Reglementsdiskussion splittrad (från KM2 tråden)

Allt som rör MX-5 CUP
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Fredrik Henriksson wrote: Med den typen av resonemang kring orginalprylar kan ju de odiffade miataägarna hävda att det är en stor fördel med diff och därför kräva tillägg för det osv osv. Som sagt, konstigt tillägg i roadsport då alla bilar idag har ABS (kvarleva), men ett mkt konstigt tillägg i en märkescup där det är en orginalpryl.
Jag tror man ska akta sig ordentligt för att göra förändringar som inte är begränsande mot roadsport-reglementet.
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Josen wrote:* Bromsar: Alla av modell-seriens bromsar tillåtet ( dvs 1.8 bromsar får användas på 1.6, billig uppdatering som hjälper mycket )
Detta drabbar mig veterligen endast en person. Och med tanke på att reglementet ska syfta till att sänka kostnaderna känns det lite bakvänt när jag blir tvungen att köpa nya frambromsar till min bil. Detta är vad jag menar med att det är bättre att lägga gränsen vid eller förbi det läget man är i idag. Annars blir det dyrt ändå.

Detta säger jag inte med någon tanke om att vinna en fördel, utan av rent ekonomiska skäl. För övrigt hade jag inte ens funderat på att byta ut de vad jag förstått mycket väl fungerande originalbromsarna mot dessa dyra blingbromsar. Däcken är den begränsande faktorn, såvida man inte har problem med fading. Då är det betydligt smartare att satsa några hundralappar på bromskylning.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Max vet att det drabba dig :( eftersom du har dem redan så får det bli någon form av dispans för dig så länge du inte vinner ;)
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Eftersom jag är en total rookie försöker jag anpassa min bil så gott det går efter reglementet.
Vissa saker som tas upp tycker jag är ganska konstiga då det talas mycket lite om säkerhet i de inlägg jag har läst.
Jag tycker personligen att det är helt vansinnigt att bara åka med båge med tanke på miatans konstruktion och de hastigheter som det ändå rör sig om. Jag skall ha fullbur annars så åker jag och köper glass med min bil istället! :wink:

Tycker det är helt ok att man modifierar sin bil och om man lägger en massa pengar och tid på den så kanske man kan fajtas i toppen. Jag accepterar att bli efter med tanke på min budget! Hoppas ni inte slår mig nu efter jag uttryckt mina tankar... :)
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Josen wrote:Max vet att det drabba dig :( eftersom du har dem redan så får det bli någon form av dispans för dig så länge du inte vinner ;)
Kan dröja tills det blir ett problem... :wink:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Viking wrote:Jag tycker personligen att det är helt vansinnigt att bara åka med båge med tanke på miatans konstruktion och de hastigheter som det ändå rör sig om. Jag skall ha fullbur annars så åker jag och köper glass med min bil istället! :wink:
Jag har bara båge för att jag faktiskt fortfarande använder min bil nästan dagligen under sommaren - bl a som glassätarbil. Damen skulle INTE uppskatta ännu sämre komfort. :wink:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Dennis Kullman wrote:
Viking wrote:Jag tycker personligen att det är helt vansinnigt att bara åka med båge med tanke på miatans konstruktion och de hastigheter som det ändå rör sig om. Jag skall ha fullbur annars så åker jag och köper glass med min bil istället! :wink:
Jag har bara båge för att jag faktiskt fortfarande använder min bil nästan dagligen under sommaren - bl a som glassätarbil. Damen skulle INTE uppskatta ännu sämre komfort. :wink:
Självklart måste vi hänsyn till din frus åsikter/bekvämligheter i nya regelementet så dumt att vi inte tänkte på det - tack för input ;)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Om det nu skall vara ett nytt reglemente?

Med de diskussioner som varit så känns det otroligt svårt att hitta fram till ett reglemente utan att tappa en massa deltagare. Som Max skriver så har ju alla kommit väldigt långt på sina bilar inom roadsport reglementet fast på olika sätt. Att tvinga fram kostbara ändringar (för det kostar att ändra tillbaka) som inte tilltalar individen när det finns andra alternativ som KM och SPVM känns ju sådär taktiskt för en nystartad cup.

Säger inte det för egen del. När jag ser på "göra om reglementet"-sidans argument så ser jag ju jättestora möjligheter i att för egen del skaffa en 1.6a. Blyvikter i NB och själv åka åttor kring dom med en fjäderlätt 1.6a med grym utväxling. ;) 8) :lol:
Nä, skämtar lite, men det visar ändå på hur svårt det är att hitta något som är "rättvist". Idag så har vi ett jämnt startfält med roadsportreglerna. För den som ger sig f.n på det kommer det alltid att finnas kryphål. Jag jobbar till viss del med att hitta sådana och det går alltid.

Skulle inte Roadsport med gentlemen´s agreement om att inte använda MS funka?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Om nu någon mot förmodan missat det, så tror inte jag på ett eget reglemente - av samma anledning som Fredrik nämner ovan.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:Om nu någon mot förmodan missat det, så tror inte jag på ett eget reglemente - av samma anledning som Fredrik nämner ovan.
x2

Att begränsa kommer bara innebära att folk söker sig åt annat håll. Tror inte det är många nya som väljer att inte komma till start för att de inte har ALLA moddar.

Ta inte död på något redan innan det kommit igång. Sådana här diskussioner får nog folk att dra öronen åt sig om något. Vi ska väl komma ut och åka för att det är skoj. Och vad är roligare än stora startfält och olika varianter av bilar?

Btw:

Grenröret på Miatan är riktigt bra orginal och ett extraktorrör ger väldigt lite skillnad. Det finns det papper på.

Att förse motorn med kalluft är det enklaste och billigaste sättet att ge motorn lite mer knuff vilket biltypen verkligen behöver. Varför begränsa det? Man behöver inte köpa CAI - det finns billigare och säkerligen bättre lösningar med lite uppfinningsrikedom.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Fredrik Henriksson wrote:Om det nu skall vara ett nytt reglemente?

Med de diskussioner som varit så känns det otroligt svårt att hitta fram till ett reglemente utan att tappa en massa deltagare. Som Max skriver så har ju alla kommit väldigt långt på sina bilar inom roadsport reglementet fast på olika sätt. Att tvinga fram kostbara ändringar (för det kostar att ändra tillbaka) som inte tilltalar individen när det finns andra alternativ som KM och SPVM känns ju sådär taktiskt för en nystartad cup.
Jag håller med Fredrik - och Dennis - om att jag inte tror på ett nytt reglemente. I alla fall inte ännu. MX-5 Cup har vi bara kört i år och det på tre tävlingar. Mitt förslag blir att vi rullar ytterligare ett eller två år enligt Roadsport och sedan utvärderar cupen.

Det är viktigt med långsiktighet för att vi ska våga börja skruva i våra bilar. Att nu, efter tre tävlingar, ändra reglementet för MX-5 är för tidigt. Vi bör nog också avvakta regeländringarna som är på gång inom något år i Roadsport, för att bedöma hur de slår mot våra bilar.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Innan jag blir bannad här.


Dessa punkter nedan är skrivna av en förare som inte vill eller kan bo i garaget, och som vill ha pengar över till annat än sin hobby.


Mina förslag.

1. Låt bilarna som är byggda före denna helgs SPVM tävling på Anderstorp, vara undantagna/ha dispens. Detta höjer dessutom andrahandsvärdet på dessa bilar.
Om något av dessa delar ska bytas ut ska de nya delarna som ersätter, vara enligt nya överenskommelsen.
Vi som bygger nu, vi anpassar oss efter det nya.

2. Öppnar man motorhuven på 1,8 och uppåt ska motorummet se ut som orginal.
1,6 får byta grenrör, svänghjul och luftmasse mätare.

3. Höj vikt/effekt så att bilarna inte behöver massakeras. 7,3 till 7,5 någonstans kanske.
En del vill använda sin bil till annat än race.

3. En däcksbredd och max 15 tum.

4. Full bur kanske få en liten fördel...i typ vikten.(förutom styvheten..)?

5. Alla bilar ska ha en släckare. kan väll ingen ha något emot?
Om jag brinner en bit bort från en flaggis kanske någon vänlig själ kan släcka mig. Så som jag skulle stanna för att släcka er.
Blåsa på elden funkar inte. E85 så vitt jag vet, är svår släckt..

6. Bogseröglorna ska vara i stål. Inga "bogserbälten".
För snabbt bortforslande. Då blir det mer körtid för de andra.
(Avskyr bankörningar med formelbilar/hemmabyggen! Dom går sönder, kör av hela tiden och tar årtionden att bogsera/få bort.
Viktigt att andra bara stör sig på oss för att vi kör fortare än dom!)

7. (högst personlig) Dämpare ska ha ett max pris som följer index.

8. Inga vingar eller liknande. som inte går att köpa på vilken Mazda handlare som helst.

9. Vill du byta motor i din bil går det.
Då klassas du upp i vikt efter din nya effekt.
Motor ska vara orginal och från en annan miata.
Dessutom än så länge tillåtes inte motorbyte till nyare bil än den nyaste bilen som rullar i serien.
När någon kommer in i serien med en NC 2.0, kommer diskussionen upp till ytan igen.

10. Allt som är överdrivet tid och kostnadsdrivande ska motarbetas.
Typ MS.


Kom igen folk!
Shoot the new guy!
Attachments
Min dragbil.
Min dragbil.
minjagbestämmerbilhaha..jpg (406.1 KiB) Viewed 1552 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.se wrote: Kom igen folk!
Shoot the new guy!
Å ja trodde ja va flippad! :shock: :wink: 8) :lol: :lol:

Luve regel nr.1, blir d ett nytt reglemente så ska den skrivas i sten! Jag kommer laga pree anderstorpdelarna nogrannare än kubanerna som hållt sina 50-tals jänkare igång i ett halvt sekel... 8) :lol: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Tror inte heller på ett nytt reglemente (skulle ta mycket tid att komma överens och formulera sig som inte kan misstolkas).
Fredrik Henriksson wrote: Skulle inte Roadsport med gentlemen´s agreement om att inte använda MS funka?
Tror också på Roadsport som reglemente med gentlemen´s agreement att inte använda MS samt begränsa däckbredden till 205 mm.

För en blivande rockie kostar det så det räcker utan att börja pilla med motorn eller köpa fetare däck.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tror också på Roadsport som reglemente med gentlemen´s agreement att inte använda MS samt begränsa däckbredden till 205 mm.
Var mitt ursprungsförslag :)

Man kan hävda att visst 225 kostar inte så mycket mera men att 225 ger bättre varvtider är bevisat. Det kommer medför att de som vill tävlar i toppen 'måste' köpa en ny uppsättning fälgar ( OZ 7" funkar inte ) Visst jag kan ju skita i det och köra med vetskapen att ex Niklas och Fredrik har köpt sig bättre vartider men så funkar inte jag i alla fall :shock:
Ta inte död på något redan innan det kommit igång. Sådana här diskussioner får nog folk att dra öronen åt sig om något. Vi ska väl komma ut och åka för att det är skoj. Och vad är roligare än stora startfält och olika varianter av bilar?
Vi måste väl kunna får diskutera och ha åsikter ? Ta inte saker så allvarligt :)
Själv tror jag inte på stora startfält i längen om det skiljer för mycket - SPVM är tyvärr ett levende exempel på det :(
Syfte är ju att hålla jämnheten kvar inte låta det skena iväg.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Tror också på Roadsport som reglemente med gentlemen´s agreement att inte använda MS samt begränsa däckbredden till 205 mm.
Var mitt ursprungsförslag :)

Man kan hävda att visst 225 kostar inte så mycket mera men att 225 ger bättre varvtider är bevisat. Det kommer medför att de som vill tävlar i toppen 'måste' köpa en ny uppsättning fälgar ( OZ 7" funkar inte ) Visst jag kan ju skita i det och köra med vetskapen att ex Niklas och Fredrik har köpt sig bättre vartider men så funkar inte jag i alla fall :shock:
Ta inte död på något redan innan det kommit igång. Sådana här diskussioner får nog folk att dra öronen åt sig om något. Vi ska väl komma ut och åka för att det är skoj. Och vad är roligare än stora startfält och olika varianter av bilar?
Vi måste väl kunna får diskutera och ha åsikter ? Ta inte saker så allvarligt :)
Själv tror jag inte på stora startfält i längen om det skiljer för mycket - SPVM är tyvärr ett levende exempel på det :(
Syfte är ju att hålla jämnheten kvar inte låta det skena iväg.
Du gillar att ta med mig i dina exempel. ;)
I nuläget bryr jag mig inte om vilka sulor jag åker på nästa år, bara vi kommer överens. Gentlemen´s agreement på 205 e helt ok för mig...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply