om man misstänker att den man har är defekt ;D
Christian Lund
LarsoyH
Posts: 34
Joined: Sat 08 Jun 2019, 18:58
Location: Stockholm
Contact:

Re: Regler för bromssystem i standarklassen

Post by LarsoyH »

Det låter mer och mer på er alla som att problemet ligger hos min högerfot, inte bilen, hehe.
Men jag har nu gjort en ordentlig Cornerweight av bilen (den var lite skev, som väntat) samt satt på aggressivare bakbelägg.
Så får vi hoppas att detta till viss grad löser mina problem.

Vi ses på Falkenberg snart! :burnout:
Lars Hultman - himmelsblå NA 1.8 MX-5 Cup Standard #55

PM:a mig för bra priser på däck från Yokohama, kan ordna det mesta, både till gata och för bana.
https://www.roines.se/yokohama_advan_a052

Ordnar även med hjulinställning inom Stockholmsområdet.
Post Reply