Page 1 of 2

MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 09:48
by TPR
Verkar finnas ett stort intresse för Standardklassen 2017, kul!!! :banana:

Tänkte starta denna tråd för att ge nya, gamla och potentiella förare i Standard en enkel möjlighet till att ställa frågor och få hjälp, samt samla ihop frågor och svar angående Standardklassen på ett och samma ställe.
Jag hoppas även att någon från styrgruppen kan hålla ett öga i tråden så att eventuella reglementsfrågor kan få svar?

2017 ser ut att kunna bli ett riktigt getingbo, suveränen Christoffer Waern har "lovat" ( :bow: ) att flytta upp till Modifierat men jag hoppas att övriga deltagare 2016 fortsätter även nästa år:

Niclas Larsson
Nils-Erik Persson
Inge Johnson
Frank Steen
Thomas Pihl (körde Modifierat)

Nya:
Per Fosselius
Janne Murvik
Mattias Karlsson
Tommy Finell
Mats Lundin (?)
Chriss Rice (?)

Har jag eventuell missat någon?

Re: Mx5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 10:42
by janne_murvel
:banana:
En grön som vill vara med och leka!
En grön som vill vara med och leka!

Re: Mx5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 11:54
by chriss
Inte bestämmt mig än men bilen är hel och redo ;)

Re: Mx5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 12:42
by Mats Lundin
Bilen jag kör har tidigare gått i Standard med Pelle Brusebäck, men som jag förstår har kraven för standard skärps de senaste åren, varför min bil tycks landa i Modifierad. Tyvärr, eftersom den inte kan vara konkurrenskraftig där.

Så det är svårt att veta om jag ska satsa på att köra modifierat med en "svag" bil. Ska fundera över vintern.

Re: Mx5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 12:53
by TPR
Mats Lundin wrote:Bilen jag kör har tidigare gått i Standard med Pelle Brusebäck, men som jag förstår har kraven för standard skärps de senaste åren, varför min bil tycks landa i Modifierad.
Vad är det den faller på, är det svårt/jobbigt att bygga tillbaka?

Re: Mx5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 14:01
by Conny Lundell
Mats Lundin wrote:Bilen jag kör har tidigare gått i Standard med Pelle Brusebäck, men som jag förstår har kraven för standard skärps de senaste åren, varför min bil tycks landa i Modifierad. Tyvärr, eftersom den inte kan vara konkurrenskraftig där.

Så det är svårt att veta om jag ska satsa på att köra modifierat med en "svag" bil. Ska fundera över vintern.
Mats du kan ju alltid konkurrera med oss andra med " svaga" modifierade bilar det blir roligt ändå. :banana:
Det är inte lätt att vara konkurrenskraftig för pallplatser då toppen i serien är oerhört stark med bl.a. En av Europas (världens) bästa MX-5 racerförare om han nu blir kvar i klassen. :think2:
Men hade jag gjort om så hade jag nog också kört i standard klassen, det är ju extra kul nu när det verkar bli så stort startfält i standardklassen man hade kanske till och med hade haft chans på pokal. :think2:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 17:47
by Emberglow66
Kanon, bra initiativ :up: :up:

Ska man anmäla sig redan nu så man får ett nummer till nästa år. Jag har funderat på att ha magnetskyltar så att man kan slit bort numret inför eventuell glassrunda :lol:

Sen får man ju slita bort alla dekaler oxå i och för sig som man måste ha på bilen. Eller så gör man några enkla siffror som även kan avlägsnas för det verkar vara ganska godtyckligt hur man har dem trots att det finns en viss standard

Jag hade väl enbart tänkt köra de tre racen som avser Mx5 cup och vad jag förstod så blir det
Kinnekulle
Ring Knutstorp
Falkenberg som gäller nästa år

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 17:48
by Emberglow66
TPR wrote: Har jag eventuell missat någon?
Ordföranden :roll:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 18:27
by JOnas
Jag går för mer komfort/vardagsåka 2017 och om allt går som jag vill så blir´t SSM iallafall.
Men kanske har jag inte behörighet att skriva här då jag inte kommer att köra hela MX-5 Cup? :think2: :burnout: :P

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 20:46
by TPR
Emberglow66 wrote:Jag hade väl enbart tänkt köra de tre racen som avser Mx5 cup och vad jag förstod så blir det
Kinnekulle
Ring Knutstorp
Falkenberg som gäller nästa år
Hoppas du har rätt, då kan det finnas möjlighet att jag kör hela cupen, gäller bara få däcken att räcka...
Ett annat problem är att bilen måste vara klar tidigt. :shock:
Emberglow66 wrote:
TPR wrote: Har jag eventuell missat någon?
Ordföranden :roll:
Naturligtvis!
Hur kunde jag glömma honom... :oops:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 20:51
by TPR
JOnas wrote:Jag går för mer komfort/vardagsåka 2017 och om allt går som jag vill så blir´t SSM iallafall.
Men kanske har jag inte behörighet att skriva här då jag inte kommer att köra hela MX-5 Cup? :think2: :burnout: :P
Jag anade nästan det, kul!
Självklart kan man skriva/fråga/svara även om man bara ska köra enstaka tävlingar, det räcker ju att man funderar på att köra Standardklassen.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 22:01
by TPR
Såg att någon admin varit inne och justerat min lite för snabbt skrivna rubrik, det tackar vi för! :bow:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 22:10
by TPR
Någon som kan konfirmera att styrgruppen fortfarande består av dessa personer (från SPVMs hemsida)?
Anders Träff,
Christian Lund,
Ronnie Hofberg
Christoffer Waern

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Wed 19 Oct 2016, 22:36
by Fosselius
Jag har läst reglerna och tycker mig uppfylla det som krävs men vem, var och när besiktas bilen och får ok för start i standard klassen? Det vore synerligen snopet att stå på premiären och bli nekad start.
Jag är ute på en liten höstresa och om det finns någon på vägen mellan Kristinehamn och Karlskrona nu på söndag som kan tänka sig att kika på bilen så vore det kanon. Kan tänka mig en liten omväg om det skulle behövas.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Thu 20 Oct 2016, 08:28
by Anders Träff
Det ser ut att bli långa om vägar i så fall vi bor i Göteborg Örebro och Enköping. Har du frågor så skicka pm till
mig eller Waern. Det brukar sällan vara några stora problem. det har hänt att man får fixa vissa saker till nästa tävling eller så hamnar man i modiferat (tror inte det har hänt än)

Anders nr82
P:S
Ok Ronny bor en bit utan för Enköping :shock:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Thu 20 Oct 2016, 08:30
by TPR
Intressant fråga. :up:
Bilen ska ju inför säsong vagnsboksbesiktigas för att kontrollera att den uppfyller SBF:s och Roadsport C:s reglementen, detta görs av en SBF besiktningsman (detta har du kanske redan koll på).
Sedan besiktigas bilen igen inför varje tävling, detta görs framför allt med avseende på säkerhet.

Men någon kontroll för just Standardklassen görs inte inför tävling, det är upp till varje förare att se till att bilen uppfyller reglementet. Det kan ju göras efterkontroller (dvs efter målgång), på samma sätt som tex några bilar vägs ibland, detta är ju inte heller något som kontrolleras i förhand utan upp till varje förare att efterfölja reglementet.

Nu är ju Standardreglementet inte så svårt att uppfylla och skulle det saknas något på bilen så kan man säkert diskutera med styrgrupp/styrelse om att få köra den tävlingen ändå. :)
Men det bästa vore naturligtvis om vi kunde lyfta fram alla oklarheter som lämnar tolkningsutrymme och därefter förtydliga reglementet, så blir det lättare för alla.

Lite det som är tanken med denna tråd och därför jag önskar någon från styrgruppen att svara på frågor här istället för att alla ska behöva skicka mail till styrgruppen om det man undrar (den möjligheten finns naturligtvis också om man hellre vill det).
Förstår att styrgruppen vill prata ihop sig innan svar på vissa frågor men det är ju inget som hindras med detta upplägg.

Edit:
Såg att Anders hade svarat innan mig, bra!
Då har vi ju någon från styrgruppen här ibland. :wink:

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Thu 20 Oct 2016, 10:55
by Niklas Falk
Får väl styra upp tråkigheterna lite, så ingen förväntar sig för mycket.

* Vagnboksbesiktnignen är till för att se att du har rätt säkerhetsutrustning (märkningar, specifikationer) inför säsongen (utförande mm kollas noggrannare när de skrivs in i vagnboken först gången).
* Tävlingsbesiktnignen kollar inför varje tävling skicket på säkerhetsutrustningen (slitage, skador)
Sen finns det klassningsreglementen som oftast kontrollerats i efterhand (tex vägning, markfrigång, märkning på vevstakar ( :wink: ) etc).

Olika delar som sköts av olika instanser på lite olika vis. Sen lägger man på ett lager av skillnader baserat på vilken/vilka person(er) som utför ev. kontroll.

Så att bilen följer Roadsportsreglementet är väldigt mycket en egenkontroll och mer noggrann kontroll vid ev. misstanke om oegentligheter.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Thu 20 Oct 2016, 23:20
by Fosselius
Fråga 1: Bakom stolarna i framkant på hyllan finns en kant som på min bil måst demonterad för att 6-punkts bältet inte ska ligga an mot den. Är det ok att den dementeras?
Fråga 2: Plåten vid tankpåfyllningen är demonterad så man kommer åt dämparjusteringen.
Fråga 3: sidoväggar i bagaget är demonterad av samma anledning som ovan.
Fråga 4: Tänkte demontera radio och digital klockan för att göra plats för andra roligare instrument.
Fråga 5: Vill gärna modifiera pedalstället genom att få det 5-10cm länge från stolen. Långben som jag är behöver mer plats för manöverbarhet och bekvämligheten.
Fråga 6: Dörrhandtaget är ivägen av samma anledning som ovan. Får man skapa utrymme eller finns det en indirekt definierad maximal storlek på förare som är tillåten?
Fråga 7: Som teknik nörd så finns planen att installerar ny stereo som stremar från telefonen får jag då ta bort antennen?
Fråga 8: Som ickerökare har jag ingen nytta av en ask kopp. Jag vill demontera askkoppen och nyttja hålet till annat. ok eller?
Nog med frågor för tillfället.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Fri 21 Oct 2016, 08:29
by Anders Träff
jag ska försöka svara på dina frågor

1 bältet fäster du i bågen. det finns rekommendation att det inte bör vara mer än 0- 10 grader på bälten genom stolen. Googla på montera 6 punktsbälte du lindar bältet runt bågen = ingen påverkan på karossen

2 ser inget problem med det
3 -------------//---------------
4 -------------//----------------
5 nja svårt att svara på (bocka om pedalerna bör vara ok) men ett svetsa o flytta nja det hoppas jag någon annan kan svara bättre på

6 Dörrhandtag bör vara kvar,Vid möjlig skaderisk ?

7 Antennen kan du ta bort
8 kan askkoppen ramla ur vid olycka ta bort, sitter den fast inte ok

Anders nr 82

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Fri 21 Oct 2016, 08:35
by Niklas Falk
5. Pedalerna har en hel del justerbarhet original (nja, gaspedalen får råka bli lite krokig utanför spec).

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Fri 21 Oct 2016, 10:01
by TPR
Niklas Falk wrote:Får väl styra upp tråkigheterna lite, så ingen förväntar sig för mycket.
Tack Niklas, det var en bättre förklaring.
Vagnsboksbesiktningen tar hänsyn till vilken klass man ska köra, men gör ingen fullständig kontroll enligt klassens reglemente.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Fri 21 Oct 2016, 10:44
by TPR
Anders Träff wrote: 1 bältet fäster du i bågen. det finns rekommendation att det inte bör vara mer än 0- 10 grader på bälten genom stolen. Googla på montera 6 punktsbälte du lindar bältet runt bågen = ingen påverkan på karossen
Jag tror Per menar vindskyddet som sitter på NB (just denna bild NA med NB vindskydd):
2mhbd54.jpg
Detta måste vara OK att ta bort?
Det räcker troligen inte bara att fälla ner det, bältet ligger nog emot ändå.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Fri 21 Oct 2016, 12:51
by Anders Träff
Får du plats med vindskyddet när du har båge? i original fästet
monterar man bältet i (hatthyllan) så har du en plåt kant som jag tror han menar. Men då hamnar bältet för lågt

Anders nr82

Re: Mx5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Fri 21 Oct 2016, 14:15
by Mats Lundin
TPR wrote:
Mats Lundin wrote:Bilen jag kör har tidigare gått i Standard med Pelle Brusebäck, men som jag förstår har kraven för standard skärps de senaste åren, varför min bil tycks landa i Modifierad.
Vad är det den faller på, är det svårt/jobbigt att bygga tillbaka?
Det stora är ju att den är försedd med ett Meqa squirt.
Sedan har den inredningen bakom stolarna, hatthylla och matta, uttagen.
Lättat svänghjul som kostar 30 kg.
Bilen har också långa hjulbultar för att klara spacers.

Allt sammantaget är det nog inte någon egentlig idé att försöka göra standard av den igen. Ses vi på banan, blir det i modifierat.

Re: MX-5 Cup Standardklassen 2017

Posted: Fri 21 Oct 2016, 16:03
by Anders Träff
Mega squirt har aldrig varit godkänt i std! hjul bultar ok så länge du inte använder spacers

Anders nr82