Page 1 of 1

Lite historia...

Posted: Mon 19 Dec 2016, 14:43
by TPR
Hittade denna gamla tråden på Rejsa när jag letade info ang en gammal race-Miata åt en av våra medlemmar:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0

Intressant tillbakablick, inte bara på varför MX-5 Cup skapades utan även om hur racing med Miata utvecklades i Sverige. :up:
Citaten nedan är över 12 år gamla, tänk så rätt de fick: :bow:

"Min åsikt är att en Miatcup skulle kunna köras ihop med Roadsport C i alla fall. Sen kan man eventuellt använda sitt eget reglemente inom cupen men se till att det ryms inom Roadsport. På så sätt får man en arrangör "gratis" och Roadsport C kan ha ett fint startfält även om inte alla har "vinnarbilar"."

"Se till att ta med Sportvagnsmeeting som en av deltävlingarna i cupen!!!!!! Bättre reklam för Miata som sportbil och er cup än att kunna visa upp ett pärlband av dem på banan i Roadsport C under SSM får man leta efter."

Re: Lite historia...

Posted: Mon 19 Dec 2016, 14:55
by JOnas
Jag det var tider det... :)

Letar man lite där så finns det fler trådar där det diskuteras Miata. Även lite om Falks blå från tiden när Falk körde NBFL och Martin ägde blå. Ja ni fattar...

Re: Lite historia...

Posted: Mon 19 Dec 2016, 16:30
by TPR
Och även trådar där alla var impade av att Carl Rydquist hade kört 1.05 på kullen med en Roadsport C Miata... :lol:

Re: Lite historia...

Posted: Mon 19 Dec 2016, 17:08
by JOnas
Och även trådar där alla var impade av att Carl Rydquist hade kört 1.05 på kullen med en Roadsport C Miata... :lol:
Tänk om de inte hade asfalterat om...du hade vi fortfarande varit imponerade! 8) :burnout:

Re: Lite historia...

Posted: Mon 19 Dec 2016, 17:40
by TPR
JOnas wrote:Tänk om de inte hade asfalterat om...du hade vi fortfarande varit imponerade! 8) :burnout:
Nja, vilket år asfalterade de om? (har väl gjorts i flera omgångar tror jag :think2: )
Kördes ju låga 1.01 2010 eller 2011.
Tror nog att den stora orsaken är mer optimerade bilar, pappa Rydquist bil hade ju knappast varit en vinnarbil idag.

Edit: Eller hade den det?
Är inte det Fabricius bil som Fredrik Henriksson byggde, eller sviker mitt minne nu? :think2:

Re: Lite historia...

Posted: Mon 19 Dec 2016, 19:33
by Niklas Falk
TPR wrote: Edit: Eller hade den det?
Är inte det Fabricius bil som Fredrik Henriksson byggde, eller sviker mitt minne nu? :think2:
Jodå, det ska vara Amplers gamla bil som J-E köpte osv.

Historien kan beskrivas som att det gäller att hitta en kompromiss som tillräckligt många trivs med.

Re: Lite historia...

Posted: Tue 20 Dec 2016, 06:32
by JOnas
JOnas skrev:
Tänk om de inte hade asfalterat om...du hade vi fortfarande varit imponerade! 8) :burnout:


Nja, vilket år asfalterade de om? (har väl gjorts i flera omgångar tror jag :think2: )
Kördes ju låga 1.01 2010 eller 2011.
Tror nog att den stora orsaken är mer optimerade bilar, pappa Rydquist bil hade ju knappast varit en vinnarbil idag.
Det var lite på skoj.. :wink:

Frågade just JE om bilen och fick följande svar:
Amplers bil hade gula Koni och progressiva sänkfjädrar.
Inte ställbara khämmare. Den var lite avig, slog i bumpstops, var för låg.
Bumpstop var inte bra köra på. Inte progressiva fjädrar heller.
Släppte abrupt.
Svansviftare ibland.
Bytte till andra fjädrar, höjde bilen ngt.
Köpte ställbara droplinks fram.
Och bytte till betydligt kraftigare khämmare både fram och bak.
Ställde om hjulvinklar fram och bak.
Lite Toe in bak, parallell fram.
Lite måttligare camber fram, ngt mer bak.
Blev bra då, snäll lättkörd bil.


Bilen hade dessutom båge, höjd tändning och K& N-filter. Plus ngn slags aftermarket 15 tum fälgar med lite fel offset och med Yokohama R-däck. A048 om jag minns rätt. En hyfsad racestol i och 6- punktbälte. Lite hårdare belägg bromsar. Och brytare för ström.

Åkte den med sufletten uppe på den tiden. Minns inte om den hade ngt kalluftinsug till motorn? Brukade flippa upp lamporna om det knep och var varmt. Tog alltid bort nummerplåten som satt mitt i grillgapet, annars fanns risk den kunde överhetta.

Dvs en ganska typiskt moddad Miata på den tiden. Gick åka ung 1.15 på Knutan med.

Mvh jer[/color][/i]
Tillägg: tvärstaget i motorrummet!

Re: Lite historia...

Posted: Tue 20 Dec 2016, 10:59
by TPR
Brorsan körde 1.01 på Raceland coilovers från Ebay för 1200 kr (nya)... :mrgreen: