Lite historia...

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Lite historia...

Post by TPR »

Hittade denna gamla tråden på Rejsa när jag letade info ang en gammal race-Miata åt en av våra medlemmar:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... sc&start=0

Intressant tillbakablick, inte bara på varför MX-5 Cup skapades utan även om hur racing med Miata utvecklades i Sverige. :up:
Citaten nedan är över 12 år gamla, tänk så rätt de fick: :bow:

"Min åsikt är att en Miatcup skulle kunna köras ihop med Roadsport C i alla fall. Sen kan man eventuellt använda sitt eget reglemente inom cupen men se till att det ryms inom Roadsport. På så sätt får man en arrangör "gratis" och Roadsport C kan ha ett fint startfält även om inte alla har "vinnarbilar"."

"Se till att ta med Sportvagnsmeeting som en av deltävlingarna i cupen!!!!!! Bättre reklam för Miata som sportbil och er cup än att kunna visa upp ett pärlband av dem på banan i Roadsport C under SSM får man leta efter."
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Lite historia...

Post by JOnas »

Jag det var tider det... :)

Letar man lite där så finns det fler trådar där det diskuteras Miata. Även lite om Falks blå från tiden när Falk körde NBFL och Martin ägde blå. Ja ni fattar...
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Lite historia...

Post by TPR »

Och även trådar där alla var impade av att Carl Rydquist hade kört 1.05 på kullen med en Roadsport C Miata... :lol:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Lite historia...

Post by JOnas »

Och även trådar där alla var impade av att Carl Rydquist hade kört 1.05 på kullen med en Roadsport C Miata... :lol:
Tänk om de inte hade asfalterat om...du hade vi fortfarande varit imponerade! 8) :burnout:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Lite historia...

Post by TPR »

JOnas wrote:Tänk om de inte hade asfalterat om...du hade vi fortfarande varit imponerade! 8) :burnout:
Nja, vilket år asfalterade de om? (har väl gjorts i flera omgångar tror jag :think2: )
Kördes ju låga 1.01 2010 eller 2011.
Tror nog att den stora orsaken är mer optimerade bilar, pappa Rydquist bil hade ju knappast varit en vinnarbil idag.

Edit: Eller hade den det?
Är inte det Fabricius bil som Fredrik Henriksson byggde, eller sviker mitt minne nu? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Lite historia...

Post by Niklas Falk »

TPR wrote: Edit: Eller hade den det?
Är inte det Fabricius bil som Fredrik Henriksson byggde, eller sviker mitt minne nu? :think2:
Jodå, det ska vara Amplers gamla bil som J-E köpte osv.

Historien kan beskrivas som att det gäller att hitta en kompromiss som tillräckligt många trivs med.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Lite historia...

Post by JOnas »

JOnas skrev:
Tänk om de inte hade asfalterat om...du hade vi fortfarande varit imponerade! 8) :burnout:


Nja, vilket år asfalterade de om? (har väl gjorts i flera omgångar tror jag :think2: )
Kördes ju låga 1.01 2010 eller 2011.
Tror nog att den stora orsaken är mer optimerade bilar, pappa Rydquist bil hade ju knappast varit en vinnarbil idag.
Det var lite på skoj.. :wink:

Frågade just JE om bilen och fick följande svar:
Amplers bil hade gula Koni och progressiva sänkfjädrar.
Inte ställbara khämmare. Den var lite avig, slog i bumpstops, var för låg.
Bumpstop var inte bra köra på. Inte progressiva fjädrar heller.
Släppte abrupt.
Svansviftare ibland.
Bytte till andra fjädrar, höjde bilen ngt.
Köpte ställbara droplinks fram.
Och bytte till betydligt kraftigare khämmare både fram och bak.
Ställde om hjulvinklar fram och bak.
Lite Toe in bak, parallell fram.
Lite måttligare camber fram, ngt mer bak.
Blev bra då, snäll lättkörd bil.


Bilen hade dessutom båge, höjd tändning och K& N-filter. Plus ngn slags aftermarket 15 tum fälgar med lite fel offset och med Yokohama R-däck. A048 om jag minns rätt. En hyfsad racestol i och 6- punktbälte. Lite hårdare belägg bromsar. Och brytare för ström.

Åkte den med sufletten uppe på den tiden. Minns inte om den hade ngt kalluftinsug till motorn? Brukade flippa upp lamporna om det knep och var varmt. Tog alltid bort nummerplåten som satt mitt i grillgapet, annars fanns risk den kunde överhetta.

Dvs en ganska typiskt moddad Miata på den tiden. Gick åka ung 1.15 på Knutan med.

Mvh jer[/color][/i]
Tillägg: tvärstaget i motorrummet!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Lite historia...

Post by TPR »

Brorsan körde 1.01 på Raceland coilovers från Ebay för 1200 kr (nya)... :mrgreen:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply