Hur skall reglementet se ut för MX5-Cup om du får välja?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply

Vilken typ av reglemente bör gälla nästa år (2009)

Som tidigare, d.v.s. roadsportreglerna med 7kg/hk, fria dämpare mm...
13
59%
Enhetsregler, likt SPEC-Miata d.v.s alla bygger bil som har samma motorstyrka, vikt, chassi mm...
2
9%
Gör ett nytt reglemente...
7
32%
 
Total votes: 22

User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Hur skall reglementet se ut för MX5-Cup om du får välja?

Post by Fredrik Henriksson »

Diskussioner kring regelverk för den nystartade MX5-Cupen är i full gång. Tänkte därför att en liten "marknadsundersökning" kan vara intressant...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Bra initiativ med en omröstning. Hoppas du inte misstycker att jag bärgar mitt förslag från "eftersnack - KM2" hit då det väl är det som ligger till grund för din omröstning :wink:

Nedanstående förslag är då alternativ 3 "Gör nytt reglemente"
(Observera: förslag - d.v.s inget spikat och färdigt reglemente.)

Det finns ett skäl till att SPEC Miata nått stor popularitet i USA. Det är att det är (relativt) billig klass där man är ganska restriktiv med vad som får göras med bilen. Det ger jämna, stora startfält där det till stor del handlar om förarskicklighet. Visst är det så att mest pengar kommer alltid ha en fördel oavsett reglemente.

Om man försöker tolka stämningarna här på forumet så verkar det som om många gärna skulle se ett stort startfält även i en svensk MX-5 Cup. Då tror inte jag att den utveckling vi ser idag är rätt väg att gå. Det finns en risk att vi dödar ett vinnande koncept redan från början. Därför tror jag att vi redan nu skulle vinna på att enas kring ett mer restriktivt reglemente. Det blir givetvis inte lätt så länge vi som kommit en (bra) bit på väg i moddandet av våra bilar håller fast vid inställningen; visst är jag för restriktioner, bara min bil klassar in som den är.

Edit: Har lagt till synpunkter som kommit i tråden eftersnack - KM2
Mitt förslag är:
Tillåt alla NA / NB modeller att delta. Detta för att så många som möjligt skall kunna ta den bil man har idag och göra tävlingsbil av.

Motor:
Original enligt respektive modell. D.v.s original insug, luftbox och grenrör. (Håller nere kostnaden ca 10 000:- jämfört med att skaffa Jackson CAI och extraktorgrenrör).
Orörd motorstyrning, varvtalsstopp etc.
(Kanske vi kan tillåta RX-7 luftmängdsmätare på 1,6:orna för lite bättre andning då det är en känd flaskhals :wink: )
(Josen) 10% Tillägg för "öppningsbar styrbox" + "piggybacks" : Knepigt tillägg men ok då det slår lika för alla.
Blir det inte ganska svårt att kontrollera? Enklare med ej tillåtet och också det lika för alla.
(Dennis) Motor: insug- och avgasmoddar är så vanliga och populära på gatbilar att det verkar korkat att göra den sortens begränsningar i ett nytt reglemente; det lär inte bidra till fler nya ekipage. Själv har jag inte ens kvar originaldelarna (köpa nytt hos Mazda kanske? ).

Växellåda/bakaxel:
Original enligt respektive modell. Ej tillåtet att ändra utväxling. Diffspärr ok.
(Fredrik) Växellåda och diff: Fritt så länge det är gjort för Miata.

Stötdämpare / fjädrar/krängningshämmare:
Fritt till fabrikat och typ. Original infästning måste dock bibehållas.
(Josen) 3-vägs justerbar stötdämpare inte tillåtet ( endast rebound och kompression tillåtet )

Bromsar:
Original enligt respektive modell. Bromsbelägg fritt.
ABS ok mot 5% viktillägg som i dagens roadsportreglemente.
(Josen) Bromsar: Alla av modell-seriens bromsar tillåtet ( dvs 1.8 bromsar får användas på 1.6, billig uppdatering som hjälper mycket )
(Josen) ABS - lurigt, i regn borde det ge 10 % tillägg annars inte :wink:
Fredrik)ABS: Självklart tillåtet utan tillägg! Tycker tillägget är knepigt i Roadsport(har själv funderingar på att ta bort det) och att i en MX5CUP ha strafftillägg på något som faktiskt sitter orginal på bilen är ju ett själmål rätt i krysset.


Däck:
Maxbredd 205.
(Fredrik och Niklas) Maxbredd 225

Minimivikt:
Höjd viktgräns till 7,5 kg/hkr. Detta för att komma ifrån att "allt" måste lättas bort och även jämna ut lite mellan en tidig NA 1,6 och en NB 1,8 t.ex.
(Fredrik)Vikt: Tycker 7kg/hk är en bra gräns med tanke på hur bilarna tiderna ser ut i verkligheten. (Slår mot NB annars. Per och Niklas hade halkat än längre efter täten på Knutstorp om dom haft straffvikter. Jag lär ju köpa en 1.6:a samma sekund som den regeln klubbas)

Karosseri / Chassi (Ny punkt)
(Frerik) Vinge med luftspalt inte tillåtet.
(Josen)Splitter tillåtet om den håller sig "inanför", billig mod som ger bättre kylning och väg-prestanda.
(Josen)Sömsvetning tillåtet billig åtgärd för att hjälpa chassit :D
Chassistag ? (Anders) Tillbehörsstag till tidiga 1,6: or tillåtet
Hur ser vi på på Flyin Miatas X-stag för föstyvning av bottenplattan?

Tror faktiskt inte det behöver vara så mycket svårare än så för att få ett bra (relativt) jämt reglemente som skulle kunna attrahera nya deltagare. Vi skulle få lika rolig racing som idag men till en lägre kostnad.

För att slippa att diskussionerna helt spårar ut så vore det bra om man tillför konstruktiv kritik under de olika punkterna i mitt förslag. Att Niklas t.ex. tycker att max däcksbredd bör se annorlunda ut. HUR skall detta då utformas? NA = max 205 och NB = max 225 t.ex.

På vilket sätt skulle en NB missgynnas? (Det har inte varit min tanke i alla fall). Borde det inte vara lättare att hamna nära klassgränsen med den högre effekten?

Vore även intressant att höra åsikter från de som tänkt ta klivet in i cupen till nästa år. Att en regeldiskussion blir känslig för alla som idag har en ganska så mycket moddad bil är ju ingen överraskning så att säga :wink:

Tror dock som Fredrik att det är viktigt att vi enas om något ganska snabbt så vi vet vad som gäller inför nästa år.

Mvh
Anders Ohlsson
Last edited by Anders Ohlsson on Mon 11 Aug 2008, 19:47, edited 6 times in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Kanske skulle bärga hit hela/halva tråden?...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Iof bra att det börjar trilla in röster.

Vore även bra om ni som röstar kliver fram och argumenterar för er sak och inte bara röstar anonymt. I slutändan handlar det ju om att tillvarata så många tilltänkta förares åsikter som möjligt.

Ta chansen och säg vad ni tycker! :D
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Post by Max »

Jag tror att ett nytt reglemente kommer att bli besvärligt för många som redan kör. Det är ganska lätt att anpassa sig till ett reglemente när man står med en originalbil som ska byggas om. Men det är inte lika lätt när man redan har grejerna. Jag har knappt några originalgrejer kvar, så jag får i så fall gå och köpa det, vilket inte blir så fasligt mycket billigare än att köpa de häftiga delarna.

Jag tycker att ett reglemente likt Spec Miata är bra, men problemet som jag ser det är att det är lite för sent för det. Jag vet inte hur den serien uppkom, men jag kan tänka mig att man skrev ett noggrannt reglemente först. Sedan byggde folk bilar. Sen tror jag inte att det är så jäkla billigt att köra den serien ändå. Det är inte alltid bra att man bara kan köpa en viss pryl, fast det är rabatt och spons på den. Det är inte så säkert att det är så billigt ändå. Dessutom så tror jag att ett sådant reglemente där alla har i princip samma grejer spinner igång en dyr jakt på smådetaljer som sänker varvtiderna. Visst, det är inte så billigt att köpa nya, häftiga stötdämpare, men ska alla köra på samma grejer, kommer någon snart att stå i depån med fyra häftiga vågar istället. Detta var naturligtvis bara ett exempel taget ur luften.

Ska man ändå göra ändringar, så ska de i mitt tycke definitivt inte vara friare. De bör vara striktare, men de bör samtidigt hålla sig på den nivån som de vassaste delarna ligger på idag. Det är rätt trist att göra sig av med de delar man ett år tidigare köpt för att de passade reglementet som gällde då. Men man kan förmodligen relativt lätt sätta stopp för de grejer folk inte redan skaffat, typ MS och liknande som redan varit på tapeten.

Jag har inte funderat igenom något slags utkast till hur ovanstående ska skrivas och jag tycker fortfarande att man ska behålla det gamla reglementet.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Först min profil: Nybörjare som planerar att vara med nästa år. Jag uppgraderar min NB med nödvändiga säkerhetsåtgärder och bättre hjul. Fastnar jag för cupen kommer jag att förvandla bilen mer för racing.

Här är är min åsikt (inget nytt i debatten):

Det skulle vara bra med ett nytt enhetsreglemente enligt det som redan sagts. Det viktigaste för mig är att det finns en rimlighet i kostnaden för hur mycket man behöver optimera/modifiera bilen för att kunna hänga med.

/Peter

PS Ursäkta avatarbilden jag med min min NB kommer snart på bild DS
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Post by Joakim Winkler »

Vad i nuvarande/kommande roadsport-reglemente innebär att kostnaderna kan dra iväg väldigt mycket? Om man identifierar det först och analyserar sedan vad begränsningar på det skulle innebära på nuvarande vagnsbestånd så borde en sådan analys ge att t.ex. ändringar i elektroniken ganska enkelt kan begränsas än så länge medan t.ex. förändringar i insug/avgas skulle få större konsekvenser.
För så många deltagare är det hittills inte så att man kan riskera att hälften vägrar att köra för att de skulle bli tvungna att göra dyra investeringar för att klara reglementet. Jag tror dessutom att redan gat/bankörnings-åkande Miator är det enklaste stället att rekrytera från, själv känns det som man där är i klar i minoritet med en NA där varken insug eller avgas är moddade. Dessutom skulle racen bli mycket tråkigare att lyssna på utan sådan mods. :wink:

Sen finns det ju en stor fördel med att köra efter ett existerande reglemente, vi kommer inte att behöva ha en egen reglementesgrupp som troligen kommer att få mycket skit. Det är bättre att gnälla på SPVM då ;-)

Om man skulle köra vidare med roadsport-reglementet, vad skiljer då MX-5 Cup mot Roadsport C. Jo trots allt ganska mycket, du kan aldrig bygga om din Miata till en Elise eller Seven oavsett hur mycket pengar du har, iaf inte inom reglementet.

Själv bryr jag mig inte så mycket vilken väg som gås, jag kommer nog att köra något lopp så småningom ändå. Med min NA 1.6 på en bra bit över 1100 kg med förare.
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Post by kroegarn »

Fredrik Henriksson wrote:
* ABS: Självklart tillåtet utan tillägg! Tycker tillägget är knepigt i Roadsport(har själv funderingar på att ta bort det) och att i en MX5CUP ha strafftillägg på något som faktiskt sitter orginal på bilen är ju ett själmål rätt i krysset.
I min kärra har det alltid varit föraren som bestämmer när man ska bromsa och styra ;). Kostade uppenbarligen extra i USA att få ABS. Den som beställde min bil valde istället AC :D.

Intressant diskussion iaf då min plan är att köra cupen till nästa säsong, men fortfarande ha kvar bilen till glassätning och lite bruksåkande. Därför kommer jag inte utsätta bilen för någon maxad lättning.

Jag skulle uppskatta ett ganska fritt reglemente med grupprabatter på däck och spons på startavgifter, då det kapar de kostnader som man inte kan påverka själv nämnvärt (Toyo 888 i 195 är iofs rätt billiga).

Med fritt reglemente kommer givetvis de som gillar att skruva få en bil som är mer konkurrenskraftig, men genom att tillåta lite frihet fångar man även de som gillar att skruva och pilla med kärran. Dessutom är ju blandningen av bilar och modfieringar det som gör det hela lite mer spännande.

Vore ju även kul om man kunde ta höjd för att tillåta NC modellen också... kanske kunde vara ett sätt att få Mazda intresserade att sponsra då deras aktuella modell går att klämma in i en racingserie? Fråga mig inte hur det skulle gå till då den har ett visst effektövertag.
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Kul att det kommer in åsikter från er som planerar att åka framöver... :D

Vad som än händer med reglementet framöver så finns det alltid någon att kubbas med då Miatan skapar väldigt jämna fält trots variationen när det gäller hur mkt som är gjort på bilarna. 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Här viner kulorna!
Det är roligt med diskussioner, viktigt bara (..tycker denna rookie..) att man håller det på en vuxen nivå.

Skriver detta, eftersom jag är ny i bikupan:
OM NÅGON TYCKER ATT JAG, GÅR ÖVER GRÄNSEN JAG NÄMNER OVAN, SÄG DÅ TILL MIG!
Alla har olika limits.

Here goes.

Min bil har en ägare som älskar att köra grejer.
Ägaren är varken tekniskt lagd eller speciellt intreserad av just byggandet.
Dessutom struntar jag i min placering efter målgång.
Framgång i racet är inte lika viktigt för mig, som att ha en trevlig stund då jag är ledig och vill leka racing förare på hobby nivå.

Jag betalar 100% ur egen ficka och vill därför, om möjligt, ha ett reglemente som är anpassat efter miatorna, framför allt om min bil ska köras i miata cup.
Spvm, spelar mig ingen roll.
Lösningar gärna genom gentlemen´s agreement, då man känner mer som att man kommer fram till något gemensamt, utan en massa byråkrati skit.
En tråd här med: tillåtet och allt annat är inte tillåtet, räcker tycker jag.

Min bil kommer inte vara den som "drar" iväg kostnaderna.
Detta tycker jag ska vara något som folk tänker på, matten är enkel.
Ju lägre kostnader, ju mer deltagare.

Tänk att kunna köpa en bil på blocket för 40 - 50 tusen.
Lägga på grejer för 20-25 tusen till sen ha en bil som är lika de andra i uppträdande och effekt.
Oavset NA/NB 1,6-1,8..
Alla vinner på detta. Mer folk sänker kostnader i alla ändar, start avgifter, gruppköp medlemsavgifter, kontakter med fler människor i fler brancher....

gentlemen´s agreement exempel:
Som när jag kom till mitt första Mgcc race med min forna turbo miata.
-Så läng du inte placerar dig, fine, kör i B.
-Annars kör du i modsport.

Jag fick köra med B-gänget, skit tråkigt race. Och till nästa tävling körde jag utan turbo i c och hade jätte kul.
Dessutom, hade jag placerat mig denna gången hade det ju naturligvis känts bättre, inget "fusk".

När jag kör, oavsett vad jag kör, så vill jag ha en fight.
Hellre bli sist i klungan, än att ligga ensam etta 200m innan 2an.
Kommer alltid vilja köra "där det händer" gulmedaljen kan någon annan ta.
Jag vill ha jämna spännande race.
Race där någon fjant bara ligger och stänger varv efter varv för att bli etta. Såna "segrare" imponerar föga på mig.(Rydell style..)
Jämt och hett tack.
Släppa och ta tillbaka, det är min melodi iallafall.
Som jag ser det, går det i denna klass än så länge.

Kullman skrev tidigare om vinst spekulationer.
Han har rätt att detta kommer man aldrig ifrån.
Trimmat/optimerat/körskicklighet, varför vann det ekipaget?
Men, det kanske går att bromsa spekultionerna lite..?



Hoppas ni inte tycker jag är helt fel ute.
Kanske det här passar mig bättre? Hrrm.
Attachments
VARFÖR ÄR INTE MAZDA REPRESENTERAT!?
VARFÖR ÄR INTE MAZDA REPRESENTERAT!?
jämnracing...jpg (403.39 KiB) Viewed 2618 times
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.se wrote: När jag kör, oavsett vad jag kör, så vill jag ha en fight.
Hellre bli sist i klungan, än att ligga ensam etta 200m innan 2an.
Kommer alltid vilja köra "där det händer" gulmedaljen kan någon annan ta.
Jag vill ha jämna spännande race.
Race där någon fjant bara ligger och stänger varv efter varv för att bli etta. Såna "segrare" imponerar föga på mig.(Rydell style..)
Jämt och hett tack.
Släppa och ta tillbaka, det är min melodi iallafall.
Som jag ser det, går det i denna klass än så länge.
På med ett par Koni och en vettig krängare fram och du kan konkurera om plats på prispallen med tungan rätt i mun. kolla på Per Hammarsjö... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Vilken är Pers bästa placering so far?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

gokarting.se wrote:Vilken är Pers bästa placering so far?
2a av 8.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk wrote:
gokarting.se wrote:Vilken är Pers bästa placering so far?
2a av 8.

Ursäkta trådkapningen.

2a av 8 miator eller?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

slutställning i cupen: http://www.roadsport.se/index.php?page=mx-5-cup

Klickar du sen på fliken "SPVM", sen "resultat" och sen "2008" så har har du spec på de tre deltävlingarna...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Kul att se att det kommit in åsikter från fler :D
Själv satt jag i möte hela dagen igår och kunde inte posta några inlägg. Man måste ju jobba lite ibland också :D

Ja lade ju till alla förslag som inkom i måndags under mitt ursprungsförslag till "nytt reglemente". Det man ser då är att allt faktiskt redan ryms inom nuvarande Roadsportreglemente och det finns ingen punkt som är mer restriktiv och begränsar något jämför med det som gällt idag. Läser man de inlägg som inkom igår och ser till omröstningen så verkar det vara så de flesta vill ha det. D.v.s vi fortsätter efter gällande Roadsportreglemente.

Nästa fråga blir ju då om vi vill se en fortsatt galopperande utveckling som driver upp kostnaderna ytterligare. Det har ju talats om "Gentlemens agreement" att inte köra med MS och begränsa däcksbredden till max 205 t.ex. Mitt förslag i så fall är att man skriver ett tilläggsdokument som gäller MX-5 Cup där de begränsningar utöver Roadsportreglementet specas. Det måste klart framgå vad som gäller för att undvika "gråzons diskussioner" (tycker jag).

1. Motrostyrning
Är det enbart MS som skall begränsas? Mitt förslag är orörd styrbox. Inget chiptrim och ändrade varvstopp etc.

2. Däcksbredd
Max 205 tycker jag är en bra väg att gå.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Anders Ohlsson wrote: 1. Motrostyrning
Är det enbart MS som skall begränsas? Mitt förslag är orörd styrbox. Inget chiptrim och ändrade varvstopp etc.

2. Däcksbredd
Max 205 tycker jag är en bra väg att gå.
Risken med ett sådant dokument är att det snart hojtas om tillägg (så fort nån inte vann en tävling ;) ) och så är man igång med schismer och regelplottrandet igen.

Finns inget dokument utan vi kör på roadsportreglerna så blir det enkelt och stabilt. Tyckte Mats sa det ganska bra när han pekade på att en utvärdering kan vara relevant om några år när/om Cupen har växt till sig.

Under tiden kan de sig vill (inkluderar mig) köra gentlemen´s agreement vad det gäller motorstyr och 205 som maxbredd. Tycker någon att det är en usel överenskommelse och kanske vill köra MS, bredare däck (eller något annat som inte anses "renlärigt"), då de ex-vis vill kunna konkurera med Eliser/Sjuor i inom SPVM RS, så får dom väl hoppa Gentlemen´s agreement.
Det viktigaste är ätt vi får upp deltagarnantalet. De flesta tycks ju vara överens om att det inte sker med förbud och begränsningar utan med bibehållna regler. Som Henrik sa så är väl meningen att vi skall köra och ha kul, blir det en pallplats någon gång så är det en bonus. :)



Lovar att vara mindre seriös i mina forumsdialoger när detta är över. :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Anders Ohlsson wrote:1. Motrostyrning
Är det enbart MS som skall begränsas? Mitt förslag är orörd styrbox. Inget chiptrim och ändrade varvstopp etc.
Inkluderar det justerat bränsletryck alternativt pillad/bytt AFM eller skall 1,6orna ha det helt fritt (det finns argument både för och emot).
7å2 är väl ett lagom varvstopp, det är det ju flera som har original... :)

Motorstyrning är ju inte enbart det inom plåtlådan för original ECU, sensorer, tändkomponenter och bränslekomponenter ingår ju också.

Det går ju att fippla med MAFen också (iaf justera insugstempen vilket styr tändning och bränsle till liten liten del).

Ska man få köra på E85? Dvs vill man förbjuda det (kanske lite osmart mediamässigt).

Precis som Fredrik säger så innebär skrivna begränsningar något som det kommer att finnas klåfingrighet kring. Det är inte sällan som en införd obetydlig begränsning skapar intresse för att optimera runt den.
Vill man begränsa varvtalet kommer diskussioner om att alla inte har samma, får man inte justera AFM så kan man testköra sig fram till en som fungerar lite bättre etc etc.
Har någon kontrollerat skillnaden i höjd/bredd på däck med samma specifikation (mellan fabrikat skiljer det rejält ibland men även mellan enskilda däck)?...

I jobbet runt nästa Roadsportreglemente försöker vi (Reglementeskommittén inom SPVM Roadsport) efterfråga vad som är bra med dagens system i hoppet om att inte förstöra mer än vi fixar med ändringar. Om vi lyckas vet man aldrig förrän efteråt men tanken finns iaf med.
Last edited by Niklas Falk on Wed 13 Aug 2008, 11:22, edited 2 times in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Anders Ohlsson wrote:1. Motrostyrning
Är det enbart MS som skall begränsas? Mitt förslag är orörd styrbox. Inget chiptrim och ändrade varvstopp etc.
Inkluderar det justerat bränsletryck alternativt pillad/bytt AFM eller skall 1,6orna ha det helt fritt (det finns argument både för och emot).
7å2 är väl ett lagom varvstopp, det är det ju flera som har original... :)

Motorstyrning är ju inte enbart det inom plåtlådan för original ECU, sensorer, tändkomponenter och bränslekomponenter ingår ju också.

Det går ju att fippla med MAFen också (iaf justera insugstempen vilket styr tändning och bränsle till liten liten del).

Ska man få köra på E85? Dvs vill man förbjuda det (kanske lite osmart mediamässigt).
:lol: Niklas är mästare på att visa problemen... 8)

Det enklaste måste väl som sagt vara att köra på nuvarande reglemente och så får de som vill komma överens om att inte sätta på kraftigare sulor och byta/pilla på sin ECU...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Härmed vill jag visa vad som händer om vi inte gör någonting alls!

Gentelmen´s agreement eller tillägg med bilaga till reglementet.
Däcken måste begränsas!!!!!!

IT WILL EAT US ALIVE!
Attachments
Jag kommer klara 7,5 cm fritt under "mattafaran" iallafall..
Jag kommer klara 7,5 cm fritt under "mattafaran" iallafall..
de.nya.r-däcken.jpg (382.16 KiB) Viewed 2486 times
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

gokarting.nu wrote:Vilken är Pers bästa placering so far?
Skulle gissa att jag kan kapa 1-1,5 sekund med bättre hjulupphängning. Men det är först när jag fått sådan rutin och kunskap om körningen.

Så min slutsats är att Gula Koni med min spec är fullt körbart och konkurrenskraftigt i flera säsonger.

Jag kommer inte byta hjulupphängning till nästa år utan köra vidare på den jag har. Har fortfarande mycket tid att tjäna på min körning.

På våra bilar och speciellt vi som kör med Toyodäck så är det vettigare att investera i någon form av ombyggnad så man kan få till med Camber.

Så var inte oroliga för att ni inte har hjulupphängning för 30tkr. Det funkar och är lika roligt ändå!

/ Per
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Per Hammarsjö wrote:
gokarting.nu wrote:Vilken är Pers bästa placering so far?
Skulle gissa att jag kan kapa 1-1,5 sekund med bättre hjulupphängning. Men det är först när jag fått sådan rutin och kunskap om körningen.

Jag kommer inte byta hjulupphängning till nästa år utan köra vidare på den jag har. Har fortfarande mycket tid att tjäna på min körning.

Så var inte oroliga för att ni inte har hjulupphängning för 30tkr. Det funkar och är lika roligt ändå!

/ Per
Hej Per.

IMPONERANDE!
1:13.793 En varvtid av dig på Knutstorp.

1:12.782 Nilas Pihl(som vann.)

1:12.396 Joachim Osbeck (gnäller på att han är ständig 2a. beroende på synvinkeln)
Alla tiderna ovan är från samma heat.

När man hör det låter inte 1-1,5 sek speciellt mycket, men där ser man.
Kommer bli hett i toppen när du tar "steget" sen om du dessutom utvecklas ettervärre som förare.
Ombytta roller!

Förlåt mig för ytterligare trådkapning.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag kommer inte byta hjulupphängning till nästa år utan köra vidare på den jag har. Har fortfarande mycket tid att tjäna på min körning.
Jag är i varje fall grymt imponerad över hur sent du bromsar på Knutan och lyckas reda ut det ! :D

Sorry för OT ;)
Post Reply