Page 2 of 2

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Tue 27 Oct 2015, 12:25
by Niklas Falk
Josen wrote:Det här med original map lär bli svårt, hur skall det kunna verifieras ? Innebär att att SW revsion av mappen skall finnas som ref ?
Det svåraste är bilar som handlats i 2-3 led och den som nu äger inte själv vet vad som är gjort.

Annars är det enbart ett hedersord på att det är original mjukvara (dvs nån av det hundratal olika som OEMs kan ha uppdaterat till under service). Bevisbördan ligger på den tävlande (inte alls enkelt).

Att läsa ut koden och jämföra checksumma/hash går i praktiken inte utan enormt stöd från fabrikanterna. Vem har koll på alla kodvarianter som laddades för 25 år sen?

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Tue 27 Oct 2015, 20:02
by TPR
Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Hur lätt är det att få original styrsystem till en BP4W från en NB att fungera i en NA?
Vet inte om någon här har gjort det förut?
Fast om det funkar så är det helt klart en möjlig väg då man slipper de 5% vikt i en lätt NA = 1022 kg.
Varför skulle det vara inom orörd spec att jonglera med grenrör från annan spec?

EGR är annorlunda iaf, så det lär märkas om man tittar ordentligt.
Skrev jag något om att grenröret inte skulle komma från samma motor? :think2:
Eller passar inte det i en NA kaross?

Hur som helst, Martin tänker använda eftermarknadssprut, jag blev bara nyfiken på om det överhuvudtaget gick att få det att funka med standard styrsystem.

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Tue 27 Oct 2015, 22:12
by bemeco
Hej

Med original styrsystem, eller andra delar, måste väl menas det styrsystem, eller andra delar, som en motortyp är född med

Man kan väl inte ta ett styrsystem, eller andra delar, från och en motortyp A och donera till motortyp B och slippa 5% tillägg

Kan lite för lite om Miator märker jag

/ Bengt Metz

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Tue 27 Oct 2015, 22:35
by Niklas Falk
TPR wrote:Skrev jag något om att grenröret inte skulle komma från samma motor? :think2:
Eller passar inte det i en NA kaross?
Vet inte varför jag läste grenrör när det står styrsystem... :bang2:

Att få original NB styrsystem/elsystem att fungera i en annan kaross är inte så svårt, det är bara att fråga garagegrannen, som ju fått bygga ihop ett trasigt.

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Tue 27 Oct 2015, 22:53
by bemeco
Du Niklas som är en fena på Miata eller andra bilar också

Har jag rätt eller fel i mitt inlägg ovan

/ Bengt Metz

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Wed 28 Oct 2015, 07:10
by Niklas Falk
bemeco wrote:Du Niklas som är en fena på Miata eller andra bilar också

Har jag rätt eller fel i mitt inlägg ovan
Om det skall vara enligt spec från filterhållare tom kat inklusive styrsystem och dess programmering, så ska ju allt höra ihop till samma spec, inga hybrider.

Sen kan det behöva mer eller mindre magi för att få ett oändrat styrsystem att fungera på annan plats än avsedd. Men just Miatan är rätt enkel runt sekelskiftet iallafall.

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Wed 28 Oct 2015, 13:00
by chriss
Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Det här med original map lär bli svårt, hur skall det kunna verifieras ? Innebär att att SW revsion av mappen skall finnas som ref ?
Det svåraste är bilar som handlats i 2-3 led och den som nu äger inte själv vet vad som är gjort.

Annars är det enbart ett hedersord på att det är original mjukvara (dvs nån av det hundratal olika som OEMs kan ha uppdaterat till under service). Bevisbördan ligger på den tävlande (inte alls enkelt).

Att läsa ut koden och jämföra checksumma/hash går i praktiken inte utan enormt stöd från fabrikanterna. Vem har koll på alla kodvarianter som laddades för 25 år sen?

Byt styrbox med race grannen och kika på varvtiderna ;)

Är standard reglarna spikade nu så man kan anpassa sig?

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Wed 28 Oct 2015, 14:12
by TPR
chriss wrote:Är standard reglarna spikade nu så man kan anpassa sig?
Menar du Standard klassen i MX-5 Cup?
Ett förslag presenterades av Andreas E här på forumet men inget har väl släppts officiellt ännu?
viewtopic.php?f=4&t=3787

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Wed 28 Oct 2015, 21:06
by Andreas E
TPR wrote:
chriss wrote:Är standard reglarna spikade nu så man kan anpassa sig?
Menar du Standard klassen i MX-5 Cup?
Ett förslag presenterades av Andreas E här på forumet men inget har väl släppts officiellt ännu?
viewtopic.php?f=4&t=3787
Förändringarna för MX-5 Cup standardklassen är nu beslutade och har pga tidsbrist inte kommit upp ännu - sorry för detta :oops: . Jag lägger upp dem i tråden som Thomas pekade på direkt nu och uppdaterar därefter på spvm:s hemsida.

/Andreas E

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Mon 02 Nov 2015, 10:06
by Lejban
Niklas, varför tillåter man fortf 102+ octan bensin?

Det är i mitt tycke inget som tillför värde till serien, bara en möjlighet för de med pengar att köpa sig effekt över de med mindre pengar.

På rejsa skriva Magnus att det är pga av att det svårt att kontrollera, men samtidigt skriver du här att vissa regler är gentlemannastyrda.

Jag föreslår att vi förbjuder 98+ octan i mx5 cup.

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Mon 02 Nov 2015, 10:32
by Niklas Falk
Lejban wrote:Niklas, varför tillåter man fortf 102+ octan bensin?
Inte sett relevanta anlendingar att skapa avsteg från SBF's generella bränsleregler.
Vi tar tom bort E85-tillägget för trimmade sugmotorer för att få det lika rakt över (endast ett tillägg för E85 vid överladdning).

Du kan ju alltid köpa Aspens 98 för 795 per dunk (AspenR går på 950) för att förbättra maximeringmöjligheten.
Så kostnaden skiljer inte så mycket, och diskussionerna om att nån lägger tid och energi på att optimera möjligheterna avtar inte (de närmast ökar med varje begränsning).

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Mon 02 Nov 2015, 12:29
by TPR
Lejban wrote:Niklas, varför tillåter man fortf 102+ octan bensin?

Det är i mitt tycke inget som tillför värde till serien, bara en möjlighet för de med pengar att köpa sig effekt över de med mindre pengar.

På rejsa skriva Magnus att det är pga av att det svårt att kontrollera, men samtidigt skriver du här att vissa regler är gentlemannastyrda.

Jag föreslår att vi förbjuder 98+ octan i mx5 cup.
+1 :up:

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Mon 02 Nov 2015, 12:37
by TPR
Niklas Falk wrote:Inte sett relevanta anlendingar att skapa avsteg från SBF's generella bränsleregler.
Vi tar tom bort E85-tillägget för trimmade sugmotorer för att få det lika rakt över (endast ett tillägg för E85 vid överladdning).

Du kan ju alltid köpa Aspens 98 för 795 per dunk (AspenR går på 950) för att förbättra maximeringmöjligheten.
Så kostnaden skiljer inte så mycket, och diskussionerna om att nån lägger tid och energi på att optimera möjligheterna avtar inte (de närmast ökar med varje begränsning).
Om man väger in att det är gatbilar som vi använder så tycker jag det känns relevant att det är bränsle som man kan köpa på gatan som används?
Och om någon vill köra på tex Aspen 98 så är det helt OK, skillnaden jämfört med vanligt pumpbränsle är åtminstone mindre (dvs kanske inte värt merkostnaden).

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Sun 19 Nov 2017, 21:19
by norlin
Eftersom det snöar och jag är uttråkad har jag gjort en tillbakablick på min ansats att förstå reglerna ingör ett ev deltagande i SPVM & MX-5 Cup modifierad.(Inte Standard klassen)
Tror jag har koll på alla frågor utom en, men vi kör alla så får vi se.
Modifiera dörrar;
6.7
Dörrarnas struktur och stomme skall vara fabriksstandard och omodifierad.
Dörrarnas/sittbrunnens insidor får modifieras men skall vara släta och utan vassa kanter.
Modifiering/demontering av icke säkerhetspåverkande utrustning i dörrarna är tillåtet.
Sidorutor och bakrutor får ersättas med plastrutor.
Tolkar jag som att det är OK att byta klädsel mot ex slät alu-plåt och skippa handtag, samt montera fasta plastrutor

"Center Stack Konsol" Radio & Klimatområde
6.7
Instrumentbräda skall vara fabriksstandard, lokal modifiering i syfte att
möjliggöra montering av nödvändiga säkerhetsdetaljer tillåts.
Konsol mellan förar- och passagerarplats får modifieras
Tolkar jag som OK att ta bort den delen som är på kardantunneln och OK att modifiera, men inte ta bort radio/klimat konsolen

Modifierad bakre stötfångare, delvis bort/uppskuren som verkar vara poppis
6.7
Diffusor får finnas eller eftermonteras men skall vara inom bilens siluett sett ovanifrån
och utan att innebära tillkapning eller annan förändring på bilens karossdelar
Tolkar jag som att det inte är OK när man monterar diffusor, men om man inte monterar diffusor vad gäller då?

Ja det var allt för mig för nu, tackar på förhand.

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Sun 19 Nov 2017, 23:40
by bemeco
Hej

Kontakta Roadsport: Magnus Bengtsson, tel 0706-750532

Han bör ha nån bra svar till dig som klasspappa

/ Bengt Metz

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Mon 20 Nov 2017, 17:52
by norlin
Tack för tipset. e-post skickat

Re: SPVM regler 2016-2018

Posted: Fri 02 Feb 2018, 16:07
by norlin
Och jag fick svar, lägger det här enligt ÖK.
Tack Magnus
Mitt fel att det tagit tid att få ut informationen, Magnus svarade på vändande post

Jag har haft problem att kopiera in svaret, så nu provar jag med en .pdf
Magnus svar.pdf
(39.46 KiB) Downloaded 278 times