Page 2 of 2

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Fri 21 Oct 2016, 18:07
by Fosselius
TPR wrote: Jag tror Per menar vindskyddet som sitter på NB (just denna bild NA med NB vindskydd):
Detta måste vara OK att ta bort?
Det räcker troligen inte bara att fälla ner det, bältet ligger nog emot ändå.
Just det menar jag. Bältet är monterat enligt reglerna runt bågens nedre tvärsträva. På bilden syns vindskyddet över fäste ovanför bältet.
Anders Träff wrote:jag ska försöka svara på dina frågor

1 bältet fäster du i bågen. det finns rekommendation att det inte bör vara mer än 0- 10 grader på bälten genom stolen. Googla på montera 6 punktsbälte du lindar bältet runt bågen = ingen påverkan på karossen
Enligt TR 5.6.2 Montering är det 20 grader som gäller.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Mon 24 Oct 2016, 21:07
by TPR
Har en fundering som jag skulle vilja att styrgruppen svarar på/förtydligar:
Får man ta ur passagerarstolen i Standardklassen för att komma ner i minvikt?

Anledningen till frågan är att det finns ganska få sätt att på ett snabbt och enkelt sätt kompensera vikten av tex en större och tyngre förare. :think2:
Om tex en NA 1.6 väger 1010 kg med 70 kg förare och 5 liter bensin, då får en 100 kg förare får ganska stort handikapp?

Antar även att cabben måste vara kvar om man kör med hardtop ("hel inredning")?

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 25 Oct 2016, 07:43
by Emberglow66
TPR wrote: Får man ta ur passagerarstolen i Standardklassen för att komma ner i vikt
Jag kommer med största sannolikhet att åka med bilen till tävling. Det innebär att jag av säkerhetsskäl måste ha med mig en omgång extra däck. För att få plats med däck, eventuellt tält, depå utrustning mm så måste stolen ut.

Men jag har en nbfl så jag får toppa upp med bensin, testade i somras och med mig och utan stol så får jag fylla upp bilen med ca 60-65% tank. Inte så kul att rejsa med så mycket bensin i tanken ifall något skulle hända :? Men att börja bygga någon hållare för vikt kan ju inte vara syftet heller med standardklass :think2:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 25 Oct 2016, 21:04
by Mats Lundin
Emberglow66 wrote: Jag kommer med största sannolikhet att åka med bilen till tävling. Det innebär att jag av säkerhetsskäl måste ha med mig en omgång extra däck. För att få plats med däck, eventuellt tält, depå utrustning mm så måste stolen ut.
Tyckte bestämt att någon pratade om husbil när vi sågs senast ... :roll:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 25 Oct 2016, 22:19
by waern
Att justera vikt genom att tillfälligt lyfta ur passagerarstolen är helt okej.

Min bil vägde under säsongen 1170kg med mig 85kg och 15 liter soppa. Då hade jag tagit ut reservhjul och verktyg ur bagaget.
Det kommer aldrig bli helt perfekt för alla, men hyfsat bra för dom flesta räcker långt. Tanken är ju inte att vi ska optimera mot ett strikt reglemente i klassen utan försöka köra så fort vi vågar med bilar som fortfarande ser ut som gatbilar.
Har man lite sämre material så får man bara försöka köra lite fortare för att kompensera.

//Christoffer

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 26 Oct 2016, 08:35
by TPR
waern wrote:Att justera vikt genom att tillfälligt lyfta ur passagerarstolen är helt okej.
Tack för svaret! :up:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 01 Nov 2016, 10:56
by TPR
Jag och Chriss diskuterade om man får vikttillägg vid byte till 6-vxl låda.
Min tolkning av regeltext nedan är att man inte får detta, kan någon från Styrgruppen konfirmera?
Jag är medveten om att detta eventuellt inte är i Standardklassens "anda", därför jag frågar efter förtydligande.

"Standard/ej modifierad växellåda: Med "Standard" avses originalväxellåda från någon MX-5 model. Växelspaken får modifieras, dvs så kallade "short shifts" är tillåtna. Koppling och tryckplatta är fritt"

"Standard/ej modifierad utväxling: Man får ej förändra utväxling, dvs. byta/förändra differentialen från originalutförande utan att få vikttillägg enligt ovan. Med originalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad. Att byte ut befintlig differential mot en med samma utväxling som i originalutförande är dock tillåtet utan vikttillägg."



Efterfrågar även svar sedan tidigare ang om cabben måste vara kvar om man kör med hardtop ("hel inredning")?

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 01 Nov 2016, 15:55
by Fosselius
Har funderat lite på start nummer. I cupen kör vi med fasta nummer. När blir kan man bli tilldelad ett start nummer?
Ska man köpa dessa eller får man dekaler till bilen?
Normalt ska numret sitta med vit bakgrund. Ska man då först klistra dit en stor vit dekal och sen numret på den eller vad är brukligt? Pillar man bort dem efter varje race och tillbaka med nytt inför nästa? Startnummer får vad jag hört inte sitta på vid körning på allmän väg.
Hur brukar ni erfarna som kör standard göra?

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 01 Nov 2016, 18:36
by chriss
Fosselius wrote:Har funderat lite på start nummer. I cupen kör vi med fasta nummer. När blir kan man bli tilldelad ett start nummer?
Ska man köpa dessa eller får man dekaler till bilen?
Normalt ska numret sitta med vit bakgrund. Ska man då först klistra dit en stor vit dekal och sen numret på den eller vad är brukligt? Pillar man bort dem efter varje race och tillbaka med nytt inför nästa? Startnummer får vad jag hört inte sitta på vid körning på allmän väg.
Hur brukar ni erfarna som kör standard göra?
Du blir tilldelad ett start nummer.
Dessa kan du köpa på nätet eller hos firmor som gör klistermärken , vinyl m.m
De ska vara tydliga, de måste väl inte sitta på vit bakgrund?
Mina sitter alltid kvar på bilen men finns magnetiska eller om man köper storpack men det blir lätt dyrt ;)

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 01 Nov 2016, 21:00
by Matte P
Jag kör med svarta nr direkt på min ljusblåa bil och det verkar funka för både arrangörer och besiktningsfolk.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 01 Nov 2016, 21:16
by JOnas
men finns magnetiska
De flesta magnestiska är kass och klarar inte av att sitta på från jobbet och hem. Har testat några olika...
Men det finns dekaler med nanoteknik som är bättre och som inte lämnar klisterrester. Dessutom kan du använda dem igen. :up:

Hör av dig till mig när du fått tilldelat ett startnummer vetja.

/ JOnas

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 01 Nov 2016, 22:01
by Niklas Falk
Sen finns det svart tejp av god kvalitet.
Alla problem går att lösa och snabbast går det i depån :D

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 02 Nov 2016, 08:14
by chriss
TPR wrote:Jag och Chriss diskuterade om man får vikttillägg vid byte till 6-vxl låda.
Min tolkning av regeltext nedan är att man inte får detta, kan någon från Styrgruppen konfirmera?
Jag är medveten om att detta eventuellt inte är i Standardklassens "anda", därför jag frågar efter förtydligande.

"Standard/ej modifierad växellåda: Med "Standard" avses originalväxellåda från någon MX-5 model. Växelspaken får modifieras, dvs så kallade "short shifts" är tillåtna. Koppling och tryckplatta är fritt"

"Standard/ej modifierad utväxling: Man får ej förändra utväxling, dvs. byta/förändra differentialen från originalutförande utan att få vikttillägg enligt ovan. Med originalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad. Att byte ut befintlig differential mot en med samma utväxling som i originalutförande är dock tillåtet utan vikttillägg."



Efterfrågar även svar sedan tidigare ang om cabben måste vara kvar om man kör med hardtop ("hel inredning")?

Men cabben får man nog känna av lite själv. Tror det blir svårt med regler till punkt och pricka för allt.
Jag tolkar det som att bilen ska se stadard och städat ut och så orgninal i den mån som går.
Jag har tex inte cabben för jag har en finess båge och cabben får inte plats. Personligen tycker jag detta är lite synd för att jag ofta blir blöt på sommrarna för cabbat måste man åka :D

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 02 Nov 2016, 08:59
by TPR
Jag kan vara lite fyrkantig ibland, och jag tycker om klara och tydliga regler... :lol:
Men jag behöver veta om cabben måste finnas eftersom min saknar bakruta, så jag måste bestämma om jag ska leta upp en ny cab eller en ny hardtop med glasruta. :think2:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 02 Nov 2016, 10:17
by chriss
TPR wrote:Jag kan vara lite fyrkantig ibland, och jag tycker om klara och tydliga regler... :lol:
Men jag behöver veta om cabben måste finnas eftersom min saknar bakruta, så jag måste bestämma om jag ska leta upp en ny cab eller en ny hardtop med glasruta. :think2:
Den väger mindre utan ruta ;)
Håller med om tydliga regler är bra. Speciellt som nytillkommen för det är inte lätt att hitta rätt bland standard bilar, licenser m.m m.m

Jag tycker vi lägger till två grenar, köra 10mil med respektive i bilen utan gnäll och extra poäng till de som kör till och från tävlingen ;)

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 02 Nov 2016, 16:12
by Mats Lundin
chriss wrote: Jag tycker vi lägger till två grenar, köra 10mil med respektive i bilen utan gnäll och extra poäng till de som kör till och från tävlingen ;)
Äntligen en klass jag kan hävda mig i! :banana: :banana: :banana:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 02 Nov 2016, 17:50
by Anders Träff
styrgruppen kommer att ha ett telefon möte på lördag! Angående dom frågor som finns här och mycket annat. Har ni fler frågor och undrar något så skriv det här :think2: Så ska vi försöka svara i början av nästa vecka.

Anders Träff nr82

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Mon 07 Nov 2016, 22:52
by waern
Att byta växellåda till en 6växlad om bilen är utrustad med 5växlad från början är definitivt att byta utväxling. Vilket ger vikt tillägg.

Vad det gäller cabben så blir det ju lite svårare. Vi vill ju ha inredningen så komplett och standardmässig som möjligt men vill ju inte stänga någon ute. Standard är ju egentligen att fälla ner cabben och sätta på hardtop till vintern. Tror inte det är många som demonterar cabben vid varje tillfälle hardtop åker på.
Det bör ju finnas en och annan cabben liggandes i garaget där bilen har modifierats.

Christoffer/ Anders

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Sat 12 Nov 2016, 22:09
by TPR
Tack för svaren Styrgruppen! :wave:

Min personliga åsikt är att cab borde vara obligatoriskt i Standardklassen, det ska ju trots allt vara standardbilar. :wink:
Jag skulle tom kunna sträcka mig så långt att hardtop ej är tillåten, enbart cab uppe eller nere...
Då får man dessutom ett hyfsat enkelt sätt att känna igen Standardbilarna.
Men så är ju inte reglementet, bara min tanke.

Dock tycker jag att det blir lite tvetydigt, det står ju enbart "Lättad hardtop: + 15 kg"
Syftet var väl att man inte skulle kunna sänka sin tyngdpunkt, om jag minns rätt?

- Lättviktshardtop, utan cab: + 15 kg
- Original hardtop med plastruta, med cab: + 15 kg
- Original hardtop med glasruta, utan cab: + 0 kg

Har inte exakta vikter på dessa olika kombinationer men skulle gissa att man tjänar mer vikt på att ta bort cabben än att byta till plastruta?
Om syftet med regeln ovan stämmer så borde det isf vara viktigare att cab är kvar än att man inte lättar hardtopen?

Edit:
Snabb googling:
Original hardtop med glasruta: ca 22 kg
NB softtop med glasruta: ca 19 kg
Original hardtop med plastruta: ca 12 kg
Lättviktshardtop med plastruta: Varierar mycket, 6-10 kg

Hur som helst, bara mina tankar som ni kanske kan ta med er om ni diskuterar eventuella uppdateringar av reglementet.
Dessutom är ju lättaste varianten att enbart köra med cabben... :D
Finns ju dock en del andra fördelar med hardtop: sikt, styvhet, utrymme, aero.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Sun 13 Nov 2016, 11:35
by JOnas
Dock tycker jag att det blir lite tvetydigt, det står ju enbart "Lättad hardtop: + 15 kg"
Syftet var väl att man inte skulle kunna sänka sin tyngdpunkt, om jag minns rätt?

- Lättviktshardtop, utan cab: + 15 kg
- Original hardtop med plastruta, med cab: + 15 kg
- Original hardtop med glasruta, utan cab: + 0 kg

Har inte exakta vikter på dessa olika kombinationer men skulle gissa att man tjänar mer vikt på att ta bort cabben än att byta till plastruta?
Om syftet med regeln ovan stämmer så borde det isf vara viktigare att cab är kvar än att man inte lättar hardtopen?
Tycker också att cabben bör vara kvar.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Tue 15 Nov 2016, 12:32
by Anders Träff
Jag håller med! men vi tar det i styrgruppen innan vi ger besked

Anders nr 82

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Sat 03 Dec 2016, 13:12
by Niklas Falk
På årsplaneringsmötet meddelar styrgruppen och styrelsen:
Cabben skall vara kvar.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Sun 26 Feb 2017, 22:01
by Lejban
Jag har en sliten men hel cab med plastruta liggandes i garaget, den är billig, PMa mig om nån behöver ;)

Endast demonterat den för att spara vikt på min bil.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Sat 29 Apr 2017, 19:50
by TPR
Såg att det har dykt upp ytterligare en förare i Standard som är anmäld till Mantorp, men inte till SPVM.
http://raceadmin.se/registrationList.ph ... ormat=html
Nu är det ju ingen MX-5 Cup tävling på Mantorp så Modifierad/Standard spelar ingen roll, alla kör Roadsport C.
Men jag får det till 10-11 förare i Standardklassen i år, ska bli riktigt kul! :banana:

Hörde även ett rykte att fjolårets omöjlige mästare kanske inte alls flyttar upp till Modifierad, som han lovade... :shock:
Isf får väl vi andra slåss om andra platsen! :lol: