Kontakt OK eller INTE?

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Kontakt OK eller INTE?

Post by Fredrik Henriksson »

Efter att ha rejsat på Knutstorp så maler en lite störande fundering kvar i huvudet och därför väljer jag att ta upp mitt "problem".

Jag började bli intresserad av miataracing genom Miataklubben där jag på deras forum allt som oftast halkade in på banåkartråden. Förutom att bilen var robbust med vettigt chassi mm så verkade attityden bland förarna vara att man kunde med mindre moddifieringar ta sin bruksmiata utan att vara rädd för att komma hem med en folkracebil. :roll:

Att det förra året var några "kontakttillfällen" såg jag som oavsiktliga incidenter. Självklart kan man "misslyckas" och köra emot någon, som nybörjare så har det ju varit nära vid något tillfälle Sorry för trängningen på Kullen Petson :oops:

Men jag trodde grunden i roadsportkörningen var att det inte ses som OK att köra i varandra? På senare tid verkar dock toleransnivån ha höjt rejält. Attityden bland några förare verkar vara, "vill man vara med i toppen så får man räkna med lite skavsår".
En sak är om det sker någon gång och varje förare ser det som en pinsam och klantig incident. Men med en mer accepterande inställning så lär antalet kontakttillfällen öka rejält.

På Knutstorp räknade jag till tre kontakter vilket är lika mkt som antalet förra året(uppskattningsvis). :shock: :?

Har ribban höjts eller måste några tagga ner? Vill bara veta!


E ju bra att ha gjutformar isf :roll: :wink:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Det är en sak att banga in i sidan på en annan och en att snudda varandras stötfångare. Jag tror ingen av oss vill riskera att knacka plåt.. Snacket i depån efteråt var kanske lite extra pålagt.. :)

Men att man stöter imot stötfångare det är ibland svårt att undvika när man fajtas.. Alla har inte samma bromspunkt etc..

Jag skulle aldrig går upp tajt tajt men en nybörjare. Både för att jag inte är säker på hur den föraren beter sig men så vill man ju heller inte skrämma skiten ur folk.

Jag och Niklas vet ju ungefär var vi har varandra. Därav vågade jag mig på honom väldigt nära.

Men tycker vi alla måste tänka lite på detta. Att fixa lite repor är inte så svårt men man kan ju också vända om den andra bilen om man ligger för nära på fel ställe.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote: Men tycker vi alla måste tänka lite på detta. Att fixa lite repor är inte så svårt men man kan ju också vända om den andra bilen om man ligger för nära på fel ställe.
Är man så nära att man skaver i varandra i dom farterna så är risken stor att det för eller senare blir mer än en touch med följd att någon åker av och kanske rullar... Inte meningen att vara surgubbe men det finns andra serier för den typen av racing... :roll:

Med den ribban får man alltså räkna med att fixa repor på sin bil om man skall vara med?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Hmm...

Det är ju racing. Man får alltid räkna med sånt. Ingen skillnad här mot STCC. Jo här äger vi våra bilar själva därför är vi mer försiktiga.
Med den ribban får man alltså räkna med att fixa repor på sin bil om man skall vara med?
Är man försiktig om sin bil ja då finns det ju inget annat att göra än att hålla undan. Jag höll undan många gånger i helgen när jag, Niklas, Josen, Dennis låg och kubades. Jag ville inte riskera min plåt. Och då menar jag inte att de andra kör som svin.. Ibland måste ju någon ge med sig. De andra fick ju ge sig när jag inte ville släppa förbi också.

Det är ju ingen som gör det med flit. Men går man in 20 bilar i startkurvan så kan ju saker hända. Så har det alltid varit.
Den ytterst lilla incident jag var med i. Dvs jag bumpade på Niklas var i hårnålen. Där går det inte fort och Niklas bromsade lite tidigare än mig. Så där är det ju ingen fara. Och jag gjorde det inte med flit. Sånt händer.
Men ligger man och bumpar på varandra på rakan eller över krönet då anser både jag och reglerna att man kan leta sig till någon annan typ av serie.

Det var min sjunde tävling och första gången jag var i någon. Och det märket gick att rubba bort.

Var vill du komma fredrik? Att vi ska göra upp om att den som ligger på innern alltid måste släppa före den andra?

Om jag ska ge mitt svar på din rubrik så säger jag som reglementet. Kontakt är inte OK.
Men tillägger att det är racing vi kör och inte banträff. Shit happends.
Gör någon något med flit så är lynchning som gäller.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Hmm...

Det är ju racing. Man får alltid räkna med sånt. Ingen skillnad här mot STCC. Jo här äger vi våra bilar själva därför är vi mer försiktiga.
Vill hoppa polymiken men det är stor skillnad på STCC och vår racing på korpennivå. :roll: Utöver det egna billägande så skiljer det en hel del i förarskicklighet och det faktum att STCC accepterar kontakt på en annan nivå än vad som är ok i roadsport (eller harjag fel?). Edit: Såg att du svarat på det i din editering, dvs kontakt är inte OK enligt reglementet.
Per Hammarsjö wrote: Var vill du komma fredrik? Att vi ska göra upp om att den som ligger på innern alltid måste släppa före den andra?
Säger bara att det verkar som om det blivit en attitydsförändring till karosskontakt sista tiden. Det har väl funkat förr att åka förbi eller "stänga" utan knuffar? :roll:
Last edited by Fredrik Henriksson on Wed 09 Jul 2008, 12:49, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Varje kontakt är ett misslyckande och nån enstaka per säsong kan ju hända, men kontinuerligt buffande i hårnålarna blir ju mindre trevligt.

Falkenbergs chikan är ett ännu större riskmoment än Knutans hårnål för kontakt.

Det är lättare att passera motståndaren på sidan om denne än att köra igenom... ;) :)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Vad jag menade med stcc var att reglerna är väl de samma. Kontakt är inte ok..

Attitydsändringen.. Nja.. Vet jag inte.. Vi har ju aldrig varit så många bilar på banan förut. Då blir det ju trängre.

Och som sagt.. Jag tror det blev lite macho i depåsnacket efteråt.. Så där kan man ju tycka att attityden ändrats..

Men personligen känner jag att jag gärna undviker kontakt.. Precis som Niklas skriver.. Det är ju inte direkt något snabbt sätt.. Och ingen av oss vill ju ha extra utgifter under racehelgerna..

Men ju mer vana förare vi blir desto mer vågar vi. I början håller man avståndet. Sen börjar man våga lite mer. Men jag tror aldrig någon av oss kör ut på banan och tänker; "kommer jag inte förbi får jag väl knuffa bort honom". Blir det så får man nog ta sig en funderare.
Last edited by Per Hammarsjö on Wed 09 Jul 2008, 13:07, edited 2 times in total.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Jag tycker det är bra du tar upp det, Fredrik. Under alla (5) åren jag kört i MGCC har det inte varit någon plåtkontakt under något race. Första gången var nu på KM 1 då Josen och Fredrik Olssons Fiero gnuggade framskärm mot dörr. Tycker också stämningarna efter SSM varit lite av den attityden att MX5 Cup ska vara show för publiken och lite kontakt får vi räkna med. Jag kan hålla med om att är det race så är risken för kontakt större än vid en banträff t.ex. Jag kan också acceptera att det kan bli kontakt vid inbromsningen till hårnålen t.ex. Förutsatt att detta inte är avsiktligt utan sker i striden hetta så att säga.

Det som kan oroa även mig är slipstreeming på start och målrakan med efterföljande dyk på insidan i slutet av rakan. Ni som följt sändningarna från STCC och främst Carerra Cup har säkert sett 2 incidenter som mycket väl skulle kunna hända även i MX5 Cup. Jag tänker på David Björcks allvarliga krasch på Mantorp. David går på broms samtidigt som bilen efter försöker byta spår och gå på insidan och råkar puffa till David i baken. I det läget blir föraren i den påkörda bilen passagerare och oturligt för Davids del så slutade kraschen i ett betongfundament och brutet ben. En MX5:a hade inte sett vacker ut efter samma smäll.

Lite samma sak nu senast på Sturup när Edvard Sandström försöker byta spår och sätter av Jocke Mangs i betongmuren vid start och mål.

Jag vill inte vara tråkmåns men jag tror risken för en allvarlig smäll ökar om attityden är att lite kontakt är ok. Även lite kontakt kan få allvarliga följder om det sker i hög fart och någon tappar kontrollen över bilen. Eftersom jag själv satte bilen i räcket förra året på SSM (utan hjälp) så vet jag att det är inte kul att stå där med en kraschad bil. Skulle det även bli personskador är det ju än värre.

Inställningen bör nog vara ingen kontakt mellan bilarna.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Tycker också stämningarna efter SSM varit lite av den attityden att MX5 Cup ska vara show för publiken och lite kontakt får vi räkna med.
Jag såg det som lite skämt men ok..

Jag har inte någon annan uppfattning än er men vill bara påpeka att man kan inte göra mer än att följa reglerna och lugna ner varandra.
Ingen ska ju behöva känna sig rädd när vi kör race.

Det är som sagr bra att du tar upp det fredrik.
Då sitter det nog i bakhuvudet när man ligger tätt inpå varandra nästa race och man lär tänka till lite.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag tror inte att någon attitydförändring har skett.
Som en av de som kör bilen till och från tävling får jag betydligt värre bekymmer än de som trailar om något skulle hända, så jag har verkligen inte höjt ribban.
Min bil är dessutom befriad från diverse stötupptagande detaljer, så det lär märkas om det blir kontakt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Anders Ohlsson wrote:... Under alla (5) åren jag kört i MGCC har det inte varit någon plåtkontakt under något race.
...
huvudet på spiken...

Sen kan vi alla göra fel, bara hoppas att felen är små när dom väl sker... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Dennis Kullman wrote:Jag tror inte att någon attitydförändring har skett.
Det är väl möjligen att vi skojjar lite om det (tyvärr tänker man (iaf inte jag) inte alltid på att en ironiskt gliring kan ses som normsättande standard av andra). Det är inte lätt att alltid tänka på konsekvenserna av allt man säger när man laddar upp inför körningar. Jag börjar bli mindre kommunikativ när jag förbereder lufttryck etc numera (men det pladdras lite för mycket i alla fall).
Jag får ta på mig en del av "andan" eftersom jag inte fixat till min front efter mina misslyckde chikanpassager förra hösten.
Jag kör ju också hem så det är en klar fördel att det fungerar efteråt.

Mitt största risktagande i helgen var att hålla stumt på gräset upp mot hårnålen. Det var tur att Per lämnade plats åt mig på asfalten där jag kom tillbaka in. Där hade det inte blivit en liten repa och jag hade fått bära hundhuvet för den felbedömningen. Att släppa eller bromsa hade nödvändigtvis inte varit säkrare.

Men när avståndet krymper ökar riskerna, det är enkel matematik.
Men det går att lära sig med tiden hur nära man bör vara för att bromsa sig förbi på ett vettigt sätt (man kan vara nära och man kan vara dumdristig).
Kan du inte komma upp jämsides på insidan vid turn-in så kommer du inte att klara av det (du blir ivägen och kommer ändå ut sist efter kurvan). Att sticka in nosen endast till framförvarandes bakhjul är att be om problem (antingen räddas du av framförvarande eller så hamnar ni båda i sandfållan).
Hur man än ser på det så är tävlande mot jämnsnabba B-bilar en jättebra träning på dessa faktum (mycket omkörningsträning iaf, jag tror inte Bengt Nylén tyckte vi var burdusa, bara lite enerverande som snodde spåret lite här och där)

Senaste (July) Track&Racecars innehåller några artiklar om körteknik som kan vara läsvärda. Den finns på Presstop snart (den med en Gul TurboBusaMini på framsidan).
Även om man vet vart bilen styr när man rör ratten så är körteknikartiklar alltid värda att läsa.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:Jag tror inte att någon attitydförändring har skett.
Kanonbra isf! :)
Reagerade bara på att det pratades en del om knuffar och kontakter och även om det, som Niklas gör uttryck för, var med viss ironi så har jag aldrig hört om så många incidenter(om än små) vid ett tillfälle. Vill bara veta om toleransen är högre i cupen, men det verkar som de flesta tycker att nivån är oförändrad... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag tror vi alla var lite i gasen i helgen då vi möttes ett så stort gäng för första gången. Vi får se till att det inte utvecklas mer utan hålla det på en skön nivå.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Jag tror vi alla var lite i gasen i helgen då vi möttes ett så stort gäng för första gången. Vi får se till att det inte utvecklas mer utan hålla det på en skön nivå.
Lite så... En skön "Vi försöker att inte köra på" nivå... :wink:

Nä nu ska jag ut å leka med plast i garaget... Har börjat skriva på en racerapport oxå... mkt nu...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Man kan ju vara lite försiktig att använda offentliga pukor och trumpeter när man diskuterar kontakter också.

Jag gissar att Ginetta Cup inte använde faktumet att ca en tredjedel av all glasfiber i cupen byts ut under en säsong i sitt PR-material...

Visst inträffar det men det är ju nåt man reder ut med den berörde, inte använder DN-debatt för offentlig beklagan.

Jag kanske är feg som hellre lämnar plats på innern än "hävdar rätten till mitt spår" på bästa STCCvis, jag vill nog påstå att jag försöker iaf (sällan jag tar det defensiva spåret på rakan tex). Men naturligtvis missar jag också (det är inte lätt att se alla i startkurvan tex).

Hur många av er var det som diskuterade runt lite med andra heatkollegor? Det finns massor att lära av andra också, B-bilarna är inte bara ivägen ;)
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Friis »

Tager lige denne op igen :wink: . Det er motorsport og race, så som i siger, så er det svært at 100% undgå kontakt, selvom at man passer på hinanden. Det jeg tænker lidt på er, hvis nu uheldet er ude og der sker et større crash, hvad sker der så???? Skade på egen bil, betaler man selv, da der ikke er nogen forsikring som dækker. Hvad med skade på andre biler eller på banen (amco, rækværk)??? Hvad med personskade???? Min personlige ulykkeforsikring dækker ihvertfald ikke farlig sport.

Hvor meget bruger i jeres MX-5 i hverdagen???? Hvis nu man har FIA hel bur, så er den måske ikke så praktisk i hverdagen.
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by bemeco »

Smutsar ner ert forum lite

Ägaren till en grön MGB GT var inte helt förtjust i plåtbucklan han fått i höger (eller vänster) bakhörna efter något av racen

MX5 förare (ingen nämnd) kör ibland även nära (dvs kontakt) bla ifjol på Falkenberg
Vet inte om han putsat bort den gröna färgen ännu :lol:

Olyckor måste undvikas

En som åker tillsammans med Miator ibland

/ Bengt Metz
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Niklas Falk »

bemeco wrote:Olyckor måste undvikas

En som åker tillsammans med Miator ibland
Visst ska man undvika olyckor så gott det går.
Vid förflyttning i sidled så är det ju inte bara det framför förarplatsen man behöver bry sig om. I valet att styra ut på gräset i ett högfartsparti eller få lite grön penselfärg på framskärmen ser jag det som ett enkelt val. Alternativet att bromsa (när asfalten tagit slut) för att undvika att den vid sidan styr in i dig är ju inte direkt genomförbart som generell åtgärd.

Marginalerna mellan Miatorna är små och det laddas tidigt i kurvorna för att kunna hålla farten uppe, det gör det lite gummibandsmässigt när man kör med bilar med samma varvtider och annorlunda hastighetsprofil (och det finns stor risk att det missas i utgången på kurvor).
Att glida upp på sidan medan man väntar på att den framför skall få ner gaspedalen är ganska vanlig situation som möjliggör att man slipper avbryta acceleration ut ur kurvan. I dessa situationer kan ett oväntat spår eller en liten miss (problem med bränsle/tändning) göra det mycket svårare. Att köra helt utan risk för kontakt i dessa tillfällen omöjligör i princip passeringar om det inte skiljer massor på rakorna (du skulle i så fall aldrig få gasa ur kurvan innan den framför).

Varje kontakt är ett misslyckande som bör redas ut mellan de inblandade först och främst. Om tävlingsledningens agerande inte anses räcka så går det att ta det på stormöten eller andra åtgärder. Ginetta Cup har ju gjort nåt rejält inför detta år, det är enormt stor skillnad mot de två senaste (inte en enda kontakt (vad jag kunde se) under Velodromloppet tex).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Josen »

I valet att styra ut på gräset i ett högfartsparti eller få lite grön penselfärg på framskärmen ser jag det som ett enkelt val.
Menar m.a.o på fullt allvar att du i högfartparti hellre kör på framförvarande hellre än släppa av/bromsa :shock: ? Hoppas jag förstår fel - livsfarligt, du vänder framförvarande på ett kick, speciellt lite äldre bilar utan Miatans förlåtande chassi.

Är det MGB pensel-färg vi talar om eller Bengts sjua ?

Sparkar in ett öppen dörr igen ;)
Med snabbare C-fält som är jämna funkar det inte att åka med B-bilar ( inte A heller ) blir farligt och för mycket kontakter. Jämför jag med fyndbörsen rejs var det mera kontakter på SSM är ett 'hett' Grupp N heat och det är inte rätt utveckling för sportvagnsrejsning :down:

Edit:

RA 5.7.1 Tävlandes uppträdande på banan
Nedanstående text reglerar tävlandens uppträdande på banan (hämtat ur FIA, Drivers Conduct)

a) Under ett heat får hela banbredden oinskränkt utnyttjas så länge den tävlande är ensam på banavsnittet. Så fort som den tävlande, på något banavsnitt, blir upphunnen av annan tävlande, som är temporärt eller konstant snabbare, ska plats lämnas till denne genom att hålla åt sidan för att möjliggöra omkörning
Den här FIA reglen är faktiskt bra och borde hjälp att undvika kontakter om alla följer den ;) - tänker man efter här så skall man släppa en upphinnade snabbare bil, som jag fattar det innebär det att man inte får stänga varandra släpp och släppa tillbaka :up: / ge och ta :)

Själv bröt jag denna regel hårt i rejs 1 och Fredrik bröt den lika hårt i rejs två slutet :oops:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Edit:

RA 5.7.1 Tävlandes uppträdande på banan
Nedanstående text reglerar tävlandens uppträdande på banan (hämtat ur FIA, Drivers Conduct)

a) Under ett heat får hela banbredden oinskränkt utnyttjas så länge den tävlande är ensam på banavsnittet. Så fort som den tävlande, på något banavsnitt, blir upphunnen av annan tävlande, som är temporärt eller konstant snabbare, ska plats lämnas till denne genom att hålla åt sidan för att möjliggöra omkörning
Den här FIA reglen är faktiskt bra och borde hjälp att undvika kontakter om alla följer den ;) - tänker man efter här så skall man släppa en upphinnade snabbare bil, som jag fattar det innebär det att man inte får stänga varandra släpp och släppa tillbaka :up: / ge och ta :)

Själv bröt jag denna regel hårt i rejs 1 och Fredrik bröt den lika hårt i rejs två slutet :oops:
Har aldrig sett ett rejs där det körs på det viset. Vad är det för vits då? Minns tillbaka till rejs två på Kullen i Maj när jag startade sist, hur kul hade det varit om varenda bil man kom ikapp bara hade vikt åt sidan som käglor? :think2:
Finns regler inom fotboll att man inte får tackla men det gör man på alla nivåer. Basket var i grunden noncontact men är idag väldigt fysisk osv osv... (syftar mer på regeltolkning än kontakt här)

Kontakt (avlyftningar) hör inte hemma på amatörnivå, sen sker incidenter/missbedömningar, bara hoppas dom blir få. Precis som efter SSM förra året blev jag lite orolig efter Kullen i år vad gäller attityden till kontakt i Cupen, men efter det verkar det som alla har bestämt sig för att det inte är åt det hållet vi ska. :) :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
I valet att styra ut på gräset i ett högfartsparti eller få lite grön penselfärg på framskärmen ser jag det som ett enkelt val.
Menar m.a.o på fullt allvar att du i högfartparti hellre kör på framförvarande hellre än släppa av/bromsa :shock: ? Hoppas jag förstår fel - livsfarligt, du vänder framförvarande på ett kick, speciellt lite äldre bilar utan Miatans förlåtande chassi.
Exakt denna situation berör sidoförflyttning i höjd hjul mot hjul, i kontaktögonblicket hade bilarna ganska exakt samma hastighet (Bengt hade börjat accelerera igen) och det berör krönet på baksidan av Falkenberg.

Min tolkning av situationen är att jag använde så mycket av asfalten till vänster jag kunde men det blev ändå en liten kontakt.
Mycket av tolkningarna ligger i hur långt upp på sidan man skall vara innan man "hunnit upp framförvarande".
Personligen tycker jag att åtminstone när framhjul är uppe i bakhjulshöjd så finns det ett ömsesidigt ansvar att försöka nyttja asfalten så bägge överlever. Att göra sidoförflyttning in i ekipage som redan ligger på bankanten blir ju då lite dumt.
Men detta ger ju ingen rättighet att kasta sig in utan broms på Apex och skylla kontakten på att den framför som inte ens såg nån i backspegeln vid turn-in.
Bedömningarna i gränsfallen är jättesvåra och det underlättas inte alls att kommentatorerna för "Kungaklassen" anser att axel-mot-axel är "riktig" och "fair" racing. :roll: :down: (media har trots allt påverkan)

Om du inte sett märket så är det en linje med Bengt gröna färg jag har högst upp på skärmkanten HF, dvs kontakten skedde ganska exakt hjul mot hjul, inte nos mot akter (det hade ju varit värre dråpförsök).

Och anledningen att köra så nära då? För att kunna passera Bengt och få lite fria träningsvarv (har ett svagt minne att detta var på kvalet, kan ha varit träning) så gäller det att passera innan man går ut på rakan för att ha en chans att hinna före in i chikanen. En sån passering av en försiktigare A-bil måste planeras redan ut ur chikanen och det gäller att maxa hastigheten på krönet, viljan att släppa av är då inte den största.
Så, jo, det finns problem med skillnad i hastighetsprofil (med jämna varvtider). Problemen ökar i takt med att toppen i långsammare klass blir "större" och jämnare.
Vi får se hur många vi blir på Falkenberg, blir det jämnt och heatdelning så kan man ju föreslå C som eget (för att alternera om inte annat).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Har aldrig sett ett rejs där det körs på det viset. Vad är det för vits då? Minns tillbaka till rejs två på Kullen i Maj när jag startade sist, hur kul hade det varit om varenda bil man kom ikapp bara hade vikt åt sidan som käglor? :think2:
Tolkningen ligger i "upphunnen". Om du tar det som att du är inom en billängd bakom så blir det lite fånigt som du beskriver det. Om du skall upp med en decimeter på sidan så blir det lite annorlunda (det är ju då det inte funkar med fri sidoförflyttning).
Visst har det förekommit racing där det lämnas plats, men det betyder ju inte att man parkerar. Är du jämnsnabb så kan det ta flera kurvor i bredd innan nån kommer ut före (men ingen kör ju så snabbt de kan då). För att kunna köra i bredd i en kurva måste ju bägge lämna plats (det går ju inte att tvinga till sig hela kurvbredden då).

Men regeln täcker ju även sidoförflyttningar i syfte att förhindra framfart (tex längs en raka) och då är det nog mer än en billängd bakom som avses för att du skall vara förhindrad i antal sidoförflyttningar (är du ensam på rakan bryr sig ju ingen).

Det är mycket att tänka på och med tanke på att vi alla har en varsin halvskev verlklighetsuppfattning där ute bakom ratten så skulle det ju vara jättebra om funktionärer och domare kunde hantera det på bästa sätt (även förbyggande).
Men bara att vi diskuterar det lite till höger och vänster så blir det ju nån sorts terapibearbetning. Det skadar ju inte att tänka på saker som detta när man ser racing på TV (eller Live), vem var mest/minst felande och hade det kunnat gjorts snyggare?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Josen »

Personligen tycker jag att åtminstone när framhjul är uppe i bakhjulshöjd så finns det ett ömsesidigt ansvar att försöka nyttja asfalten så bägge överlever.
Där håller jag med till 100 % kostar så lite att bjuda på en meter och undvika kontakten :up:
Och anledningen att köra så nära då? För att kunna passera Bengt och få lite fria träningsvarv (har ett svagt minne att detta var på kvalet, kan ha varit träning) så gäller det att passera innan man går ut på rakan för att ha en chans att hinna före in i chikanen. En sån passering av en försiktigare A-bil måste planeras redan ut ur chikanen och det gäller att maxa hastigheten
Härligt att du hade självförtroende och vill köra om en A-bil där :shock: - nästan givet att den kör om dig innan nästa kurva ;)
Har aldrig sett ett rejs där det körs på det viset. Vad är det för vits då? Minns tillbaka till rejs två på Kullen i Maj när jag startade sist, hur kul hade det varit om varenda bil man kom ikapp bara hade vikt åt sidan som käglor
Som jag upplevde regeln under SSM ; jag bröt den via slalom-körning när motorstinna bilar kom ikapp mig och du bröt mot mig när jag körde ikapp dig på sista varvet och du inte gav plats ut på slut-rakan.
Jag var duktigt och släppte förbi Fredrik snyggt enligt reglen ( ursäkta själv-beröm ;) )

Har sett rejs där det skiftas ofta i kring samma placeringar ( titta på spec-miata filmer ) och även del STCC/Carrera cup rejs finns detta med i.

Vad som blir ännu tydligare med denna regeln är att det är helt förkastligt av ex Fredrik i sin Pontiac Fireo (KM) att ligga och stänga varv efter varv - upphunnen bil skall ge möjligheter för bakomvarande att får köra om, helt klart som jag ser det. Kommer någon bakomvarande som man vet är snabbare finns väl ingen anledning att blocka ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kontakt OK eller INTE?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Härligt att du hade självförtronede och vill köra om en A-bil där :shock: - nästan givet att den kör om dig innan nästa kurva ;)
Nu sa jag försiktig A-bil, dvs med långsammare varvtid. Lite som en Kermitgrön B-bil du vet :)
Jämnsides ner för backen, senare broms in i Ginstkurvan, ledning ut på rakan, senare broms och in i chikanen. Jag minns inte riktigt om det var fuktigt men i så fall hjälper ju Toyo+ABS.
Post Reply