Tack klubben

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Tack klubben

Post by Mblixt »

Vi började med racing tack vare MX-5 Racing Club. Att MX-5 Cup ingick i något som kallades Roadsport var inget vi reflekterade över innan våra karting-kompisar rynkade på näsan och ryggade tillbaka. Roadsport var det töntigaste dom kunde tänka sig.
Men jag sa -Nej, nej, klassen har utvecklats. Henrik, Serwanski, Tobias, Halbig, Falk m.fl. har dammat av gamla Roadsport och skapat något annat. Något ”fränare” som vi säger i Närke. Nu är det många deltagare, tight i toppen och ”riktig racing” stöttat av en aktiv, lyhörd och vidsynt klubb.
Vi lusläste byggtrådarna på klubbens forum och beslöt oss för att starta i klass standard, låta Erik få lite bantid och ta det vidare därifrån. Alla modifikationer vi gjort därefter har vi läst om i forumets byggtrådar där man frikostigt bjussat på allt som är värt att veta om miataracing.
Så länge vi tävlat med Mazdan har vi känt oss stolta och glada över klubben, racingen och samhörigheten.
Men det var innan SPVM gjorde oss påminda om att klassen vi tävlade i minsann hette Roadsport och att det var dom som bestämde. Detta genom att påminna om ett par rent kosmetiska krav. Moddar som de accepterat i åratal och som varken har sportslig, estetisk eller ekonomisk bäring.
Vissa säger -Ja, ja, men regler är regler och ni har haft två år på er att rätta till det.
Jag menar att SPVM har haft minst TIO år på sig meddela att de aktuella uppsnofsningarna inte var önskvärda.
Jag vet inte syftet men det är svårt (för mig) att tolka attitydskärpningen som annat än en provokation och maktdemonstration.
Enligt mig är Cupens storhet den stora mångfalden av åldrar, erfarenheter och ambitionsnivåer bland deltagarna. Visst startfältet kan bli utdraget men alla har oftast någon att rejsa mot och alla kan lära av alla. Vi har i alla fall utvecklats och lärt oss massor. Klubben har hjälpt oss att förverkliga drömmar som känns overkliga och vi hoppas att vi lyckats bidraga med något till någon.
Men tiden går framåt. SPVMs önskan att vrida den tillbaka till när Roadsport var vad det en gång var attraherar några, kanske många men intresserar inte oss.
Det är sorgligt men jag har full förståelse för att familjen Jakobsson överväger att lägga ner.
Det är nog ingen nyhet att vi också söker oss bort från SPVM.
Men vi kommer förstås att fortsätta vara medlemmar i MX5-RC ;-)
Vi ses på Kullen.
Michael Blixt
Post Reply