1,6 eller 1,8

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

1,6 eller 1,8

Post by Magnus Pettson »

Har inget emot att byta tillbaks till 1,6 i min -92 så som den 1,8:an har gått :? Vill jag åka 1,8 så kan jag fixa "Anders" -95 och lägga i en friskare motor i den :D . men då funderar jag bara: var är skillnaden? NA -90 till 93 och NA -94 till 97 är väl i princip samma bil? Att stoppa i en 1,8 från NB kanske blir större skillnad då Mazda aldrig släppt en sån.
1,6 ska tillbaks då jag inte har nån annan motor (frisk) och kan man sen få ner vikten kontra hkr (vilket inte blir så lätt) så blir ju det bättre: mindre vikt som vill ut i svängarna.
Men som sagt: jag tycker inte det är fel att lägga en 131-hästars motor en tidig NA :!:
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Om vi bortser från de uppenbara skillnaderna som motor och motorstyrning så vet jag att utväxlingen är annorlunda, bromsarna är mindre fram på 1.6an, diffen (de som är diffade) är Viscodiff(inte torsen)samt att vikten skiljer. Vet inte riktigt varför vikten skiljer, kanske är lådan och bakaxeln lättare? stabiliseringstaget mellan bältesfästen saknas också på 1.6 och jag tror också en och annan "tältpinne" undertill kom till på de senare modellerna.

Men vi får nog svar snart, vet åtminstone två "hustomtar" som kan detta som ett rinnande vatten... :wink:

Tycker också det borde vara ok att byta då det är "samma" bil...
Last edited by Fredrik Henriksson on Mon 21 Jul 2008, 01:38, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Även bromsarna bak skiljer annars tror jag du fick med allt?

Lådan är väl samma förutom förbättrad synkring någongång. Att vikten skiljer tror jag mest hänger på motorvikt och extrautrustning. Borde därmed gå att plocka bort enkelt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Hittade en skillnad till...

The 1991 dash is significantly lighter than the 1994 dash.
It's difficult to say why. The only big difference between the two appears to be the thickness of the plastic.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Hittade en skillnad till...

The 1991 dash is significantly lighter than the 1994 dash.
It's difficult to say why. The only big difference between the two appears to be the thickness of the plastic.
När ska du börja plasta instrumentbrädan då? En flextunn i glasfiber är mycket lättare och flockar du den så ser den stötupptagande ut vid besiktningen...
Handsfacket behövs inte och mittkonsollen kan ju designas om för mätare etc (de luftutblåsen använder iaf jag bara som defroster för bakrutan).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Hittade en skillnad till...

The 1991 dash is significantly lighter than the 1994 dash.
It's difficult to say why. The only big difference between the two appears to be the thickness of the plastic.
När ska du börja plasta instrumentbrädan då? En flextunn i glasfiber är mycket lättare och flockar du den så ser den stötupptagande ut vid besiktningen...
Handsfacket behövs inte och mittkonsollen kan ju designas om för mätare etc (de luftutblåsen använder iaf jag bara som defroster för bakrutan).
Skulle vara ganska fräckt! :D Har funderat på det men det får vänta tills buren är i. Utan bur lever jag farligt nära 7kh/hk-gränsen med grejerna jag har på g nu...

Minimivikt: 131hk*7*1.05*1.05= 1011kg

Vikt på Knutstorp 1075kg - 25kg(hardtopp, huv, baklucka) - 46kg (plåtdörrar) + 15kg (uppskattning glasfiberdörr) - 4kg (uppskattad viktbesparing noskona) - 4kg (uppskattad viktbesparing framskärmar) =
1011kg

Men när buren kommer i har man ju ett antal kg man kan "raceblinga bort" med annan instrumentering. :D 8) Lite mer racestuk innifrån sett skadar ju inte på NA... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Viktökningen from -94 består av bla följande saker!

Motorn väger mer.
Svänghjul inkl koppling är tyngre
Större bromsar fram o bak
Diffen är tyngre (Växellådan har samma vikt)
Kardanen är kortare, men ngt tyngre/kraftigare pga godstjocklek
Drivaxlar kraftigare
Förstärkningsstag under bakaxelvagga
Förstärkningsstag fram, under motorn
Bältesstaget mellan tornen
Stolarna känns tyngre pga lösa nackstöd, extra skenor för bälte....
Elantenn
mm..

(Nedanstånde finns förvisso på vissa 1,6)

Oftast har -94 ABS som väger ganska många kilo med pumpen och elsystem till givare, styrdon mm...
Airbag är också ett par, tre kg extra med elsystemet, givare mm
Last edited by Peter Sandström on Thu 14 Aug 2008, 20:36, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Du har galen detaljkoll på våra små tvålkoppar! :shock: :shock: 8)

Synd bara för 1.8 ägare att det inte fanns nåt vettigt man kunde plocka från 1.6... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Fredrik Henriksson wrote:Du har galen detaljkoll på våra små tvålkoppar! :shock: :shock: 8)

Synd bara för 1.8 ägare att det inte fanns nåt vettigt man kunde plocka från 1.6... :(
Om man ändå ska byta koppling och lätta svänghjulet passar 1,6:ans..
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Du har galen detaljkoll på våra små tvålkoppar! :shock: :shock: 8)

Synd bara för 1.8 ägare att det inte fanns nåt vettigt man kunde plocka från 1.6... :(
Om man ändå ska byta koppling och lätta svänghjulet passar 1,6:ans..
Sedär! Visste väl att du hade ett ess i skjortärmen som inte trillat ut... ;) :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply