Tidtagning !!!

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Tidtagning !!!

Post by tstevg »

Vill kolla lite med er hur ni gör med tidtagning i era bilar, själv körde Jag med Harrys lap timer med en app nedladdad i min Iphone, till detta hade jag en DUAL extern gps som gav en uppdaterings frekvens på 5hz istället för 1 hz som är standard för Iphone.
Jag tyckte att det var lite halv bökigt att köra med telefonen i bilen, dessutom så stämde tiderna ganska dåligt med dom officiella tiderna under tävling som kommer från Mylaps.
Jag hittade denna produkt hos DemonTweeks:
http://www.demon-tweeks.co.uk/Url.do?r= ... XK,DZ1JS,1

Är det någon som har testat denna eller någon liknande pryl ????
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Tidtagning !!!

Post by chriss »

Tycker det är synd att man köper en transponder för flera tusen kronor och så kan inte banorna ha på tidtagarutrustningen.
Istället köper alla egen tidtagarutrustning.
Nu svarar detta inte på den fråga men kanske anledningen till din fråga.

Själv har jag kört racecrono på android motsvarande till harrys men håller med om att det blir lite bökigt.

Jag har sparat på en gammal telefon jag funderar på montera i bilen med racecrono.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tidtagning !!!

Post by TPR »

Någon av de där apparna har ju helt värdelös visning av tiden, man kan bara se minuter och sekunder och missar det viktiga... :bang2:

Jag har en gammal hederlig AIM MyChron laptimer med IR-sändare:
http://aimsports.com/products/tg/index.html
Stor display med bra funktion, om man bara kommer ihåg att sätta upp sändaren.

Om jag skulle köpa en ny hade jag nog satsat på en GPS-styrd istället, likt den du länkade till.
AIM har en som är något dyrare men som har en funktion som jag gärna hade haft:
http://aimsports.com/products/solo/index.html

"Predictive Lap Times
A constantly updating real-time display of your current lap pace. A time prediction resolved down to the hundredth of a second - and incredibly accurate. Optionally you can display a real-time +/- from your best lap time."
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Tidtagning !!!

Post by tstevg »

Håller helt med dig Chriss, speciellt med tanke på att den nya varianten från Mylaps som jag har kostar skortan i abonnemang varje år.
Thomas, Jo den varianten blir ytterligare en tusing dyrare , från 2.000 till 3.000:- .
som sagt det skulle vara gött att slippa blanda in telefonen och ha en fast installerad pryl.
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Tidtagning !!!

Post by Matte P »

Banorna äger oftast bara själva slingan under asfalten, resten av tidtagarsystemet är upp till den serien som kör på banan att hålla sig med.
Det finns en handfull tidtagare som åker runt på banorna i Sverige.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tidtagning !!!

Post by Niklas Falk »

En äldre Android utan simkort, Rachechrono och en Qstarz puck har fungerat mycket länge (får komma ihåg att ladda mobilen nån gång på vintern för att inte döda batteriet).

Nu är en del av min konsoll platt och där har jag fäst ett silikonskal som jag trär i mobilen i. Sitter tillräckligt fast och lagom lätta att plocka i och ur.

Bara att tejpa fast pucken på buren och komma ihåg att bara ha den på under körning, så slipper man ladda den på hela helgen (eller hel dag vid test).

Det gäller ju att man kommer åt allt när man sitter på plats, möjligen med lite slappa bälten.

Men visst vore det snyggt med tändningström till allt och start av appen vid strömpåslag. Då hade det bara varit "start" man behövt trycka på.
Hjärncellerna är upptagna när man sitter i line-up.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tidtagning !!!

Post by Andreas E »

Jag här samma lösning som Niklas F och den här funkat bra (Racechrono i Android-mobil utan SIM-kort och 10Hz GPS-puck). För min del har den gett bra noggrannhet - oftast inte fel på mer än någon enstaka hundradel. Den visar minuter, sekunder och tiondelar när man kör vilket räcker för mig och dessutom grönt eller rött om man ligger bättre eller sämre än sitt personbästa vilket gör det enkelt att se om är på gång att få till ett bra varv eller ej.

Jag löste fastsättning med att limma på ett Gopro-fäste jag hade över på mobilen och så har jag sugpropp i vindrutan (+fångstvajer så den är OK att vid tävlingarna).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Tidtagning !!!

Post by Thomas Thorén »

Jag kör med Q-star gps logger
http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Pr ... 000-F.html

Den är kanska att jämföra med PerformaceBox och DriftBox.

Smidig att använda och bra programvara.

Laptiming-mässigt är den toppen!

Tyvärr finns det inte så många förgjorda banor.Men lap timingen fungerar helt utan förgjord bana.
Ibland när jag startar timingen i bandepån (typiskt på träning och kval) känner den inte av var varvet startar/stoppar.

Kan verkligen rekommendera dock, med lite förhandling kostar den 2500 kr.

TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Tidtagning !!!

Post by Anders S »

Jag har kört med Android + Racechrono app, samt extern GPS mottagare Qstarz BT-Q818XT http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Pr ... 18XT-F.htm. Imponerande precision i GPS "pucken" jämfört med telefonens inbyggda GPS (funkar inte bra, extern GPS är ett måste). Man kan nästan analysera spårval med appen.

Tyvärr slutade GPS-pucken att fungera, strax efter att 1-årsgarantin gått ut :bang2: . Efter en del felsökning och mail till support var det bara att konstatera att själva radiodelen i GPS-pucken antagligen var trasig. Det gick att kommunicera med den men den hitttade inga satelliter. Nu vet jag inte riktigt om jag ska köpa en ny likadan puck eller om jag ska pröva något annat märke. Den var ju riktigt bra så länge den fungerade och det verkar inte vara något vanligt fel, åtminstone har jag inte lyckats google fram några andra som råkat ut för samma fel. Fast en mer "riktig" lap timer är ju lockande, det är lite pyssel med telefoner, bluetooth och appar. Racechrono tycker jag ändå är bra när man väl vant sig vid den.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tidtagning !!!

Post by Niklas Falk »

Kör på en likadan, så slipper du lära om.
Det är inga stora pengar och det är sällsynt med fel som ditt (iaf i ryktesvärlden).
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Tidtagning !!!

Post by tstevg »

Tyvärr så kostar ju gps puckarna en del också, den som rekommenderas idag av flera är vmax sport, denkostar 3.800:- den uppdaterar tiden 20ggr/s.
Själv köpte jag en dual för 2.500:- som bara uppdaterar 5ggr/s
Nja, jag tyckte det var lite för mycket jox för min smak med allt grejande med puckar och telefoner.
Demon tweeks variant för 2 lakan är inte dum alls tror jag.
Bäst är kanske Thorens förslag om man får ner den till 2.500:-, hur lyckades du med det förresten ???
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tidtagning !!!

Post by Niklas Falk »

??

Avdankad Android, gratis (eller 200kr för en Xperia Ray på Blocket).
Qstarz BT-Q818XT 10Hz £50 (även 5Hz räcker mycket långt)
RaceChrono Pro €18

Under tusenlappen ska inte vara omöjligt.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Tidtagning !!!

Post by Conny Lundell »

Jag har använt mig av iPhone 4 och Harrys Laptimer med gps puck som heter Emprum och sitter direkt på telefonen.
Checkade varvtiderna gentemot transpondertiderna på Falkenberg Classic och tiderna stämmer på +- 5 hundradelar och det kan man väl köpa.
Men jag gillar inte riktigt Harrys Laptimer pga man bara ser sekunderna då tiondelarna är pluttesmå i displayen.
På SSM dog iPhone 4 pga för varm telefon. Får nog flytta ner hållaren från instrument panelen. Men jag är också sugen på att testa Racechrono pro.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: Tidtagning !!!

Post by tstevg »

Thomas Sörquist
Göteborg
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Re: Tidtagning !!!

Post by Ulf G »

Hej
Ett intressant alternativ är italienska PZracings 50Hz GPS laptimer Start Next
http://rarevent.se/f-rs-ljning/pzracing/index.html
Importören Peter Johansson berättade att denna Laptimer är utvecklat för roadracing i Italien. I Sverige har den mest används på gokart, men några långloppsteam kör med den. Intressant är också att man, om behov finnes, också kan logga motordata som tex temp. Peter Johansson har lagt in de Svenska banorna i det analysprogram som följer med enheten.
Vidare säljer samma firma en shift light till rimligt pris.
Detta kommer att bli mitt val.
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
Post Reply