Kontakt OK eller INTE?

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Vad som blir ännu tydligare med denna regeln är att det är helt förkastligt av ex Fredrik i sin Pontiac Fireo (KM) att ligga och stänga varv efter varv - upphunnen bil skall ge möjligheter för bakomvarande att får köra om, helt klart som jag ser det. Kommer någon bakomvarande som man vet är snabbare finns väl ingen anledning att blocka ?
Men när det blev kontakt er två emellan så hade du väl kunnat (rent teoretiskt) använt mer asfalt till vänster (men då tappar du ju moment för eventuell passering längre fram)? Men om det var en sladdretur som fick Fieron att skutta till vänster så är det ju svårt att skylla just det på nån.
Vad vill jag säga med det då, jo att man ska vara där och se det med egna ögon, helst i rätt vinkel från bankanten, det är jättesvårt att vara opartisk bakom ratten eller ens från en videokameralins (som ju oftast bara ser framåt).

Visst kan det vara befogat att köra lite defensivt de sista varven (man kan ju vara olika mycket snäll), men från första varvet känns ju inte "konstruktivt".
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by bemeco »

Skitar ner tråden lite till

Intressant diskussion, inte många följer citerade reglementet
Om du inte sett märket så är det en linje med Bengt gröna färg jag har högst upp på skärmkanten HF, dvs kontakten skedde ganska exakt hjul mot hjul, inte nos mot akter (det hade ju varit värre dråpförsök).
Incidenten på Falkenberg skedde hösten 2008, Du Niklas försökte i kraft av dina ABS bromsar och långa vana vid Falkenberg att köra om mig på utsidan i näst sista högern innan rakan

Din högra framskärm knuffade till min vänstra bakskärm och jag kände en liten knuff men såg dig aldrig, hade full koncentration på min högersväng, knuffen spräckte min tidigare lagade bakskärm

Du kom omedelbart fram i Parc Fermé och bad om ursäkt för knuffen, jag accepterade ursäkten och tyckte att Shit happens

Om man nu skall analysera litegrann så borde du ju backat av istället, att köra om på yttern är ju en kvallificerad manöver som kräver Power

En lite hårdare knuff och jag hade kanske snurrat

Några tycker att jag har en egendomlig körstil som ibland utnyttjar banan lite inkonsekvent, det tycker nog någon som vill förbi, andra tycker att jag har en mjuk och fin körstil, jag håller med de senare :lol:

Som du kanske vet så tillhör jag dom förare som håller mig på asfallten, på egna meriter, snurrar i stort sätt aldrig
Jag tillhör ju inte toppskiktet i Roadsport A men gör så gott jag kan, 1.07.8 på Knutstorp, 1.09.3 ifjol


Och vad gäller Josen och Fieron så var det en regelrätt push av dig Josen så Fredrik åkte av banan åt höger
Stod högst överst ovanpå tidtagningen på Sturup och såg rätt bra

Hur många förare backar av om man inte vill bli omåkt?? :think2:

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Fredrik Henriksson »

Stod att läsa på anmälan till "Anderstorp 21-23 aug".

......................................
Skärpta regler för ojust körning.
Ojust eller vårdslös/omdömeslös körning skall inte accepteras. Med detta menas att
avsiktlig trängning, någon form av hjul- eller plåtkontakt ovillkorligen kommer att
inrapporteras till tävlingsledaren vilken avgör bestraffning. Även domare kan i
förekommande fall begära åtgärd av tävlingsledning.
Bestraffningar:
Vid ojust körning visas varnings/observationsflagga enligt regelboken RA 6.2.1f
Den tävlande skall ovillkorligen direkt efter heatet kontakta tävlingsledaren för besked.
Underlåtande kan medföra bestraffning.
För vårdslös/omdömeslös körning skall svartflagga tillämpas.
Bedöms förseelsen inte som grav kan den tävlande tillåtas fortsätta heatet efter
tillrättavisning i bandepå av tävlingsledningen.
Bedöms förseelsen som grav, vårdslös agerande med avåkningar eller skada som följd,
skall den tävlande diskvalificeras.
Om klubbstyrelse/klassansvarig gemensamt anser den diskvalificerade föraren uppträder
på sätt som skadar vår sportgren, äger dessa rätt att utdöma startförbud vid andra
kommande starttillfällen där klubben är arrangör/medarrangör.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Stod att läsa på anmälan till "Anderstorp 21-23 aug".
En bra beskrivning hur det (ska) går till.
Alla kontakter (och andra bestraffningsbara saker, omkörning på gult tex) ska rapporteras in med pappersrapport från funktionärerna och tävlingsledning/domare avgör åtgärd. Men för en del heat blir det en massa rapporter och det gäller att ha koll på vilket startnummer som gjorde vad med vem.
Jag nämner detta för att belysa att det inte alltid är solklart att alla funktionärer gör allt felfritt hela tiden (alla funktionärer är inte proffs), och därmed har tävlingsledningen svårt att göra ett perfekt jobb. Detta gör ju att vi förare måste hålla sams självmant, vi kan inte räkna till 100% med att alla småfel upptäcks och renderar i åtgärd (då fungerar det inte så bra i längden att kontinuerligt pressa gränserna tills man får obsflagg och sen backa av lite).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Josen »

En bra beskrivning hur det (ska) går till.
Bra då få vi se Niklas köra ett rejs utan att ha kontakt då ;) ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by ephas »

Lyfter en gammal tråd eftersom det uppenbarligen behöver göras någonting åt ämnet.

Jag har ett inte helt genomtänkt fundering;
Jag klurar lite på ett straffsystem som ska straffa "båda" bilarna vid kontakt oavsett vems fel det är.
På så sätt har båda 100% ansvar var och inte var och en 50% ansvar var.
Eftersom man då vet att "om jag styr in och inte lämnar plats och vi åker ihop, så blir jag diskad (och han andra)" och den som funderar på en dykning kommer tänka "om jag dyker för sent och stöter emot så kommer jag bli diskad (och då även den som bli påkörd)". Med andra ord "Dubbelt ansvar" och inte "delat ansvar".
På så sätt behöver man inte ens fundera på vems fel det är, båda har lika mycket ansvar. Detta är bara en flyktig tanke men jag grubblar på den, vad tycker ni initialt om idén?

Det innebär att om två toppförare ligger och fightas om vinsten så har båda lika mycket att förlora eftersom båda bli diskade oavsett vems fel det är och ingen kan mao gå ut med vinst ur en situiation där han kört ojust.

Varför båda?
Som sagt, det kommer göra att båda är försiktigare och vi har dessutom inga domare som kan döma alla situationer, alla har inte videocamera och ibland så är det helt enkelt diffust vems fel det är.

Nå?
:up: :think2:
:down: :think2:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by bemeco »

Omkörningar

Jag har tidigare fått reda på att vid omkörning gäller att BÅDA förarna skall lämna plats dvs bilar skall kunna gå parallellt igenom kurvor

Skall försöka hitta texterna i regelverket

/ Bengt Metz

Regelverket

RA 5.7.1 Tävlandes uppträdande på banan
1/ Iakttagande av signaler
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tävlingsregler RACING - RA Tävlingsregler.doc - Utgåva: April 2010 Sidan 13 av 26 © 2010 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
b)


Omkörning får, beroende på omständigheterna, utföras antingen på höger eller vänster sida. All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, ex-vis mer än en spårändring för att försvara en position, avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant och andra onormala spårförändringar, är strikt förbjudet. Varje förare som gör sig skyldig till något av ovanstående brott kommer att rapporteras till tävlingsledningen.
c) Tävlande måste alltid använda den markerade delen av banan. - de vita linjerna som markerar bankanterna ska anses vara en del av banan däremot är inte kerbs en del av banan, och; - en förare ska bedömas ha lämnat banan, om ingen del av bilen är kvar inom banmarkeringarna.
Skulle en tävlande av någon anledning lämna banan, får den tävlande återgå om det är riskfritt att göra så och utan att detta ger någon fördel.
d) Upprepade och allvarliga misstag som brist på kontroll över bilen (t ex avåkningar) ska rapporteras till tävlingsledningen och kan medföra uteslutning av berörd förare.



2/ Omkörning under träning och tävling
a)
En ensam tävlande på banan får alltid använda banans fulla bredd men ska direkt när denne har hunnits upp av en tävlande, som t ex när denna är på väg att bli varvad, möjliggöra för den snabbare tävlanden att köra om vid första realistiska tillfälle. Om en upphunnen förare inte till fullo verkar utnyttja sina backspeglar ska flagg-/ljuspostering visas rörlig blå flagg för att indikera att en snabbare förare vill köra om. Varje förare som inte respekterar den blå flaggan/ljuset kommer att rapporteras till tävlingsledningen.
De regler som anges nedan reglerar tävlandes beteende och uppträdande på banan under all träning och tävling. (hämtat ur FIA App L Chapter 4 – Code of driving conduct on circuits).
Last edited by bemeco on Wed 14 Jul 2010, 12:58, edited 1 time in total.
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by ephas »

bemeco wrote:Omkörningar

Jag har tidigare fått reda på att vid omkörning gäller att BÅDA förarna skall lämna plats dvs bilar skall kunna gå parallellt igenom kurvor

Skall försöka hitta texterna i regelverket

/ Bengt Metz
Jag vet vad som står i regelverket, det är inte det vi pratar om, och det är inget du behöver kolla upp.
Jag är inte dyplextiker och kan läsa reglementet själv.
Läs mitt inlägg!

Jag vet att båda ska lämna plats, det vet alla. Av X anledning uteblir denna platsen för ofta och jag pratar alltså specifikt om ett bestraffningsystem utöver det som domarna bör tillämpa.

Detta gäller då specifikt vår egen cup och de som deltar i denna.
Du får gärna komma med synpunkter respektive konstruktiva invändningar men det gäller alltså INTE Roadsport i allmänhet och jag struntar i regelverket eftersom detta är en handling utöver det.
Vi kommer alltså inte bortse från gällande regelverk utan göra ett komplement till det befintliga.

MVH R
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by bemeco »

Hai Robert

Jag försöker alltid att vara konstruktiv i mina inlägg, gnäller sällan utan att komma med alternativa förslag

Denna tråd startades 2008 och plåtkontakterna i eran Cup har ju inte blivit färre snarare tvärtom

Fattar inte hur din bil kan klättra upp på en annan?, stack bakdäcket för långt utanför skärmkanten??

Oavsett vilket så tycker jag att du är inne på rätt spår :lol:

Hur bestraffningar för omdömmeslöshet / oskicklighet skall bestraffas inom eran cup anser jag att ni själv kan bedömma, men Drivers error förekommer också

Ett poängsystem liknande era Cup poäng fast med negativa förtecken kanske kan lägga lite bomull mellan gasfot och pedal, som sista åtgärd finns då uteslutning då ett visst antal negativa poäng insamlats

Ofta är det ju samma förare som "råkar" ut för plåtkontakterna

Kör på :lol: Robert, merparten av dina Cupkollegor ser nog fram emot någon åtgärd på denna front

/ Bengt Metz
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Cyberoid »

ephas wrote:Lyfter en gammal tråd eftersom det uppenbarligen behöver göras någonting åt ämnet.

Jag har ett inte helt genomtänkt fundering;
Jag klurar lite på ett straffsystem som ska straffa "båda" bilarna vid kontakt oavsett vems fel det är.
Tror Porsche Cupen har något liknande? Du kan ju kolla in det upplägget och höra med dom om de tycker det fungerar bra eller dåligt. Jag kan se både för och nackdelar med ett sådant system.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by ephas »

Efter Bengts inlägg fick jag en alternativ tanke.
Diskvalificering av båda förarna kan ju vara lite väl drastiskt efter man lätt kan tappa suget chanserna för hela säsongen pga en sammanstötning. Poängavdrag är annars ett något "mildare" alternativ.

Annars samma förslag, att de helt enkelt drabbar båda parter så att dessa får minuspoäng.

Kom dock på en nackdel med detta system.
Tänk er finalen om ett år...
Det har tillkommit lite nya bilar, det har blivit ännu tuffare etc.
Bil 1 och bil 2 tävlar om vinsten i Cupen. Bil 1 leder serien och bil 2 är tvåa. Denna tävlingen går bra för bil nummer 15 som inte kunnat deltaga på alla tävlingar och han råkar vara bästis med bil nummer 2 som ligger tvåa i serien. Eftersom bil nummer 15 är snabbast just denna tävlingen men skiter i slutresultatet så "råkar" han köra ihop med bil 1 så att denna förlorar poäng ner till tvåan som pga av detta kan vinna.

Bara en tanke, vi måste ta alla alternativ i beaktande.

Alltså faller det nog tillbaka på att det sker någon bestraffning i just det heatet som icidenten äger rum.

Några fler tankar någon?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Fredrik Henriksson »

Styrgruppen har sedan senaste tävlingen diskuterat möjligheterna kring poängavdrag för förseelser. Tack för input och ideer! :)

Över två år sedan jag skrev första inlägget. Tiden går,,, eller som ordspråket säger: "Tiden är naturens sätt att se till att inte allt händer på en gång"... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Niklas Falk »

Inget nytt hos oss, bara lite läsning från annan serie
Specmiata.com wrote:At the Watkins Glen national this year, two Formula Ford driver's made contact with each other coming onto the nascar short course. There was a camera running in the chasing car. Instead of holding grudges against each other for the contact, both driver's sat down together and looked at the video, understood what the other was thinking, and walked away less angry than they would have had they simply brooded and called the other guy an idiot.
Nu har de ju lite annan situation i Spec Miata, där är det inte de två som får kontakt som är de enda drabbade, det blir inte sällan 5 eller fler vrak om det sker i början när det är många runt om.
Förslaget att "tvinga" de inblandade parterna att titta igenom händelserna om det går är rätt vettig. Lite som utfrågningen Fredrik och Fredrik fick på Anderstorp förra året (där var det inte ens kontakt, bara (mest oavsiktliga) kreativa spårval av Westin i Karusellen).

En annan sak jag reagerade på är det faktum att de inser att det är funktionärer OCH förare som måste agera för att minska röran. Det fungerar inte att vänta på flaggor och bestraffningar och ta det som enda input på lämplig körning.
Vill vi ha en snäll snuttefiltserie (menat positivt men kanske inte det bästa PR-ordet :D) så får vi försöka att vara snälla mot varandra :)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Inget nytt hos oss, bara lite läsning från annan serie
Specmiata.com wrote:At the Watkins Glen national this year, two Formula Ford driver's made contact with each other coming onto the nascar short course. There was a camera running in the chasing car. Instead of holding grudges against each other for the contact, both driver's sat down together and looked at the video, understood what the other was thinking, and walked away less angry than they would have had they simply brooded and called the other guy an idiot.
Nu har de ju lite annan situation i Spec Miata, där är det inte de två som får kontakt som är de enda drabbade, det blir inte sällan 5 eller fler vrak om det sker i början när det är många runt om.
Förslaget att "tvinga" de inblandade parterna att titta igenom händelserna om det går är rätt vettig. Lite som utfrågningen Fredrik och Fredrik fick på Anderstorp förra året (där var det inte ens kontakt, bara (mest oavsiktliga) kreativa spårval av Westin i Karusellen).

En annan sak jag reagerade på är det faktum att de inser att det är funktionärer OCH förare som måste agera för att minska röran. Det fungerar inte att vänta på flaggor och bestraffningar och ta det som enda input på lämplig körning.
Vill vi ha en snäll snuttefiltserie (menat positivt men kanske inte det bästa PR-ordet :D) så får vi försöka att vara snälla mot varandra :)
Låter som en bra idé att de inblandade får gå igenom vad som hänt vid en incident, finns det film på det underlättar det ju eftersom det normalt sätt finns minst lika många olika minnesbilderna av vad som hänt som det finns inblandade.

När det gäller minskade av kontakt är det helt tydligt att vi inte kan förlita oss på tävlingsledning och funktionärer (oberoende vad som sägs innan racen upplever jag det inte som tävlingsledningen bryr sig så länge ingen skadas och bilar inte rullar).

Om vi ska införa någon form av poängavdrag vid kontakt gäller det att det är så tydligt det bara går eftersom vi inte har någon oberoende grupp som kan dela ut bestraffningarna (gäller att vi inte hamnar i en sits där det blir diskussion om någon ser till att en förare blir bestraffad för att det gynnar någon annan).
Efter att ha läst de flesta inläggen runt de incidenter som varit har jag hittat 3 olika scenario som det verkar som flest har synpunkter kring (inga personliga synpunkter vad som är rätt och fel, bara sammanfattning av vad jag läst):
- dykningar in ingång till kurva som tvingar framförvarande att väja för att undvika kollision
- sent spårvalsbyte av framförvarande som tränger omkörande
- brist på avstånd mellan bilar i samband med varvning

Vore toppen om vi kunde få till poängavdrag som gör att man tar lite mindre risker ute på banan så att racen blir tighta, spännande men utan onödiga plåtkontakter. Sedan är så klart inte poängavdrag en lösning på allt, när man sitter i bilen och hornen vuxit ut ordentligt är det inte poängen i serien man tänker på först och främst, det är snarare att komma förbi nästa bil/inte bli omkörd av bilen bakom. Men förhoppningsvis kan poängavdrag bidra till att vi framöver har fler racehelger utan kontakt än med under 2011.

Lycka till styrgruppen hoppas ni kan komma fram till bra regler hur kontakt mellan bilar ska hanteras.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Fredrik Henriksson »

Saxat från SPVM, en "Magnus" skriver...
Jag vill nog också påpeka att skall man locka in nya förare och bilar i främst roadsport (dvs registrerade gatbilar) så bör inte nuvarande bilar se ut som stock car bilar fulla med bucklor och däckmärken (tänker i första hand på roadsport C).

Är nog bra om lite tid i vinter nyttjas till att snygga till våra bilar... :|
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:. [/i]

Är nog bra om lite tid i vinter nyttjas till att snygga till våra bilar... :|


BUSTED!!!!!!

DU KOMMER KÖRA 2011 I ROADSPORT C!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bang: :rolleyes3: :bang: :rolleyes3: :bang: :bananabehind: :bananabehind: :bananabehind: :-D
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:
Fredrik Henriksson wrote:. [/i]

Är nog bra om lite tid i vinter nyttjas till att snygga till våra bilar... :|


BUSTED!!!!!!

DU KOMMER KÖRA 2011 I ROADSPORT C!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bang: :rolleyes3: :bang: :rolleyes3: :bang: :bananabehind: :bananabehind: :bananabehind: :-D

:mrgreen: Talade iofs som en av alla vi rejsmiataägare. Även om en svart försvinner från garaget så finns det en röd kvar. Kan hända att den blir en roadsport C bil i vinter då den troligtvis är mer atraktiv på marknaden som det. Isf blir det nog några rejs med den så folk ser att den håller måttet (grymma dämpare är redan beställda :-) )
Trimmotorn behålls isf, kan vara bra att ha till något framtida projekt... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Fredrik Henriksson »

Nedan är saxat från rejsa. Skoj och flams i all ära men allvarligt talat så tror jag att optimering och häftiga bilar lockar, det är skabbighet som skrämmer...

Varför inte roadsport med denna. Du gillar ju uppenbarligen att jaga ;) bilar och tider

Törs inte. :wave:

Vi är ju jättesnälla mot varandra, både på banan och i depån :conf:

Ja det syns på era bilar he he...... inte en skråma.
Attachments
Folkrace.jpg
Last edited by Fredrik Henriksson on Wed 13 Oct 2010, 21:55, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Per Hammarsjö »

Personligen anser jag att bilarna ska hållas i gott skick. DVS raka i plåten och snygga i färgen. Dvs bronsmetallic. ;)
Det är ju ingen folkraceserie vi kör.
RHK är ju stenhårda med detta. Varför kan inte SPVM vara det?

Om det är ett krav att åtgärda plåtskador för att delta på nästa tävling kanske man tänker efter lite till?

// Per
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Ronnie »

Per Hammarsjö wrote:Personligen anser jag att bilarna ska hållas i gott skick. DVS raka i plåten och snygga i färgen. Dvs bronsmetallic. ;)
Det är ju ingen folkraceserie vi kör.

// Per

:up: :bananahead:
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote:Nedan är saxat från rejsa. Skoj och flams i all ära men allvarligt talat så tror jag att optimering och häftiga bilar lockar, det är skabbighet skrämmer...

Varför inte roadsport med denna. Du gillar ju uppenbarligen att jaga ;) bilar och tider

Törs inte. :wave:

Vi är ju jättesnälla mot varandra, både på banan och i depån :conf:

Ja det syns på era bilar he he...... inte en skråma.
Hahahahahahaha, detta förgyllde verkligen min kväll.
Pricken över i:et är när man tar muspekaren över filen och kollar vad den är döpt till, hahaha :mrgreen:

Jag har hört rykten om att den ska vara snabb dock :banana:

Kan du länka direkt till tråden Fredrik? :mrgreen:

Detta vart ju skitskoj, hehe.

Jag tror att Renault 5 Cup eller Clio Cup en gång i tiden hade en regel som sade att bilarna måste vara i fint skick vid varje besikting dvs utan bucklor eller däckmärken, kanske något att ta efter?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Fredrik Henriksson »

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5132&start=189
Gick inte att klippa in citatet på detta forum då det var fler än tre citat i varandra.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by ephas »

Är det någon som har en idé på hur vi genom en regeländring kan hålla bilarna i finare och mer representativt skick?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Magnus Pettson »

ephas wrote:Är det någon som har en idé på hur vi genom en regeländring kan hålla bilarna i finare och mer representativt skick?
ALLA SKA VARA VITA :banana: :lol: :burnout:
De e mycke nu...
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Torkel k »

Vi i styrgruppen har snackat om ett förslag på just att bilarna ska vara lagade och fina till nästa race. Kul att se att det redan finns ett stöd! :up:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply