Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Andreas E »

Vi (MX-5 Cup Styrgruppen + MX-5 Racing Club styrelsen) har i samband med årsplaneringsdagen 21/11 tagit ett sista beslut vad förändringarna av reglementet för MX-5 Cup Standardklassen blir inför 2016.
Vi har tagit till oss av era synpunkter efter det tidigare förslaget när det gäller reklam på bilarna och denna punkt är nu struken (vi vill inte inför regler som riskerar att hindra några från att tävla i MX-5 Cup - vårt mål är att få fler deltagare).
Detta är således de slutliga ändringarna i reglementet för Standardklassen som gäller från och med säsongen 2016:

1. NBFL 1,8 (146 hk) justerad minimumvikt från 1140kg till 1160kg

2. All inredning skall vara kvar i bilens kupé. Vid bur och annan säkerhetsutrustning så får dörrsidor på ett elegant sätt modifieras så eventuella stag, stolssidor kan få plats men original dörrsidor skall finnas på plats. Samma sak gäller instrumentpanel, mittkonsol, hatthylla osv.

3. Endast original / standard krängningshämnare får vara monterade på bilen. Att använda dom är fritt.

4. Däckstorlek: Rekommenderad standard storlek är 205/50/15. Andra dimensioner får användas förutsatt att rullomkrets inte avviker mer än maximalt 3% från rekommenderad storlek samt att bredden inte överstiger 205 mm.

Här hittar ni samtliga regler för MX-5 Cup Standardklassen:
http://www.spvm.se/kontakt-4.html

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Angående krängningshämmare:
Får man använda valfri MX-5 krängningshämmare eller måste det vara original till exakt den bilen?
Om man tex inte har kvar original, hur vet man vilken som satt original?
Kan ju finnas specialvarianter som har annan dimension, har för mig att så var fallet på NA åtminstone, och NB har ju Sporten som jag tror har grövre?
Kanske krävs en tabell som visar vilken dimension varje bil ska ha? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

TPR wrote:Angående krängningshämmare:
Får man använda valfri MX-5 krängningshämmare eller måste det vara original till exakt den bilen?
Om man tex inte har kvar original, hur vet man vilken som satt original?
Kan ju finnas specialvarianter som har annan dimension, har för mig att så var fallet på NA åtminstone, och NB har ju Sporten som jag tror har grövre?
Kanske krävs en tabell som visar vilken dimension varje bil ska ha? :think2:
Hej Styrgruppen! :wave:

Har ni funderat något på frågeställning ovan?
Behöver veta vilka kränghämmare jag måste köpa.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Andreas E »

TPR wrote:
TPR wrote:Angående krängningshämmare:
Får man använda valfri MX-5 krängningshämmare eller måste det vara original till exakt den bilen?
Om man tex inte har kvar original, hur vet man vilken som satt original?
Kan ju finnas specialvarianter som har annan dimension, har för mig att så var fallet på NA åtminstone, och NB har ju Sporten som jag tror har grövre?
Kanske krävs en tabell som visar vilken dimension varje bil ska ha? :think2:
Hej Styrgruppen! :wave:

Har ni funderat något på frågeställning ovan?
Behöver veta vilka kränghämmare jag måste köpa.
Det är den dimensionen som satt på bilen original som gäller. Är det så att man hade en specialversion som är svårt att få tag i är det även OK att använda den "normala" som gäller för biltypen - t.ex. om du har en NA som original hade en speciell krängingshämmare du inte kan få tag på går det bra att köpa den vanligt förekommande för NA (samma princip gäller så klart för NB, NBFL respektive NC).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Tack för svar!

Då tolkar jag detta som att följande gäller såvida man inte kan bevisa att man har en Specialmodell som hade andra dimensioner vid leverans:

Fram/bak i mm
NA 1.6: 19/12
NA 1.8: 19/12
NB 1.6/1.8: 22/11
NBFL Sport: ??? (23/14 ?)
NC: ???
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Victor »

Mazdaspeed Miata hade 23/14, jag är tveksam till att NBFL Sport i Europa hade samma.

99 Sport och "Hard S"-chassiet i USA hade 22/12 mm enligt Fatcat Motorsport, känns mer troligt att det är detta på NBFL Sport (om inte 22/11 som övriga NB), annars hade det pratats om "EU spec sway bar" i samma andetag som "MSM sway bar" på forumen (14 mm bakkrängaren är populär att kombinera med eftermarknadskrängare fram, 949 Racing säljer till och med denna kombo som ett kit).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Låter rimligt, tyckte 14 mm var lite grovt för Sporten, därav frågetcknen.
Men samtidigt visar det att vi måste ha rätt fakta, hur ska man annars veta vad som är OK att sätta på bilen och hur ska styrgruppen kunna kontrollera detta?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Torbjorn968 »

Har en NA 1,8 som tidigare gått i standard. Frågan äv vilket håll den skall åt. För mig uttfattar jag standard som:

- tillbaks till orginal bärarmar men med excentriska bussningar

- tillbaks med vänster dörrsida (modifierad)

- tillbaks med alla mattor

- fixa en hatthylla med uttag för bågen

- orginal styrbox återmontage

//TL
Torbjörn Linderson
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Torbjorn968 wrote:Har en NA 1,8 som tidigare gått i standard. Frågan äv vilket håll den skall åt. För mig uttfattar jag standard som:

- tillbaks till orginal bärarmar men med excentriska bussningar

- tillbaks med vänster dörrsida (modifierad)

- tillbaks med alla mattor

- fixa en hatthylla med uttag för bågen

- orginal styrbox återmontage

//TL
Hej Torbjörn,

Såg att du inte hade fått svar vilket är lite konstigt, styrgruppen borde vara lite mer på hugget att besvara reglementesfrågor kan jag tycka.
Så egentligen är det inte jag som borde besvara detta men enligt min uppfattning måste allt det du nämner göras för att få köra i Standardklassen.
Men jag har naturligtvis ingen aning om det är allt som krävs för just din bil, beror ju på vad som är gjort.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Andreas E wrote:2. All inredning skall vara kvar i bilens kupé. Vid bur och annan säkerhetsutrustning så får dörrsidor på ett elegant sätt modifieras så eventuella stag, stolssidor kan få plats men original dörrsidor skall finnas på plats. Samma sak gäller instrumentpanel, mittkonsol, hatthylla osv.
En fråga dök upp nu under ombyggnad till Standard:
Vad gäller för plastpanelerna vid bältestornen?
Gissar att dessa inte får plats när bågen är monterad? :think2:
Detsamma gäller vindskyddet på NB?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by chriss »

TPR wrote:
Andreas E wrote:2. All inredning skall vara kvar i bilens kupé. Vid bur och annan säkerhetsutrustning så får dörrsidor på ett elegant sätt modifieras så eventuella stag, stolssidor kan få plats men original dörrsidor skall finnas på plats. Samma sak gäller instrumentpanel, mittkonsol, hatthylla osv.
En fråga dök upp nu under ombyggnad till Standard:
Vad gäller för plastpanelerna vid bältestornen?
Gissar att dessa inte får plats när bågen är monterad? :think2:
Detsamma gäller vindskyddet på NB?

Måste vara samma som gäller där. en elegant lösning :)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Dvs kapa sönder dem för att få dit det som går? :think2:
Vore bra att få detta konfirmerat så att alla gör lika.
Eller om det är ok att köra utan dem.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
snysop
Posts: 11
Joined: Mon 29 Aug 2016, 12:33

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by snysop »

Vad gäller strömbrytaren? Räcker det med en inne i mittkonsollen?
Karin Hallberg

NBFL Sport - 2002 som både bankörar- och till-jobbet-ibland-bil. :)
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

snysop wrote:Vad gäller strömbrytaren? Räcker det med en inne i mittkonsollen?
Nej, bilen måste uppfylla alla regler för Roadsport:
http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente

Där hänvisas till SBF tekniska regler:
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos ackrediterat besiktningsorgan utan anmärkning. Undantaget från detta gäller motoreffekt och ljud (enl. SBF TR-4), spoilers och vingar som inte behöver uppfylla kravet att vara besiktningsbart. Detsamma gäller punkt 2.1 (Bälten och förarstol), 2.5 (Huvudströmbrytare), 2.6 (Bogser öglor), 2.8 (Skyddsbåge/Bur) i Gemensamma säkerhetsbestämmelser samt 6.7 (demontering av passagerarsäte).

TR 5.13 Huvudströmbrytare
Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+ kretsen till generatorn. Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja eventuella minnesfunktioner. Huvudströmbrytaren ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i som från utsidan. På utsidan av en täckt bil ska strömbrytaren obligatoriskt vara placerad på den undre delen av vindruteramen på förarsidan. Platsen för strömbrytaren ska vara utmärkt av en röd blixt på blå botten inom en vit triangel med en bas av minst 12 cm.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by seved »

TPR wrote:
snysop wrote:Vad gäller strömbrytaren? Räcker det med en inne i mittkonsollen?
Nej, bilen måste uppfylla alla regler för Roadsport:
http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente
Thomas har rätt. I praktiken löser de flesta det med en brytare i konsolen och en wire till vindruteramen för att kunna bryta från utsidan.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
snysop
Posts: 11
Joined: Mon 29 Aug 2016, 12:33

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by snysop »

Tack för svaren! Att borra hål i huven känns inte så "hålla bilen så standard som möjligt" :) Bra att man kan lösa det med en wire!
Karin Hallberg

NBFL Sport - 2002 som både bankörar- och till-jobbet-ibland-bil. :)
User avatar
Fosselius
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 76
Joined: Tue 20 May 2014, 06:48
Location: Karlskrona

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Fosselius »

Kanske inte bästa tråden att fråga i men brytaren diskuterades nyligen och då tyckte jag frågan passade in i sammanhanget.
Nu är jag lite petig med reglerna men det ska man väll vara, eller hur.
Var hittar man reglementsenlig triangel för den yttre brytaren?
På GA hittar jag en men där går den röda blixten utanför triangeln och inte som regeln föreskriver att den ska gå inom.
http://www.ga1.se/bil-el-batterier/deka ... alsearch=1
Stylingbutiken och Dekaltrim. de har rätt form men är lite för små. Endast 112mm resp 115mm mot 12cm som regeln kräver.
http://www.stylingbutiken.se/huvudbrytaredekal/4874-0
https://www.dekaltrim.nu/Products/Details/3912
Per Fosselius
MX5 NB 1999 10th.
Sprintcup 2014, 2015
MX5 NB 2000.
Sprintcup 2016.
SPVM #58 2017, 2018, 2019, 2020, 2021
MSCC #58 2019, 2020, 2021
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by TPR »

Ja, nu var du lite petig. :lol:
Vad är det för tolerans på måttet "12 cm"? :wink:

Alla dessa skulle bli godkända i en besiktning men om du vill vara helt säker så kolla Demon Tweeks, de bör ha något som uppfyller FIA-standard.

Edit: Hittar faktiskt bara denna:
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... ecal-sheet
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Nya regler i Standardklassen i MX-5 Cup from 2016

Post by Niklas Falk »

Post Reply