SPVM regler 2016-2018

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Det här med original map lär bli svårt, hur skall det kunna verifieras ? Innebär att att SW revsion av mappen skall finnas som ref ?
Det svåraste är bilar som handlats i 2-3 led och den som nu äger inte själv vet vad som är gjort.

Annars är det enbart ett hedersord på att det är original mjukvara (dvs nån av det hundratal olika som OEMs kan ha uppdaterat till under service). Bevisbördan ligger på den tävlande (inte alls enkelt).

Att läsa ut koden och jämföra checksumma/hash går i praktiken inte utan enormt stöd från fabrikanterna. Vem har koll på alla kodvarianter som laddades för 25 år sen?
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Hur lätt är det att få original styrsystem till en BP4W från en NB att fungera i en NA?
Vet inte om någon här har gjort det förut?
Fast om det funkar så är det helt klart en möjlig väg då man slipper de 5% vikt i en lätt NA = 1022 kg.
Varför skulle det vara inom orörd spec att jonglera med grenrör från annan spec?

EGR är annorlunda iaf, så det lär märkas om man tittar ordentligt.
Skrev jag något om att grenröret inte skulle komma från samma motor? :think2:
Eller passar inte det i en NA kaross?

Hur som helst, Martin tänker använda eftermarknadssprut, jag blev bara nyfiken på om det överhuvudtaget gick att få det att funka med standard styrsystem.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by bemeco »

Hej

Med original styrsystem, eller andra delar, måste väl menas det styrsystem, eller andra delar, som en motortyp är född med

Man kan väl inte ta ett styrsystem, eller andra delar, från och en motortyp A och donera till motortyp B och slippa 5% tillägg

Kan lite för lite om Miator märker jag

/ Bengt Metz
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Skrev jag något om att grenröret inte skulle komma från samma motor? :think2:
Eller passar inte det i en NA kaross?
Vet inte varför jag läste grenrör när det står styrsystem... :bang2:

Att få original NB styrsystem/elsystem att fungera i en annan kaross är inte så svårt, det är bara att fråga garagegrannen, som ju fått bygga ihop ett trasigt.
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by bemeco »

Du Niklas som är en fena på Miata eller andra bilar också

Har jag rätt eller fel i mitt inlägg ovan

/ Bengt Metz
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Niklas Falk »

bemeco wrote:Du Niklas som är en fena på Miata eller andra bilar också

Har jag rätt eller fel i mitt inlägg ovan
Om det skall vara enligt spec från filterhållare tom kat inklusive styrsystem och dess programmering, så ska ju allt höra ihop till samma spec, inga hybrider.

Sen kan det behöva mer eller mindre magi för att få ett oändrat styrsystem att fungera på annan plats än avsedd. Men just Miatan är rätt enkel runt sekelskiftet iallafall.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by chriss »

Niklas Falk wrote:
Josen wrote:Det här med original map lär bli svårt, hur skall det kunna verifieras ? Innebär att att SW revsion av mappen skall finnas som ref ?
Det svåraste är bilar som handlats i 2-3 led och den som nu äger inte själv vet vad som är gjort.

Annars är det enbart ett hedersord på att det är original mjukvara (dvs nån av det hundratal olika som OEMs kan ha uppdaterat till under service). Bevisbördan ligger på den tävlande (inte alls enkelt).

Att läsa ut koden och jämföra checksumma/hash går i praktiken inte utan enormt stöd från fabrikanterna. Vem har koll på alla kodvarianter som laddades för 25 år sen?

Byt styrbox med race grannen och kika på varvtiderna ;)

Är standard reglarna spikade nu så man kan anpassa sig?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

chriss wrote:Är standard reglarna spikade nu så man kan anpassa sig?
Menar du Standard klassen i MX-5 Cup?
Ett förslag presenterades av Andreas E här på forumet men inget har väl släppts officiellt ännu?
viewtopic.php?f=4&t=3787
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Andreas E »

TPR wrote:
chriss wrote:Är standard reglarna spikade nu så man kan anpassa sig?
Menar du Standard klassen i MX-5 Cup?
Ett förslag presenterades av Andreas E här på forumet men inget har väl släppts officiellt ännu?
viewtopic.php?f=4&t=3787
Förändringarna för MX-5 Cup standardklassen är nu beslutade och har pga tidsbrist inte kommit upp ännu - sorry för detta :oops: . Jag lägger upp dem i tråden som Thomas pekade på direkt nu och uppdaterar därefter på spvm:s hemsida.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Lejban »

Niklas, varför tillåter man fortf 102+ octan bensin?

Det är i mitt tycke inget som tillför värde till serien, bara en möjlighet för de med pengar att köpa sig effekt över de med mindre pengar.

På rejsa skriva Magnus att det är pga av att det svårt att kontrollera, men samtidigt skriver du här att vissa regler är gentlemannastyrda.

Jag föreslår att vi förbjuder 98+ octan i mx5 cup.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Niklas, varför tillåter man fortf 102+ octan bensin?
Inte sett relevanta anlendingar att skapa avsteg från SBF's generella bränsleregler.
Vi tar tom bort E85-tillägget för trimmade sugmotorer för att få det lika rakt över (endast ett tillägg för E85 vid överladdning).

Du kan ju alltid köpa Aspens 98 för 795 per dunk (AspenR går på 950) för att förbättra maximeringmöjligheten.
Så kostnaden skiljer inte så mycket, och diskussionerna om att nån lägger tid och energi på att optimera möjligheterna avtar inte (de närmast ökar med varje begränsning).
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Lejban wrote:Niklas, varför tillåter man fortf 102+ octan bensin?

Det är i mitt tycke inget som tillför värde till serien, bara en möjlighet för de med pengar att köpa sig effekt över de med mindre pengar.

På rejsa skriva Magnus att det är pga av att det svårt att kontrollera, men samtidigt skriver du här att vissa regler är gentlemannastyrda.

Jag föreslår att vi förbjuder 98+ octan i mx5 cup.
+1 :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Inte sett relevanta anlendingar att skapa avsteg från SBF's generella bränsleregler.
Vi tar tom bort E85-tillägget för trimmade sugmotorer för att få det lika rakt över (endast ett tillägg för E85 vid överladdning).

Du kan ju alltid köpa Aspens 98 för 795 per dunk (AspenR går på 950) för att förbättra maximeringmöjligheten.
Så kostnaden skiljer inte så mycket, och diskussionerna om att nån lägger tid och energi på att optimera möjligheterna avtar inte (de närmast ökar med varje begränsning).
Om man väger in att det är gatbilar som vi använder så tycker jag det känns relevant att det är bränsle som man kan köpa på gatan som används?
Och om någon vill köra på tex Aspen 98 så är det helt OK, skillnaden jämfört med vanligt pumpbränsle är åtminstone mindre (dvs kanske inte värt merkostnaden).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Eftersom det snöar och jag är uttråkad har jag gjort en tillbakablick på min ansats att förstå reglerna ingör ett ev deltagande i SPVM & MX-5 Cup modifierad.(Inte Standard klassen)
Tror jag har koll på alla frågor utom en, men vi kör alla så får vi se.
Modifiera dörrar;
6.7
Dörrarnas struktur och stomme skall vara fabriksstandard och omodifierad.
Dörrarnas/sittbrunnens insidor får modifieras men skall vara släta och utan vassa kanter.
Modifiering/demontering av icke säkerhetspåverkande utrustning i dörrarna är tillåtet.
Sidorutor och bakrutor får ersättas med plastrutor.
Tolkar jag som att det är OK att byta klädsel mot ex slät alu-plåt och skippa handtag, samt montera fasta plastrutor

"Center Stack Konsol" Radio & Klimatområde
6.7
Instrumentbräda skall vara fabriksstandard, lokal modifiering i syfte att
möjliggöra montering av nödvändiga säkerhetsdetaljer tillåts.
Konsol mellan förar- och passagerarplats får modifieras
Tolkar jag som OK att ta bort den delen som är på kardantunneln och OK att modifiera, men inte ta bort radio/klimat konsolen

Modifierad bakre stötfångare, delvis bort/uppskuren som verkar vara poppis
6.7
Diffusor får finnas eller eftermonteras men skall vara inom bilens siluett sett ovanifrån
och utan att innebära tillkapning eller annan förändring på bilens karossdelar
Tolkar jag som att det inte är OK när man monterar diffusor, men om man inte monterar diffusor vad gäller då?

Ja det var allt för mig för nu, tackar på förhand.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by bemeco »

Hej

Kontakta Roadsport: Magnus Bengtsson, tel 0706-750532

Han bör ha nån bra svar till dig som klasspappa

/ Bengt Metz
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Tack för tipset. e-post skickat
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Och jag fick svar, lägger det här enligt ÖK.
Tack Magnus
Mitt fel att det tagit tid att få ut informationen, Magnus svarade på vändande post

Jag har haft problem att kopiera in svaret, så nu provar jag med en .pdf
Magnus svar.pdf
(39.46 KiB) Downloaded 270 times
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply