Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Max
Posts: 65
Joined: Thu 10 Apr 2008, 09:17

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Max »

bemeco wrote:C klassen kan ju knappast kallas en instegsklass i Roadsport längre

/ Bengt Metz
Vad kostade en Caterham med 84 (?) hk? :wink:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by bemeco »

Hej Fredrik/Niklas

Avsikten med mitt inlägg var / är ju inte att ta ifrån dig och dina Roadsport C kolegor era bra tider
Banförbättringen gäller naturligvis alla klasserna, och det är tiderna som presteras som räknas
Kanske kommer tiderna att kallas Pre ny banbeläggning / Post ny banbeläggning
Rekorden har ju kommit i de flesta klasserna inom en vecka mao sedan ny banbeläggning kom på
Kolla in övriga klassers tider så förstår du vad jag menar

:think2:

Fredrik, Kommer du ihåg för inte allt för länge sedan då du var mycket orolig för att dina kollegor åkte så fort i C klassen, du var otroligt orolig för att ligga i vägen mest hela tiden, vilket du troligen gjorde

En nybörjare med eran biltyp är säkert skitglad för tider 1.17-1.20, hastigheter som du säkert idag kan jämföra med bil med husvagn på vanlig väg

Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
1.15 tider på Knutstorp var tills för få år sedan normaltiden för en banprepad Miata

Förarna har på ett vidunderligt vis tränat så mycket att man nästan har tagit 5 sekunder på dessa tider
Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar så det måste ju ligga i era träningsmetoder
kanske mer mental eller fysisk träning, säkert under vintersäsongen

Kör hårt men glöm inte att ni säkert vill ha in fler åkare i Roadsport C

Gnällspiken/ Michelingubben

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Fredrik Henriksson »

bemeco wrote:
Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
1.15 tider på Knutstorp var tills för få år sedan normaltiden för en banprepad Miata

Förarna har på ett vidunderligt vis tränat så mycket att man nästan har tagit 5 sekunder på dessa tider
Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar så det måste ju ligga i era träningsmetoder
kanske mer mental eller fysisk träning, säkert under vintersäsongen

/ Bengt Metz
Vill minnas att jag körde 1.14.4 förra året på SSM då bilen vägde 1075kg, med "gammal asfalt" och utan mina modifieringar. Det var min debut på Knutstorp och tredje ggn jag tävlade. skulle säga att mina resultatförbättringar beror på 4 saker. Jag har lättat ner bilen till 7kg/hk, jag har rimligtvis förbättrat mig själv då jag kört mkt mer sedan dess, jag har ett stabilare chassi pga bur och det ligger ny asfalt på Knutan...

Att förare blir bättre och optimerar sina bilar ser jag inget konstigt med, sen vet jag också att det finns "Bengt Metzare" i vår klubb som inte gillar utvecklingen men men. Jag skulle inte se något fel i en "MX5-orinal Cup", men nu är det inte det vi kör. Men vill ni ha bort alla som tycker det är kul att fixa med bilen samtidigt som man växer som förare så är det ju bara fortsätta att älta vidare, själv är jag bara mm från att ledsna. Men var då tydliga från början med att säga att det egentligen inte är reglementet som styr vad man får göra utan godtyckliga rättvisebedömmare enligt sedvanlig svensk jantetradition...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Att förare blir bättre och optimerar sina bilar ser jag inget konstigt med, sen vet jag också att det finns "Bengt Metzare" i vår klubb som inte gillar utvecklingen men men. Jag skulle inte se något fel i en "MX5-orinal Cup", men nu är det inte det vi kör. Men vill ni ha bort alla som tycker det är kul att fixa med bilen samtidigt som man växer som förare så är det ju bara fortsätta att älta vidare, själv är jag bara mm från att ledsna. Men var då tydliga från början med att säga att det egentligen inte är reglementet som styr vad man får göra utan godtyckliga rättvisebedömmare enligt sedvanlig svensk jantetradition...
Äh, kom igen nu. :)
Att det kan bli lite hack i skivan med tråkande kommentarer över att du gjort det de flesta skulle vilja (om de hade haft möjligheter, obefintligt sömnbehov mm mm) är ganska vanligt. Det lägger sig så småningom.

Nu är det ju varvrekordet på Anderstorp som hägrar. Vette katten vad det ligger på men 1:58 nåt körde Westin ifjol. Under 2 minuter måste du ju ;)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:
bemeco wrote:
Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
1.15 tider på Knutstorp var tills för få år sedan normaltiden för en banprepad Miata

Förarna har på ett vidunderligt vis tränat så mycket att man nästan har tagit 5 sekunder på dessa tider
Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar så det måste ju ligga i era träningsmetoder
kanske mer mental eller fysisk träning, säkert under vintersäsongen

/ Bengt Metz
Vill minnas att jag körde 1.14.4 förra året på SSM då bilen vägde 1075kg, med "gammal asfalt" och utan mina modifieringar. Det var min debut på Knutstorp och tredje ggn jag tävlade. skulle säga att mina resultatförbättringar beror på 4 saker. Jag har lättat ner bilen till 7kg/hk, jag har rimligtvis förbättrat mig själv då jag kört mkt mer sedan dess, jag har ett stabilare chassi pga bur och det ligger ny asfalt på Knutan...

Att förare blir bättre och optimerar sina bilar ser jag inget konstigt med, sen vet jag också att det finns "Bengt Metzare" i vår klubb som inte gillar utvecklingen men men. Jag skulle inte se något fel i en "MX5-orinal Cup", men nu är det inte det vi kör. Men vill ni ha bort alla som tycker det är kul att fixa med bilen samtidigt som man växer som förare så är det ju bara fortsätta att älta vidare, själv är jag bara mm från att ledsna. Men var då tydliga från början med att säga att det egentligen inte är reglementet som styr vad man får göra utan godtyckliga rättvisebedömmare enligt sedvanlig svensk jantetradition...
Du har gjort allt rätt Fredrik! En Original cup har vi sedan länge avfärdat det vet du. Mer rätt än vad de flesta andra gjort. Inte så konstigt att ironi flyter upp till ytan. Det är alltid den snabbaste som "fuskar" så var det förra året också! :)
Så länge vi kör i C så måste ju bilarna vara konkurrenskraftiga mot varandra. :) Och det styr reglementet, inte överenskommelser i depån. Och avfärdade vi inte alla idéer om enhetsdäck och annat tjafs i helgen?
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by JOnas »

Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
1.15 tider på Knutstorp var tills för få år sedan normaltiden för en banprepad Miata

Förarna har på ett vidunderligt vis tränat så mycket att man nästan har tagit 5 sekunder på dessa tider
Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar så det måste ju ligga i era träningsmetoder
kanske mer mental eller fysisk träning, säkert under vintersäsongen
Det tiden var inget att hänga i granen :|(Kanske hade han en dålig dag?) Visst är J-E ordentligt erfaren men ibland skymtar någon yngre (och betydligt mindre erfaren) förare till, och kör tider som är lägre än dessa. (t.ex. Hamilton som i vått körde "torrtider" och var snabbare än "The Stig" i Liana:n (eller vad det nu är för bilskrälle dom har). Man har mer GUTS när man är yngre. :shock: :think2:

Henriksson har likt Martin Timell, en förmåga och vilja att förbättra och utveckla sin bil (slå i spik teknik?). Han har en glöd som iallafall jag beundrar :bow:
Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar
J-E´s var ju relativt orginal när han körde. Fredrik har jobbat massor med att banta bort vikt och optimera både sig själv och bilen.

Btw...Ring Josen och lyssna på hans telesvar. Då för du höra GylleTiders låt, "När vi två blir en". Det är ju de det handlar om, att bli ett med bilen och att hitta DET "The zone". :drunk:

Jag är medlem i de Tankspriddas Riksförbund så allt jag skriver vet jag inte varför jag skrivit. Och hur.. :doh2:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Dennis Kullman »

bemeco wrote:Jan-Erling Rydquist Mazda Miata MGCC 1:17.371 (Sept 2007 med din bil Mycket erfaren förare)
1.15 tider på Knutstorp var tills för få år sedan normaltiden för en banprepad Miata

Förarna har på ett vidunderligt vis tränat så mycket att man nästan har tagit 5 sekunder på dessa tider
Era bilar har ju enligt er själv inte genomgått några större förändringar så det måste ju ligga i era träningsmetoder
kanske mer mental eller fysisk träning, säkert under vintersäsongen

Gnällspiken/ Michelingubben

/ Bengt Metz
Du e go' du Bengt :roll:
Du "glömde" berätta att Niklas vid samma tillfälle körde på 1.12,1; Josen 1.12.282, jag (dålig dag) 1.13,806, etc.
J-E kom näst sist av 16 startande bilar, så mycket var erfarenheten värd.
Vem har påstått att våra bilar inte förändrats - och varför skulle de inte?
Det du antyder är (som vanligt) att alla fuskar utom du. :down:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Per Hammarsjö »

1.15 tid körde jag på första gången på Knutan (SSM 2007), Då var jag långt ifrån erfaren (mitt tredje race) och hade en bil som var budgetdämpare och R-däck ifrån original. Rydquist måste haft en dålig dag. :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Fredrik Henriksson »

Äsch var nog lite känslig i morses. Kände en kille som ägde en travhäst för länge sedan och det var jättekänsligt att säga något negativt om hans kära häst även om han aldrig vann. Jag har visst blivit lika känslig vad det gäller min räser... :lol:


"När vi två blir en" :think2: Undra om den snubben tänker mer på racing än jag... :think2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by bemeco »

Haj Dennis

Varför tror du att jag INTE fuskar :think2:

Ingen kollar ändå om deltagarna i SPVM fuskar, så enligt min mening behövs inget reglemente
Gentlemens agreement borde räcka

:lol:

O du Fredrik e kompisarna i MX5 Racing lea vi daj, kör just och hårt

/ Bengt Metz
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Dennis Kullman »

bemeco wrote:Haj Dennis
Varför tror du att jag INTE fuskar :think2:
/ Bengt Metz
LÄS Bengt, LÄS! :roll:
Jag skrev "Det du antyder är (som vanligt) att alla fuskar utom du."
Vad jag tror håller jag för mig själv.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by gokarting.nu »

bemeco wrote:Haj Dennis

Varför tror du att jag INTE fuskar :think2:

Ingen kollar ändå om deltagarna i SPVM fuskar, så enligt min mening behövs inget reglemente
Gentlemens agreement borde räcka

:lol:

O du Fredrik e kompisarna i MX5 Racing lea vi daj, kör just och hårt

/ Bengt Metz
Det du skriver här Bengt är intressant tycker jag.

Jag har bara kört tre SPVM race, så jag tänkte att det kommer väll... Du har varit med längre och har också tanken/inställningen att ingen kollar om det är fusk eller "felaktigheter".
Det verkar vara så att reglementet är mer en way to do it, mer än ristat i sten.

Att det är viktigare för vissa att vara först, än se till klassens bästa är tydligt.
Att så få backar upp ett mer ekonomiskt och jämnare tänk är synd, tycker jag.

Stefan Mum(tror jag det var..) pratade efter mötet med några Mx5 are däribland mig.
Han sa att efter 30 år inom racingen, och klassers upp o nedgångar att vi skulle snarast möjligt sätta ihop ett reglemente som funkar för den stora massan, annars blir det ingenting av denna mx5 cup heller.
Jag är som sagt nybörjare, men att inte lyssna på någon som har så mycket erfarehet är klantigt.
Därför håller jag inte med dig om att endast överenskommelser kommer fungera.

Om VI inom Mx5 cup tar ett gemensamt beslut över 1 år/säsong vad VI vill med cupen och låter majoriteten bestämma av de aktiva, så kan vi som inte får som vi vill, vara stora och anpassa oss. Eller vara barnungar, och dra oss ur för att man inte vill prova andras förslag och viljor.

Denna tråd har nu spårat ur, men jag tycker det är bra, att du Bengt rör om i grytan lite. fel eller inte!

(...men vad betyder det här?: O du Fredrik e kompisarna i MX5 Racing lea vi daj, kör just och hårt?)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Fredrik Henriksson »

Håller med dig Andreas. Cupen måste ha ett regelverk som majoriteten vill köra efter. Vi gjorde en avstämning förra året och då var majoriteten för att köra enligt roadsportsreglementet. Tycker det är vettigt att göra avstämning efter var säsong så att vi kör enligt majoritetsviljan. Sen är det svårt att kolla ev fusk som Bengt skriver så det blir att vi får lita på varandra vilket iaf jag inte har något problem med (hur kul är det att vinna och veta med sig att att man gått utanför reglementet?)
Sen så tror jag att de som ligger i topp jobbat en del för att få fler deltagare till cupen, kan säga att det är en färsking till som bestämt sig för att köra nästa år, och det bör väl anses att se till klassens bästa? :think2:

Sen att jag kanske är en barnunge som vill vinna må så vara. :wink: Jag hoppas och tror att stentuff fight med optimerade bilar i toppen höjer statusen på Cupen och inspirerar de som är nya och ligger längre ner i fältet. Kan säga att jag fick rejäl inspiration av de mer moddade bilarna förra året och körde hårdare när jag såg vilka tider som var möjliga. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by bemeco »

Hej Gokart.nu (vem är du?? underteckna gärna dina inlägg)
(...men vad betyder det här?: O du Fredrik e kompisarna i MX5 Racing lea vi daj, kör just och hårt?)
Betyder: Fredrik, är kompisarna i MX5 Racing inte snälla mot dig, kör just (schyst) och hårt.
Jag tycker Fredrik är en frisk fläkt i MX5 Racing som har annamat det här med Racing, MX5 Miata racing i synnerhet
Fredrik kom som ren nybörjare för ca 2 år sedan och ligger på topp i MX5 Racing, fantastisk utveckling :burnout:

Jag ÄÄÄlskar att röra om i grytor, ja-sägare har aldrig orsakat något framåtskridande i något sammanhang, det är alla företagsledare mfl överrens om men alla ledare omger sig dessvärre ofta med dito

Dennis har tidigare kallat mig fuskare för att jag åkte med lättat svänghjul på en standardmotor, trots att jag fått detta muntligt godkänt i MSCC (MGCC), som du vet så har de flesta idag lättade svänghjul inkl Dennis (efter att det uttryckligen skrevs in i Tekniska reglementet att det är OK)

Håller med Mum i det han sade i er grupp på Knutstorp, akta så inte folk tröttnar pga upgraditis

Flera höjer rösten för egna heat eller rent av egna tävlingar
Det finns ett skäl till varför SPVM INTE själv arrangerar sina tävlingar, jag kan berätta varför, jag är väl insatt i problematiken som ledamot i MSCCs Klubbmästerskaps komitén (ordnar alla flaggvakter till KM samt det nyligen genomförda SSMet sedan 3 år tillbaka)

MX5 Racing får genomföra 3 fina tävlingar under SPVMs vingar, trots B bilar

/ Bengt Metz
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Torkel k »

Som sagt har det redan spårat ur lite här, så jag passar på att fråga: Skulle en spec-klass vara så farligt då? Och nu kniper alla med skinkorna som fan…

Jag har dragit mig för att kommentera i dessa diskussioner just för att jag faktiskt inte kör i cupen :oops: . Men det talas ganska ofta om att klubben vill ha fler medlemmar i cupen och vad som bäst åstadkommer det. Eftersom jag överväger att ställa upp 2010 ÄR jag ju den där personen ni vill värva, så jag kan ge er lite direkt feedback här (och så har jag svårt att hålla käft ibland… ).

Det som får mig att tveka är intrycket att om jag ska ha en suck i racen måste jag ge upp att använda Miatan på soliga helger eller semestrar. Om bilen förblir på nivån där man faktiskt kan passera en besiktning (inte bara på den årliga SBP-dagen, alltså) eller dra på en kortsemester utan att pinka blod, då kan man glömma att ha en chans till annat än jumboplats i racen. Det är mitt intryck; kanske har jag fel.

Klart det är kul att skruva, det tycker jag med. Klart det är kul att uppgradera bilen så man kör snabbar, det gör jag ju redan nu då jag bara kör ban-dagar. Klart att man, om man ställer upp i ett riktigt race, får acceptera att man kan få en buckla på kärran. Men jag tror att steget från bandagar-medlem till cup-medlem skulle bli klart lättare om det fanns ett par begränsningar till.

Skulle det vara så hämmande med ett par regler som säger ”Hårdare fjädrar än såhär får man inte ha, du ska köra med dessa däck (och de gruppköps av klubben till bra pris), standard bromsok och skivor ska användas” etc? Naturligtvis inom rimlig gräns, så att de bilar som används idag inte blir "olagliga". Bra förare kommer ändå att slå de sämre, men de som funderar på att börja kommer att ha lättare att göra sina bilar konkurrenskraftiga. Dessutom skulle klubben kunna sponsras av eller sammarbeta med leverantörer av de delar som rekommenderas vilket skulle hålla nere våra kostnader. Det skulle väl de flesta gillar, eller?

Bara min åsikt och uppfattning. Gör med det vad ni vill.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by gokarting.nu »

Text..

Dessutom skulle klubben kunna sponsras av eller sammarbeta med leverantörer av de delar som rekommenderas vilket skulle hålla nere våra kostnader. Det skulle väl de flesta gillar, eller?

Bara min åsikt och uppfattning. Gör med det vad ni vill.[/quote]

Kan bara säga: I LOVE YOU, nu är vi allafall 2 st med den här viljan.

MVH Mattafarans ägare (,,,Ha Ha Bengt, din Googlare där!)

Att Mattafarans ägare inte är ensam längre! HURRA!!!
Måste firas med en harmonisk bild från familjealbumet
Attachments
jag.på.hajk.i.karlstad.hahaha.jpg
jag.på.hajk.i.karlstad.hahaha.jpg (39.95 KiB) Viewed 1961 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Nu är det ju varvrekordet på Anderstorp som hägrar. Vette katten vad det ligger på men 1:58 nåt körde Westin ifjol. Under 2 minuter måste du ju ;)
Tittade på Mylaps och det ser ut som ni alla ligger på dryga 2.10. Är detta regntider?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Per Hammarsjö »

Jag gillar att diskussionen kommer upp gång på gång. Vinden får aldrig mojna! :)
Att köra enhetligt eller ej. Det viktigaste är att vi gör det som lockar flest deltagare. Just nu är Roadsport C det sätt vi kan få rull på detta. NÄR vi blir tillräckligt många att hävda eget heat, vilket de flesta av oss vill, så är det ju då man bestämmer vad som är rimligast.
Drömmen vore ju en Originalcup likt roadsport reglementet och en klass där man får modda järnet! :) Men då krävs det lite bilar. :)
Kanske det börjar bli läge att sätta ihop en grupp eller ha en mailinglista med alla cupförare för att komma vidare i detta. Se det mer som ett projekt där alla blandar sig i. Kan bli rörigt men då får också alla vara med att forma detta Det är inte alltid bra att ha en liten grupp som bestämmer allt.
Alla dessa trådar som skapas på forumet är i sig bra men glöms lätt bort när tråden slocknat.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Fredrik Henriksson »

Det viktiga tror jag är att man håller sig till en linje och kör på det långsiktigt med små men nödvändiga förändringar över tiden. Att hugga isär och hatta med nya reglementen varje år för att de som blir ifrånåkta är högljudda tror jag är sämre för överlevnaden.
Efter att ha läst en del om enhetsklasser är jag övertygad om att detta blir dyrare. Helt plötsligt handlar det inte om att plocka bort lite metal eller sätta dit plastbitar för att få fart utan avancerad blueprinting, extremprecision av drivlina för lägre friktion mm mm. Den som vill åka fort kommer att göra det, oavsett hur hårt man skruvar i reglementet, men kostnaden lär öka. Man får nog skriva in i reglementet vilka sorters människor som får vara med isf. :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Per Hammarsjö »

:) Så kan det vara. Men en "enhetsklass" behöver ju heller inte vara så specad. Man kan ju tänka sig att, om man gör en sådan förändring, att man bara sätter gräns för däck och kanske sprut, resten fritt enligt reglementet som då kanske bör vara Roadsport så man även kan dubbelköra två serier?!
Det blir ju helt fel om man ska börja köra specklass. Då är det många bilar som måste byggas om för att platsa.

Vad jag framförallt hade i åtanke med en forumgrupp för deltagare är att driva det vidare med eget heat eller ej. Inte så mycket reglementesfrågor.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote::) Så kan det vara. Men en "enhetsklass" behöver ju heller inte vara så specad. Man kan ju tänka sig att, om man gör en sådan förändring, att man bara sätter gräns för däck och kanske sprut, resten fritt enligt reglementet som då kanske bör vara Roadsport så man även kan dubbelköra två serier?!
Det blir ju helt fel om man ska börja köra specklass. Då är det många bilar som måste byggas om för att platsa.

Vad jag framförallt hade i åtanke med en forumgrupp för deltagare är att driva det vidare med eget heat eller ej. Inte så mycket reglementesfrågor.
Däck är en riktigt bra grej att sätta gräns på. Det kvittar hur "rå" bil man än bygger så kan du inte åka fortare än gränsen för vad däcken pallar. De skall ju, som du sa häromdagen, också bytas vart år så det blir ju ingen som måste ändra tillbaka sin bil...:)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Varvrekord i Roadsport C vem bestämmer det ?

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote:Däck är en riktigt bra grej att sätta gräns på. Det kvittar hur "rå" bil man än bygger så kan du inte åka fortare än gränsen för vad däcken pallar. De skall ju, som du sa häromdagen, också bytas vart år så det blir ju ingen som måste ändra tillbaka sin bil...:)
Jag håller med; jag åker på vad som helst så länge det är R-däck; priset är en viktig faktor för mig.
Post Reply