Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Allt som rör MX-5 CUP
Ulf G
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 47
Joined: Tue 20 Oct 2015, 18:05
Location: Uddevalla

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Ulf G »

Hej
Jag är nybliven Mx 5 ägare och har en "intressebakgrund" inom historisk Saabracing.
Det förvånar mig att ni vill ha inredningen kvar. Jag ser det som en säkerhetshöjande åtgärd att ta ur så mycket inredning som möjligt och ersätta dörrsidor med aluminiumplåt. De gamla 2 takts Saabarna ( efter -61) har bur, skumfylld/säkerhetstank och är helt " rena" i kupén. En Mx 5 är ju en väsentligt mycket snabbare bil än en 2T Saab.
Tar man bara ur inredning och inte sågar ur dörrar el borrar lättningshål, har man ju inte förstört bilen och den går att återställa orginalskick igen.

Dessutom tror jag man motarbetar standardklassen genom att förbjuda reklam, har någon lyckats få lite hjälp är det viktigt. Som framförts ovan borde man med andra markeringar skilja standard från modifierad.

Hälsn Ulf G
______________________________________
Ulf G Andersson
NB 1,8 -00 #49
Saab Sport -64
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

Baserat på era synpunkter har vi (MX-5 Cup Styrgruppen + del av styrelsen) nu spikat förändringarna av reglementet för MX-5 Cup Standardklassen. Förändringarna jämfört med ursprungsförslaget är inte så stora men misstolka inte detta med att vi valt att inte lyssna på er feedback - de olika förslagen och kommentarerna har varit en värdefull input. Detta är ändringarna i reglementet för Standardklassen som gäller från och med säsongen 2016:

1. NBFL 1,8 (146 hk) justerad minimumvikt från 1140kg till 1160kg

2. All inredning skall vara kvar i bilens kupé. Vid bur och annan säkerhetsutrustning så får dörrsidor på ett elegant sätt modifieras så eventuella stag, stolssidor kan få plats men original dörrsidor skall finnas på plats. Samma sak gäller instrumentpanel, mittkonsol, hatthylla osv.

3. Endast original / standard krängningshämnare får vara monterade på bilen. Att använda dom är fritt.

4. Däckstorlek: Rekommenderad standard storlek är 205/50/15. Andra dimensioner får användas förutsatt att rullomkrets inte avviker mer än maximalt 3% från rekommenderad storlek samt att bredden inte överstiger 205 mm.

5. Standardklassens bilar ska kunna särskiljas från bilarna i Modifierad-klassen genom följande:
- Bilen ska ha en enhetlig färg på karossdelarna (dörrsidor, motorhuv, baklucka, skärmar osv) med undantag från eventuell hardtop. Bilens färg är fri men det är en rekommendationen är att det ska vara en av originalfärgkod för någon Mazda MX-5. Det är även en rekommendation att ha bilen så ren som möjligt från stripes eller liknande. Förare i standardklassen som funderar på att uppdatera bilen med stripes eller att lacka om den ska konsultera MX-5 Cup styrgruppen innan han/hon påbörjar arbetet för godkännande.
- Inga sponsor-dekaler tillåtna förutom streamer på vindrutans övre del vilken tillhandahålls av SPVM/MX-5 Cup samt eventuell egna dekaler på karossytan som är under bilens sidoblinkers samt ligger mellan framhjulens bakre skärmkant och främre kanten på dörren - se bifoga bild där vita utan indikera området ifråga.
Tillåtet område för sponsordekaler.jpg
Tillåtet område för sponsordekaler.jpg (13.46 KiB) Viewed 7814 times
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by TPR »

Andreas, kanske kan vara en idé att lägga detta även i denna tråden som är "sticky"?
viewtopic.php?f=4&t=3017&start=25

Får kolla med min sponsor men det låter tyvärr som jag kan lägga ner letandet efter en cab... :(
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by JOnas »

Dessutom tror jag man motarbetar standardklassen genom att förbjuda reklam, har någon lyckats få lite hjälp är det viktigt. Som framförts ovan borde man med andra markeringar skilja standard från modifierad.
Helst säkert! Jag hade inte kunnat köra i standardklassen i år om jag inte haft reklam/sponsorer som hjälpt med startavgifter m.m. De vill ju så klart att deras logo skall synas. Det är ju mitt sätt att ge dem något tillbaka.
Men jag hade aldrig haft möjlighet (läs pengarna) att köra om det inte vore för dem.
- Inga sponsor-dekaler tillåtna förutom streamer på vindrutans övre del vilken tillhandahålls av SPVM/MX-5 Cup samt eventuell egna dekaler på karossytan som är under bilens sidoblinkers samt ligger mellan framhjulens bakre skärmkant och främre kanten på dörren - se bifoga bild där vita utan indikera området ifråga.
:? Liite väl lite plats tycker jag.
Men då får man väl köra i modifierad med sin standardbetonade bil då om man (de ev.sponsorer man lyckas hitta) vill synas.?

Ha de´!
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Anders Träff »

Jag tror att vi är fel ute om vi bestämmer att det inte får vara reklam på bilarna!
Som sponsor så blir det totalt ointressant att sponsra.

så jag tror att reklam måste vara tillåtet

Anders nr 82
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

Tanken med att begränsa utrymmet med reklam är dels att särskilja standard från modifierad och dels att visa tydligare att bilarna som kör i standardklassen är verkligen standard-mässiga (på samma nivå som gatbilar).

Håller med om att det är olyckligt för de som har sponsorer som inte längre är intresserade att stötta en förare mot utbyte att de får synas på ytan på bilarna som vi nu definerat + valfria sätt i depån (beachflaggor, gatu-pratare. logga på presenning osv). Men om man är i den situationen är ju inte dörren stängd utan man kan ju så klart köra i modifieratklassen där sponsordekaler är helt fritt.

MVH
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

TPR wrote:Andreas, kanske kan vara en idé att lägga detta även i denna tråden som är "sticky"?
viewtopic.php?f=4&t=3017&start=25

Får kolla med min sponsor men det låter tyvärr som jag kan lägga ner letandet efter en cab... :(
Fixat - lägger även upp det som nyhet på första-sidan inom kort.

Tråkigt om du inte lyckas övertala din sponsor om att fortsätta med begränsat utrymme (i gengäld får han ju sponsra en förare som kommer stå på pallen 2016...)

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Det blir svårt att motivera när de vet vad de har fått tidigare samt möjligheten att använda bilen som reklampelare i olika sammanhang minskar.
Vårt företag är ju rejält involverat inom motorsporten som sammarbetspartner till både Polestar och Cyan Racing, så det finns många kunniga och intresserade medarbetare och kopplingen till motorsport används på många sätt, både internt och externt.

Jag tror dessutom att det blir svårare att skaffa nya sponsorer om man inte kan erbjuda mer exponering, vilket även kan påverka nyrekryteringen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Anders Träff »

Jag håller med dig Tomas! För det är en del av racingen sponsorer behövs både i mod o standard
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Matte P »

Jag tror dom flesta inom standard nog bara får nån liten sak eller en hjälpande hand i utbyte mot en fin dekal.
Och troligen får man samma hjälp av sina sponsorer när reglementet säger att dekalerna har begränsad yta.
Annars så får väl sponsorerna betala mer så att man har råd art köra i modifierat!
Själv så har jag 1 egen sponsor, som bjuder mig på vändning av däck mellan tävlingarna.
Hans reklam kommer synas kanonbra nu när alla dom andra gigantiska reklambladen minskas ner och förpassas till streamern i vindrutan.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Anders Träff »

Jag tror inte att vi kan sätta oss över spvm,s sponsorer, reklamen ska sitta fotogen så att den syns bilder.
Vi kan inte bestämma om någon vill ha eller inte ha reklam.
Det måste vara upptill var och en.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Andreas E »

När det gäller den reklam som kommer via SPVM (klass-sponsor och övriga sponsorer) har vi diskuterat detta med SPVM och förhandlat så att den samlas i en enhetlig streamer för vindrutan vilket gäller enbart för MX-5 Cup Standardklassen.

När det gäller övriga sponsordekaler är det vi i MX-5 Cup styrgruppen och styrelsen som valt att tillåta det på en begränsad yta som är beskrivet ovan. Om vi skulle släppa övrig sponsorreklam fritt ser jag inte att vi skulle kunna ha kvar överenskommelsen att reklamen via SPVM skulle vara begränsad till streamer i vindrutan utan då skulle vi vara tillbaka som det är idag att det är lika som i Modifieradklassen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by JOnas »

Jag tror dom flesta inom standard nog bara får nån liten sak eller en hjälpande hand i utbyte mot en fin dekal.
Inte alls någon liten sak här inte.
Det jag fick från tre sponsorer var startavgifter till MX5Cup och 1 uppsättning däck på fälg.
Som jag sa så skulle jag aldrig kunnat lösa detta utan deras hjälp.
Alla har vi olika (ekonomiska) förutsättningar.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Anders Träff »

Att ni ens funderar på begränsningar i reklam på bilarn. Alla äger sin bil och gör som dom vill!
I år så är det 5 eller 6 sponsorer i spvm den ytan är för liten till den reklamen. Och som sponsor kan man kräva en viss plats på bilen då ska inte ett antal bilar vara befriade från reklam det kostar i så fall en summa att köpa sig fri från reklam. Det är väl enklare att sätta en neonrosa bakgrund men svarta siffror då syns std klassen. Det finns magnet skyltar så ingen behöver åka med reklam på gatan.
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Seglan »

Andreas E wrote:Tanken med att begränsa utrymmet med reklam är dels att särskilja standard från modifierad och dels att visa tydligare att bilarna som kör i standardklassen är verkligen standard-mässiga (på samma nivå som gatbilar).

Håller med om att det är olyckligt för de som har sponsorer som inte längre är intresserade att stötta en förare mot utbyte att de får synas på ytan på bilarna som vi nu definerat + valfria sätt i depån (beachflaggor, gatu-pratare. logga på presenning osv). Men om man är i den situationen är ju inte dörren stängd utan man kan ju så klart köra i modifieratklassen där sponsordekaler är helt fritt.

MVH
/Andreas E

Det här är ju till att skjuta sig i foten när det kommer till att göra motorsporten möjlig för alla.... Vilket jag antar att just MX-5 cupens huvudsyfte är? Har man jobbat det minsta med sponsorskap så vet man att regel 1 för en sponsor är att synas. Sponsrar man då motorsport och sponsrar en bil vill man ju självklart ha dekaler på bilen. Pengarna kommer ju någonstans ifrån. Det finns ju inga gratis pengar i världen. Lyckas då någon med väldigt tajt budget få en sponsor som är villig att hjälpa till lite måste ägaren till bilen själv kunna avgöra vad han är villig att ge upp för yta på sin bil mot den investering bolaget i fråga vill göra. Om ett bolag då är villigt att sponsra någon med 1000kr eller 100 000kr måste ju sponsorn samtidigt kunna känna att det värde han får ut av sponsringen överensstämmer med den faktiska kostnaden man har investerat.

Jag har jobbat som professionell seglare i 7 år och varit med i landslaget i 11 år. Dvs, jag har spenderat större tiden av mitt liv med att söka sponsorer och jobba med dom. Idag driver jag en av världens största segling tourer (World Match Racing Tour) Något som i rent kommersiellt värde kan jämföras med DTM serien i racing.

Alla event och olika tävlingsserier har ett värde. dvs, en dekal i storleken med det föreslagna på Mx-5 cupens standardklass på World Match Racing tour som jag jobbar med hade kanske haft ett kommersiellt värde på 50 000 kr och om man vill vara huvudsponsor på en båt (täcka hela båten i sitt bolagsnamn) hade det kommersiella värdet varit runt 4 miljoner kr. Utan att låta elak är förmodligen den föreslagna dekal storleken på mx-5 cupen standardbil värd runt 500-1000 kr. En investering utöver det är ren förlust för bolaget och då väldigt svårt att styrka mot både bolagsstyrelse och skatteverket.

Om vi ska fortsätta göra Mx-5 cupen möjlig för alla dvs, dom med både minimal budget (dvs, har inte råd att köra utan hjälp från sponsor) och dom med desto större budget. Måste vi släppa sponsor ytan fri på bilarna. Om jag som sponsor ska kunna styrka ett sponsorskap på en MX-5 standard bil med 50 000kr mot skatteverket och bolagsstyrelsen kommer jag behöva täcka hela bilen i dekaler + diverse andra aktiviteter med kunder, så som att bjuda kunder på att få åka med under någon trackday, biljetter till tävlingar och kanske någon beach flagga i depån.

Jag förstår att ni vill göra det lättare för publik att kunna särskilja mellan standard och modifierad. Men då är tyvärr det här helt fel väg att gå... Det kommer bara medföra att fler förare inte kommer ha råd att ställa upp och då uteblir!

Andra alternativ man kan titta på som jag kommer på bara sådär på rak arm, Tvinga alla att ha klassiska nummer. fast den runda ringen bakom numret har olika färger för Modifierad och standard, tex alla modifierade bilar har en vit ring och sitt nummer ovanpå och standard grön ring och sitt nummer ovanpå?

Jobba med diverse färger är mycket bättre än att tvinga bort den ända möjligheten till inkomst våra förare har.

Fokusera på det som är viktigt istället för att göra det svårare för de förare vi idag har! Skaffa en sponsor är inte lätt, det kan till och med verka omöjligt många gånger. Men om någon har chansen att skaffa en. Ta då inte bort det ända dom har att sälja!
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Alexander Mullaart »

Förslaget med enhetliga och tydliga nummerdekaler för klasserna låter bra. Vad tycker de aktiva förarna? Nu har ju vissa iofs numret integrerat i resten av grafiken, men det kan väl lösas.
Alexander Mullaart
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Josen »

Ursäkta men ni ämnar begränsa vad folk få ha på sin egen bil utöver SPVM reklamen ? Det måste vara feltänk,blir nog världsunikt inom racing ... :D tänk om...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Seglan »

Alexander Mullaart wrote:Förslaget med enhetliga och tydliga nummerdekaler för klasserna låter bra. Vad tycker de aktiva förarna? Nu har ju vissa iofs numret integrerat i resten av grafiken, men det kan väl lösas.

+1 Kör ingen standardbil men kör gärna min modifierade bil med enhetlig nummerdekal. Sponsoring måste vara fritt!
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Andreas E »

Då ni är flera som har synpunkter om begränsningen av sponsordekaler på bilen i MX-5 Cup Standardklassen kommer vi titta över detta en gång till och återkommer med slutligt besked efter årsplaneringsdagen vi har den 21/11.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Finns en risk att en färgad ram runt startnummerbakgrunden blir otydlig beroende på vilken färg bilen har.
Kanske bättre med en annan färg på siffrorna, tex röd mot vit bakgrund?
Men om det är siffrorna som ska skilja så bör hela Roadsport C likriktas så man tydligt ser skillnaden, kanske inte är så lätt att få igenom?

En annan möjlighet skulle kunna vara en annan färg på vindrutestreamer, tex gul som syns väl.
Detta är ju redan likriktat, väl synligt och lätt att genomföra.
Skulle ju kunna stå "Standard" eller "MX-5 Cup Standard" med tydlig text?
Isf får man lösa övriga sponsordekaler på annat sätt, antingen dagens lösning eller ett par gemensamma dekaler för samtliga sponsorer (om man vill minska antalet dekaler på Standardbilarna).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by chriss »

Det är ingen lätt uppgift ni har att sätta en standard till standard! Och vi är jätte tacksamma för all tid, tanke och lyhördhet ni har! :bow:
Och alla kommer inte att vara nöjda oavsett.

Det jag hoppas är att 1,6orna (NA och NB) kan platsa som en bra bil till standard klassen för det finns jätte många, de är billiga och delarna är billiga (speciellt motor m.m) för att locka fler att köra.

Vi har idag en text ovanför framrutan där det står standard / modifierat. Kanske inte behöver vara svårare.
Tex har vi race sifror med C för Roadsport C, räcker det med att man lägger till S för standard? dvs 00cs
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Matte P »

Jag tycker det är bra om dom som kör standard får möjlighet att välja, antingen streamern och ytan på framskärmarna eller full reklamyta på sin bil.
Men det behövs verkligen något som identifierar bilarna på ett sätt så att förarna kan se om det är en standard eller modifierad bil som man blir ikapp åkt av/åker ikapp.
Det bästa är väll att märka ut modifierat bilarna på färgglattvis både fram och bak.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by ulf w »

Jag tycker att grundtanken med Roadsport är att man ska kunna köra sin bil på vägen utan att det lyser lång väg att det är en tävlingsbil.
2 alternativ är ett bra förslag.
Att märka ut Modifiedbilarna färgglatt bak o fram tycker jag är ett mycket dåligt förslag.
Att ha tävlingsnummer som särskiljer STD och Modified är ett bra förslag.
Förslag, en rund dekal med Stort S resp M och i olika färg, liknande nuvarande C, som man sätter på/bredvid tävlingsnumret (på sidorna samt framåt)
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Tror varken publik eller förare kan lägga märke till ett S eller M på banan, möjligen i depån.
Tror det mest tydliga, i fart och i depå, för både publik men även förare är en färgglad vindrutestreamer med texten "MX-5 Cup Standard".
Blir tydligt och mycket synligt.
Olika färg på startnummer förstår bara de insatta och kan vara svårt att se på avstånd (beroende på storlek förstås).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Andreas E »

Om vi backar på nuvarande regel med begränsning av dekaler tror jag bästa lösningen är olika vindrutestreamers (däremot skulle jag då vilja att Modifieradklassen har färgglada medans Standardklassen har mer diskreta).

Att standardisera tävlingsnummer skulle innebära att flera av dagens modifieradbilar skulle behöva ta bort de grafik de lagt ner energi på att få som de vill ha den. Bra om vi kan undvika att de som kör idag får göra om.

När det gäller tanken (rätt eller fel) bakom de förändrade reglementet när det gäller sponsordekaler i standardklassen var 3-delat:
1) Göra det lättare för publiken att se skillnad på bilarna under racen och i depån
2) Göra släktskapet med vanliga gatbilar tydliga och visa på att steget från att köra på gata till att köra i standardklassen är litet
3) Uppmuntra till att använda sin tävlingsbil i standardklassen också på gatan som bruksbil och då slippa ha den alltför utspökad med dekaler.

Efter årsplaneringsdagen den 21/11 kommer domen om vi varit lyhörda och lyssnat på era kommentarer eller om vi tjurskalligt håller fast vid nuvarande skrivning :wink:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply