Reglementsdiskussion splittrad (från KM2 tråden)

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
För min del blir det nästa lite komsikt om vi skall köra en tävling där en
super plastad NB/NA med 225, MS och allt lull lull som finns och tävlar mot en drös 1.6 med Gula Koni kittet och kalla det MX5Cup ?
Måste kännas lite konstigt att ta emot ett pris som vinnare sen ;)
Är det inte det som till viss del har gjorts på senare år? ;)
Josen wrote: Gott och tjabba lite ;)
;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Prisskillnaden mellan 205 och 225 (ca 600kr/däck) gör att jag kan köra upp två uppsättningar innan jag är upp i kostnaden för en dämparomshimsning, ganska många fler uppsättningar innan jag är upp i kostnaden för ett nytt chassi.
Menar du på fullt allvar att du skulle sluta opimtera chassi bara för att du köper 225 ?
Nu finns det annat att göra med chassi än att skicka dämpare till Sellholms ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Även sista uppdateringen av Roadsport reglementet gick mot att göra det mindre dyrare då skall väl inte vi vara dem som springer år andra hållet och är massa indvidualister som släpper ut anden ur glaset med 225-däck och MS;) även om det är tillåtet ?
Brolunds kommentar om "lågprofilsdäck" skulle vara kostnadsdrivande är ju komisk (för den som lägger över 100 lök i motorn). För att något skall vara kostnadsdrivande så behövs det ju först en prestandafördel. Just "lågprofilsdäck" på stora fälgar ger ju inte direkt större prestanda i sig (skillnad på 13" och 17" på en sjua är nog tvärtom).
Lyfter man fram kostnader som skäl till begränsningar så blir det ökad fokusering på kostnader generellt, men man riskerar att sila mygg och svälja kameler (skillnaden mellan 95-oktan och V-power är en hel del över en säsong osv...).
Dämparna är ju ofta den enskilt dyraste modifieringen vi gör och där vill nog få ha begränsningar (främst eftersom man inte vill köpa nytt, igen).

Bilentusiaster gillar att pilla och utvärdera resultat av en justering. Klubb/hobby-Racingen är en krydda utöver detta. Jag skulle gissa att det är få som skulle trivas lika bra i en pay&playserie (dvs sälj bilen och kör hyrbilsserie, där bilarna är lika och lottas ut). Ett exempel bara för att visa skillnaden i koncept.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Prisskillnaden mellan 205 och 225 (ca 600kr/däck) gör att jag kan köra upp två uppsättningar innan jag är upp i kostnaden för en dämparomshimsning, ganska många fler uppsättningar innan jag är upp i kostnaden för ett nytt chassi.
Menar du på fullt allvar att du skulle sluta opimtera chassi bara för att du köper 225 ?
Nu finns det annat att göra med chassi än att skicka dämpare till Sellholms ;)
Det jag har idag tror jag skulle passa ganska bra med 225or (inte överhetta lika snabbt, kunna köra med vettigare tryck, bredare fälg för att staga däcksidorna etc etc).
Fjädrar har jag så det räcker, Camber kan man nog fila till lite extra men balansen är bra.
Min förarkurva har börjat plana ut lite och det känns som det är dags att prova att se om bredare däck ger nytändning.

Att jag inte kan ratta på mina dämpare är ju iofs mitt eget val (av kostnadsskäl ;), man tager vad man haver).
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Niklas Falk wrote: Dämparna är ju ofta den enskilt dyraste modifieringen vi gör och där vill nog få ha begränsningar (främst eftersom man inte vill köpa nytt, igen).
Stämmer, därför mitt förslag att detta skall vara fritt.
Niklas Falk wrote: Bilentusiaster gillar att pilla och utvärdera resultat av en justering. Klubb/hobby-Racingen är en krydda utöver detta. Jag skulle gissa att det är få som skulle trivas lika bra i en pay&playserie (dvs sälj bilen och kör hyrbilsserie, där bilarna är lika och lottas ut). Ett exempel bara för att visa skillnaden i koncept.
Pay&play / hyrbilsserie?? Var kom det in i diskussionen?? Att MX-5 Cup bör vara en enhetsklass säger väl redan namnet. Däremot skilljer det ju en hel del mellan en tidig NA 1,6 och en NB 1,8 att det bör tillfredsställa den individuella exprementlustan. Annars finns ju alltid Modsport om man känner sig begränsad. Att man däremot skulle lägga ned tanken på racing om man inte får byta luftfilter har jag svårt att tänka mig :D Jag tror att fler bilar skulle komma ur garagen om man ser att sin egen bil faktiskt klassar in ganska bra som den är. Jag behöver inte lägga 30-50 papp till för att kunna vara likvärdig. Det är som sagt min åsikt.

Men kom gärna med konstruktiva förslag i stället så blir det lättare för alla att ta ställning. På bara en förmiddag har redan diskussionen börjat spåra ur. :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Anders Ohlsson wrote: Men kom gärna med konstruktiva förslag i stället så blir det lättare för alla att ta ställning. På bara en förmiddag har redan diskussionen börjat spåra ur. :wink:
Håller med om att det spårar ur, och det kommer inte bli lättare/enklare att komma fram till ett reglemente alla känner att dom kan acceptera.

Mitt "konstruktiva" förslag är att behålla roadsportreglementet då det ger individualisten utrymme att "modda" inom rimliga gränser, den stagnerande möjlighet att utveckla sig och den körskicklige glassätaren att konkurera. Återigen det har varit snuskigt jämnt i år trots att bilarna skiljer sig åt. :)

Hoppas inte att det är min "plastning" som skrämt vissa till att ropa på SPEC-Miataliknande regler. Som sagt, min bil är fortfarande tyngre än de flesta. Dock är jag en person som söker ständig förbättring (tror det finns flera här)och det kommer ingen kunna reglementera bort... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Funderat lite på lunchen... Rädd för var det här kommer att sluta. Får samma vibbar som förra året, fast då gällde det startavgifter...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Anders Ohlsson wrote:
Niklas Falk wrote:... Jag skulle gissa att det är få som skulle trivas lika bra i en pay&playserie (dvs sälj bilen och kör hyrbilsserie, där bilarna är lika och lottas ut). Ett exempel bara för att visa skillnaden i koncept.
Pay&play / hyrbilsserie?? Var kom det in i diskussionen??
Bara en liten skillnad mellan att fila på sin ögonsten och att jumpa mellan racingserier allteftersom startfälten växer och krymper.

Det finns gott om racingklasser som är jämna och hårt reglerade, de har idag en viss förarfördelning mellan sig och ska man sno förare därifrån får man vara påhittig. Vill man koncentrera sig på att locka in nya förare (nya till sporten) så får man tänka lite annorlunda (men riktigt hur vet jag inte, det är ju först efter ett race som förare blir riktigt fast).

Kanske är en hårdare reglerad serie ett sätt framåt, men hade ett Miataspecifikt begränsningsreglemente gjort att fler eller färre miator hade kört i MGCC KM (för att ta ett konkret relevant(?) exempel där det har kört fler än fem miator i ett antal år)?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Bilentusiaster gillar att pilla och utvärdera resultat av en justering. Klubb/hobby-Racingen är en krydda utöver detta. Jag skulle gissa att det är få som skulle trivas lika bra i en pay&playserie (dvs sälj bilen och kör hyrbilsserie, där bilarna är lika och lottas ut). Ett exempel bara för att visa skillnaden i koncept
Ja rätt - men låt oss då ha ambitionen att klara både och försöka hålla nere kostanderna och låta folk pilla. Eftersom de aktiva är styrande så är de ju upp till oss att sätta normer och attityder för klassen.

Tycker det rimligt att vi avstår från uppenbara kost-drivare som ex 225 däck och fria motorstyr - finns väl massa annat och pilla på ?. Varför kan vi inte använda klubben som medel för att förhandla fram bra priser på prylar vi behöver ? Tror säkert att vi med alla duktiga säljare vi har i klubben skulle få Toyo/Kumho/Dunlop ställla upp med subvenionerade däck en säsong.
Är väl att svära i kyrkan men måste vi åka allt i Roadsport också ?
Fick just ett tiggar-mail från dem som kändes lite märkligt :roll:

Lurar då och då på att sälja bilen och köra annat men eftersom jag gillar bilen så mycket så har jag svårt att skilja mig från den ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Fick just ett tiggar-mail från dem som kändes lite märkligt :roll:
Du opponerade dig inte direkt på Knutan... Att man kan bli drabbad av beslut som man låter bli att ta del av är ju inte ovanligt.

Visst kan man förhandla fram bra priser om man har nåt att erbjuda som motprestation. Förmodligen har det varit fel säljare som försökt tidigare.

Att jobba för att få med fler bilar så racingen blir mer prisvärd (mer skoj för samma peng) ger bättre utväxling på satsad energi än att jaga en femhundring på ett set däck. Men det är min personliga åsikt efter lite kontakt med ett fåtal däcksäljare (marginalerna är jättesmå eller tom negativa ibland och reklam på bilar ger inget).

Som det känns generellt i sportvagnsracingen så är det inte frågan om att maximera expansion, det är en fråga om överlevnad för att kunna köra öht. Man får klura bra för att kunna ersätta varje ekipage som stannar hemma med en ny deltagare.
Kan vi återupprepa deltagandet på Knutan så vore det jätteskoj. Jag tror det kan gå om vi tar det lungt och fint och fortsätter med det väldigt enkla konceptet vi hade i år. Blir det 15 (dvs alla de iår och 6 till) så är det braksuccé i mina ögon.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Niklas Falk wrote: Att jobba för att få med fler bilar så racingen blir mer prisvärd (mer skoj för samma peng) ger bättre utväxling på satsad energi än att jaga en femhundring på ett set däck.
Bra Niklas, där är vi helt överens. Vill minnas att diskussionen i depån vid SSM handlade om att det vore kul om vi kunde köra eget heat (=enhetsklass) nästa år.
Niklas Falk wrote: Kan vi återupprepa deltagandet på Knutan så vore det jätteskoj. Jag tror det kan gå om vi tar det lungt och fint och fortsätter med det väldigt enkla konceptet vi hade i år. Blir det 15 (dvs alla de iår och 6 till) så är det braksuccé i mina ögon.
Instämmer här också. Att "ta det lugnt och fint och forsätta med det enkla koncept vi hade i år" stämmer dock inte med hur utvecklingskurvan sett ut i år. Det vet alla inblandade.
Att "ta det lugnt och fint" innebär, enligt mig, att vi bromsar utvecklingen något och enas kring ett något mer restriktivt reglemente.

Beträffande däck så är det väl bara att föra upp det till diskussion. Ska vi ha fri däcksbredd för alla? NA=max 205, NB=max 225? Däcksbredd baserad på viktgräns?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Du opponerade dig inte direkt på Knutan... Att man kan bli drabbad av beslut som man låter bli att ta del av är ju inte ovanligt.
Vad skulle jag opponerat mot ? - Nej fan skall inte betala för klantigt skött planering/arrangemang ? Skadan är ju redan skedd

Att du ger dig på mig som person är nytt Niklas :shock:
Som det känns generellt i sportvagnsracingen så är det inte frågan om att maximera expansion, det är en fråga om överlevnad för att kunna köra öht. Man får klura bra för att kunna ersätta varje ekipage som stannar hemma med en ny deltagare.
Kan vi återupprepa deltagandet på Knutan så vore det jätteskoj. Jag tror det kan gå om vi tar det lungt och fint och fortsätter med det väldigt enkla konceptet vi hade i år. Blir det 15 (dvs alla de iår och 6 till) så är det braksuccé i mina ögon.
En överlevand bygger inte på start-fält som presenterades på Mantorp och nu Anderstorp (12 bilar i hela ABC måste varit ödsligt på banan ;) ) vill ogärna gnälla men du vet lika väl som jag att det är summan av allt som gör att det blir ohållbart. Därför ÄR det fel att springa i täten med fördyrningar oavsett om det handlar om 500:- eller antal tusen.

Har sagt det tusen gången innan start-avgifter är för dyra, för många fler-dagas arrangemang för att passa männsikor med familj. T.o.m SSK börjar ju nu inse att något måste göras se debattinlägg på rejsa och ssk hemsidan.

Sen får man inse att de inbitna SPVM åkarna är inne i trallen och lever mera med det (full respekt för det), vi andra som inte har resurser eller tid får väl studsa in på de roliga arr och se åka de en-dagars som finns tillgängligt. KM/Hyllinge och ban-träffar. Jag är nöjd med det men tycker det är tråkigt att vi faktiskt låser in oss med i SPVM när vi kunde gjort något själva.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Kan vi återupprepa deltagandet på Knutan så vore det jätteskoj. Jag tror det kan gå om vi tar det lungt och fint och fortsätter med det väldigt enkla konceptet vi hade i år. Blir det 15 (dvs alla de iår och 6 till) så är det braksuccé i mina ögon.
Vore kanon!

För egen del vill jag bara veta spelplanen. Känns ju lite surt att jobba mkt med bilen för att få den bortreglementerad ett halvår innan start. I ett sånt läge är det ju bara att glömma cupen för egen del.

Gjorde en poll i en annan tråd för att snabbt se vart vindarna blåser då jag vill veta vad jag ska sikta på nästa år. Redan nu är det tydligt att många vill förändra reglementet. Helt ok, men det har varit mkt prat om rättvisa, är det inte rättvist att man som ev deltagare i god tid får reda på vilket reglemente som gäller?

Jag är ingen expert på området men det finns väl en anledning till att det är flera års mellanrum mellan regeländringarna i de större organisationerna!? Det krävs ju inget geni för att räkna ut att ett nytt regelverk inte skrivs ihop i en handvändning.
En annan har ju lagt ca 500 timmar på att modda bilen, känns sådär kul att helt plötsligt stå med ett tomt blad framför sig när man försöker läsa reglementet för nästa år. :evil: Ändringar som MS och däck är väl ok för min del i sak, men att inte veta vart det landar alls inför vintern är riktigt olustigt och känns oproffsigt!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Fredrik Henriksson wrote: Gjorde en poll i en annan tråd för att snabbt se vart vindarna blåser då jag vill veta vad jag ska sikta på nästa år. Redan nu är det tydligt att många vill förändra reglementet. Helt ok, men det har varit mkt prat om rättvisa, är det inte rättvist att man som ev deltagare i god tid får reda på vilket reglemente som gäller?

En annan har ju lagt ca 500 timmar på att modda bilen, känns sådär kul att helt plötsligt stå med ett tomt blad framför sig när man försöker läsa reglementet för nästa år. :evil: Ändringar som MS och däck är väl ok för min del i sak, men att inte veta vart det landar alls inför vintern är riktigt olustigt och känns oproffsigt!
Ska vi göra några förändringar så bör ett nytt reglemente vara klart till den 1/10 i år tycker jag.

Nu har vi ju bara hört våra 4 röster än så länge :wink:
Vore intressant med fler synpunkter från andra också.
Omröstningen visar ju just nu 6-2 till fördel för nytt reglemente.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Du opponerade dig inte direkt på Knutan... Att man kan bli drabbad av beslut som man låter bli att ta del av är ju inte ovanligt.
Vad skulle jag opponerat mot ? - Nej fan skall inte betala för klantigt skött planering/arrangemang ? Skadan är ju redan skedd

Att du ger dig på mig som person är nytt Niklas :shock:
När du inte läser in dig på hur extraavgiften kom till (kassaförstärkning beslutades redan i vintras) så vill jag gärna bemöta det. Pengarna skulle gå till en uppfräshning av hemsidan, men Per skänkte dem i stort sett till att täcka förlusten på Mantorp.
Josen wrote:
Som det känns generellt i sportvagnsracingen så är det inte frågan om att maximera expansion, det är en fråga om överlevnad för att kunna köra öht. Man får klura bra för att kunna ersätta varje ekipage som stannar hemma med en ny deltagare.
Kan vi återupprepa deltagandet på Knutan så vore det jätteskoj. Jag tror det kan gå om vi tar det lungt och fint och fortsätter med det väldigt enkla konceptet vi hade i år. Blir det 15 (dvs alla de iår och 6 till) så är det braksuccé i mina ögon.
En överlevand bygger inte på start-fält som presenterades på Mantorp och nu Anderstorp (12 bilar i hela ABC måste varit ödsligt på banan ;) ) vill ogärna gnälla men du vet lika väl som jag att det är summan av allt som gör att det blir ohållbart. Därför ÄR det fel att springa i täten med fördyrningar oavsett om det handlar om 500:- eller antal tusen.

Har sagt det tusen gången innan start-avgifter är för dyra, för många fler-dagas arrangemang för att passa männsikor med familj. T.o.m SSK börjar ju nu inse att något måste göras se debattinlägg på rejsa och ssk hemsidan.
Asfalten kostar pengar det går inte att komma ifrån som det ser ut idag. Att arrangera en tävlingshelg med under 100 deltagare är meningslöst, speciellt om det är uppdelat på 6+ klasser. Den som kan klämma ihop klasser så det blir 25 bilar i heaten har en riktig fördel (många som kan dela på de dyra asfaltsminuterna).
Att det inte går att överleva med endast 12 bilar i heaten är ingen nyhet och Anderstop i helgen var en katastrof ekonomiskt för arrangören.
Vägen ur det är att få dit fler tävlande i alla klasser (inte fler klasser). Som det sköttes nu så kunde startavgiften varit gratis, det hade inte kommit fler för det (eftersom informationen var obefintlig), så det är inte enbart startavgiften som spelar roll, man kan göra fel på många andra sätt också. Men det är ju ingen som vill minnas det arbete som lagts ned att få startavgiftsbidrag från ett visst håll med viss förbehåll...
Josen wrote:Sen får man inse att de inbitna SPVM åkarna är inne i trallen och lever mera med det (full respekt för det), vi andra som inte har resurser eller tid får väl studsa in på de roliga arr och se åka de en-dagars som finns tillgängligt. KM/Hyllinge och ban-träffar. Jag är nöjd med det men tycker det är tråkigt att vi faktiskt låser in oss med i SPVM när vi kunde gjort något själva.
En klubb kan göra det som medlemmarna tar sig för, inget är låst. Det är bara det att SPVM var enklast att börja med (det var ganska krattat i manegen, bara att pröjsa och tävla).
Men det är ganska många pusselbitar som skall passas ihop bara för att få ihop ett arrangemang och vi är många som vill köra där andra kör för att maximera nöjet för de pengar man ändå lägger på hobbyn.
Fler arr än SSM i Sportvagnsserien behöver uppfattas som roliga så det dyker upp fler (även Clubman har ett mellanår iår). Nyckeln till framgång är så enkel, frågan är bara hur man gör ett arrangemang roligt nog att locka ut både nybörjare och gamla rävar med dammiga bilar (räcker det med halverad startavgift, inte enbart tror jag (iaf inte så det blir dubbelt så många)).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Anders Ohlsson wrote:Omröstningen visar ju just nu 6-2 till fördel för nytt reglemente.
Kan du vara sammankallande i en kommitté för framtagandet av ett reglemetesförslag?
Kan man önska att ett ev förlag ryms inom Roadsport C och att det är möjligt att enkelt modda sig in/ur begränsningarna (om man vill köra mot andra bilar också ibland)? 50kg barlast kan man ju ha iaf.

Vilka andra delar i dagens (nu har jag inte nämnt ev ändringar i Roadsportsreglementet till 2010) reglemente skall bromsas?
Aerodynamik (En NA1,6 kan lätt plocka på både vinge och diffusor utan att reglementesvikten närmar sig verklig vikt)?
Uppstyvning av chassit (Bur, sömsvetsning, extra stag/förstyvningar)?
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Niklas Falk wrote:
Anders Ohlsson wrote:Omröstningen visar ju just nu 6-2 till fördel för nytt reglemente.
Kan du vara sammankallande i en kommitté för framtagandet av ett reglemetesförslag?
Nu är det fortfarande bara vi fyra som uttalat oss i frågan ännu. Men visst kan jag tänka mig det. Tycker vi behöver några fler åsikter innan vi drar igång. Jag kan börja med att skissa på ett utkast baserat på mitt förslag så kan vi ha det att utgå ifrån.
Niklas Falk wrote: Kan man önska att ett ev förlag ryms inom Roadsport C och att det är möjligt att enkelt modda sig in/ur begränsningarna (om man vill köra mot andra bilar också ibland)? 50kg barlast kan man ju ha iaf.
Jag kan inte se att det är något i mitt grundförslag som skulle göra att bilen inte klassar in även Roadsport C.
Niklas Falk wrote: Vilka andra delar i dagens (nu har jag inte nämnt ev ändringar i Roadsportsreglementet till 2010) reglemente skall bromsas?
Aerodynamik (En NA1,6 kan lätt plocka på både vinge och diffusor utan att reglementesvikten närmar sig verklig vikt)?
Uppstyvning av chassit (Bur, sömsvetsning, extra stag/förstyvningar)?
Som jag sagt vi 3 tillfällen (minst) kom gärna med förslag hur ni vill ha det. Jag har inget intresse av att det ska vara "mitt" reglemente. Jag vill bara se en bra MX-5 Cup nästa år.

Kort, min syn på dina frågor skulle bli så här:
- Vinge (med luft mellan bil och kaross) samt diffusor = Nej, varför skulle vi införa det? Ankstjärt kan väl vara ok så Fredrik kan använda sin baklucka :wink:
- Uppstyvning av chassi:
- Bur = Ja, höjer säkerheten jämfört med dagens krav på enbart störtbåge.
- Sömsvettning = Nej, onödigt krångligt då det finns många som vill kombinera tävlings- och glassätarbil.
- Chassistag: Ja, då jag förordat ett ganska fritt chassi så kan det vara ok. Finns ju några som investerat i det så varför inte.

Som sagt, kom gärna med fler konstruktiva förslag hur ni vill ha det.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Mitt förslag med på något jag tror skulle funka med utgångspunkt kring vad som ventilerats i denna tråd...

* Programerbart motorstyr inte tillåtet.

* Vinge med luftspalt inte tillåtet.

* Däck: Max 225( inte extremdyrt, läs Niklas inlägg ovan)

* Bromsar: Orginal med valfria belägg.

* Motor: ? (svår, många har friskluftsmodd och extraktorgrenrör.)

* Växellåda och diff: Fritt så länge det är gjort för Miata.

* Stötdämpare / fjädrar/krängningshämmare, Fritt till fabrikat och typ. Original infästning måste dock bibehållas.

* ABS: Självklart tillåtet utan tillägg! Tycker tillägget är knepigt i Roadsport(har själv funderingar på att ta bort det) och att i en MX5CUP ha strafftillägg på något som faktiskt sitter orginal på bilen är ju ett själmål rätt i krysset.

* Tillägg för "öppningsbar styrbox": Knepigt tillägg men ok då det slår lika för alla.

* Vikt: Tycker 7kg/hk är en bra gräns med tanke på hur bilarna tiderna ser ut i verkligheten. (Slår mot NB annars. Per och Niklas hade halkat än längre efter täten på Knutstorp om dom haft straffvikter. Jag lär ju köpa en 1.6:a samma sekund som den regeln klubbas)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Fredrik Henriksson wrote:Mitt förslag med på något jag tror skulle funka med utgångspunkt kring vad som ventilerats i denna tråd...

* Programerbart motorstyr inte tillåtet.

* Vinge med luftspalt inte tillåtet.

* Däck: Max 225( inte extremdyrt, läs Niklas inlägg ovan)

* Bromsar: Orginal med valfria belägg.

* Motor: ? (svår, många har friskluftsmodd och extraktorgrenrör.)

* Växellåda och diff: Fritt så länge det är gjort för Miata.

* Stötdämpare / fjädrar/krängningshämmare, Fritt till fabrikat och typ. Original infästning måste dock bibehållas.

* ABS: Självklart tillåtet utan tillägg! Tycker tillägget är knepigt i Roadsport(har själv funderingar på att ta bort det) och att i en MX5CUP ha strafftillägg på något som faktiskt sitter orginal på bilen är ju ett själmål rätt i krysset.

* Tillägg för "öppningsbar styrbox": Knepigt tillägg men ok då det slår lika för alla.

* Vikt: Tycker 7kg/hk är en bra gräns med tanke på hur bilarna tiderna ser ut i verkligheten. (Slår mot NB annars. Per och Niklas hade halkat än längre efter täten på Knutstorp om dom haft straffvikter. Jag lär ju köpa en 1.6:a samma sekund som 7.5-regeln klubbas)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Bra Fredrik! Ett av dagens mest konstruktiva inlägg :D
Fredrik Henriksson wrote:Mitt förslag med på något jag tror skulle funka med utgångspunkt kring vad som ventilerats i denna tråd...

* Programerbart motorstyr inte tillåtet.

* Vinge med luftspalt inte tillåtet.

* Däck: Max 225( inte extremdyrt, läs Niklas inlägg ovan)

* Bromsar: Orginal med valfria belägg.

* Motor: ? (svår, många har friskluftsmodd och extraktorgrenrör.)
Ja, bl.a jag själv. Kostnaden för detta ligger på ca 10 000:- Jag tycker inte det blir roligare racing för det. Om alla kör original så är det lika för alla. (RX-7 luftmängdsmätare för 1,6 ok enligt tidigare inlägg?) Såg att SPEC Miata tillåter konfilter för 1.6:orna också.
Fredrik Henriksson wrote: * Växellåda och diff: Fritt så länge det är gjort för Miata.
Jag tycker det ska vara original enligt respektive modell. Ger i grunden relativt lika prestanda. Är det fritt att blanda leder det till ökade kostnader då "alla" måste jaga den mest optimala kombinationen.
Fredrik Henriksson wrote: * Stötdämpare / fjädrar/krängningshämmare, Fritt till fabrikat och typ. Original infästning måste dock bibehållas.

* ABS: Självklart tillåtet utan tillägg! Tycker tillägget är knepigt i Roadsport(har själv funderingar på att ta bort det) och att i en MX5CUP ha strafftillägg på något som faktiskt sitter orginal på bilen är ju ett själmål rätt i krysset.
Jag kör själv ABS och upplever det som en stor fördel. Framför allt i regn. Tycker därför det kan vara ok med straffvikt för det.
Fredrik Henriksson wrote: * Tillägg för "öppningsbar styrbox": Knepigt tillägg men ok då det slår lika för alla.
Om vi i grunden inte tillåter omprogramering så behövs inte detta tillägg.
Fredrik Henriksson wrote: * Vikt: Tycker 7kg/hk är en bra gräns med tanke på hur bilarna tiderna ser ut i verkligheten. (Slår mot NB annars. Per och Niklas hade halkat än längre efter täten på Knutstorp om dom haft straffvikter. Jag lär ju köpa en 1.6:a samma sekund som den regeln klubbas)
Kan nog vara ok. Hade inte räknat så mycket på det innan jag skrev mitt första inlägg. En NB men tillägg för ABS och insprutning skulle hamna på ca 1 180 kg vilket känns tungt. Tar vi å andra sidan bort tillägget för omprogramerbar styrbox kommer man ned till ca 1 100 kg vilket väl är ganska nära sanningen idag. Vad väger en tävlingsklar NB?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

När du inte läser in dig på hur extraavgiften kom till (kassaförstärkning beslutades redan i vintras) så vill jag gärna bemöta det.
Menar du att kassa var svag i vintras och med det i ryggen genomförde man Mantorp ? Allvarligt talat.... :shock: :shock: :shock:

Mitt förslag som Fredriks förslag

Men :)

* Däck: Max 205, 225 priser lär gå upp ...

* Sömsvetning tillåtet billig åtgärd för att hjälpa chassit :)

* Bromsar: Alla av modell-seriens bromsar tillåtet ( dvs 1.8 bromsar får användas på 1.6, billig uppdatering som hjälper mycket )

* 10% Tillägg för "öppningsbar styrbox" + "piggybacks" : Knepigt tillägg men ok då det slår lika för alla.

* ABS - lurigt, i regn borde det ge 10 % tillägg annars inte ;)

* Splitter tillåtet om den håller sig "inanför", billig mod som ger bättre kylning och väg-prestanda.

* 3-vägs justerbar stötdämpare inte tillåtet ( endast rebound och kompression tillåtet )
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Oj, här har det skrivits flitigt. :shock:

Motor: insug- och avgasmoddar är så vanliga och populära på gatbilar att det verkar korkat att göra den sortens begränsningar i ett nytt reglemente; det lär inte bidra till fler nya ekipage. Själv har jag inte ens kvar originaldelarna (köpa nytt hos Mazda kanske? :roll: :wink: ).

Viktgräns / lättning: höj gränsen eller låt bli, men sluta gnälla om "extremlättade" NA!
(Jag t ex har med urmonterad passagerarstol och sufflett och tom tank fortfarande 100 kg övervikt, så vi får höja gränsen rejält om jag ska behöva plocka tillbaka något...).

Däck: lika maxbredd för alla; välj sedan vilken som...

EDIT: ABS bör ge tillägg
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: * 10% Tillägg för "öppningsbar styrbox" + "piggybacks"
Varför 10%?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Anders Ohlsson wrote:
Fredrik Henriksson wrote: * Växellåda och diff: Fritt så länge det är gjort för Miata.
Jag tycker det ska vara original enligt respektive modell. Ger i grunden relativt lika prestanda. Är det fritt att blanda leder det till ökade kostnader då "alla" måste jaga den mest optimala kombinationen.
Lite som Dennis och Max(se omröstningstråd) är inne på så tror jag inte det är läge att ändra där folk redan gjort dyra investeringar(även i tid). Tror inte Dennis är så pigg på att släppa sin diff. Även jag har bytt från odiffat till torsendiff från NB-99 och lär inte byta tillbaka(fanns iofs torsen på 94or)

Anders Ohlsson wrote:
Fredrik Henriksson wrote: * Stötdämpare / fjädrar/krängningshämmare, Fritt till fabrikat och typ. Original infästning måste dock bibehållas.

* ABS: Självklart tillåtet utan tillägg! Tycker tillägget är knepigt i Roadsport(har själv funderingar på att ta bort det) och att i en MX5CUP ha strafftillägg på något som faktiskt sitter orginal på bilen är ju ett själmål rätt i krysset.
Jag kör själv ABS och upplever det som en stor fördel. Framför allt i regn. Tycker därför det kan vara ok med straffvikt för det.
Med den typen av resonemang kring orginalprylar kan ju de odiffade miataägarna hävda att det är en stor fördel med diff och därför kräva tillägg för det osv osv. Som sagt, konstigt tillägg i roadsport då alla bilar idag har ABS (kvarleva), men ett mkt konstigt tillägg i en märkescup där det är en orginalpryl.
Anders Ohlsson wrote:
Fredrik Henriksson wrote: * Tillägg för "öppningsbar styrbox": Knepigt tillägg men ok då det slår lika för alla.
Om vi i grunden inte tillåter omprogramering så behövs inte detta tillägg.
Håller med.
Anders Ohlsson wrote:
Fredrik Henriksson wrote: * Vikt: Tycker 7kg/hk är en bra gräns med tanke på hur bilarna tiderna ser ut i verkligheten. (Slår mot NB annars. Per och Niklas hade halkat än längre efter täten på Knutstorp om dom haft straffvikter. Jag lär ju köpa en 1.6:a samma sekund som den regeln klubbas)
Kan nog vara ok. Hade inte räknat så mycket på det innan jag skrev mitt första inlägg. En NB men tillägg för ABS och insprutning skulle hamna på ca 1 180 kg vilket känns tungt. Tar vi å andra sidan bort tillägget för omprogramerbar styrbox kommer man ned till ca 1 100 kg vilket väl är ganska nära sanningen idag. Vad väger en tävlingsklar NB?
Pers(utan hardtopp) och Niklas ligger precis på gränsen, orkar inte räkna just nu. :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote: * 10% Tillägg för "öppningsbar styrbox" + "piggybacks"
Varför 10%?
Varför inte ;) Nej är man skicklig och köper dyra boxa och jobbar mot rullande landsväg ( svindyrt ) så kan man hitta många hk ( bara att byta till FM ECU ger 10 hk direkt bevisat på dyno ) alltså skall det straffa sig hårt om man väljer den vägen tycker jag.
Post Reply