Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Hejsan!

Jag har funderat en hel del på reglementet för Standardklassen och utvecklingen av denna klass framöver
Min personliga uppfattning är att för att uppfylla intentionen med klassen samt behålla insteget i klassen på så låg nivå som möjligt och få så bra och jämn racing som möjligt, så bör möjligheterna till optimering begränsas så mycket som möjligt. (Många ”som möjligt” där…)
Risken är annars att även denna klass skenar iväg med en massa modifieringar som man känner att man ”måste ” göra för att vara konkurrenskraftig.
Dessutom måste reglementet kompletteras med de förtydliganden mm som har gjort de senaste åren, vilka är näst intill omöjliga för nya att hitta och få överblick över.

Nedan följer några av de tankar jag har angående reglementet (utan inbördes ordning), kommentera gärna så vi får en diskussion inför styrelsens möte som jag tror är någon gång i november?

1: Däck
Som jag har förstått det har 225 däck inte visat sig att vara klart snabbare än 205:or, iaf inte på de Standardbilar som har testat?
Och jag tror inte heller att prisskillnaden var särskilt stor?
Om detta stämmer så är min åsikt att vi bör tillåta 225 däck i Standard pga den ökade livslängd de verkar ha.
Och med tanke på den högre vikten som Standardbilarna har tror jag det kommer vara ännu större skillnad än vad som har setts på de Modifierade bilar som har kört 225:or i år.
Jag har de senaste 4 säsongerna kört på 2 år/uppsättning Kumho 205:or, dock är det först i år jag har kört hela cupen, tidigare år körde jag bara Knutstorp + Falkenberg.
Det går alltså, men då får man dels ha lite tur med någon regndag per år och får inte köra några övriga tester…
Med 225:or tror jag man kan få in någon testdag per år vilket hade varit perfekt.

2: Vikt
Till 2017 höjdes vikten på NBFL från 1140 till 1160, vilket var ett steg i rätt riktning.
Baserat på den accelerationsskillnad som jag har sett på banan under året så är min åsikt att skillnaden mellan NB och NBFL borde vara något större, de 6 hk som skiljer borde ge ca 6x8=48 kg skillnad istället för de 20 kg som skiljer idag.
NB 1140/140 = 8.14 kg/hk
NBFL 1160/146 = 7.95 kg/hk

Naturligtvis skiljer det även mellan bilar, som exempel kan nämnas att Niklas L hade 12 hk mer än mig vid bromsningen 2016, istället för de 6 hk som skiljer på papper.
Dock fanns det en del okända faktorer vid bromsningen som gör att jag inte tror man bör använda denna jämförelse som facit, mer som en indikation.

3: Ändrad utväxling
Genom att tillåta ändring av utväxling mot ett vikttillägg på 30 kg så öppnar det upp möjligheterna för att testa och optimera och kanske hitta lite fart, men detta driver naturligtvis kost.
Mitt förslag är att vi tar bort denna möjlighet för att eliminera att det börjar testas med olika utväxlingar.
Jag tror är det bara Christoffer Waern som har ändrat utväxling i Standardklassen?
Och då han har lovat (igen… :D ) att flytta upp till Modifierat 2018 så bör ingen bil bli utkörd pga denna ändring?

4: Styrbox
Att modifiera styrboxen är ju ett ganska enkelt sätt att få fler hk och troligen ganska svårt att upptäcka?
Jag tycker vi då har två alternativ:
- Kontakta någon av firmorna som gör detta och fråga om man på ett enkelt sätt kan kontrollera om styrboxen har modifierats.
- Om inte ovan på ett säkert sätt kan kontrolleras, kanske det kan vara en idé att släppa detta fritt?
Kanske tom ska nominera företag X och skaffa bra pris för hela klassen?
På detta vis stängs en möjlig väg till fusk som (eventuellt) är svår att kontrollera och samtidigt minskas fartskillnaderna till Modifierade på rakan.
Kostar naturligtvis en slant men är inte så farligt dyrt, ca 3000 kr har jag för mig, borde gå att få ner om vi är typ 10-15 bilar, och ger en märkbar prestandaskillnad.

5: Lättad hardtop
Finns väl egentligen ingen anledning att tillåta detta nu när alla bilar ska ha cab monterad?
Skulle det finnas en bil som inte kommer ner till minvikt med original hardtop så är det ju bara att skippa hardtop och köra med cabben istället, problemet löst. 

6: Kontroll av uppfyllnad av reglemente
Jag föreslår att styrgruppen under varje race gör en kontroll av någon utvald komponent på samtliga bilar.
Detta förutsätter naturligtvis att man enkelt kan verifiera att rätt komponent sitter på bilen, men jag tror även att bara veta att vetskapen om att kontroller kommer att ske så ser man till att bilen är 100% enligt reglementet.
Exempel: Krängningshämmare, däckdimension, fullständig inredning, cab, spolarbehållare, glasrutor, original karossdelar, bromsar, diffbroms, spacers.

7: Styrgruppen
Borde stå under ”Kontakta oss” på hemsidan, tror inte någon ny förare har en blekaste aning vem man ska kontakta om man har frågor ang reglementet.
Dessutom tror jag medlemmarna i styrgruppen kanske bör ses över då vissa inte är medlemmar eller aktiva längre?

8: Uppdatering av reglementet
Jag tror det saknas ett antal förtydliganden som har gjorts på forumet men inte hittat hela vägen till reglementet.
Det jag kan komma på just nu är att cab ingår i ”komplett inredning samt att förlängda spindelleder är OK, kan säkert finnas mer?
Och det bästa hade varit om samtliga förtydliganden hade skrivits in i reglementet istället för att hamna sist, men det kanske inte är så viktigt.

Så, det var allt jag kunde komma på just nu! 
Kommentarer?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Fosselius »

Bra tankar.
Håller med i det mesta.

Angående däck håller jag inte med. Som standard borde man snarare gå åt andra hållet. Smala fälgar (standard) och 195 däck om man ska vara logisk och hålla standard som ledstjärna..
Kompromissen som jag tycker är det som gäller nu. Kanske begränsa fälgar till rimliga 7". Tyvärr får väll många med mig fixa nytt i så fall. Eller köra mod :think2:

Angående styrbox hoppas jag att det är enkelt att kontrollera eller att vi hittar en form att hantera detta som inte kostar ärliga utövare massa pengar.
Är det komplicerat att kontrollera kanske man kan göra stickprov vid varje tävling.
Kostnaden för detta blir något man får fundera över hur man hanterar.
Har ett elakt förslag som går ut på att top tre från föregående race kör med låne box som klubben har. Hehe :twisted:
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by chriss »

Tycker det är många bra förslag. Och ett förtydligande av vad som är tillåtet gynnar alla. :up:

Tänk bara på vad vissa krav innebär och hur man hanterar om de inte kan uppfyllas, speciellt när det kommer till tex säkerhet. Krav på cab kan utesluta vissa bågar/fullbur. Hur skulle det hanteras? Bättre att ha ett färdigt förslag/krav än undantag.

Även modifieringar som leder till lägre driftskostnader är bra att ha i beaktning. tex byta ok för billigare bromsar.
Är Chipad box likvärdigt med ett eftermarknadssprut?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Fosselius wrote:Kanske begränsa fälgar till rimliga 7". Tyvärr får väll många med mig fixa nytt i så fall.
Jag håller med 7" för standard hade nog varit ett bra beslut, billigare och fler fälgar att välja på.
Men nu har jag precis köpt 8" så det kommer jag inte föreslå... :lol:

Fosselius wrote: Angående styrbox hoppas jag att det är enkelt att kontrollera eller att vi hittar en form att hantera detta som inte kostar ärliga utövare massa pengar.
Är det komplicerat att kontrollera kanske man kan göra stickprov vid varje tävling.
Kostnaden för detta blir något man får fundera över hur man hanterar.
Har ett elakt förslag som går ut på att top tre från föregående race kör med låne box som klubben har. Hehe :twisted:
Jag gillar hur du tänker!
Behövs dock ett antal olika boxar isf, men kan funka.

Vill naturligtvis inte heller börja optimera styrboxarna, det är den sista utvägen om det inte går att kontrollera på rimligt sätt. Men steg 1 är att kontakta företagen och höra om det går att se deras verk.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

chriss wrote:Tycker det är många bra förslag. Och ett förtydligande av vad som är tillåtet gynnar alla. :up:

Tänk bara på vad vissa krav innebär och hur man hanterar om de inte kan uppfyllas, speciellt när det kommer till tex säkerhet. Krav på cab kan utesluta vissa bågar/fullbur. Hur skulle det hanteras? Bättre att ha ett färdigt förslag/krav än undantag.

Även modifieringar som leder till lägre driftskostnader är bra att ha i beaktning. tex byta ok för billigare bromsar.
Är Chipad box likvärdigt med ett eftermarknadssprut?

Krav på cab finns redan, dock behöver den inte vara uppfälld.

Modifierad styrbox är inte likvärdig, den ger nog lite mindre effekt, tror jag iaf.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Fosselius »

Krav på cab finns redan, dock behöver den inte vara uppfälld.
Hörde på Falkenberg att man inte behöver ha passagerarsätet monterat med anledning av att ge möjlighet för de förare som kör till tävlingen att kunna packa mer i bilen.
Kommer jag att utnyttja nästa år.
Tillåt även att cabben får monteras ur om man har hardtop moterad.
Jag skulle verkligen även behöva utrymmet på hatthyllan för att packa lite lättare och skrymmande saker. Tält, sovsäck mm. Känns även lite läbbigt att ha en glasskiva bakom nacken. Har fått för mig att den kommer att bete sig som en giljotin vid en frontkrock.

Regel: Cab eller hardtop måste vara monterad. Cab behöver inte vara uppfälld.
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Anledningen som nämndes när det beslutades att tillåta att montera bort passagerarstol var att det var ett sätt att kunna justera vikten på. Men att kunna packa mer är inte fel om man kör till banan.

Ang cabben så beslutades inför årets säsong att den skulle vara monterad, anledningen var att Standardbilarna ska ha komplett inredning och utan cab är det knappast en standardbil?
Tanken med Standardklassen är ju att man ska kunna använda bilarna mellan tävlingarna också. ;-)
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Andreas E »

Väldigt bra initiativ med tråden Thomas och bra tankar. Här är mina tankar kring de olika punkterna:

1: Däck
När det gäller däcksdimensioner är jag lite kluven. Målet är att hålla nere kostnaderna och håller 225:or klart bättre än 205:or finns det ekonomiska fördelar att tillåta denna dimension. Risken är dock att detta främst kommer gynna de tyngre modellerna med mest vit och effekt (är troligen svårare att få upp rätt temp om man har 116/131 hk jämfört med 140/146 hk modellerna). Sedan har jag förstått att man kan behöva valsa skärmkanter och ta bort innerskärmar för att de bredare däcken tar i och det talar ju emot standard-konceptet.
När det gäller fälgar vet jag inte om begränsning på fälgbredden är så bra. Det skulle visserligen minska kostnaden är inköp av fälgar men har samtidigt förstått att bredare fälg gör att däcken kommer mer till sin rätt och slits jämnare -> däcken håller längre vilket ger lägre kostnad över tid.
Om man ser till kostnaden och för att få det lika för alla vore det bästa när det gäller däck att vi inför 2019 beslutar om ett enhetsdäck som är billigt, slittåligt och har konsekvent beteende oberoende om det är nytt eller slitet. Frågan är bara om vi vill "byta ner oss" till någon som är långsammare än idag. Diskussionen på SSM tyder på att så inte är fallet.

2: Vikt
Nu är jag ju part i målet med min NBFL så ta det jag skriver med en nypa salt :wink:
Tanken när vikterna bestämdes i standardklassen var dels att hitta nivåer som bilarna kunde nå utan tok-lättning respektive utan att behöva sätta in viktlådor. Dessutom sattes vikterna så att vikteffektförhållandet minskar något ju mer hästkrafter bilen har. Tanken (som skiljer sig från Roadsport upplägget) var att lättare bilar har fördel på de banor vi oftast kör MX-5 Cup på (Kinnekulle och Knutstorp).
Om vi skulle ha samma vikteffektförhållande som på 131-hästars NA skulle 140 hk behöva väga 1176 kg och 146 hk väga 1226 kg. Detta skulle inte fungera utan att sätta in viktlådor eller lägga pengar på förstyvningar på bilen (vilket vi inte vill eftersom bilen ska vara standard).
Tycker att min bil går tämligen jämt på rakorna både mot 131 hk (t.ex. Christian Lund) och 140 hk (t.ex. dig Thomas Pihl) när vi får jämförbara utgångar (vet dock inte hur många hästar min motor har kvar)

3: Ändrad utväxling
Håller med och vi borde nog ta bort denna möjligheten - eller kanske begränsa den till att bara få göras på bilar med 1,6 liter för att ge dem mer konkurrenskraft. Men det hänger så klart på hur Waern tänker göra nästa säsong.

4: Styrbox
För att hålla nere kostnaderna tycker jag inte vi ska tillåta någon ändring av styrboxen. Jag hoppas vi kan hitta ett enkelt sätt att kontrollera detta annars tycker jag vi får lite på att att de som kör är ärliga. Om någon vill vinna genom att fuska kommer det tyvärr alltid finnas sätt som är svåra att komma åt. På samma sätt som vi får jobba på att man ska köra fair på banan och lämna plats så ska man köra med en fair bil.

5: Lättad hardtop
Denna regel infördes främst för att ge bilar med 1,6 liters motorn en chans att optimera lite (eftersom de ändå har så svårt att nå sin vikt). Dessutom var tanken att om man planerade att ta steget över till Modifierad kunde man börja lite smått att investera men köra vidare i standardklassen. Men håller med om att denna regeln inte tillför så mycket och kan strykas. Dock tycker jag att vi ska ha kvar regeln att cabbens ska finnas - det är trots allt en bil som även ska kunna köras på gatan och då bilen är en cab så...

6: Kontroll av uppfyllnad av reglemente
Håller med om att kontroll kan göras mer flitigt och håller med tidigare talar att lägga mest fokus på kontrollerna på topp 3-5 för då vet alla att det inte är idé att tänja på reglerna för att bli snabbast.

7: Styrgruppen
Infon finns under MX-5 Cup / Om MX-5 Cup men vi kan fixa så det blir tydligare vilka som ingår i styrgruppen (vi ser till att det blir en länk från kontakta oss på MX-5 Racing Clubs sida till MX-5 Cup sidan).
Hur är det mer ni som kör i MX-5 Cup - någon som har intresse att vara med i styrgruppen?

8: Uppdatering av reglementet
Håller med - vi behöver uppdatera reglementet med förtydligande som du nämner. Vi fixar detta.


Slutligen - tack igen för engagemanget och bra punkter! Vi kommer definitivt använda detta för vår planeringsdag den 25/11.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Andreas: Tack för ett bra svar!

Som jag nämnde i början av tråden är jag egentligen mest ute efter att begränsa eventuell kostnadsökning, så förslagen ang tex vikt är egentligen inte så avgörande. :D
Jag förstår dina argument och håller med i det du har skrivit.

Dock tänkte jag slänga in ett par tankar till:

9: Bromsar
Enligt reglementet får man byta till vilka bromsar från MX-5 som helst, tror ingen har utnyttjat detta än?
Behövs denna möjligheten?
Förstår att det kan finnas vilja att byta till "Big brake" från NA 1.8 eller NBFL om man har de mindre bromsarna, och det kanske kan vara tillåtet? Jag tror inte detta ger så stor skillnad men tror att bromsklossarna blir dyrare.
Men jag skulle vilja begränsa bytandet till inom modelfamilj, dvs NA, NB, NC, för om någon tex skulle montera på NC 2.0 bromsar och upptäcka en förbättring så måste snart "alla" göra detta.


10: Bussningar
Jag kör fortfarande på original bussningar, förutom de övre fram där jag har offset bussningar i PU.
Har dock I flera år funderat på att byta bussningar men har hittills tvekat pga kostnaden och de problem som många har med PU-bussningar. Det optimala är naturligtvis Delrin eller liknande självsmörjande plast men då kostar det dubbelt upp alternativt att man kan tillverka själv.

Kanske bara ska tillåta bussningar av originaltyp i Standardklassen?
Det finns några olika alternativ i olika hårdheter och samtliga kan ju vara tillåtna, lätt att kontrollera visuellt.
Alla får samma förutsättningar, ingen har fördel och ingen behöver slänga ut pengar på något som efter ett tag inte fungerar särskilt bra och kräver massa underhåll.

Har förstått att årets mästare Philip kör med IL:s hårdare originalbussningar, vilket isf visar att de fungerar bra?
Osäker på hur många i Standard som har bytt till plastbussningar, Waern och Niclas tror jag, men övriga?
Kanske bör tillåta offset bussningar för att ha ett alternativ till förlängd spindelled.


Ang Styrgruppen kan jag nog tänka mig att hjälpa till, om ni inte hittar någon annan som ställer upp?
Men jag kanske har för många tankar/idéer...? :oops:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Emberglow66 »

Hej

Har läst allas kommentarer och här kommer mitt bidrag :mrgreen:

1: Däck/Fälg
Max 205 i standard, varför skall vi behöva hålla på och valsa skärmkanter.
Inget enhetsdäck för det blir bara problem ändå med att vi har en leverantör när alla är utspridda runt om i landet och den besparingen blir nog relativt liten ändå. Jag måste ändå till en däckfirma och kränga av/på däcken

2: Vikt
Kommer aldrig att vara/bli rättvist, eftersom vi jämför äpplen och päron då det är gamla motorer som alla har sina olikheter och som dessutom inte var exakt lika när de lämnade fabriken. Så det blir att beräkna på faktiska siffror och vara pragmatiskt. OM en NA byter till en NB140 hästar så får man då tänka till på vikttillägg jamfört med en vanlig NA, 1,8
Men viktlådor är inte ett alternativt anser jag

3: Ändrad utväxling
Ta bort, ej tillåtet

4: Styrbox
Ej tillåtet

5: Lättad hardtop
Bestämd vikt skall gälla, sen kanske det inte spelar så stor roll

6: Kontroll av uppfyllnad av reglemente
Enkla regler går snabbt att kontrollera och förslagsvis då de 3 främsta

7: Styrgruppen
Det som är mest rationellt och minst arbete på frivillig basis

8: Uppdatering av reglementet
Jepp

9:Bromsar
Är av den uppfattningen att original skall gälla.
Jag har då mer funderat på att minska till 13", dvs göra en "Niva"


10: Bussningar
Fritt fram för bussningar, coilovers och fjädrar, ihop med excentriska bussningar och förlängda spindelleder.
Vissa kör med väldigt dyra coilovers och andra med mer modesta. Låt folk få laborera med detta i standard för den spänningen/utmaningen kan vara kul att ha kvar när det gäller att optimera väghållningen
Något måste man få laborera med, vill man göra mer så gäller modifierat

11:Övrigt
Luffarturbo kör de flesta med, kan läggas till i reglemente att det är ok
Extraktorgrenrör och racekat bör vara tillåtet. jag tänker inte byta förrän original rasar men vill man byta så kan man väl få göra det. Sen är det alltid kul att få ett anant ljud så länge som man klarar 95dB
Lättat svänghjul ej ok, lägg på en hög straffvikt så ingen ens behöver en fundera på det när man byter koppling(hoppas att ingen har det :oops: )
Standard inredning med installerad cab och utan passagerarstol för de som bilar till banan. Hardtop är ett tillbehör och ej standard och det blir inte säkrare med den på men vill man ha den på så är det ok

Mina kommentarer, får vi ner detta på pränt vad som är tillåtet från standard så är allt annat med andra ord otillåtet.

Sen betvivlar jag inte en sekund på att någon medvetet fuskar, jag skulle i alla fall inte kunna se mina medtävlare i ansiktet och det är ju ett gott gäng som hjälper varandra så fort någon har problem.

Mitt största problem som nybörjare var vikten, man har ingen aning om hur mycket soppa man skall ha i för att klara minimivikten vid målgång. Jag är faktiskt lite rädd för mängden soppa för jag fyllde i stort sett upp till 3/4 tank innan start för att vara på den säkra sidan. Man vet ju aldrig hur mycket soppa man förbrukar
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Det verkar som att reglementet delvis har uppdaterats, dvs pkt 7 och pkt 8 är åtgärdade ?
Eller är det jag som har varit full...? :think2: :oops:

"MX-5 Cup Styrgruppen
Ni hittar aktuella medlemmar i styrgruppen för MX-5 Cup här:
http://www.spvm.se/om-mx-5-cup.html"

"Även bilens cab ska vara kvar och montera i bilen även om bilen har hardtop. Det är valfritt om caben är uppfälld eller nerfälld under träning och tävling."

"För att få mer negativ camber fram finns det två godkända lösningar:
1. off-set bussningar i den övre bärarmen
2. förlängd nedra spindelled av denna typ:
https://www.flyinmiata.com/extended-low ... 00130d0000"


:up: :bow:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Några kommentarer till Tommy: :burnout:

1: Däck/Fälg
Jag hade gärna valsat skärmkanter om det betyder att jag skulle få 50% längre livslängd ur däcken (Obs, uppskattat)?
Offset, fälgbredd och bilmodell påverkar om detta är nödvändigt.
Dock så blir det nog svårt att klara sig på 7" om man ska köra 225, vilket då driver upp instegskostnaden så troligen är max 205 mm bättre för Standardklassen.

"9: Bromsar"
Vad menar du mer exakt med original?

11: Övrigt
Luffarturbo:
Vi kanske har olika definitioner på vad detta är, men det i reglementet står:
"- leda in luft från luftgapet/liknande i fronten till motorrummet och bromsar med hjälp av slang/rör."
Däremot är jag lite intresserad av vad "liknande" betyder?
Får man ta upp två hål i stötfångaren för bromskylning, likt NBFL:s dimljushål?

Hög straffvikt för lättat svänghjul = :up:
Emberglow66 wrote:får vi ner detta på pränt vad som är tillåtet från standard så är allt annat med andra ord otillåtet.
Precis min tanke. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

12: Förstärkningsstag

"Man får inte bredda bärarmar, flytta infästningspunkter, montera customiserade delar annat än bussningar, fjädrar, dämpare samt spindelleder"

Jag tolkar detta som att inga förstärkningsstag får monteras, såvida de inte är Mazda original tex fjäderbensstag eller förstärkningsstag på bakre subframe?
Dvs inga frame rails, frog legs, strong arms, butterflies och allt annat kreativt som de kallas... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Dvs inga frame rails, frog legs, strong arms, butterflies och allt annat kreativt som de kallas... :D
"Rostlagning" med tjockare material liggande dubbelt då? :think2: :D
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Dvs inga frame rails, frog legs, strong arms, butterflies och allt annat kreativt som de kallas... :D
"Rostlagning" med tjockare material liggande dubbelt då? :think2: :D
Kreativt tänkande... :wink:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Anders Träff »

Bromsar ska vara av original! Bromsskivor samma diameter och ska passa bolt on. Eftermarknads skivor = ok. Man får alltså inte avvika från original. Original bromsok, bromsklossar valfritt fabrikat.

Byta till Mazda mx-5 sports 00-05 bromsar. det kan vi diskutera på styrelse mötet för exakt besked
men ingen modifiering behövs om det är bolt on så gränsfall :think2:

Anders nr82
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Torbjorn968 »

Som jag ser det nu gynnar reglementet NB. NA blir för tunga både med 1.6 och 1.8 L. Jag vet att målsättningen är att man skall kunna åka med en bil som även kan vara vardagsbil, vilket är en grundtanke jag gillar. Jag gissar också att en önskan att få upp så många bilar på banan som möjligt och då vore det bra om regeln passade NA modellerna också.

Jag skulle föreslå följande:

- sätt en vikt/effekt utifrån tung förare och NBFL
- räkna på vad det innebär för vikter för övriga bilar
- tillåt modiferade boxar, men inte rullande landsväg, och "trimchip", ex vis TurboCenters standard box.

Det skulle innebära att NA bilarna blev lite mer "strippade" än NB bilarna, lite mindre "vardagliga". OK för vissa som tycker det är kul att åka lite rejsigare, eller så skaffar man en NB om det är viktigare att åka ombonat.

Med en sådan ändring tror jag det finns fler bilar ute som blir konkurrenskraftiga och därmed enklare att få in mer bilar i klassen ("kul, min passar fin fint"!, eller "om jag skulle ta å köpa den där bilen å åka lite rejs". Det innebär inte heller någon nackdel för någon av bilarna som kör idag.

Själv skall jag åka modiferad nästa år med Thomas Sörqvists gamla bil. Min nuvarande NA passade inte riktigt i någon av klasserna och det billigaste och bästa blev att köpa en färdig bil.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by ulf w »

Några funderingar.

Den här klassen bör vara den som bäst överensstämmer med hur Roadsport ursprungligen fungerade och bör kunna fortsätta att fungera.
Använd din vardags-sportvagn för tävling på helgen.
Montera racingdäck och kör till och från tävlingen.

Ev förtydliga reglerna med att de anger de modifieringar som är tillåtna,
allt annat är NOK

För några år sedan fanns det alldeles för många tillåtna modifieringar att välja på och det blir en extra tröskel när man inte har liten erfarenhet. Nuvarande regler är en klar förbättring.

- Klass Modified och Standard är roligare för deltagarna när bilarna i klasserna som nu de senaste
säsongerna är relativt jämna.
Kumhodäck och spridning mellan bilar och förare ?
Viktigt att tänka på vid bedömning av ev regeländringar

- fälgar, offset fritt eller begränsat ?

- däck max 205 enl nuvarande regler
ex, kraftigt sänkt bil med 205 däck på 8" fälgar med offset 36mm, däcken nöter hål på
innerskärmarna.
det finns inte plats för 225 däck utan modifieringar

- STD ECM enl nuvarande regler
tyvärr är det svårt att kontrollera ev ändring av H/W alt S/W men gentlemen's agreement är
grunden för Roadsport och MX-5 Cup

- ändra till, cab alternativt original hardtop.
Det bör vara upp till resp deltagare att välja hur han vill ha vardags-sportvagnen.
ex, svårare att packa ner allt man behöver ha med sig om man väljer hardtop och
måste ha kvar cab.
Majoriteten i Standard tävlar med uppfälld cab eller hardtop så utseendemässigt ser bilarna lika ut när de
tävlar.

- minvikt
ge dispens för vettiga lättningar av NA så att alla bilar har möjlighet att komma i närheten av minvikten
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Bara en kommentar ang att det är svårt att packa om man har kvar cab under hardtop, har nämnts ett par gånger:
Jag har kört så några säsonger och har packat ovanpå cab/bakruta.
Bara lätta saker som sovsäck, tomma bensindunkar, kläder, mm.
Man vill ju ändå inte ha något tungt däruppe, av naturliga förklaringar...
Så min åsikt är att detta inte är ett stort problem.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Niklas Falk »

Takräcke löser många problem...
Vem blir först med skibox?
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Kom på en sak som jag hade glömt ta upp:

13: Diffbroms

Bör vara original, dvs ej tillåtet att byta till tex ramplamell pga kostnadsskäl.
Dock tycker jag att man kan få sätta dit en torsen om man har en utsliten viscodiff.
Men jag har inte koll på om det finns några fallgropar om man tillåter samtliga MX-5 diffar?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Hur gick diskussionerna på styrelsemötet ang Standardreglementet?
Tänker framför allt på:
3: Ändrad utväxling
5: Lättad hardtop
9: Original bromsar

Fick intrycket att dessa skulle ändras/förtydligas efter Andreas och Anders kommentarer i denna tråd?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Anders Träff »

3: Bakaxel skall vara original, fritt att byta mellan årsmodeller! Inte ok att byta till ramplamel eller att byta pinjong och drev med annan utväxling.
5: Lättad hardtop?! Det är bilens minimi vikt som gäller!
9: Original bromsar! Det är ok att montera NB sport bromsar på ex NA då det är bolt-on! Bromsokshållare, ok och skivor passar direkt utan modifiering.


Det var inte mycket diskution, utan mer att försöka förtydliga dessa punkter

Något mer?

Anders nr82
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by TPR »

Anders Träff wrote:3: Bakaxel skall vara original, fritt att byta mellan årsmodeller! Inte ok att byta till ramplamel eller att byta pinjong och drev med annan utväxling.
5: Lättad hardtop?! Det är bilens minimi vikt som gäller!
9: Original bromsar! Det är ok att montera NB sport bromsar på ex NA då det är bolt-on! Bromsokshållare, ok och skivor passar direkt utan modifiering.


Det var inte mycket diskution, utan mer att försöka förtydliga dessa punkter

Något mer?

Anders nr82
OK, bra.
Men isf bör reglementet uppdateras. :wink:

Och eftersom säsongsstarten inte är så långt bort så kan det ju vara någon som drabbas som inte hinner ändra?
Tänker framför allt på utväxlingen, kan ju mycket väl vara någon som har tänkt testa detta med tanke på Waerns framfart. Broms och hardtop är ju lättare att ändra.

Dessutom ryktas det om att Waern tänker svika sitt löfte ännu en gång ( :lol: ) men då han ingår I styrgruppen så antar jag att han har koll på detta. Eller kommer hans diff från en annan årsmodell? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Reglemente MX-5 Cup Standardklassen

Post by Andreas E »

Jag har nu uppdaterar klassreglerna under MX-5 Cup på www.spvm.se (enbart bolt-on bromsar, ingen lättviktshardtop och rekommendation att behålla originalbussningar). Kolla gärna om det är något jag missat.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply