STARTORDNING MX-5 CUP.

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

STARTORDNING MX-5 CUP.

Post by aviacons »

För att öka spänningen i standardklassen och minska risken för startincidenter skull jag vilja föreslå följande.

Med nuvarande procedur på startgriden händer det ofta att det smyger sig in någon eller några modifierade bilar i standardklassens startfält. (eller omvänt, om man vill)
Kvaltidsskillnaden mellan två standardbilar kan vara mycket liten men mellan dessa startar någon eller några modifierade bilar.
För att om möjligt kunna tävla mot standardbilen framför måste bakomvarande standardbil först köra om de modifierade bilarna eller hoppas på att de modifierade bilarna kör om standardbilen framför. Tävling riskerar bli en utdragen transport runt banan istället för spännande ”racing”.

De modifierade bilarna, om än med sämre kvaltid, har vanligtvis bättre acceleration i starten än standardbilen och det uppstår onödiga risker för kollisioner i startsekvensen.

Om standardklassen ställer upp i kvaltidsordning efter sista modifierad bil är fältet samlat och accelerationsskillnaderna minimerade.

De fåtal bilar som inte deltar i MX5 Cup ställer dock upp i enlighet med sin kvaltid.

Om och när de snabbare standardbilarna kommer ikapp de långsammare bilarna som startade framför pressas fältet samman vilket även det ökar spänningen och nöjet med att tävla.

Alla i standardklassen måste köra om lika många modifierade bilar för att hålla sin plats.

Det som talar emot detta startförfarande är att Roadsport C resultaten påverkas negativt för standardklassen. Att arrangören kan tycka att det komplicerar uppställningen på startgriden.
Att den snabbare standardföraren känner sig missgynnad då han skaffat sig en buffert mellan sig och sin konkurrent i form av modifierade bilar.
Kanske är det några i standardklassen som tycker det är kul att fajtas med modifierade bilar.

Lars Fredriksson

PS. Lika glad över att ha en modifierad buffert bakom mig lika irriterad är jag över att ha en buffert mellan mig och min ”klasskamrat” framför mig.
Lars Fredriksson
Post Reply