Original delar som inte finns..

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Original delar som inte finns..

Post by Seglan »

Hej,

Tar upp ett problem som jag själv i skrivande stund har och antar att många andra som rejsar mx-5 måste ha.
Roadsport regeln säger ju att motorn måste vara OEM det vill säga, allt i motorn måste vara Mazda original.

Vi har i vinter öppnat upp min motor för att gå över den och se så allt ser ok ut inför kommande säsong och tyvärr hittat en del grövre slitage. (hade nog tur som kom i mål i sista racet på Falkenberg)

De flesta delar som tagit skada ha varit relativt enkelt att få tag på mellan Mazda Sverige, IL motorsport, mx-5 parts UK och andra förare i klassen.

Men då mina cylinder väggar har tagit lite skada behöver dessa nu borras ut. Vilket betyder att jag behöver få tag på Mazda original oversized kolvar på 0,5 mm. Något som inte tillverkats på 2 år (enligt Falk) och verkar i princip helt omöjligt att få tag. Jag har också kört slut på mina ventil fjädrar (Missat en växling för mycket antar jag...) :bang2: vilket inte heller verkar finnas någonstans att få tag på...

Jag har varit i telefon med 5 olika Mazda original leverantörer i USA + Mazda USA och verken fjädrar eller kolvar finns. Samma svar får jag när jag talar med Mazda Sverige..

Hur gör man? Det finns ju relativt mycket eftermarknadsdelar som är i princip identiska med Mazda original som man kan köpa och montera men rent tekniskt inte vara laglig... Eller kommer man mot sin vilja behöva köra en annan klass då det helt enkelt inte finns delar att få tag på?..

Jag kan helt omöjligt vara den ända föraren med detta problem? Det måste finnas en hälsosam och kostsam lösning på detta som kommer gynna både klassen och förarna? Till exempel tillåta en specifik leverantör på de delar som Mazda själva inte längre tillverkar?

Försöker få igång en diskussion med en relativ snabb lösning då jag väldigt gärna står på startlinjen med resten av er i maj på Mantorp. Men utan en lösning kommer det inte bli så då delar helt enkelt inte finns...

Och köpa och bygga ny motor är inget jag tyvärr har råd eller tid med i nuläget..
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Original delar som inte finns..

Post by Niklas Falk »

Motorblock som kan borras efter kolvar som går att få tag (tex 0,25 ÖD) på finns det gott om.
Med lite pill så är ju BP-blocket från 323 etc samma, så det finns väl nån miljon åtminstone (det är inte så speciell motor).

Insug: https://www.tascaparts.com/oem-parts/ma ... bp0512125/
Avgas: https://www.tascaparts.com/oem-parts/ma ... p2y12125a/

Men detta är googleträffar, ingen erfarenhet av den handlaren, vet inte ens vart de finns på klotet, men det nämner det som Mazda.
Med de artikelnumren kanske det blir lättare att hitta, även för Mazda Sverige i Belgienlagrets usla katalog.
Dvs
BP05-12-125 för insug (hmm, samma som 94-97)
BP2Y-12-125A för avgas.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Original delar som inte finns..

Post by Niklas Falk »

Snabblösnngen är att shoppa en BP4W komplett på chans och ta bottendelen som den är, din topp och sen köra för vinst. Alla andra lösningar kommer inte att hinnas med till Mantorp. Eller den okända BP4W som den är, i väntan på rätt delar.

Det är väl inte bara motorn som kör :P

Synd att min reservmotor är en VVT, för min originalare till besiktnignsmotor lånar jag inte ut.
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Original delar som inte finns..

Post by Seglan »

Niklas Falk wrote:Motorblock som kan borras efter kolvar som går att få tag (tex 0,25 ÖD) på finns det gott om.
Med lite pill så är ju BP-blocket från 323 etc samma, så det finns väl nån miljon åtminstone (det är inte så speciell motor).

Insug: https://www.tascaparts.com/oem-parts/ma ... bp0512125/
Avgas: https://www.tascaparts.com/oem-parts/ma ... p2y12125a/

Men detta är googleträffar, ingen erfarenhet av den handlaren, vet inte ens vart de finns på klotet, men det nämner det som Mazda.
Med de artikelnumren kanske det blir lättare att hitta, även för Mazda Sverige i Belgienlagrets usla katalog.
Dvs
BP05-12-125 för insug (hmm, samma som 94-97)
BP2Y-12-125A för avgas.
Så du menar att 323 fjädrarna är samma som dom i min mx-5 motor? Dessa hittade jag med men viste inte att det var samma?
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Original delar som inte finns..

Post by Niklas Falk »

På insugssidan verkar det vara de artikelnumren, men det bästa är ju att trippelkolla hur de ser ut innan du monterar:
viewtopic.php?f=5&t=3923 frilängd och fjädertryck bör ju vara inom spec tycker jag.

Hittar bara en BP4w på ebay.co.uk, en på ebay.de och en på bildelsbasen, alla till astronomiska priser (ca 12k).
Post Reply