Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Andreas E »

Vi har tittat på lämpliga förändringar inom Standardklassen inom MX-5 Cup med syfte att:
- få ännu tightare racing i standardklassen
- få bilarna att ser mer standard ut (så man som publik ser skillnad mot Modifierad-klassen samt att man mer ska identifiera Standardklassen med helt vanliga gatbilar)
- minska på möjliga ändringar som tar bort vardagsbrukligheten på bilen

Här är förslagen på tillägg till standardreglementet:

1. NBFL 1,8 (146 hk) justerad minimumvikt från 1140kg till 1160kg

2. All inredning skall vara kvar i bilens kupé. Vid bur så får dörrsidor på ett elegant sätt modifieras så eventuella stag kan få plats men original dörrsidor skall finnas på plats. Samma sak gäller instrumentpanel, hatthylla osv.

3. Endast original / standard krängningshämnare får vara monterade på bilen. Att använda dom är fritt.

4. Däckstorlek: Rekommenderad standard storlek är 205/50/15. Andra dimensioner får användas förutsatt att rullomkrets inte avviker mer än maximalt 3% från rekommenderad storlek samt att bredden inte överstiger 205 mm.

5. Inga sponsor-dekaler tillåtna förutom streamer på vindrutans övre del (som tillhandahålls av SPVM/MX-5 Cup).

Synpunkter på dessa tillägg till reglementet mottages tacksamt

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by chriss »

:up: Allround bil då den är lika mycket sommar bil som racingbil.
:up: Dämpa dyra uppgraderingar

Krängare, fjädrar, bussningar, bredda bärarmar, flytta infästningspunkter. Här kan jag tycka lite blandat då man vill ha möjlighet att justera bilen. Tex krängare, fjädrar och excentriska bussnignar är ok för bilens balans och däckslitage. Ingen vill åka en jätte under/överstyrd bil. Sen lite vill man kunna justera bilen för att få den att gå snabbare och för kunskapen, det är trots allt racing.
Därimot bredda bärarmar, infästningspunkter och liknande skall vara original.

En fast lista på vad som är tillåtet snarare än tolkning. Tycker regelverket som finns är bra och kanske skall kontrolleras lite mer.
Är öppet filter, eftermarknadsgrenrör, katt, eftermarknads catback ok förändringar i samband med dagens reglement om att det skall vara original mellan spjäll och avgaspackning.

Sen lite vikttillägg för lättatsvänghjul,blueprint,utväxling, lätt ht och liknande tycker jag är bra. För det är inget man tjänar på men gör bilen lite roligare.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Emberglow66 »

Hej

Här kommer mina kommentarer, som kanske, kanske sneglar lite på standardklassen om något år
Andreas E wrote: Här är förslagen på tillägg till standardreglementet:
3. Endast original / standard krängningshämnare får vara monterade på bilen. Att använda dom är fritt.
5. Inga sponsor-dekaler tillåtna förutom streamer på vindrutans övre del (som tillhandahålls av SPVM/MX-5 Cup).
/Andreas E
Punkt 2, Anser att borttag av krängare påverkar bilens egenskaper, då borde likväl utbyte av krängare vara tillåtna, precis som utbyte av fjädrar och dämpare är tillåtet
Punkt5. Om nu någon i standard lyckas få en liten sponsorpeng eller gärna vill smycka sin bil så kan jag väl tycka att det är ok. Vi kanske bara skall införa en markering på bilen som standardiseras och innhar samma placering om det är väldigt viktigt att påvisa vilka som kör standard.

Övriga punkter har jag ingen åsikt egentligen
chriss wrote::up:
Tex krängare, fjädrar och excentriska bussningar är ok för bilens balans och däckslitage.
Däremot bredda bärarmar, infästningspunkter och liknande skall vara original.
En fast lista på vad som är tillåtet snarare än tolkning.
Är öppet filter, eftermarknadsgrenrör, katt, eftermarknads catback ok förändringar i samband med dagens reglement om att det skall vara original mellan spjäll och avgaspackning.

Sen lite vikttillägg för lättatsvänghjul,blueprint,utväxling, lätt ht och liknande tycker jag är bra. För det är inget man tjänar på men gör bilen lite roligare.
Instämmer med Chriss, dock tycker jag att om man nu tex byter koppling eftersom den belastas hårt så skulle jag väl tycka att man samtidigt kan få sätta dit ett lättat svänghjul.
Däremot anser jag att man skall sträva efter att få bort motoroptimering mm. Sen ska vi ha i åtanke att det inte är så lätt att få tag i motorer till våra gamla bilar, tex 98-00 blir bara färre och färre. Då kanske man får tag i en 01-05 istället men då får man hastigt och lustigt inte åka standard, ska man då tvingas köpa en ny bil och skrota det man har. Detta dilemma har jag hört bla från de som kör NA

Jag skulle då tycka att det kan vara tillåtet pga tidigare haverier mm men då med tidstillägg/vikt som ett komplement. Samtidigt inser jag problemet att kontrollera och få rätt tillägg/vikt. Men om man önskar fler deltagare så vill man inte begränsa för de som eventuellt har rättat till problem och de då väljer att inte deltaga pga krav på original mm. Då har reglerna begränsat möjlighet att deltaga och det torde inte vara det man eftersträvar. Detta bör man ta hänsyn till och på något sätt få till stånd en typ av dispens.

Standard, original bil med original inredning, med en lista på vad man får göra, respektive inte får göra borde ge en bra riktlinje för alla .

Sen tycker jag att det är väldigt mycket plåtkontakt i de filmer man ser och det skulle jag anse vara det största hindret för mig att ge mig ut på banan i min standardbil för vardagsbruk men de kanske mest gäller de i modifierad :mrgreen:
Tommy Finell, NB-01 mazda röd
Emberglow66 syftar på min Mustang 66 samt den läckra färgen Emberglow
————————————————————————————————————————————————————
2020 - 1:a Mx5-cup standard
2019 - 2:a Mx5-cup standard
2018 - 4:a Mx5-cup standard
2017 - 4:a Mx5-cup standard
2016 - 1:a MX5 sprintcupen
2015 - 2:a MX5 sprintcupen
2014 - 2:a Mx5 sprintcupen
2013 - 3:a Mx5 sprintcupen, debutsäsongen
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Anders S »

Det är väl regeln om original krängningshämmare som man kan ha synpunkter på, när fjädrar och dämpare är fria. Att finjustera balansen med krängningshämmare är ju trots allt enklare än att byta fjädrar. Många gatbilar har ju också andra krängningshämmare, och det är kanske lite mer "gatmässigt" att köra med en hård krängare istället för riktigt hårda fjädrar. Men samtidigt förstår jag ambitionen att begränsa modifieringarna.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Victor »

Jag är lite långsam märker jag, krängningshämmare har redan kommenterats medan jag skrev, men jag kör ändå:

Krängningshämmare är en vanlig, inte särskilt kostsam och mycket "gatvänlig" modifiering. Det ger möjlighet att tuna uppträdandet enkelt (eftermarknadskrängare är ju oftast ställbara genom att flytta infästningen av endlinken) och möjlighet till en ökad krängstyvhet med lite mjukare fjädrar (också gatvänligt) än med original krängningshämmare. Som exempel ger 12/8 kg/mm fjädrar och original krängningshämmare samma krängstyvhet som 10/7 kg/mm kombinerat med H&R krängningshämmare.

Man skulle ev. kunna förbjuda dyra custombyggda knivkrängare (eller lista vilka eftermarknadskrängningshämmare som är tillåtna, t.ex. de vanliga från H&R, Whiteline, Flyin' Miata och Racing Beat) men kör någon med det över huvudtaget i MX-5 Cup?

I övrigt tycker jag spontant att punkterna är bra tillägg till dagens reglemente för standardklassen.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Anders S »

Jag tycker du Tommy avslutade ditt inlägg med en bra kommentar. Det som gör att man tar klivet in i MX-5 Cup eller för evigt fastnar på åskådarläktaren är nog inte kostnaden för en krängningshämmare eller något annat på listan. Det handlar nog mer om riskkalkylen att man ev kommer hem med en bil som inte längre är så där fantastisk fin som den bilen man en gång köpte. Det är lite sjukt egentligen, en gammal Miata är inte värd en förmögenhet men på något sätt blir det nästan som om man förvaltar en kulturklenod. Nästan så att man skulle tycka det var skönt om någon backade in i bilen på en parkering och tog bort lite av putsen, så skulle man sedan kunna göra vad som helst med bilen (köra racing t ex :-D ).

Jag har också fått intrycket att det har blivit tuffare i cupen, vet inte om det är sant eller bara en effekt av att man numera kan följa varje bils framfart på video efter varje lopp. Samtidigt är det kanske oundvikligt att det blir närkontakt ibland när bilarna är så jämna och alla vill vinna (eller åtminstone plocka en placering här och nu). Men ska man tävla med sin bruksbil, som ju är visionen med Roadsport, så måste det vara en annan syn på plåtkontakt än vad det är i rena racingklasser. Något som vi måste se upp med om ambitionen är att få in fler gatbilar i cupen.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Torbjorn968 »

Jag skulle föreslå att tänka annorlunda i standardklassen. Sätta viktgränser för NB och NBFL som innebär att dessa i princip inte kan lättas och viktgränser för NA 1.8 o NA 1.6 som gör att de får rimlig vikteffekt i förhållande till NB bilarna. Kanske tillåts motoroptimering på NA för att få upp dem i effekt och få bort behovet av lättning av NA 1.8 för att konkurrera med NB. En lättad motoroptimerad 1.6a skulle klara sig fint. Sen sätta gränser för att minska byggkostnader/byggtid.

Kanske kunde man här även köra ex vis köra Engelska cup bilar med 1.6 or (lite Roadsport light blandad med standard). Billigt att hämta hem. I kombination med en "extra allt " klass där man kan hämta hem NC "supercup" bilar (om jag läst på rätt) från bl a England så skulle det finnas två spår för billiga rejsbilar och klassen skulle kunna växa. Eftersom inte alla bygger, eller har tid att bygga, blir brist på bilar en begränsning för tillväxt.

Hoppas komma igång nästa säsong. Jobbar som en tokdåre är jag rädd. Blir träning med miatan inför MSLS långlopp Fredag, sen packas det ihop med bara 2 miata dagar på banan i år.

Med vänlig hälsning

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Conny Lundell »

Om ens bil inte uppfyller kraven som gäller i Standard så är det väl inget som hindrar en nybörjare från att köra i Modifierad klass i MX-5 cup. Lika rolig racing ändå. :banana:
Jag började i år i SPVM och MX-5 cup och gick direkt på Modifierad klass i MX-5 cup. Min NA 1.8 var för lätt fast jag inte hade lättat den. :bang2: Så med olika vikttilläg för typ lätt svänghjul mm så förstår jag inte hur det skulle gå till att köra i standard klassen med min bil.
Jag tycker att deltagaren får anpassa sig efter reglementet och inte tvärt om.
Ska bli intressant att se vad som kommer ut av det nya reglementet i Roadsport som är på gång och presenteras snart hoppas jag.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by norlin »

En fundering, i Uppdaterat reglemente för Standardklassen kan man läsa:
* Standard/ej modifierad kaross. Bilens kaross och originalpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med originalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från original till glasfiber/kolfiber
"Tillverkade av Mazda", driver inte det kravet UPP kostnaden?
Normalt brukar eftermarknads delar som ser ut som Original Mazda delar vara billigare.
Som det nu är skrivet tillåts endast Original Mazda.

Kan ha missat någon finess med den skrivelsen.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by TPR »

Andreas E wrote:1. NBFL 1,8 (146 hk) justerad minimumvikt från 1140kg till 1160kg
Låter rimligt, de extra hk borde ge lite extra vikt, 6 hk borde väl egentligen ge lite mer än 20 kg?

2. All inredning skall vara kvar i bilens kupé. Vid bur så får dörrsidor på ett elegant sätt modifieras så eventuella stag kan få plats men original dörrsidor skall finnas på plats. Samma sak gäller instrumentpanel, hatthylla osv.
Antar att detta gäller handskfack, mittkonsol, mattor på golv, bakre vägg och hatthylla.
Men däremot är jag lite tveksam till dörrpanelen... :think2:
Jag får inte plats med min stol tillsammans med original dörrpanel, har monterat en svart 3 mm plastskiva istället.
Om man bara får modifiera lokalt och det även gäller för stolar, vad händer om man byter till annan stol eller säljer bilen? Måste dörrpanelen bytas då?


3. Endast original / standard krängningshämnare får vara monterade på bilen. Att använda dom är fritt.
Instämmer i föregående kommentarer, bör få bytas lika väl som fjädrar.

4. Däckstorlek: Rekommenderad standard storlek är 205/50/15. Andra dimensioner får användas förutsatt att rullomkrets inte avviker mer än maximalt 3% från rekommenderad storlek samt att bredden inte överstiger 205 mm.
Inga åsikter ang detta för tillfället.

5. Inga sponsor-dekaler tillåtna förutom streamer på vindrutans övre del (som tillhandahålls av SPVM/MX-5 Cup).
Detta verkar inte särskilt genomtänkt, vad är anledningen? Att bilarna ska se mer original ut?
Jag har turen som har en arbetsgivare som sponsrar mig lite, en av de saker jag kan erbjuda är just reklamutrymme på bilen, både på tävlingar, i vanlig trafik samt vid olika kund-/medarbetaraktiviteter.
Att ta bort denna möjlighet utan väldigt bra motivering låter som sagt lite galet.
Dessutom är typ 90% av dekalerna på samtliga bilar krav från SPVM.


Synpunkter på dessa tillägg till reglementet mottages tacksamt

/Andreas E
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Lejban »

Emberglow66 wrote:Däremot anser jag att man skall sträva efter att få bort motoroptimering mm. Sen ska vi ha i åtanke att det inte är så lätt att få tag i motorer till våra gamla bilar, tex 98-00 blir bara färre och färre. Då kanske man får tag i en 01-05 istället men då får man hastigt och lustigt inte åka standard, ska man då tvingas köpa en ny bil och skrota det man har. Detta dilemma har jag hört bla från de som kör NA.
Jag tycker också man ska sträva efter att ta bort motoroptimering :up: Men jag håller inte med om att det är svårt att hitta motrorer. Miatan är såld i stora massor, säg till om du vill ha en motor så fixar jag en ;) det är nog många år tills det blir ett problem! :D
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Torbjorn968 »

Conny Lundell wrote:Om ens bil inte uppfyller kraven som gäller i Standard så är det väl inget som hindrar en nybörjare från att köra i Modifierad klass i MX-5 cup. Lika rolig racing ändå. :banana:
Jag började i år i SPVM och MX-5 cup och gick direkt på Modifierad klass i MX-5 cup. Min NA 1.8 var för lätt fast jag inte hade lättat den. :bang2: Så med olika vikttilläg för typ lätt svänghjul mm så förstår jag inte hur det skulle gå till att köra i standard klassen med min bil.
Jag tycker att deltagaren får anpassa sig efter reglementet och inte tvärt om.
Ska bli intressant att se vad som kommer ut av det nya reglementet i Roadsport som är på gång och presenteras snart hoppas jag.
Men just nu diskuteras ju just förändring av reglemente - det är ju ämnet för tråden - och dessutom en ny klass. Idag så gynnas NB både i modifierad och i standard klassen. I Modifierad behöver man byta motor för att komma ner i vikt effekt vilket blir relativt dyrt eller tidsödande eftersom det inte är plug/play. I standard med nuvarande reglerna kommer NA ha högre vikteffek en NB.

Förslaget om vikt tillägg för NBFL grundar sig just på att utjämna vikteffekt, att tillåta chippning av en NA 1.8 och kanske en vikt som gör att din bil platsar skulle vara ett enkelt sätt att utjämna mellan bilar med mycket liten kostnad.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by TPR »

Problemet med att tillåta programerbart sprut på vissa motorer i Standardklassen är att hur ska man veta hur mycket effekt de får? Om man inte vet detta kan man inte sätta rätt vikt.
Visst, man kan mäta på rullande landsväg men det gäller ju bara just den bilen med just det styrsystemet på just den rullande landsvägen.

Det gjordes ju en hel funderande angående vikterna när Standardklassen togs fram, jag tror det fanns en tanke bakom varför inte samtliga bilar har exakt samma vikt/effekt förhållande:
NA 1.6 - 8.71 kg/hk
NA 1.8 - 8.27-8.40 kg/hk
NB 1.8 - 8.14 kg/hk
NB FL - 7.81 kg/hk (7.95 om vikten ökas till 1160 kg från 2016)
NC 1.8 - 8.73 kg/hk (är det 126 hk i dessa?)

Det kanske kan vara läge att se över fler vikter än för NBFL med den erfarenhet vi har nu? :think2:

Det nya Roadsport reglementet påverkar ju inte reglementet för MX-5 Cup Standard, det reglementet sätter vi ju själva (så länge alla regler för Roadsport C uppfylls).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Conny Lundell »

Torbjorn968 wrote:
Conny Lundell wrote:Om ens bil inte uppfyller kraven som gäller i Standard så är det väl inget som hindrar en nybörjare från att köra i Modifierad klass i MX-5 cup. Lika rolig racing ändå. :banana:
Jag började i år i SPVM och MX-5 cup och gick direkt på Modifierad klass i MX-5 cup. Min NA 1.8 var för lätt fast jag inte hade lättat den. :bang2: Så med olika vikttilläg för typ lätt svänghjul mm så förstår jag inte hur det skulle gå till att köra i standard klassen med min bil.
Jag tycker att deltagaren får anpassa sig efter reglementet och inte tvärt om.
Ska bli intressant att se vad som kommer ut av det nya reglementet i Roadsport som är på gång och presenteras snart hoppas jag.
Men just nu diskuteras ju just förändring av reglemente - det är ju ämnet för tråden - och dessutom en ny klass. Idag så gynnas NB både i modifierad och i standard klassen. I Modifierad behöver man byta motor för att komma ner i vikt effekt vilket blir relativt dyrt eller tidsödande eftersom det inte är plug/play. I standard med nuvarande reglerna kommer NA ha högre vikteffek en NB.

Förslaget om vikt tillägg för NBFL grundar sig just på att utjämna vikteffekt, att tillåta chippning av en NA 1.8 och kanske en vikt som gör att din bil platsar skulle vara ett enkelt sätt att utjämna mellan bilar med mycket liten kostnad.



Torbjörn


Javisst så ska vi diskutera reglementet och jag erkänner att mitt inlägg var lite offtopic.
Det är ju helt klart så att NB och i synnerhet NBFL har större konkurrenskraft än NA och i synnerhet NA med 1.6 motorn. Så vill man vara maximalt konkurrenskraftig är mitt personliga råd är väl att köpa en NBFL. Men går det att utjämna hk/vikt förhållandena på NB vs NA mer än idag så är det välkommet.
Jag är enig med TPR att tillåta programerbar motorstyrning på NA motorn är inte en bra lösning. Det ska vara skillnad på Standard och Modifierad klass.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Torbjorn968 »

% på motorstyrning lär vara lätt. Turbocenter har nog gjort ett stort antal mx 5 or och har dämed god statistik
8% är mitt tips
Torbjörn Linderson
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

Kul att det trillar in synpunkter på förslaget på uppdaterat samt befintligt reglemente. Vi tar till oss av kommentarerna och ska fundera på eventuella justeringar. Ger lite personlig feedback på några av era kommentarer direkt i denna tråden.

Börjar med en enkel sak att svara på:
norlin wrote:En fundering, i Uppdaterat reglemente för Standardklassen kan man läsa:
* Standard/ej modifierad kaross. Bilens kaross och originalpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med originalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från original till glasfiber/kolfiber
"Tillverkade av Mazda", driver inte det kravet UPP kostnaden?
Normalt brukar eftermarknads delar som ser ut som Original Mazda delar vara billigare.
Som det nu är skrivet tillåts endast Original Mazda.

Kan ha missat någon finess med den skrivelsen.
Formuleringen i nuvarande reglemente är olycklig. Syftet med denna regeln är att undvika ut byta ut karosspanel mot glasfiber. Att byta till eftermarknad av samma material, form, fit & function är OK. Vi ser till att förtydliga detta i reglemente i samband med att vi uppdatera inför kommande säsong.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

Emberglow66 wrote:Hej

...
Punkt5. Om nu någon i standard lyckas få en liten sponsorpeng eller gärna vill smycka sin bil så kan jag väl tycka att det är ok. Vi kanske bara skall införa en markering på bilen som standardiseras och innhar samma placering om det är väldigt viktigt att påvisa vilka som kör standard.
...
TPR wrote:
Andreas E wrote:...
5. Inga sponsor-dekaler tillåtna förutom streamer på vindrutans övre del (som tillhandahålls av SPVM/MX-5 Cup).
Detta verkar inte särskilt genomtänkt, vad är anledningen? Att bilarna ska se mer original ut?
Jag har turen som har en arbetsgivare som sponsrar mig lite, en av de saker jag kan erbjuda är just reklamutrymme på bilen, både på tävlingar, i vanlig trafik samt vid olika kund-/medarbetaraktiviteter.
Att ta bort denna möjlighet utan väldigt bra motivering låter som sagt lite galet.
Dessutom är typ 90% av dekalerna på samtliga bilar krav från SPVM.

...
Det är 2 syfte med förslaget att enbart ha sponsor-dekaler i streamer på vindrutans övre del:
1) Göra det visuellt tydligt att bilarna i standardklassen är väldigt lite modifierade och i mångt och mycket kan jämföras med vanliga gat-miator (skapa igenkänning och minska det upplevda insteget att börja rejsa)
2) Göra det lättare för publiken att identifiera vilka bilar som kör i standard respektive modifierat klassen

Vi har pratat med SPVM och fått OK att för standardklassen få undantag från kravet på de vanliga dekalerna och att istället skapa en streamer med reklam för standardklassen.

Inser att det ställer till de för förare som har turen att ha känningar som kan erbjuda reklam men förhoppningsvis kan reklam erbjudas på andra sätt (beachflagg i depå, ordna medåkning på trackday för sponsorer osv.). Inser också att bilen blir lite mindre rejsig av detta vilket säkert kan upplevas negativt av en del. Vi tar till oss av synpunkterna och återkommer med besked vad slutliga reglementet blir för denna punkten.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

Flera av er har kommenterat om krängningshämmare och vi är medvetna om att det är lite kontroversiellt.
Anledningen till att vi lagt till denna regel är att det fungerar fint att köra med originalkrängningshämmare och det minskar de modifieringar man "måste" göra. Vet att det är fler än jag som gjort misstaget (jag har dessutom gjort det på båda miatorna jag haft :oops: ) att efter att ha bytt dämpare och fjädrar som näste "förbättring" köpt grövre främre krängare bara för att hamna i understyrningsproblem och sedan börja krångla med toe-out mm. innan jag bytt tillbaka till originalkrängare.

Syftet med regeln är dels att minska kostnaderna och dels underlätta för de som funderar på att börja köra i standardklassen vad de behöver göra med bilen.
Tanken är att du efter att ha fixa säkerhetsuppgraderingarna som krävs för vagnsbok (störtbåge, stol, bälte och huvudbrytare) för att kunna slåss om pallplatserna ska kunna nöja dig med att:
- byta dämpare och fjädrar
- sätta på r-däck (205/50-15)
- göra en hjulinställning och om bilen original inte kan ge så mycket camber fram byta till off-set bussningar
- byta bromsbelägg (för att inte riskera överhettade bromsar snarare än att bli snabbare)

Det är på denna nivå som Christoffer Waerns bil som vann i år varit liksom min som vunnit året innan.

Vi är medvetna om att många gatmiator som är potentiella att börja köra i standradklassen har bytt krängningshämmare och att det kan vara en sak som hindrar att man tar steget att börja rejsa (för det är inte naturligt beteende att ta bort modifieringar). Men kostnadsmässigt borde det inte vara så smärtsamt eftersom det inte är så svårt att sälja eftermarknadskrängare.

Eftersom de är flera av er som inte är så pigga på denna regeln kommer vi helt klart titta över den både en och två gånger innan vi slutligen bestämmer oss för hur vi gör nästa år.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

chriss wrote: ...
Därimot bredda bärarmar, infästningspunkter och liknande skall vara original.
...
Är öppet filter, eftermarknadsgrenrör, katt, eftermarknads catback ok förändringar i samband med dagens reglement om att det skall vara original mellan spjäll och avgaspackning.
...
Breddade bärarmar, infästningspunkter och liknande är redan med nuvarande reglemente inte tillåtet och dispanser är inte tillåtna i standardklassen.

Öppet filter, eftermarknadsgrenrör, katt, osv är tillåtet som tidigare. Dock får motorn inte blueprintas och styrboxen ska vara original och får inte modifieras på något sätt.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

När det gäller vikterna var det en hel del klurande innan de beslutades inför att standardklassen startade där hänsyn togs till vilken vikt bilarna hade utan lättning hur vikt/effekt-förhållande kontra absolut vikt har fördel/nackdel på banorna vi kör, bilarnas potential.
Tycker att de ursprungliga vikterna fungerat ganska bra förutom för NA med 1.6 litersmotorn. Har kollat snabbaste tiderna under kval och race 2013 och 2014 och som synes här har det varit jämnt mellan topp 3:
Tiderstandardklassen.jpg
Det vi sett under 2015 är att NBFL har en fördel och den försöker vi justera med en ökning av vikten till 1160 kg. Denna vikten innebär liksom för vanliga NB (med 140 hk) att man inte behöver göra någon lättning alls på bilen (jag kommer behöva toppa upp med lite mer soppa nästa säsong samt ha kvar passagerar-stolen). Även NA 1.8 har med vikten 1100 kg en situation där ingen lättning behövs.

För NA 1.6 är det tyvärr svårare att bli konkurrenskraftig. Att vi satt vikten på 1010 kg och inte lägre för denna modellen är för att vi forfarande vill att bilen ska vara standard och ska men ner i lägre vikter behöver man göra mer omfattande lättning vilket går emot tankarna med standardklassen. Delvis för att kompensera för underläget som NA 1.6 har infördes reglerna med viktpåslag för vissa uppgraderingar. För att ge ett räkneexempel. Om man har en NA 1.6 som man fått ner till 1050 kg men inte längre kan man för att få lite bättre varvtid modifiera utväxlingen och då kommer bilen minvikt höjas med 30 kg till 1040 kg. Detta innebär att bilen i exemplet fortfarande är inom viktgränsen då den väger 1050 kg men bilen har blivit lite mer konkurrenskraftig på banan. Då NA 1.8, NB och NC alla ligger väldigt nära viktgränsen utan lättning blir modifieringarna mest av intresse för NA 1.6 efter man för övriga bilar i det närmaste måste vikta upp bilen om man gör någon av modifieringarna som ger ett viktpåslag.

Vi anser forfarande att Standardklassen ska vara fokuserad på standard-betonade bilar och ser i dagsläget inte att vi skulle tillåta mer förändringar på NA 1.6 så som mycket mer lättning eller motormodifieringar även om det skulle göra NA 1.6 mer konkurrenskraftig.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Andreas E »

TPR wrote:
Andreas E wrote: ...
2. All inredning skall vara kvar i bilens kupé. Vid bur så får dörrsidor på ett elegant sätt modifieras så eventuella stag kan få plats men original dörrsidor skall finnas på plats. Samma sak gäller instrumentpanel, hatthylla osv.
Antar att detta gäller handskfack, mittkonsol, mattor på golv, bakre vägg och hatthylla.
Men däremot är jag lite tveksam till dörrpanelen... :think2:
Jag får inte plats med min stol tillsammans med original dörrpanel, har monterat en svart 3 mm plastskiva istället.
Om man bara får modifiera lokalt och det även gäller för stolar, vad händer om man byter till annan stol eller säljer bilen? Måste dörrpanelen bytas då?

...
Tanken med denna regeln är att bilen ska vara så mycket standard det går. Givetvis får man göra nödvändiga justeringar för att få in huvudbrytare, båge/bur och stol. Utan att ha sett hur trångt det är med din stol i bilen Thomas skulle jag säga (baserat på andra lösningar jag sett) att original dörrsida ska vara kvar men att den får modifieras lokalt där den tar i stolen (eller stag om man har det).

Stämmer som du skriver att med inredningen ingår även handskfack, mittkonsol, mattor på golv, bakre vägg och hatthylla.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by norlin »

Andreas E wrote:Kul att det trillar in synpunkter på förslaget på uppdaterat samt befintligt reglemente. Vi tar till oss av kommentarerna och ska fundera på eventuella justeringar. Ger lite personlig feedback på några av era kommentarer direkt i denna tråden.

Börjar med en enkel sak att svara på:
norlin wrote:En fundering, i Uppdaterat reglemente för Standardklassen kan man läsa:
* Standard/ej modifierad kaross. Bilens kaross och originalpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med originalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från original till glasfiber/kolfiber
"Tillverkade av Mazda", driver inte det kravet UPP kostnaden?
Normalt brukar eftermarknads delar som ser ut som Original Mazda delar vara billigare.
Som det nu är skrivet tillåts endast Original Mazda.

Kan ha missat någon finess med den skrivelsen.
Formuleringen i nuvarande reglemente är olycklig. Syftet med denna regeln är att undvika ut byta ut karosspanel mot glasfiber. Att byta till eftermarknad av samma material, form, fit & function är OK. Vi ser till att förtydliga detta i reglemente i samband med att vi uppdatera inför kommande säsong.

/Andreas E
Tackar för förtydligandet, och kommer med en följdfråga, varför vill man undvika att byta karosspaneler till glasfiber?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by TPR »

Andreas E wrote:Tanken med denna regeln är att bilen ska vara så mycket standard det går. Givetvis får man göra nödvändiga justeringar för att få in huvudbrytare, båge/bur och stol. Utan att ha sett hur trångt det är med din stol i bilen Thomas skulle jag säga (baserat på andra lösningar jag sett) att original dörrsida ska vara kvar men att den får modifieras lokalt där den tar i stolen (eller stag om man har det).
Jag sitter så långt fram att axelstödet hamnar i dörröppningen och behöver dessutom en bred stol för att få plats. :oops:
Även med plastskiva har jag kontakt med axelstödet, det har tom deformerats lite för att kunna stänga dörren.
Jag skulle kanske kunna montera original dörrsida (har den kvar så det skulle inte kosta något) men skulle då behöva kapa bort åtminstone bakre, övre hörn (vet inte hur det passar med dörrhandtag och dörrfack).
Blir det verkligen så mycket mer original/snyggare? :think2:

Om jag sedan skulle sälja bilen till en längre förare eller någon som inte ska tävla med bilen (det är ju trots allt standardbilar) så kanske det krävs investering av ny dörrpanel då modifiering ej längre behövs eller för estetiska anledningar = kostnadsdrivande.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by TPR »

Andreas E wrote:Inser att det ställer till de för förare som har turen att ha känningar som kan erbjuda reklam men förhoppningsvis kan reklam erbjudas på andra sätt (beachflagg i depå, ordna medåkning på trackday för sponsorer osv.).
För mig skulle detta tyvärr betyda att det inte kan bli Standardklassen nästa år. :cry:

Om man lyckas förhandla fram annan sponsring, tex rabatt på däck, däckmontering, hjulinställningen, bensin eller liknande (inte alls omöjligt om man är lite framåt eller har kontakter) så anser jag att man bör kunna erbjuda reklamutrymme på bilen. Racingen är redan dyr som den är, alla möjligheter att minska detta bör premieras, inte motverkas.

Dessutom är det ju inget som hindrar att Standardbilarna har diverse ränder, stripes, folier mm, det är ju vanligt även på gatbilarna. Då är frågan hur stor skillnad reklamen gör?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Förslag på nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup

Post by Matte P »

Man kanske kunde få ha sina egna sponsorer om man vill.
Men att dom som inte vill ha reklam på sin bil som man kör till vardags ska kunna slippa undan med streemern i framrutan.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Post Reply