Övergångsbestämmelser 2018

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Tänkte bara ge en liten "heads up" om någon eventuellt har missat att läsa Roadsport reglementet:
http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... 6-2018.pdf

Till 2018 försvinner några av de dispenser som har funnits för bilar som har kört i Roadsport ett tag, se nedan:

6.2.1 Övergångsbestämmelser
I syfte att dämpa kostnader i samband med tekniska regelförändringar så beviljas följande tidsbegränsade lättnader för de bilar som deltagit i någon SPVM deltävling under föregående reglementesperiod 2013-2015;
1. Bilar med monterade bur med sidosträva medges lättnad under 2016 säsong från kravet att ”Dörrarnas struktur och stomme skall vara fabriksstandard och omodifierad”
2. Bilar medges lättnad under 2016 och 2017 års säsonger från kravet att ”Instrumentbräda skall vara fabriksstandard”
3. ”Ej bärande, karossdetaljer skall bibehålla ursprunglig karossform och profil.” Bilar medges under 2016-2017 års säsonger lättnad från ev. behov av återställande av karossform och profil.


Det finns ju några bilar med plastdelar istället för plåt, om dessa har original form är det OK.
Finns bla bakluckor med ankstjärt, främre stötfångare med annan form, urkapade bakre stötfångare, förhöjd hardtop, kanske även breddade skärmar?
Personligen kan jag tycka att förhöjd hardtop kan tillåtas pga säkerhet men detta bör nog kollas med SPVM.

Angående skärmbreddare monterade utanpå original kaross hade jag för mig detta var tillåtet men hittar inte detta i reglementet? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

Njaaaa.
I åtminstone punkt 3 skiljer sig texten i de nu obsoleta övergångsbestämmelserna från texten i den egentliga regeln som lyder:
- Karossdetaljer skall behålla ursprunglig siluett och sidoprofil men ej bärande
karossdetaljer får utbytas till en motsvarande karossdetalj gjord i säkerhetsmässigt
godtagbart material.
Vad som menas med siluett och sidoprofil förtydligas med hjälp av en illustration i anslutning till texten. En normalt uppkapad bakre stötfångare följer original karossform i både siluett och sidoprofil. Enligt regeltexten är andra betraktningsvinklar inte aktuella.

Beträffande ankstjärtar och skärmbreddare:
- Spoilers och vinge och skärmbreddare får eftermonteras, se 6.8 Aerodynamiska anordningar.
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Hej Mikael,

Ser nu att jag var lite otydlig, eller rättare sagt lite väl tydlig...
Menade att jag är osäker på vad som gäller för "bakluckor med ankstjärt, främre stötfångare med annan form, urkapade bakre stötfångare, förhöjd hardtop, kanske även breddade skärmar", därav frågetecknet på slutet. :oops:

Jag instämmer med din kommentar ang siluett och sidoprofil.
Dock har jag ett svagt minne av att uppkapad bakre stötfångare användes som exempel på vad som inte är tillåtet när denna regeländring diskuterades 2015? :think2:
Tror det är bäst att be om ett förtydligande från SPVM.

Angående ankstjärt så syftar jag inte på en extern spoiler (som tex Anders Träff har) utan om att bakluckan har en annorlunda form med inbyggd ankstjärt, min bror gjorde tex en sådan glasfiberlucka.
Bra att du hittade texten om skärmbreddare förresten! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

Dock har jag ett svagt minne av att uppkapad bakre stötfångare användes som exempel på vad som inte är tillåtet när denna regeländring diskuterades 2015?
Att uppkapade bakre stötfångare var ovälkomna uppfattade jag som Magnus - i stunden påkomna - personliga åsikt. Han uttryckte den efter en direkt fråga från mig vid en preliminär regelgenomgång innan reglerna var färdigformulerade.
Nu är dom det och det finns inte stort utrymme till att tolka/misstolka just den regeltexten.
Michael Blixt
janne_murvel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 24
Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
Location: Partille

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by janne_murvel »

Vad innebär följande ifrån reglementet?

Karossform skall vara enligt registreringsdokumentation.

Diffusor får finnas eller eftermonteras men skall vara inom bilens siluett sett ovanifrån
och utan att innebära tillkapning eller annan förändring på bilens karossdelar.

Som ett exempel då betyder det att vi får inte kapa upp en stötfångare för diffusor men vi får kapa upp för kapandets skull? :think2: Eller omfattas inte nedre delen av stötfångaren i bilens kaross?
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Har haft en del kontakter per telefon och sms med frågor angående detta inlägg.
Jag kan naturligtvis inte svara för hur SPVM kommer tolka men eftersom jag gillar tydliga reglementen tror jag det vore klokt att slänga ihop ett gäng bilder på oklarheter och be Magnus om ett förtydligande?
Gärna med argument som tex Michaels ang kapad stötfångare vs siluett och sidoprofil.

Janne: Jag tror detta vore en ypperlig fråga för Magnus, känns lite tvetydigt. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

Jag har haft en del kontakter per telefon och sms med frågor angående detta inlägg.
Jag är inte förvånad :-)
Men Regler är regler.
Vad Magnus, du eller jag anser är tyckanden.
Reglerna, som dom står, är validerade av SBF.
I just den där formuleringen ( 3) finns inget utrymme för tolkning.
Vad jag förstår måste en eventuell tolkning godkännas av både racingutskottet och SBF innan den blir gällande.
I fallet med bakre kofångare handlar det inte om tolkning utan snarare en revidering av liggande regler. Och det är kringgärdat av ännu stringentare restriktioner.
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Jag tolkar kapade stötfångare på samma sätt som du, godkänt enligt reglemente.
Den nämnde jag pga att Magnus uttalade sig som han gjorde.
Men isf måste det syftas på bärande kaross i fallet som Janne frågar om?

Och med samma logik, karossdelar som avviker från original siluett och sidoprofil är ej godkända, vilket isf gäller övriga exempel som jag nämnde?
Man kan ju fråga sig hur stor betydelse detta egentligen har, tråkigt om bilar inte kommer till start pga en sådan regel.

Frågorna jag har fått har varit ang hur reglementet ska tolkas, ingen har varit lika säker på sin sak som du Michael. :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by norlin »

Se Magnus svar på mina frågor här
viewtopic.php?f=4&t=3766&p=38258#p38258
Bl.a
Om du och andra läser 6.2.1 Övergångsbestämmelser i nuvarande Sportvagnsreglementet så
framgår det att bl.a bakre kofångare inte skall vara urkapade oavsett diffusor eller inte från och
med 2018 och framåt.
..
Du får ha "riktig" diffusor eller plan skiva (diffusor utan gavlar/vertikala väggar) monterad
undertill helt efter eget tycke men den får inte synas uppifrån (hållas inom karossens profil) och
det är alltså inte tillåtet att kapa upp karosseri eller kofångare för att få plats med ev diffusor.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

Magnus har uppmanat dig att läsa övergångsbestämmerser, vars formulering inte längre gäller. Övergångsreglerna har ALDRIG berört dig som bygger ny bil. Vad Magnus tycker, utöver regeltexten, är vad Magnus tycker och inte mer mer med det.
Michael Blixt
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

Och med samma logik, karossdelar som avviker från original siluett och sidoprofil är ej godkända, vilket isf gäller övriga exempel som jag nämnde?
Nu är jag på hugget och kan inte hålla med riktigt där heller. Spoiler är tillåtet. Ankstjärt är en spoiler. Spoilern kan vara skruvad, limmad, silvertejpad eller inplastad. Hur spoilern fästs regleras inte av reglementet.
Angående hardtop så är Mazdan en öppen bil och registrerad som sådan. Om det i verkligheten finns något som reglerna kallar registreringsdokumentation så är jag tveksam till om formen på eventuell hardtop är upptagen där.
Med andra ord, en hardtop är troligen inte del av den eventuellt registrerade karossen?
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Nu har jag haft tid att lusläsa reglementet och jag håller inte riktigt med i din tolkning.
Mblixt wrote:Njaaaa.
I åtminstone punkt 3 skiljer sig texten i de nu obsoleta övergångsbestämmelserna från texten i den egentliga regeln som lyder:
- Karossdetaljer skall behålla ursprunglig siluett och sidoprofil men ej bärande
karossdetaljer får utbytas till en motsvarande karossdetalj gjord i säkerhetsmässigt
godtagbart material.
Vad som menas med siluett och sidoprofil förtydligas med hjälp av en illustration i anslutning till texten. En normalt uppkapad bakre stötfångare följer original karossform i både siluett och sidoprofil. Enligt regeltexten är andra betraktningsvinklar inte aktuella.

Beträffande ankstjärtar och skärmbreddare:
- Spoilers och vinge och skärmbreddare får eftermonteras, se 6.8 Aerodynamiska anordningar.

Det står att karossDETALJER ska ha ursprunglig siluett och sidoprofil, det står inte att de ska följa karossens siluett och sidoprofil.
Karossens siluett och profil finns illustrerad men det är med hänvisning till hur splitter, vinge, mm ska utformas.

I texten för Övergångsbestämmelser är texten något annorlunda uttryckt:
”Ej bärande, karossdetaljer skall bibehålla ursprunglig karossform och profil.” Bilar medges under 2016-2017 års säsonger lättnad från ev. behov av återställande av karossform och profil.

Jag anser inte att man kan bortse från denna text bara för att denna dispens inte längre gäller.
Första meningen är tänkt att vara ett citat från ordinarie reglemente, tyvärr är det inte ordagrant återgivet.
Men andra meningen är inte ett citat, där står att karossform och profil ska vara original från och med 2018.

Dessutom finns ju texten i början av Roadsportreglementet:
Modifieringar skall hållas inom det som uttryckligen tillåts i nedanstående reglemente.

Så jag är tveksam att din tolkning skulle få rätt hos SBF. :)

Angående ankstjärtar så står det att man får EFTERMONTERA spoiler, svårt att eftermontera en annan form på bakluckan...
Angående hardtop håller jag med dig.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

En annan fråga, vem har mandat från SBF att bedöma uppfyllande av reglementet under racehelg?
Bör väl vara besiktningschef?
Vad har SPVMs tekniskt ansvarige Kjell för befogenheter, genomför ju kontroller?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

För att förtydliga vad jag menar med ankstjärt:
IMG_0659.JPG
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

Ja, bara vi vet vad som gäller så anpassar vi oss såklart efter det.
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Mblixt wrote:Ja, bara vi vet vad som gäller så anpassar vi oss såklart efter det.
Det råder ju ingen tvekan om vad SPVM (genom Magnus) har för åsikt ang kapade stötfångare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

Vad Magnus tycker är vi eniga om.
Sammanfattningsvis har vi två olika tolkningar :D
Den ena kräver en hel del argumentation för att gå ihop och förutsätter att regelgruppen tänkte lite tokigt vid formuleringen :shock:
Den andra kräver bara att man läser vad som står i bestämmelsen.
Om aktuell karossdel betraktas enskilt eller monterad gör ingen skillnad. I avgörande betraktningsvinklar är den identisk med den ”ursprungliga”.
Oavsett illustrationernas syfte tydliggör dom vad SPVM avser med ”sidoprofil” respektive ”siluett”.
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Det kan så vara.

Mitt syfte med denna tråd var bara att uppmärksamma att undantagen slutar gälla i år, så ingen kommer till tävling med en bil som inte är reglementsenlig.
Man får ju troligen köra ändå, men kanske utom tävlan, så har skett förut.
Det är ju upp till var och en att uppfylla reglementet, om man är osäker får man be om förtydligande.
Och som tidigare nämnt så gäller inte detta bara kapade stötfångare.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Jag fick mail från Magnus Bengtsson (SPVM) som hade uppmärksammat denna tråd.
Han bad mig lägga in följande kommentarer:


Först bör nämnas att nyckelmening för hela Roadsportreglementet med dess samtliga punkter står i första stycket (åtminstone är det min uppfattning):
"Modifieringar skall hållas inom det som uttryckligen tillåts i nedanstående reglemente. Det åligger föraren att tillhandahålla information och nödvändiga specifikationer, om sådana begärs"

För varje modifiering påbörjas så behöver respektive förare ställa sig frågan:
står det att jag får göra si eller så?
Ganska enkel och tydlig vattendelare på vad som kan tänkas vara tillåtet eller inte, och gör att man istället kan fokusera sin kreativitet på de modifieringsmöjligheter som uttryckligen tillåts.
Som exempel:
-Står det att man får kapa ur bakkofångare (som varit uppe i tråden), så får man rimligtvis göra det.
-Står det inte att man för göra så, så är alltså svaret rimligtvis istället nej.
Samma approach för att söka bekräftelse borde naturligtvis gälla för varje enskild regelpunkt i reglementet.
Det skall sägas att mig veterligen har inte någon avgörande prövning ännu skett via teknisk efterkontroll (av SBF) som kunnat agera prejudicerande om vilken regeltext som eventuellt skulle gå före en annan i Roadsports regeltext som helhet.
En protest hade ju lätt initierat en sådan granskning.

För skärmbreddning och spoiler så står det att sådana får eftermonteras, det står dock inte hur dessa monteras eftersom andemeningen när reglerna skrevs var att det spelar ingen roll om dessa är limmade, påskruvade, eller sas integrerade genom plåtarbete eller plastning.

Gällande övergångsbestämmelserna så påvisar dessa de godkända avsteg som (numera) funnits under en viss tidsperiod, därefter skall bilen vara enligt relevant reglementes-stycke, dvs under 2018 skall samtliga bilar ha åtgärdat det som tidigare har funnits avsteg för.
Precis som noterats i tråden så gällde avstegen enbart de bilar som tävlades med under förra regelperioden, nytillkomna bilar med start 2016 har aldrig varit aktuella för övergångsbestämmelserna.

Då jag är medveten om att det surras och flyger en del tyvärr tråkiga rykten inom regeltolkning-under-pågående-regelperiod ibland känsliga ämnet "kalla en spade för en spade" så vill jag nämna min personliga uppfattning i relativt klarspråk;

Att titta på vad depågrannen gör, säger sig gjort eller faktiskt också gjort med sin bil och som medtävlare sedan;
aktivt välja att låta vara utan försök till åtgärd (eller än värre; i det närmaste uppmuntra) trots att man misstänker regelfelaktighet och/eller;
kopiera men utan att samtidigt kontrollera och stämma av med vad som faktiskt gäller
är bägge minst sagt olyckliga beteenden då det i förlängningen kan orsaka att flertal bilar kan komma konstateras vara regelvidriga i en eller annan allvarlig grad, vilket i sin tur kan göra att det blir tjafs, sura miner och andra medtävlande lessnar eller att presumtiva förare tvekar att köra då sportsliga förutsättningar är satta ur spel.

Enskild rannsakan och vid behov kamratfostran kan ju vara en början om man vill försöka förbättra trivsel inom ett kollegium..

Mvh//Magnus
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Torbjorn968 »

Fråga angående hardtop: är det med andra ord rimligt att anta att den inte igår i bilens profil då MX 5 an är registrerad som öppen bil?
Torbjörn Linderson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Jag skulle tro att hardtop räknas in i profilen.
Men giltigt svar får du som vanligt från SPVM.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

TPR wrote:Jag fick mail från Magnus Bengtsson (SPVM) som hade uppmärksammat denna tråd.
Han bad mig lägga in följande kommentarer:


Först bör nämnas att nyckelmening för hela Roadsportreglementet med dess samtliga punkter står i första stycket (åtminstone är det min uppfattning):
"Modifieringar skall hållas inom det som uttryckligen tillåts i nedanstående reglemente. Det åligger föraren att tillhandahålla information och nödvändiga specifikationer, om sådana begärs"

För varje modifiering påbörjas så behöver respektive förare ställa sig frågan:
står det att jag får göra si eller så?
Ganska enkel och tydlig vattendelare på vad som kan tänkas vara tillåtet eller inte, och gör att man istället kan fokusera sin kreativitet på de modifieringsmöjligheter som uttryckligen tillåts.
Som exempel:
-Står det att man får kapa ur bakkofångare (som varit uppe i tråden), så får man rimligtvis göra det.
-Står det inte att man för göra så, så är alltså svaret rimligtvis istället nej.
Samma approach för att söka bekräftelse borde naturligtvis gälla för varje enskild regelpunkt i reglementet.
Det skall sägas att mig veterligen har inte någon avgörande prövning ännu skett via teknisk efterkontroll (av SBF) som kunnat agera prejudicerande om vilken regeltext som eventuellt skulle gå före en annan i Roadsports regeltext som helhet.
En protest hade ju lätt initierat en sådan granskning.

För skärmbreddning och spoiler så står det att sådana får eftermonteras, det står dock inte hur dessa monteras eftersom andemeningen när reglerna skrevs var att det spelar ingen roll om dessa är limmade, påskruvade, eller sas integrerade genom plåtarbete eller plastning.

Gällande övergångsbestämmelserna så påvisar dessa de godkända avsteg som (numera) funnits under en viss tidsperiod, därefter skall bilen vara enligt relevant reglementes-stycke, dvs under 2018 skall samtliga bilar ha åtgärdat det som tidigare har funnits avsteg för.
Precis som noterats i tråden så gällde avstegen enbart de bilar som tävlades med under förra regelperioden, nytillkomna bilar med start 2016 har aldrig varit aktuella för övergångsbestämmelserna.

Då jag är medveten om att det surras och flyger en del tyvärr tråkiga rykten inom regeltolkning-under-pågående-regelperiod ibland känsliga ämnet "kalla en spade för en spade" så vill jag nämna min personliga uppfattning i relativt klarspråk;

Att titta på vad depågrannen gör, säger sig gjort eller faktiskt också gjort med sin bil och som medtävlare sedan;
aktivt välja att låta vara utan försök till åtgärd (eller än värre; i det närmaste uppmuntra) trots att man misstänker regelfelaktighet och/eller;
kopiera men utan att samtidigt kontrollera och stämma av med vad som faktiskt gäller
är bägge minst sagt olyckliga beteenden då det i förlängningen kan orsaka att flertal bilar kan komma konstateras vara regelvidriga i en eller annan allvarlig grad, vilket i sin tur kan göra att det blir tjafs, sura miner och andra medtävlande lessnar eller att presumtiva förare tvekar att köra då sportsliga förutsättningar är satta ur spel.

Enskild rannsakan och vid behov kamratfostran kan ju vara en början om man vill försöka förbättra trivsel inom ett kollegium..

Mvh//Magnus
Hmm, är du säker på att Magnus avsåg att mejlet skulle publiceras och inte bara var avsett för dina ögon?
Uppmaning till penalism är nog inte så lämligt i ett offentligt forum? I synnerhet inte vårat.
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Hej Michael,

Ja, Magnus bad mig lägga in hans svar till denna diskussion då han ej har skrivaccess här.
Är det uttrycket "kamratfostran" du syftar på?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by Mblixt »

Googla kamratfostran om du är osäker.
Jag är övertygad om att klubbens värderingar inte i detta fall överinstämmer med SPVMs.
Min lite barnsliga avsikt i starten var att möta trams med trams, men nu har det blivit lite allvarligare och kanske lämpligt att radra tråden?
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Övergångsbestämmelser 2018

Post by TPR »

Magnus mailade mig med kommentar som jag lägger in här:

Jag syftade på att man ibland kan behöva ta sin depåkamrat i örat (utan för den skull fysiskt göra så) och med tydlighet förklara att depåkamraten är på väg att gå vilse i det han gör och att man inte är ok med det.
Menade absolut inte att någon skall bära hand på någon, olyckligt ordval så här i efterhand då det associerar till en negativ innebörd och jag vill be om ursäkt för det.

I övrigt blir jag av samtal och lästa inlägg senaste tiden mest beklämd av de reaktioner och den ibland helt fartblinda syn som alltmer uppenbarar sig mot de regler som förarkollektivet faktiskt har godkänt.
Verkar också finnas en visst informationsbehov om bakgrund till varför saker faktiskt är på ett visst vis och styrs i en viss riktning.

Jag kommer att finnas på Kinnekulletävlingen och är det någon som har tankar och funderingar (med eller emot), så är det bara att söka kontakt.

Mvh//Magnus
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply