Hjälm för barn?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
AdamL
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 10
Joined: Sat 16 Apr 2016, 11:37
Location: Nacka

Hjälm för barn?

Post by AdamL »

Råkade berätta för sonen (6år) om konbanekörningar och liknande ex. på Gröndal. Han blev så klart extremt sugen på att få följa med om jag åker på något sådant. Blev inte mindre intresse efter att han sett och hört Tobias (Lejban's) NA...
Är det någon som har tips på vettiga hjälmar i barnstorlek som funkar för sådana aktiviteter. antar att slalom- eller cykelhjälm inte duger :-)
Adam Linder

Mazda MX 5-1.8 Sport NBFL 2001 "Elza"
Gjort:TRLane GP Båge, GAZ Gold Coilovers, Bridgestone RE002, K&N panelfilter, mx5parts sportsystem efter kat, Garagestar Delrin door bushings, Jazz performance växelspaksdamask, foamectomy utförd på förarstolen, diverse kosmetika
På önskelistan: Sittastillstol, nya bussningar runt om

Mazda 6 2.2 AWD Optimum
Såld och lite saknad: Subaru Legacy 3.0R 2007
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hjälm för barn?

Post by Niklas Falk »

Mchjälmar borde finnas i små storlekar.
De är väl 3-4 när de börjar med motocross?
AdamL
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 10
Joined: Sat 16 Apr 2016, 11:37
Location: Nacka

Re: Hjälm för barn?

Post by AdamL »

Tack för svaret Niklas får kolla lite mc hjälmar. Såg nu att jag lagt in frågan i fel tråd, ursäkta för det. Någon moderator får gärna hjälpa mig att flytta.
Adam Linder

Mazda MX 5-1.8 Sport NBFL 2001 "Elza"
Gjort:TRLane GP Båge, GAZ Gold Coilovers, Bridgestone RE002, K&N panelfilter, mx5parts sportsystem efter kat, Garagestar Delrin door bushings, Jazz performance växelspaksdamask, foamectomy utförd på förarstolen, diverse kosmetika
På önskelistan: Sittastillstol, nya bussningar runt om

Mazda 6 2.2 AWD Optimum
Såld och lite saknad: Subaru Legacy 3.0R 2007
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Hjälm för barn?

Post by chriss »

Tänk på vikten på hjälmen och hur du kör då jag vet att jag blir trött i nacken efter konbana med en lättviktshjälm ;)
Chriss Rice
Göteborg
AdamL
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 10
Joined: Sat 16 Apr 2016, 11:37
Location: Nacka

Re: Hjälm för barn?

Post by AdamL »

Bra synpunkt Chriss, får kolla vidare och försöka hitta någon bra balans mellan vikt och skydd. Kommer väl inte dra på 150% när sonen är med men det blir ju en del snabba rörelser ändå. Vill ju inte att hjälmen ska göra skada.
Adam Linder

Mazda MX 5-1.8 Sport NBFL 2001 "Elza"
Gjort:TRLane GP Båge, GAZ Gold Coilovers, Bridgestone RE002, K&N panelfilter, mx5parts sportsystem efter kat, Garagestar Delrin door bushings, Jazz performance växelspaksdamask, foamectomy utförd på förarstolen, diverse kosmetika
På önskelistan: Sittastillstol, nya bussningar runt om

Mazda 6 2.2 AWD Optimum
Såld och lite saknad: Subaru Legacy 3.0R 2007
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Hjälm för barn?

Post by JOnas »

Det har körts med cykelhjäl förr. :boohoo:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Hjälm för barn?

Post by chriss »

Tror trixet är att köra lungt, han kommer ju ha kul ändå för det viktiga är att åka på bana inte vilken varvtid ;) Åk med någon som passagerare så vet man hur det är att flyga runt som en vante :D
Chriss Rice
Göteborg
AdamL
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 10
Joined: Sat 16 Apr 2016, 11:37
Location: Nacka

Re: Hjälm för barn?

Post by AdamL »

Det blir absolut ganska lugn körning om han följer med (antagligen annars också första gången). Vill ju bara inte riskera att inte få vara med p.g.a. felaktig utrustning. Kanske slalomhjälmen är den bästa kompromissen för sonen och en enkel jet-hjälm för mig. skulle det vara ok för t.ex. Gröndal den 19:e Juni?
Adam Linder

Mazda MX 5-1.8 Sport NBFL 2001 "Elza"
Gjort:TRLane GP Båge, GAZ Gold Coilovers, Bridgestone RE002, K&N panelfilter, mx5parts sportsystem efter kat, Garagestar Delrin door bushings, Jazz performance växelspaksdamask, foamectomy utförd på förarstolen, diverse kosmetika
På önskelistan: Sittastillstol, nya bussningar runt om

Mazda 6 2.2 AWD Optimum
Såld och lite saknad: Subaru Legacy 3.0R 2007
Post Reply