Reglementsdiskussion splittrad (från KM2 tråden)

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Vad är det för mening med de olika klasserna om man flyttas omkring för att man råkar vara "för bra"?
Det är ganska vanligt förrekommande att man flyttar snabba ekipage upp i klasserna SLC händer det titt som tätt. Ganska godtyckligt också tror jag. Jag förstår varför, om några ekipage sticker ut för mycket tröttnar snart resten och slutar åka - arrangören prioriterar antal betalande ekipage före enskilda topp-prestationer.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:...om några ekipage sticker ut för mycket tröttnar snart resten och slutar åka...
Hmmm,,, också ett sätt att resonera... :? Jag slutar om det finns mkt bättre ekipage... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:...om några ekipage sticker ut för mycket tröttnar snart resten och slutar åka...
Hmmm,,, också ett sätt att resonera... :? Jag slutar om det finns mkt bättre ekipage... :roll:
En evig balansgång för att hålla det jämnt och tillåta utveckling, se i andra enhetsklasser hur man gör - straffvikter, omvända startplaceringar osv..

Bara att inse jämna hårt styrda enhetsklasser vinner i längden, tyvärr känner jag att vi här går åt ett annat håll :shock: Roadsport regelemetet är lite för öppet för vår klass tycker jag :? Om vi nu skall ha en ?

Skall skall vi gå mot spec miata hållet - en vikt för alla och restriktor på 1.8:an ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Skall skall vi gå mot spec miata hållet - en vikt för alla och restriktor på 1.8:an ?
Inte min grej iaf. Skittrist för den som gillar att pula med bilen... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote: Skall skall vi gå mot spec miata hållet - en vikt för alla och restriktor på 1.8:an ?
Inte min grej iaf. Skittrist för den som gillar att pula med bilen... :(
Du kan fortsätta med plast-onanin ;) bara den ligger på en speciellt vikt och ha restriktorn installerad - inget utesluter annat.

Sen finns det massa annat och pula med som ger fart som också är kul :)
- Chassi inställningar ( för respektive bana )
- Körträning
- Areodynamik
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote: Skall skall vi gå mot spec miata hållet - en vikt för alla och restriktor på 1.8:an ?
Inte min grej iaf. Skittrist för den som gillar att pula med bilen... :(
Du kan fortsätta med plast-onanin ;) bara den ligger på en speciellt vikt och ha restriktorn installerad - inget utesluter annat.

Sen finns det massa annat och pula med som ger fart som också är kul :)
- Chassi inställningar ( för respektive bana )
- Körträning
- Areodynamik
Roadsport kan ju ses lite som en enhetsklass, när alla miator succesivt närmar sig 7kg/hk så blir det ju så. Våra Miator är ju ganska lika i utgångsläget och reglerna är ju desamma för alla . De tekniska svårigheterna och ekonomiska insatserna är ju relativt sett ganska små för att göra bilen så pass konkurenskraftig att man kan fajtas i toppen.

Det fina är tycker jag att man kan välja vilken väg man vill gå. Kolla på Pers bil som i princip ligger på vikt/hk-gränsen utan att ha plastat något alls. Han har kört på motorstyrka medan jag får plasta mig till gränsen då jag väljer att ha kvar viss teknik. Dennis har satsat hårt på chassit (grymma dämpare) medans Henrik skruvat sig till låg vikt och motor med bra luftflöde... osv osv

Spec gör det bara tristare i mina ögon. Hur kul e d att gå i depån och titta under huven på Ginettorna?

Var det inte nån som ville "ta nästa steg" och satsa på MS? :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote: Skall skall vi gå mot spec miata hållet - en vikt för alla och restriktor på 1.8:an ?
Inte min grej iaf. Skittrist för den som gillar att pula med bilen... :(
Du kan fortsätta med plast-onanin ;) bara den ligger på en speciellt vikt och ha restriktorn installerad - inget utesluter annat.
Sen finns det massa annat och pula med som ger fart som också är kul :)
- Chassi inställningar ( för respektive bana )
- Körträning
- Areodynamik
Roadsport kan ju ses lite som en enhetsklass, när alla miator succesivt närmar sig 7kg/hk så blir det ju så. Våra Miator är ju ganska lika i utgångsläget och reglerna är ju desamma för alla . De tekniska svårigheterna och ekonomiska insatserna är ju relativt sett ganska små för att göra bilen så pass konkurenskraftig att man kan fajtas i toppen.
Det fina är tycker jag att man kan välja vilken väg man vill gå. Kolla på Pers bil som i princip ligger på vikt/hk-gränsen utan att ha plastat något alls. Han har kört på motorstyrka medan jag får plasta mig till gränsen då jag väljer att ha kvar viss teknik. Dennis har satsat hårt på chassit (grymma dämpare) medans Henrik skruvat sig till låg vikt och motor med bra luftflöde... osv osv
Spec gör det bara tristare i mina ögon. Hur kul e d att gå i depån och titta under huven på Ginettorna?
Var det inte nån som ville "ta nästa steg" och satsa på MS? :wink:
Sen för att rätta lite så är Dennis lättare än Henrik.

Roadsport är INTE en enhetsklass och NA bilarna går inte att få ner till 7 kg/hk, så fort C-sjuor med AB10 däck bestämmer sig för att köra i C är vi rökta. Hela svenska roadsport har varit på nedåtgående antal år - det största uppsvinget stod vi ju för på SSM :)

Jag velar själv med vad jag vill men lyfter man blicken och titta på andra klasser så är de facto hårt styrda klassar framgångsrika.

Risken med miata-klassen är att det blir massa 'freak' bilar som lever några år och sen dör det helt klassikst exempel är norska roadsport där man släppte allt och nu är sten-dött :( Bilarna står i garagen och samlar damm :(

SSK fyndbörsen är ett annat 30 bilar på start linjen på topp sen släpptes regler fria nu är det 4 bilar på linjen :(

Men jag är inte säker kanske fungerar det också med fritt ?

Sen har vi olika intressen jag gillar tävlingen och köra mer än att skruva du gillar plast och bling ;) ? Vi får försöka jämkas :)

Men om jag får välja föredrar jag stora start-fält före fritt regelmente.
Kan tänka mig att backa tillbaka med mods.
Något som jag definivit inte gillar är 225 däcken - snacka om att göra det dyrare :( Helt fel väg enligt min åsikt. Innan man åker på topp-tider finns det väl ingen anledning att köpa mera grepp ?
Heller att vi i alla fall förhandlar fram ett enhesdäck som gör det billigare för nya att komma in. Vi borde använda klubben nu till att göra det billigare inte en inbördes-beundran-klubb om jag spetsar till det lite ;)

Men vi kanske kan gå halva vägen

- En vikt-gräns
- Enhets-däck
- Restriktor

I övrigt roadsport reglementet - då får vi ju bästa av båda världar ?
Olika bilar men ändå försök att hålla det lika ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Jag tror iofs att en massa ändrande i regler irriterar för mkt i längden och får folk att lägga av därav. Jag är lite dåligt insatt i vad som hände i Norge men att släppa regler "fritt" har det väl inte varit tal om? Förstår om normännen blev irriterade på just "för kraftiga" regeländringar. Reglerna har väl varit ganska lika i många år inom roadsport, så att det blir en fyndbörs eller norgehistoria håller jag för mindre troligt. Tror som sagt att det är större risk att börja riva runt och ändra regler nu när intresset faktiskt är stort inför nästa säsong och reglerna ligger hygligt tydliga.

Att ha enhetsdäck ser jag inga problem med i sig. Kanske tom kan ge bra rabatter om en hel klass handlar samma märke av samma handlare. 8) Men återigen, bara en sån liten ändring kommer störa den som gillar att köra ett visst märke/bredd mm eller t.ex precis köpt nya däck. :roll: Röra runt i grytor kan vara bra om det bränt fast i grytan men nu börjar det ju faktiskt hända grejer så för att dra en klyscha till, if it aint broken...

Hehehe jo jag gillar plast och bling, men tro mig, jag gillar tävlingen med. :wink: :twisted:

Jag har inga problem med kompromisser och det känns som övriga jag lärt känna här också är ganska vettiga att resonera med. Men som Niklas gjort uttryck för vid något tillfälle så kan förändringar vara bra men man får vrida och vända en del på saker och ting innan då en ändring kan föra med sig saker man inte tänkt på från början...(börjar komma in i seriösmode nu känner jag :roll: )

Som exempel skulle en statisk viktgräns(inte styrd av kg/hk) leda till att alla kör den motorstarkare NB. Låt säga att man sätter gränsen på 1070kg inkl förare. Hur många NA 1.6 förare skulle känna att de har en konkurrenskraftig bil om de få "vikta upp"? Om vi fortsatt kör på kg/hk viktgräns så skulle högre vikt per kW göra att ingen vill köra NB som då blir för motorstarka...

Restriktorer tror jag inte på ur ett rättviseperspektiv så länge inta alla kör med exakt samma motorer.

Säger bara att det är lurigt och att det funkar rätt hyfsat idag. Inte meningen att såga, det är alltid lättare att kritisera än att vara kreativ och komma upp med lösningar. Min åsikt är dock att det inte finns några jätteproblem som måste lösas. Fasen, det var ju vråljämnt när vi alla körde på Knutan! :)

Enhetsdäck är isf det jag tror mest på av dina ideér att hålla olika bilar lika... :)

Nä, nu skall jag ut och bygga en jigg till min noskona för här skall plastonaneras...;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fasen, det var ju vråljämnt när vi alla körde på Knutan!
Ja och det skall vi vara rädda om ! Alltså måste man styra med ett reglemente det går ju inte och vänta tills skadan är skedd - då är det för sent att backa.
Sen är det aktiva som är tongivande i en klass - det går inte att vänta på att andra skall bestämma.

Ett exempel
Säg att du och några till springer och köper dyraste 225 däck med häftiga fälgar du säljer på folk lite plast ;) Så sjunker era vartider förmodligen någon sekund och ni är då först. Kul för er :) Men enormt kostnads-drivanden och inte direkt rättvist ? Det är ju tillåtet i regelementet men tror du att det egentligen det gynnar klassen och tillväxten ?
Andra som inte har resurser eller tid droppar av - sen är resten historia.

Man kan ju vända på det och säga skit-samma då ös på med vilka mods som helst bara man är öppen med det så får man ta att de som har resurer och tid ligger först - helt OK för min del också egentligen.
Så upplever jag dagens roadsport-fält.

Fast roligast är jämna start-fält och dit kommer man bara med hårt reglemente förr eller senare spårar det ur om man inte är preventiv. Och ju tidigare man man stämmer i bäcken desto bättre. Visst vissa blir sura i början men det går över :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Kan se en poäng i den kostnadsdrivande biten med däck, MS mm och för min del har jag inte heller några problem med ev restriktioner där. Har däremot extremt svårt att förstå argument kring lättningsrestriktioner. NB-bilarna ligger idag närmast kg/hk-gränsen och många skulle byta till en NB samma sekund som denna typ av begränsning införs.

Ha ingen övertro på mina glasfiberprojekt. Min bil inkl förare vägde 1075kg på Knutstorp och jag har med huv, hardtopp och baklucka lättat bort ca 25kg vilket ger mig en nuvarande matchvikt på 1050kg. Jag har servo, ABS mm vilket gör att jag fortfarande väger mer än ditt ekipage. Med dörrar och skärmar kanske jag får bort ca 30kg till men den fördelen ryker då en bur på ca 30kg ska i. Jag gillar tanken på att kunna plasta ihop nya grejer om man kör av/ihop samt att det tilltalar mig att kunna designa lite som jag vill. :) Hade det varit för vikten så hade jag lika gärna kunnat göra som den där vita USA-miatan( med allsköns olika färger stripad på sig) och rensa all onödig plåt/plast mm, hade nåt idealvikten då och det hade varit betydligt lättare än att bygga en "hel" Miata i glasfiber. :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

...Har däremot extremt svårt att förstå argument kring lättningsrestriktioner. NB-bilarna ligger idag närmast kg/hk-gränsen och många skulle byta till en NB samma sekund som denna typ av begränsning införs.
Nu är inte det inte linjärt detta med vikt/effekt en lättare bil har alltid mera fördel i det omvända dvs i kan gå med högre kruvhastighet, kan bromsa senare dvs är mera lätt-kört i allmänhet. Glömmer aldrig Anders H gula Elisen som gick i C ett år, precis nedtyngd till C gräns med ca 130 kusar. Han körde åttor kring oss - finns en film någonstans där kan inte ens drar bilen till fullvarv :lol: och leker med oss...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
...Har däremot extremt svårt att förstå argument kring lättningsrestriktioner. NB-bilarna ligger idag närmast kg/hk-gränsen och många skulle byta till en NB samma sekund som denna typ av begränsning införs.
Nu är inte det inte linjärt detta med vikt/effekt en lättare bil har alltid mera fördel i det omvända dvs i kan gå med högre kruvhastighet, kan bromsa senare dvs är mera lätt-kört i allmänhet. Glömmer aldrig Anders H gula Elisen som gick i C ett år, precis nedtyngd till C gräns med ca 130 kusar. Han körde åttor kring oss - finns en film någonstans där kan inte ens drar bilen till fullvarv :lol: och leker med oss...
I know, I know, och detta är ju en av anledningarna till att de lättade 1.6 kan vara konkurrenskraftiga idag. :) Men som du gjort uttryck för tidigare, skillnaderna blir ju tydligare om man drar allt till sin extrema punkt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Det går aldrig komma ifrån det faktum att den som inte vinner (eller får den placering han/hon vill ha) kommer utgå från att de som får bättre placeringar har bättre material, medan de som lyckas kommer utgå från att de andra inte har sämre material utan helt enkelt inte är lika fantastiska förarbegåvningar. :wink:

Om man ska vara lite cynisk så vinner alltid den som har mest pengar i sista änden - oavsett reglemente. Det är naturligt att deltagarantalet i sportvagnsracing varierar över tiden och en av anledningarna är just att konkurrensen hårdnar till den grad att färre tycker det är lönt att börja.
Till slut flyttar de framgångsrika till andra klasser eller annan sport och sen börjar det om...
Hans Drangel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 52
Joined: Thu 06 Mar 2008, 20:09
Location: Stockholm

Post by Hans Drangel »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:...om några ekipage sticker ut för mycket tröttnar snart resten och slutar åka...
Hmmm,,, också ett sätt att resonera... :? Jag slutar om det finns mkt bättre ekipage... :roll:
En evig balansgång för att hålla det jämnt och tillåta utveckling, se i andra enhetsklasser hur man gör - straffvikter, omvända startplaceringar osv..

Bara att inse jämna hårt styrda enhetsklasser vinner i längden, tyvärr känner jag att vi här går åt ett annat håll :shock: Roadsport regelemetet är lite för öppet för vår klass tycker jag :? Om vi nu skall ha en ?

Skall skall vi gå mot spec miata hållet - en vikt för alla och restriktor på 1.8:an ?
Jag håller med Joakim att Roadsport regementet är väldigt fritt och i praktiken tillåter väldigt mycket modifieringar. Exempelvis kan man sätta dit torrsump på sin Miata och vinna några hästkrafter. Om man släpper motorstyrboxen fri kan man också räkna med att det går att hitta ett antal hästkrafter. Min 1.8 går väldigt fett på fullast och skulle gynnas av att magras ut en del. Dessutom har orginal styrsystem skyddsfunktioner som backar tändning när det bli varmt osv. En omoptimering skulle ge mer presanda men på bekostnad av driftsäkerhet, något som är en stor nackdel för oss som kör till och från tävlingar.

Listan kan göras mycket längre och det vore nog bra att få igång en diskussion om att eventuellt göra begränsande tillägg till Roadsport reglementet för MX5Cup reglementet?
// Hans Drangel
MX-5 NB 1999 Modifierad
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Inte mig emot om ni vill begränsa t.e.x. däck, styrbox. Men jag vill veta det SNART. om det kommer begränsningar för sent så blir det Roadsport+KM för min del om min bil inte passar in i Cupen nästa år.

Om man ska vara rak och säga vad man tänker så får jag en känsla av att det kommer bli ett regelklabbande och tjaffsande som kanske i slutänden skadar mer än nyttan.
Räcker det inte med lite gentlemen´s agreement? Jag kan utan problem köra 205 och avstå från programerbar styrbox, torrsump mm utan att vi måste göra ännu ett specialregelverk...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Räcker det inte med lite gentlemen´s agreement? Jag kan utan problem köra 205 och avstå från programerbar styrbox, torrsump mm utan att vi måste göra ännu ett specialregelverk...
Tycker jag är bra inställning, med frivillighet och själv-sanering kommer man långt. :) Att släppa fram cynismen och bara titta på sin egen bil utifrån roadsport reglementet tror jag dödar det vi har nu ;)

Jag tycker vi skall förhandla fram ett bra R-däck till rätt pris nästa år som är villkor för att delta i cupen. Detta blir då den ända egentliga formella tilläget till roadsport reglementet. Sen gentlemen´s agreement på att hoppa över MS, 225 däck, Willwood bromsar osv...

Kan vi få ner ett 205 R-däck till ca 800:- med grupp-köp/spons har vi verkligen en win-win :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:Sen gentlemen´s agreement på att hoppa över MS, 225 däck, Willwood bromsar osv...
Stackars Max ska inte bara fixa ny diff utan får också välja mellan att byta bromsar eller att inte vara en gentleman. :wink:
Josen wrote:Kan vi få ner ett 205 R-däck till ca 800:- med grupp-köp/spons har vi verkligen en win-win :)
Jatack! :D
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:
Josen wrote:Kan vi få ner ett 205 R-däck till ca 800:- med grupp-köp/spons har vi verkligen en win-win :)
Jatack! :D
Det är mycket jobb att få någon att sälja däck till förlust, men om man nöjer sig med Maxsport eller liknade kanske, men hur gör du med de som har mönster kvar på sina Yokisar, ska de behöva köpa nytt i alla fall?

Hur var det med startavgifterna, var det inte det som var det allvarligaste...

Ska man ha det jämnt på pappret så ska man bygga en enhetsklass och då blir det att antingen välja ut en miatavariant (motor+chassi) och sen speca allt (som i Max5 tex), då blir det bara inställningar (inom tillåtna ramar) och förare som styr prestandan. Dessutom blir enda rimliga sättet att då speca upp rena tävlingsbilar (dvs ej gatreggade) och tröskeln blir lite annorlunda.

Ska vi kunna köra med alla de olika lösningar vi har (och förmodligen vill ha) idag så blir det aldrig jämnt, alltid, överallt.
Däremot så blir det alltid tillfällen där det blir racing bara man ser till att fylla på startfältet med tillräckligt många bilar (dvs betydligt fler än platserna på prispallen). Jag hade skitskoj fajt med Macklin idag, det ska inte vara jämnt öht på pappret...

Att olika lösningar kostar pengar är ju inget nytt, bilarna kostar också olika mycket pengar som utgångsobjekt, ska vi sätta auktion på 30 papp efter race i tron att det blir billigare (det har inte funkat så bra i folkrace om man säger så)?
Lite bredare däck kostar mer, olika däcksfabrikat kostar olika mycket (ACB10 kostar mer än Yokisar och Kumho som kostar mer än de prisdumpade Toyo). Det finns regummerade Rdäck som är ännu billigare. Det finns många som kör med fälgar som är dyrare än Biltemas.
Dämpare, fjädrar, bussningar, ... Allt kostar pengar och dessutom olika mycket pengar beroende på vad man väljer och vilka kanaler man har möjlighet att välja (är beggade Öhlinare för 15kkr dyrare än nya Tein för 15kkr?)

Har man som målsättning att få sin favoritbil att gå lite fortare så är det upp till den egna förmågan att välja att sätta in tillgängliga resureser på effektivaste stället. Vill man koncentrera sig på dekoren så får man väl göra det, vill man lägga det på färska däck eller bromsbelägg varje helg så är väl det inga problem.
Innan det finns underlag för minst 15 ekipage som vill köra reglerat entyps så ser inte jag nån anledning att filosofera fram en sån klass.
De som kör Miator i någon tävlingsform idag verkar göra det eftersom det är en skoj bil som ger stor belöning per satsad resurs, justeringar kan lätt mätas i resultat/känsla. Om detta stämmer skulle frysta modifierar döda intresset för majoriteten av de idag aktiva, vilka vill ni i så fall tävla emot (ensam i klassen vinner alltid)?
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Det finns ett skäl till att SPEC Miata nått stor popularitet i USA. Det är att det är (relativt) billig klass där man är ganska restriktiv med vad som får göras med bilen. Det ger jämna, stora startfält där det till stor del handlar om förarskicklighet. Visst är det så att mest pengar kommer alltid ha en fördel oavsett reglemente.

Om man försöker tolka stämningarna här på forumet så verkar det som om många gärna skulle se ett stort startfält även i en svensk MX-5 Cup. Då tror inte jag att den utveckling vi ser idag är rätt väg att gå. Det finns en risk att vi dödar ett vinnande koncept redan från början. Därför tror jag att vi redan nu skulle vinna på att enas kring ett mer restriktivt reglemente. Det blir givetvis inte lätt så länge vi som kommit en (bra) bit på väg i moddandet av våra bilar håller fast vid inställningen; visst är jag för restriktioner, bara min bil klassar in som den är.

Mitt förslag är:
Tillåt alla NA / NB modeller att delta. Detta för att så många som möjligt skall kunna ta den bil man har idag och göra tävlingsbil av.

Motor:
Original enligt respektive modell. D.v.s original insug, luftbox och grenrör. (Håller nere kostnaden ca 10 000:- jämfört med att skaffa Jackson CAI och extraktorgrenrör).
Orörd motorstyrning, varvtalsstopp etc.
(Kanske vi kan tillåta RX-7 luftmängdsmätare på 1,6:orna för lite bättre andning då det är en känd flaskhals :wink: )

Växellåda/bakaxel:
Original enligt respektive modell. Ej tillåtet att ändra utväxling. Diffspärr ok.

Stötdämpare / fjädrar/krängningshämmare:
Fritt till fabrikat och typ. Original infästning måste dock bibehållas.

Bromsar:
Original enligt respektive modell. Bromsbelägg fritt.
ABS ok mot 5% viktillägg som i dagens roadsportreglemente.

Däck:
Maxbredd 205.

Minimivikt:
Höjd viktgräns till 7,5 kg/hkr. Detta för att komma ifrån att "allt" måste lättas bort och även jämna ut lite mellan en tidig NA 1,6 och en NB 1,8 t.ex.

Tror faktiskt inte det behöver vara så mycket svårare än så för att få ett bra (relativt) jämt reglemente som skulle kunna attrahera nya deltagare. Vi skulle få lika rolig racing som idag men till en lägre kostnad.

Nu har jag stuckit ut hakan och är beredd på smälarna :D

Tror dock som Fredrik att det är viktigt att vi enas om något ganska snabbt så vi vet vad som gäller inför nästa år.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Anders Ohlsson wrote:.... visst är jag för restriktioner, bara min bil klassar in som den är.
Jo, jag märker det ;) :)

Varför ska bilar som skiljer mer än 200kg (1,6NA och 1,8NB vid 7,5kg/hk) tvingas köra med samma däcksbredd?

Det vore ju jättetrevligt om alla ville köra enhetsklass med ens egen bil som utgångspunkt, men det lär inte stämma för alla.

Jag vet iaf en som är intresserad av MX5Cup för att det inte är en enhetsklass utan har den möjlighet till den individualism som Roadsportreglementet möjliggör.
Last edited by Niklas Falk on Mon 11 Aug 2008, 09:44, edited 1 time in total.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag tycker Anders förslag är vettigt även om det gynnar 1.6:an ;)

Att Niklas vill åka 225 blir nästa inte tydligare - men håll med om att det fördyrar ? Du KAN åka fortare på 205 tuna chassit och hjälp till med att få fram ett bra pris på 205 ;)

Men vi kan väl ta det i steg nästa år fryser vi bilarna som det är jobbar på att hitta lösning på bra start-avgifter och hålla däcks-kontot nere. Är väl ändå de posterna som drar mest ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Jag vet iaf en som är intresserad av MX5Cup för att det inte är en enhetsklass utan har den möjlighet till den individualism som Roadsportreglementet möjliggör.
Två!


Ser jag ur ett egoistiskt perspektiv skulle Anders förslag passa mig som hand i handsken. Om jag plockar ABS:en skulle min bil hamna precis på gränsen(ge och ta några kilo om jag som man isf lätt skulle kunna justera med några kg tilläggsvikt på rätt ställe i bilen).

Kliver man ur sin egen box så ser iaf jag en hel del problem framför mig med att ändra. Till största delen är att det redan finns regler som funkar (hyggligt). Det är ju bara att läsa inläggen ovan så ser man ju hur lätt det kommer att bli att få ihop ett fungerande reglemente inom den närmsta tiden. :roll: Och då är det bara ett fåtal av alla viljor som gjort sin röst hörd. Nä, handlar det om att värna om det som är på gång så tror jag att det handlar mer om kontinuitet och stabila regler än om regelanpassning så fort nån känner sig hotad...

Skulle inte vilja vara NB-ägare med det nya förslaget, 1160kg på 205, hua!...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

:D :D :D De åsikter som framförts hittills var väl inga direkta överaskningar :wink:

Grundtanken med mitt förslag har sitt ursprung i SPEC Miata (och inte hur min bil är specad om nu någon tror det). Låt gå för att min bil inte är lika extremt moddad som vissa andra och därför hamnar närmare det som nämns i förslaget. Jämfört med SPEC Miata tycker jag man kan vara lite friare med fabrikat på dämpare etc och inte ha en stikt enhetsdämpare t.ex. Att MX-5 Cup däremot bör vara en "enhetsklass" (ej entyp) ser jag dock som en sjävklarhet. Varför skall vi annars ha en egen klass om det enda gemensamma är att det står Mazda i fronten? Roadsport C finns ju redan som en klass om man vill tävla mot olika koncept.

Tycker vi borde flytta diskussionen till rätt plats under "MX-5 Cup - Tankar och idéer inför 2009" där den bättre hör hemma. (kanske någon moderator kan fixa det).

Egentligen har vi 2 vägar att gå enligt mitt sätt att se på det.

1. Roadsport C reglementet i dess nuvarande form.
2. "SPEC MX-5 Cup" med t.ex mitt förslag som utgångspunkt.

För att slippa att diskussionerna helt spårar ut så vore det bra om man tillför konstruktiv kritik under de olika punkterna i mitt förslag.

Att Niklas t.ex. tycker att max däcksbredd bör se annorlunda ut. HUR skall detta då utformas? NA = max 205 och NB = max 225 t.ex.

På vilket sätt skulle en NB missgynnas? (Det har inte varit min tanke i alla fall). Borde det inte vara lättare att hamna nära klassgränsen med den högre effekten?

Vore även intressant att höra åsikter från de som tänkt ta klivet in i cupen till nästa år. Att en regeldiskussion blir känsig för alla som idag har en ganska så mycket moddad bil är ju ingen överraskning så att säga :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag vet iaf en som är intresserad av MX5Cup för att det inte är en enhetsklass utan har den möjlighet till den individualism som Roadsportreglementet möjliggör
Men nu får vi se detta i rätt perspektiv - beskriv vad MX5Cup skall vara då ? Om den inte är en enhets-klass vad skall det vara ? Varför inte kalla det Mazda Cup då och låta RX-7/RX-8 bilar vara med - spelar det någon roll egentligen ?

För min del blir det nästa lite komsikt om vi skall köra en tävling där en
super plastad NB/NA med 225, MS och allt lull lull som finns och tävlar mot en drös 1.6 med Gula Koni kittet och kalla det MX5Cup ?
Måste kännas lite konstigt att ta emot ett pris som vinnare sen ;)

Även sista uppdateringen av Roadsport reglementet gick mot att göra det mindre dyrare då skall väl inte vi vara dem som springer år andra hållet och är massa indvidualister som släpper ut anden ur glaset med 225-däck och MS;) även om det är tillåtet ?

Och när det gäller Roadsport C så ÄR vi rökta så fort det står en Elise eller sjua på start-linjen.

Gott och tjabba lite ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Att Niklas vill åka 225 blir nästa inte tydligare - men håll med om att det fördyrar ? Du KAN åka fortare på 205 tuna chassit och hjälp till med att få fram ett bra pris på 205 ;)
225 Toyo är billigare än 205 Yokohama. 15x9" 6UL fälgar kostar samma som 15x7" Ultraleggera.
Att förhandla fram däcksponsor kräver arbete (att tex få ner Toyo från 1100 till 800 är inte rabatt, det är spons).

Prisskillnaden mellan 205 och 225 (ca 600kr/däck) gör att jag kan köra upp två uppsättningar innan jag är upp i kostnaden för en dämparomshimsning, ganska många fler uppsättningar innan jag är upp i kostnaden för ett nytt chassi.

"hjälp till med att få fram ett bra pris"? Menar du att arbetet pågår... ;)

Undrar varför det kom nära 10 Miator till SSM, var det för att det var så extremt jämnt på pappret (vilket det inte är) eller för att det bara pratades positivt om det och det blev en snöbollseffekt?
Kivandet om regler och begränsningar för att göra alla bilar lika snabba i garaget har en viss risk med sig, att bilarna stannar i garaget (tävlandet blir mindre skoj pga ständiga ändringar och misstänksamhet).

Att Sjuor och Eliser som utnyttjar däcksbredderna har en fördel är väl inte konstigt, men jag tycker inte om att kasta in handduken. Lite tajtare än tre sekunders skillnad per varv får det gärna vara.
Post Reply