SPVM:s kalender 2018

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

SPVM:s kalender 2018

Post by TPR »

Om ni inte redan har sett det:

SPVM:s kalender för 2018:

Deltävling Datum Bana Arrangör

1 5 - 6 maj Mantorp MK Skandia
2 26 - 27 maj Kinnekulle SSK
3 6 - 8 juli Knutstorp MSCC
4 17 -19 aug Karlskoga KMF
5 14 -16 sept Falkenberg FMK
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by Torbjorn968 »

Mx5 cup tre av dessa?

T
Torbjörn Linderson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by TPR »

Torbjorn968 wrote:Mx5 cup tre av dessa?

T
Ja men ej beslutat vilka än.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by Andreas E »

Vi har årsplaneringsdag den 2 december och då är planen att besluta vilka deltävlingar som ingår i MX-5 Cup 2018.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
janne_murvel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 24
Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
Location: Partille

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by janne_murvel »

Angående valet av de tre kommande deltävlingarna, skall det röstas om på årsplaneringsdagen eller finns det något krav på att byta platser varje år?
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by Andreas E »

janne_murvel wrote:Angående valet av de tre kommande deltävlingarna, skall det röstas om på årsplaneringsdagen eller finns det något krav på att byta platser varje år?
Tanken är att mellan varje år ska en av deltävlingarna i MX-5 Cup bytas ut - men det är inte skrivet i sten utan beror på hur SPVM:s kalender ser ut.
Utan att händelserna i förväg kommer med största sannolikhet inte Mantorp ingår i vår cup 2018 pga datum och att banan är sådär för Miator. Men det blir beslutat 2/12.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by Seglan »

Andreas E wrote:
janne_murvel wrote:Angående valet av de tre kommande deltävlingarna, skall det röstas om på årsplaneringsdagen eller finns det något krav på att byta platser varje år?
Tanken är att mellan varje år ska en av deltävlingarna i MX-5 Cup bytas ut - men det är inte skrivet i sten utan beror på hur SPVM:s kalender ser ut.
Utan att händelserna i förväg kommer med största sannolikhet inte Mantorp ingår i vår cup 2018 pga datum och att banan är sådär för Miator. Men det blir beslutat 2/12.

/Andreas E
Mantorp sådär för Miator? Förutom 30 sekunders rakan i en Miata... Tycker jag det är en grymt häftig bana! Med många utmanande partier med allt från långsamma tajta partier till större och snabbare! Så även om den kanske blir utanför MX-5 cupen då den är för tidigt i säsongen. Tycker jag alla borde åka dit och köra Roadsport C. Sjukt värt det!

Personligen (kommer få många mot mig...) Är den banan jag kan vara utan Knutstop. Arrangemanget är kanon och allt runt om kring likaså. Men jag åker till alla tävlingar för att köra grym racing på häftiga banor, med bra fajter. Och för mig levererar inte Knutan det... Känns som att köra bil på en gokartbana.. orytmisk och liten.. Men det är bara min åsikt :-)

Likaså min favorit bana denna säsongen var Gelleråsen... Tvärt om mot Knutan, sämre arrangemang (för oss, Säkert jätte bra om man kör STCC eller GT men vi är klart 3e hands sorteringen där) Men banan är trotts eller kanske tack vare sina ojämnheter i beläggningen grymt rolig! Goa doseringar, många partier där sekunders finns att plocka om man bara vågar lite till och grymt utmanande att köra! Tyvärr fick vi två blöta race i år. Vilket gjorde min och Eriks racing mot varandra ganska dålig i båda racen. Men ett torrt race tror jag hade varit helt grymt mellan oss i år!

Så för mig hade MX-5 Cupen varit,

Mantorp eller Gelleråsen (förmodligen Gelleråsen då den är senare i säsongen och det faktiskt är kul/fräckt att köra samtidigt som STCC och GT)
Kinnekulle (En till sjukt kul bana)
Falkenberg (Perfekt tid på året att ha som avslutnings race. Sen är det ju också min hemma bana :P )
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
janne_murvel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 24
Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
Location: Partille

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by janne_murvel »

Det är ju 8 månader vi väntar efter Falkenberg till nästa tävling så kan nog tycka att Mantorp ligger väldigt sent på året som första tävling! :D
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by TPR »

Såg i julmailet att SSM inte är med i MX-5 Cup 2018:
Kinnekulle
Gelleråsen
Falkenberg

Ställer till ett dilemma för mig då jag bara budgeterat att köra 3 race... :oops: :bang2:
Får fundera på alternativen: Skippa SSM, skita i cupen, öka budgeten (ganska stor ökning då däcken troligen inte kommer räcka som planerat), kanske bara köra två tävlingar i år. :think2:

Hur tänker ni andra?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by Emberglow66 »

TPR wrote:Såg i julmailet att SSM inte är med i MX-5 Cup 2018:
Kinnekulle
Gelleråsen
Falkenberg

Hur tänker ni andra?
Löste mina semesterproblem :banana: . Perfekt att det blev Gelleråsen istället för SSM i år. Sen är det ju lite närmare för mig att åka oxå :lol:
Satsar bara på 3 race mao.

Gällande bandagar/trackdagar hade jag gärna sett andra datum men förstår att det inte är så lätt att boka bandagar och det finns säkert en tanke bakom all denna planering. Att få två helger efter varandra(Maj) inte så populärt hemma och dessutom 2 helger i Juli med SSM och trackday(Gelleråsen) var ganska svårsmält hos familjen

Nu löste det sig ju med att SSM ersättes av Gelleråsen, så då blev det ett icke problem med semester, men tyvärr så kommer jag att utebli från årets trackdays som det ser ut just nu. Får hitta andra arrangemang istället för att träna.

Behöver lite fler träningsdagar om jag skall lyckas hävda mig mot bla nr 78 :wink:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by TPR »

Kan ju erkänna att jag är lite sugen på att köra på Gelleråsen...
Fast jag har inte kört där sedan 2001, så rent taktiskt är det nog helt fel. :)
Men den kommer jag nog att köra.

Önskar att man hade strukit Kinnekulle isf Knutstorp (favoritbanan och -arrangemanget), men allt kan ju inte alltid vara som man vill, så nu är det bara att bestämma sig.
Dock gjordes samma sak för några år sedan och jag har för mig att resultatet inte blev så bra, därav min önskan om att ta bort Kinnekulle istället.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by TPR »

Och jag har hört rykten om att #78 också ska försöka träna i år, kommer bli trångt i toppen av Standardklassen.
Förutom för Lasse O förstås som kommer försvinna snabbare än en löning innan jul...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
janne_murvel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 24
Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
Location: Partille

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by janne_murvel »

TPR wrote:Såg i julmailet att SSM inte är med i MX-5 Cup 2018:
Kinnekulle
Gelleråsen
Falkenberg

Ställer till ett dilemma för mig då jag bara budgeterat att köra 3 race... :oops: :bang2:
Får fundera på alternativen: Skippa SSM, skita i cupen, öka budgeten (ganska stor ökning då däcken troligen inte kommer räcka som planerat), kanske bara köra två tävlingar i år. :think2:

Hur tänker ni andra?

Öka på budgeten och kör alla 5 tävlingar så behöver du inte fundera så mycket :wink:
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by TPR »

janne_murvel wrote:Öka på budgeten och kör alla 5 tävlingar så behöver du inte fundera så mycket :wink:
Fixar du ett extra jobb till mig...? :wink:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by Andreas E »

Mitt mål är att köra "alla" 4 (3 x MX-5 Cup + SSM) och glida runt så däcken håller hela säsongen :wink:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
janne_murvel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 24
Joined: Sun 16 Oct 2016, 14:20
Location: Partille

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by janne_murvel »

TPR wrote:
janne_murvel wrote:Öka på budgeten och kör alla 5 tävlingar så behöver du inte fundera så mycket :wink:
Fixar du ett extra jobb till mig...? :wink:
Har faktiskt ett tips! Du kan börja att segla! Då hinner du dessutom åka iväg och träna på vintrarna! Hittade någon som tjuvtränade i Spanien i mellandagarna.... :wink:
Attachments
IMG_6405.PNG
#47 Janne Murvik

Mazda mx-5 1.8 -01
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM:s kalender 2018

Post by TPR »

Har faktiskt funderat på det, verkar ju vara ett riktigt glidarjobb!
Men jag blir tyvärr sjösjuk väldigt lätt... :-[...

Andreas, min plan var att däcken skulle räcka två säsonger (2x3 helger), vilket förra uppsättningen gjorde, med viss hjälp av något regnrace. Men skit i det, det löser sig. :D
Ska bara fundera på vilka race jag ska prioritera.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply