Page 1 of 2

Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 08:16
by chriss
Hur gick det med bänkning av cup bilarna?
Är väldigt nyfiken av resultatet.

Vart skedde bänkningen om man själv skulle vilja jämföra om man har alla hästar hemma ;) I bilen altså :P

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 13:16
by TPR
TS Motorsport i Åstorp.
Tror inte du kommer få en komplett lista med uppmätta effekter.
Min motor som är helt orörd (16 000 mil) förutom grenrör hade iaf 24% mindre effekt än den som hade mest.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 15:23
by chriss
Är din bil avikande mot en likvärdig eller har någon an en avikelse på hög effekt?

Är det ingen som sammaställt? För detta gjordes väl av en anledning?

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 15:56
by TPR
Nej, min hade nog ganska normal effekt om man jämför med övriga standardmotorer.
Dock var nog mätresultatet generellt något lågt, ingen av standardbilarna kom upp i originaleffekt... :think2:

När det gäller modifierade bilar så var spridningen nog något större (ganska naturligt) men ingen som stod ut direkt. SPVM gjorde natuligtvis en sammanställning och om någon avvek (med 15% eller mer) skulle detta undersökas närmare.

Jag har en lista med resultatet från 16 av bilarna, men det är nog inte så populärt att lämna ut. :D

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 18:12
by Niklas Falk
TPR wrote:Jag har en lista med resultatet från 16 av bilarna, men det är nog inte så populärt att lämna ut. :D
Det är ju inget yppandeförbud, men diskussioner runt decimaler tillför inget speciellt när mätningen inte gjordes mer kontrollerat än för att hitta större avvikelser.

Stora avvikelser hittades, men då nedåt (-15% i nåt fall).

Det var ingen noterbar skillnad mellan de bilar som vi vet har optimerats. En nivå lite drygt 5% över deklarerad tävlingseffekt.

Och jag anser inte skillnader under 5hk vara tillräckligt för att bry sig i detta fall.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 18:56
by TPR
Niklas Falk wrote:En nivå lite drygt 5% över deklarerad tävlingseffekt.
Och jag anser inte skillnader under 5hk vara tillräckligt för att bry sig i detta fall.
Nu hänger inte jag med?
Finns väl ingen i Roadsport C som deklarerar en tävlingseffekt som avviker från originaleffekt?
Om man bortser från 5% tillägg för sprut.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 19:24
by Niklas Falk
TPR wrote:Om man bortser från 5% tillägg för sprut.
och det bortser inte jag ifrån, det är ju från den (deklarerade) nivån som avvikelser bedömms.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 19:58
by Torbjorn968
24% mindre effekt innebär att de bästa motorerna lämnar 31% mer. Låter som över grönsen förblueprinting . ... Och inte bra för klassen.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 20:07
by TPR
Torbjorn968 wrote:24% mindre effekt innebär att de bästa motorerna lämnar 31% mer. Låter som över grönsen förblueprinting . ... Och inte bra för klassen.
Felaktigt uttryckt av mig, 24% mer effekt än i min motor.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 28 Sep 2016, 20:15
by TPR
Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Om man bortser från 5% tillägg för sprut.
och det bortser inte jag ifrån, det är ju från den (deklarerade) nivån som avvikelser bedömms.
140 + 5% +5% = 154 hk

Det fanns ju ett flertal motorer som var utanför nämnda 5%? :think2:
Och då har vi inte tagit hänsyn till att mätresultatet generellt var lågt.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Thu 29 Sep 2016, 12:54
by chriss
Jag tar gärna del av de siffrorna och det är inte för att peka finger utan för att få FAKTA. Ser heller ingen anledning till varför det skulle hemlighållas?

Har min motor likande effekt som andra med samma motor lägger jag inte ner nån tid och pengar på den för då anser jag den fungera som det skall. Ligger min motor 10-20% under liknande motorer så bör jag felsöka.
Även för att bedömma om det skulle vara värt att byta till en NB motor är värt besväret eller inte.

Mätte ni på hjulen för då kommer ingen bil upp i deklarerad effekt. Jag har ju en 1,8 NA motor på 131hk i motorn och kanske 100 på hjulen efter förluster. Har ej bänkat.

Sen ä'r det givitvis kul att se vad som faktiskt hjälper med effet. Om en bra kvalitets olja ger mer hk än ett flashigt kallluftsintag ;)

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Fri 30 Sep 2016, 08:50
by TPR
Effekten mättes naturligtvis på hjulen och sedan adderades en procentsats på för att få motoreffekten, samma för samtliga bilar (kanske även icke Miator?).
Ingen uppmätning av effektförluster, ingen hänsyn tagen till utväxling eller däcktryck.
Jag är ingen expert men det känns som det finns förbättringspotential till nästa gång...

Du kan säkert få titta på listan jag har, på något sätt. :wink:

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Fri 30 Sep 2016, 09:13
by Mblixt
Kan man få reda på procentsatsen som användes vid beräkningen / uppskattningen av motoreffekten?

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Fri 30 Sep 2016, 09:21
by TPR
Mblixt wrote:Kan man få reda på procentsatsen som användes vid beräkningen / uppskattningen av motoreffekten?
25% var det jag hörde, vilket jag tycker låter lite högt.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Fri 30 Sep 2016, 15:30
by pontusfyhr
TPR wrote:
Mblixt wrote:Kan man få reda på procentsatsen som användes vid beräkningen / uppskattningen av motoreffekten?
25% var det jag hörde, vilket jag tycker låter lite högt.
Det låter väldigt högt ja.

Men samma "förlust" adderades på alla bilar, även t.ex. Jähnkes Elise. Detta trots att en transversallåda rimligen har lägre förluster.

Det vore roligt att se resultaten oavsett. Det finns kanske fler än Thomas som inte skäms att berätta?

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Fri 30 Sep 2016, 23:59
by TPR
Jag ska kanske tillägga att jag instämmer med att ingen stack ut effektmässigt.
Däremot kan jag tycka att om man nu kan få ut upp mot 25% extra effekt genom renovering, blueprinting, mappning och högoktanigt bränsle så kanske skillnaden mellan en kat1 och kat2 motor borde vara något mer än 5%...?
Detta försökte jag även lyfta fram på mötet och funderar på att skicka in som förslag till årsmötet.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Sat 01 Oct 2016, 08:09
by TPR
Glömde en sak, syftet med att förslagsvis höja till 10% för kat 2 motorer är att höja konkurrenskraften för kat 1 så att racingen blir jämnare samt att minska insteget som krävs för att vara hyfsat konkurrenskraftig.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Mon 03 Oct 2016, 22:54
by Ulf G
Måste hålla med Thomas och Chriss att det vore tekniskt intressant att se effektsiffrorna, eftersom det ger en liten fingervisning om vad som är " värt att lägga pengarna på" med avseende på modifieringar.
Dessutom är ju omk 24 % skillnad mellan en standard och modifierad motor ganska mycket i en så motorsvag bil. Det synes även även för mig att 5% vikttillägg är lågt för en modifierad motor som Thomas påpekar.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Mon 03 Oct 2016, 23:13
by Niklas Falk
Det det är värt att lägga tid på?
Drygt en dag på att fixa en perfekt tändtabell, det är där effekten finns på en lågkompad motor.
Thomas S visade ganska tydligt att den mekaniska underrenoveringen bara ger ca 3-4hk med identisk mappning.

Men de där 8-10 timmarna med kunskap snyter man inte fram hur lätt som helst.

Mätsiffrorna är lite lägre här än i USA när det diskuteras verkstadshandboksmotor.
164-172 beroende på dyno är ju de maxsiffror som dyker upp här, men det är tid och kunskap runt mappningen som spelar märkbar roll, inte ringgapet eller märket på kamremmen.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 05 Oct 2016, 10:19
by Josen
Nyfiken - bänkades #87 och #89 här ?

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 05 Oct 2016, 10:30
by hdzon
Josen wrote:Nyfiken - bänkades #87 och #89 här ?
Nej!

Erik var i Barcelona och kvalade in till Laguna Seca och Philip var nog ute på en "sned" segling.

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 05 Oct 2016, 15:37
by Anders Träff
Bil 89 har nästan exakt samma effekt som min! skiljer bara någon hästkraft till min fördel, medans 89 har lite mera vrid

Anders nr82
(vi har samma person som mappat)

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Wed 05 Oct 2016, 20:21
by Josen
Anders Träff wrote:Bil 89 har nästan exakt samma effekt som min! skiljer bara någon hästkraft till min fördel, medans 89 har lite mera vrid
Anders nr82 (vi har samma person som mappat)

Men 89# ryker ju inte vid varje inbromsning :lol: Kan det stämma ;)

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Thu 06 Oct 2016, 07:14
by Anders Träff
Ja tyvärr han fick avbryta när min växellåda gick sönder! så min motor är inte färdig mappad. det fattas en del på
tomgång och mellan registret. men det är mitt eget fel, har inte haft tid att åka 30 mil enkel resa för slut mappning.

Anders nr82

Re: Resultat av Roadsport C bänkning?

Posted: Thu 06 Oct 2016, 10:26
by Niklas Falk
Anders, det är inte så att det är #87 som mappats av samma person som din (dvs motorn som satt i #62 förra året).
Enköping-Säffle är ju ungefär 30 mil ;)