SPVM regler 2016-2018

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Hej Miataister.
Eftersom planen för Önos är att komma ut på banan igen blev en tråd på Rejsa rätt intressant.

Utkast ska ha varit utskickat till serieanmälda 2015 och jag fick idag en kopia av Magnus Bengtsson.

Vad jag kunnat utläsa från reglerna vill man betona Road i Roadsport.
Som nybörjare med både Miata & Roadsport känner jag mig nu lite vilsen & fundersam.

Mest för att jag planerat att bygga om till andra huvudstrålkastare, givetvis till beskattningsbara med rätt E märkning & hel & ½ ljus, lika delar vikt & utseende bakom planen. (och dålig funktion i flippuppen)
Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus skall vara enligt fabriksstandard
Fabriksstandard; enligt tillverkarens kompletta specifikation för bilmodell och år
Mina Originalspeglar gick sönder & ett par minispeglar hittades, snyggare men med en glasyta på 11x5cm = 55cm2 är dom inte godkända.
6.9 Backspeglar
Backspeglar med 60cm² spegelyta/spegel som möjliggör god uppsikt bakåt ska finnas monterade utvändigt på båda sidor, kompletterat innerbackspegel i täckta bilar


Vidare skulle jag vilja ha en helbur, kan man lösa det utan att bryta mot regeln om inredning?
Instrumentbräda skall täcka hela bredden och vara utan anmärkning. Dörrar skall vara original och omodifierad
Om man inte kan åka med helbur utan att bryta mot den regeln har man inte då förbjudit en säkerhetsdetalj?

Nu är ju inte reglementet spikat så jag har nu bara att avvakta utkomsten.

För att få någon form av trådutveckling avslutas det med frågor.
Hur ser ni aktiva på förslaget, hur påverkar det era bilar?
Om man är för byggtokig för Roadsport, var kan man då åka?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Om man är byggtokig passar Modsport utmärkt, där får man göra nästan allt. :up:
Men man kommer få modifiera instrumentpanelen lokalt för bur i Roadsport, texten kommer att justeras.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Läser tråden på rejsa, och just nu vågar jag inte göra något med min bil.

Att det går Miator i Modsport har jag sett, kan vara ett alternativ.

Tiden får ta det beslutet.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Förstår att det är många som läser tråden på Rejsa, men få som skriver.
Det var inte heller så värst många som tog chansen att ge kommentarer till det nya reglementet inför Falkenberg, där det hölls ett möte angående detta.
Antar att detta betyder att man är nöjd med de ändringar som diskuteras? :think2:
Själv kan jag inte låta bli att ventilera lite tankar, på gott och ont. :D

Vet faktiskt inte tidsplanen för beslut men det bör inte vara långt borta om alla ska ha möjlighet att få ordning på bilarna.
Iofs verkar det som det blir dispens för det mesta under 2016, men för er som bygger nytt blir det ju lite mer komplicerat.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Alexander Mullaart »

Jag trodde att mötet var på lördagen... Många förslag är väl bra, andra mindre bra. Höjningen av vikt/effektgränsen är väl det som känns mest onödigt när det finns så många optimerade ekipage. Men ska man tycka till så får man lägga lite energi på det också, det har jag inte gjort åtminstone...

Det blir nog bra i slutändan :up:

Förresten, vi utgör en stor andel av SPVMs anmälda. Om vi vill så borde det ju gå att trycka till lite.
Alexander Mullaart
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Just nu är det tankarna runt original omodifierat motorstyr som kan göra min bil omöjlig, eller så får jag sälja min nyköpta 1.8 och satsa på att renovera original 1.6 an.

Eller modsport och då kan jag lika gärna stoppa ner något med mer effekt.

Eller har jag missat något?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Det kommer absolut inte bli förbjudet att byta styrsystem, och du kommer definitivt att tjäna på det i hk/kg.
I det nya reglementet finns det ett förslag att helt original motor, svänghjul, grenrör ska slippa de extra 5% vikt för programmerbart sprut, dvs det blir en sänkning av minvikten för sådana bilar.

Jag skulle kunna byta grenrör till standard och utnyttja denna ändring för att bli mer konkurrenskraftig i Modifierad, men är tveksam till att jag lyckas lätta bilen så mycket (med min tid, energi och budget. :D ).
Men jag tycker ändå det är ett mycket bra förslag för att minska insteget, eller rättare sagt få instegsbilarna att vara mer konkurrenskraftiga. :up:

Men en ommappad motor kommer ge betydligt mer än dessa 5% så det är det smartare valet, om man bortser från kostnaden.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Alexander Mullaart wrote:Jag trodde att mötet var på lördagen...
Det var nog mitt fel... :oops:
Jag läste fel på SPVMs sida och undrade därför när middagen på lördagen skulle vara.
Hdzon hängde på och tyvärr lurade vi nog några, ber om ursäkt för detta. :D
Alexander Mullaart wrote: Höjningen av vikt/effektgränsen är väl det som känns mest onödigt när det finns så många optimerade ekipage.
Jag har tolkat det som att höjningen till 7.35 görs för att inkludera ABS?
Dvs det blir egentligen ingen större skillnad på vikt jämfört med idag?
Exempel:
140 x 7.0 x 1.1 = 1078 kg (Det borde väl vara x 1.1, inte x 1.05 x 1.05, dvs procent på procent?)
140 x 7.35 x 1.05 = 1080 kg
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Ahh ha. På det sättet.
Ja då är det bara originalivern med karossdelar som är lite trist.(för mig). Anser att det fördyrar.
Nåväl reglerna får bli klara innan klass och bil bestäms.

TPR wrote:Det kommer absolut inte bli förbjudet att byta styrsystem, och du kommer definitivt att tjäna på det i hk/kg.
I det nya reglementet finns det ett förslag att helt original motor, svänghjul, grenrör ska slippa de extra 5% vikt för programmerbart sprut, dvs det blir en sänkning av minvikten för sådana bilar.

Jag skulle kunna byta grenrör till standard och utnyttja denna ändring för att bli mer konkurrenskraftig i Modifierad, men är tveksam till att jag lyckas lätta bilen så mycket (med min tid, energi och budget. :D ).
Men jag tycker ändå det är ett mycket bra förslag för att minska insteget, eller rättare sagt få instegsbilarna att vara mer konkurrenskraftiga. :up:

Men en ommappad motor kommer ge betydligt mer än dessa 5% så det är det smartare valet, om man bortser från kostnaden.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Conny Lundell »

TPR wrote:Det kommer absolut inte bli förbjudet att byta styrsystem, och du kommer definitivt att tjäna på det i hk/kg.
I det nya reglementet finns det ett förslag att helt original motor, svänghjul, grenrör ska slippa de extra 5% vikt för programmerbart sprut, dvs det blir en sänkning av minvikten för sådana bilar.
Detta som du skriver skulle passa mig och min bil perfekt. (Bra Förslag) :P Då jag har redan progamerbart sprut och ej har optimerat med lätt svänghjul och extraktor grenrör.
Om det nu blir så att viktgränsen höjs till 7,35/hk så skulle en 140 hk göra en vikt 1029 kg om man slipper vikt tillägg för sprut.
Min bil väger idag ca 960 kg med 1/4 tank bensin pluss 85 kilo förare blir ca 15 kilo över optimal vikt. (Med det förslaget som ligger med 7,35/hk)
Lutar nog åt ett motorbyte från 131 till 140 hk. Kanske någon med lätt NA med 1,6 behöver en 1,8 131 hk NA motor? :D
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Nja, nu tror jag du missförstod. :D
Det måste vara original styrsystem, det ingick i min benämning "helt original motor".
Tanken är att om man inte utnyttjar möjligheten med programmerbart sprut så ska man inte heller bli straffad med 5% vikt, men då måste allt vara helt standard.

Höjningen till 7.35 kg/hk är för att inkludera ABS (om jag förstått det hela rätt) eftersom så gott som alla bilar har detta idag. Bilar utan ABS får istället -5% vikt för att kompensera, dvs samma förhållande som idag.

Jag har (samtidigt som jag duckar bakom soffan) väckt frågan om att skillnaden mellan en helt standard motor enligt ovan och en optimerad med programmerat sprut kanske borde vara mer än 5%...
Jag tycker definitivt man ska få valuta för investeringen men kanske inte riktigt så mycket.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Torkel k »

Ta gärna ett titt i denna tråd:

viewtopic.php?f=3&t=3780
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Niklas Falk »

Nu finns det en färdigtuggad variant som SPVMs styrelse känner sig färdig med.
http://www.spvm.se/reglemente.html
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Ställer några frågor här om det är OK, för att få lite hjälp att tolka reglementet. Utgångspunkt Miata NA

"Konsol mellan förar- och passagerarplats får modifieras."
Om det menas längst kardantunnel så har jag ingen, jag tolkar det som att jag måste hitta något att skruva dit och modifiera så det blir lika bra/säkert som att inget ha?'
Eller är det radio/klimat området som avses?

"Karossdetaljer skall bibehålla ursprunglig karossform och profil men ej bärande karossdetaljer får utbytas till annan, gjord i säkerhetsmässigt godtagbart material"
Jag har en bagagelucka i glasfiber med inbyggd spoiler liggandes, den får jag inte använda?
Original med vinge är OK att använda? (+5%)
Skärmbreddare, är det tillåtet?

"Blinkers och bromsljus skall vara enligt bilmodellens typnings-/registreringsdokumentation"
Har en eftermarknads front liggandes där original blinkers inte passar in, den får jag inte använd?

"Huvudstrålkastare får modifieras, men skall klara besiktningskrav enligt 6.2"
Det är OK att bygga om till fasta ljus om det är godkänt av Bilprovningen? (men om Bilprovningen godkänner blinkers räknas det inte?)

Planen är att åka med omodifierad 140 hk motor, det ger 5% tillägg, och om jag gör en av följande 5% are;

* Vinge, fabriksstandard eller eftermonterad (där luft passerar mellan kaross och vinge)
* Diffusor (eftermonterad med gavlar och/eller vertikala väggar)

får jag 10% vikttillägg och klarar mig från att automatiskt hamna i Modsport?
Med allt vad det innebär med helbur & bilprovning, inte omöjligt har jag dock förstått. 700 Kg racevikt lär åxå bli en utmaning.
"Vid mer än 10% viktillägg klassas bilen som Modsport."

Hoppas på hjälp att förstå vilken påverkan regelmodifieringen har på min bil.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by bemeco »

Hej

5% tillägg på originalmotor är bara om du inte använder original styrsystem i med originalmap

/ Bengt Metz
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Alexander Mullaart »

bemeco wrote:Hej

5% tillägg på originalmotor är bara om du inte använder original styrsystem i med originalmap

/ Bengt Metz
Nej, se nedan.

6.20.1.1
Kategori 1:
För de sportvagnar vars motorpaket kan innefattas gäller att; En från luftfilter till katalysator i
alla avseenden fabriksstandard N/A motor, diesel motor eller överladdad motor eller
fabriksstandard hybrid/ kraftenhet (PU), använder tillverkarens angivna effektuppgift utan
ytterligare effekttillägg. Samtliga beskrivna motorpaket skall använda dess fabriksstandard
mjuk- och hårdvara till motorstyrsystem.
Byte av luftfilter till eftermarknads är tillåtet
Alexander Mullaart
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by bemeco »

Hej Alexander

Antar att personen ovan skulle åka med en kat 1 motor
5% tillägg på originalmotor är bara om du inte använder original styrsystem i med originalmap
Läs din egen quote
Samtliga beskrivna motorpaket skall använda dess fabriksstandard
mjuk- och hårdvara till motorstyrsystem.
Rätta mig igen om jag har fel

/ Bengt Metz
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Alexander Mullaart »

Du får 5% tillägg med t.ex. annat grenrör trots orört styrsystem.

"En från luftfilter till katalysator i
alla avseenden fabriksstandard"
Alexander Mullaart
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by bemeco »

Hej Alexander

Antar att ovanstående förare skall köra kat 1 motor,


Om han följer allt i nedanstående så får han INTE 5% tillägg, jag påpekade i mitt första inlägg att numera får man inte byta eller ändra original styrsystem om man vill slippa tillägget på 5%
(som enligt min och många andras åsikt borde vara minst 15% - 20% då många 140 hästars Miata motorer har rejält många fler hästar än 147)
6.20.1.1 Kategori 1:
För de sportvagnar vars motorpaket kan innefattas gäller att; En från luftfilter till katalysator i
alla avseenden fabriksstandard N/A motor, diesel motor eller överladdad motor eller
fabriksstandard hybrid/ kraftenhet (PU), använder tillverkarens angivna effektuppgift utan
ytterligare effekttillägg. Samtliga beskrivna motorpaket skall använda dess fabriksstandard
mjuk- och hårdvara till motorstyrsystem. Byte av luftfilter till eftermarknads är tillåtet.
Rätta mig om jag har fel

/ Bengt Metz
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Alexander Mullaart »

Det stämmer. Användningen av ordet bara fick mig att missförstå.
bemeco wrote:Hej

5% tillägg på originalmotor är bara om du inte använder original styrsystem i med originalmap

/ Bengt Metz
Alexander Mullaart
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by bemeco »

Alexander

Tack

/ Bengt Metz
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by TPR »

Hur lätt är det att få original styrsystem till en BP4W från en NB att fungera i en NA?
Vet inte om någon här har gjort det förut?
Fast om det funkar så är det helt klart en möjlig väg då man slipper de 5% vikt i en lätt NA = 1022 kg.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Hur lätt är det att få original styrsystem till en BP4W från en NB att fungera i en NA?
Vet inte om någon här har gjort det förut?
Fast om det funkar så är det helt klart en möjlig väg då man slipper de 5% vikt i en lätt NA = 1022 kg.
Varför skulle det vara inom orörd spec att jonglera med grenrör från annan spec?

EGR är annorlunda iaf, så det lär märkas om man tittar ordentligt.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by Josen »

Det här med original map lär bli svårt, hur skall det kunna verifieras ? Innebär att att SW revsion av mappen skall finnas som ref ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: SPVM regler 2016-2018

Post by norlin »

Förtydligar mig själv.
Planen är att där det suttit en 1,6 116 hk motor, stoppa i en orörd 1,8 140 hk motor .
Med:
- Nytt eftermarknads motorstyrsystem, skippa LMM.
- Nytt eftermarknads grenrör.

Det har jag fattat ska ge 140 +5% = 147 kh med en racevikt på 1073 kg
Med ett vikttillägg =1127 kg
Och med två = 1180 kg
Och med tre = Modsport

Stämmer mitt antagande?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply