MX-5 CUP 2009 - Mål och idéer

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Det mötet var igår och protokollet är ute för justering/kontroll
Jag och Per var drivande för förslaget och ingen verkade ha något emot det. Vi har tagit intryck av utfallet för året och detta avser iaf jag vara det enklaste sätt att tillmötesgå spridda skurar av önskemål.
Kanske har jag missat något men vad och hur annonserade detta möte ut som jag ville vara med på ? Vad är gången i klubben för beslut med möteskallelser osv ?
Styrelsemötena förannonseras inte normalt, det var ganska länge sedan vi hade det förra. Kontrakt är inte skriva och bankalendern för banorna under 2009 är inte spikad (men sannolik till stor del redan).
Josen wrote:Det här känns väldigt konstigt - ni vet mycket väl att många av oss vilka åka en-dagars med 5 race och inte är helt förtjusta i SPVM uppläggen, varför kan inte vi vill och speciellt vi som är aktiva förare få vara med att påverka ? Nu har ni kört på med ett förslag som klubbas igenom ?
Det finns förare som föredrar det ena, det andra eller bryr sig inte om vilket bara det blir rejs.
Cup bestående av tre tävlingar under SPVM kostar fortfarande väldigt lite energi att dra ihop.
Josen wrote:
Fler ekipage totalt är vad som behövs för att förbättra/bibehålla dagsläget, oavsett om det är Miator, Eliser, Sevens eller Porschar.
Vad är syfte egentligen ? Att du skall tvinga in oss att SPVM för att start-fälten viker ? Fråga dig själv istället VARFÖR de viker. Vi skall INTE vara en support klubb till SPVM.
Sorry, det var inte meningen att peta in en personlig åsikt...
Jag är lite insöad på att köra i upptrampat hjulspår utan ekonomiska risker (varken för klubben eller eget delarrangemang). Klubben som sådan lägger inte ett öre till SPVM. Den dagen vi har en välmående fristående klass som kan välja fritt (från att köra själva till tillsammans med STCC) så är det ett annat läge i mina ögon. Men visst är jag medveten om en hel radda anledningar till dagsläget, men en del av den är tveeggade också. Om SPVM inte lyckas överleva dör klassen, då får vi skrapa ihop ALLT själva, och det är ju enkelt (iofs en åsikt från en förenings pessimist/realist)
Josen wrote:
Formellt behöver du betala 150kr/tävling eller 500kr för säsongen för att tävla under SPVM's paraply. Under SSM så är det fler än annars som inte betalar (det är skillnaden mellan resultatlistorna och seriepoängen). Priser, tekniker och organisation är inte gratis (men nära på).
Så om jag inte vill tävla under SPVM så behöver jag inte betala alls
m.a.o ?
Jepp, men om du tillåts starta inom tävlan är en annan femma (de utom tävlan startar ibland sist i racen, är inte med på prispall etc).

Nu finns det inget avtal med en sponsor än men det kan ju finnas önskemål därifrån också (att Mazda vill att vi ska använda bilarna har vi redan hört, därav morotstanken istället för generellt bidrag).

Valberedningen leds av Hans Drangel förresten.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Inte lätt att få ihop så att alla blir nöjda. Fördelen med SPVM är ju bla att roadsport har funnits i 50år(or so) så de måste ju ha stött och blött problematik och olika viljor under lång tid, kanske är deras upplägg en hygglig kompromiss för vad som funkar för den genomsnittlige hobbyrejsaren? ((kollade lite på historiken, verkar som antalet deltagare går lite upp och ner över tiden)

Själv tycker jag lite som Josen vad det gäller upplägget. Får jag välja kör jag hellre fler race men endagars. En eller två helger hade varit kul iofs, SSM var ju en höjdare! :D

Förstår att det är enkelt att köra inom SPVM där vi blir "omhändertagna".
Verkar ju som det kommer bli ett hyggligt startfält nästa år. SPVM nästa år och sedan revidera upplägget inför 2010 om antalet rejsande blir som vi hoppas/tror?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

Först ett påpekande vad gäller sponsorer.
I dagsläget finns inget avtal med någon.
Det är dock vår ambition att hitta sådan, därför försöker vi berarbeta bl a Mazda.
Om MAzda skall vara med kan jag tänka att intresset är kopplat mot vilket forum vi kör genom (där de kan nå störst publik ) och där de kan få "most value for money" SPVM må var en sådan lösning I DAGSLÄGET!

Men allt handlar också om hur många vi locka att komma igång med racing, ju fler desto bättre förhandligsläge alla kategorier.

Inser naturligtvis att det inte går att tillgodose alla viljor, vilket kan vara beklagligt. Dock viktigt att alla som nu har en racebil och vill ut och tävla verkligen får möjlighet till detta tillsammans.

Självklart skall alla komma till tals, och alla åsikter är välkomna. Dock gäller att även försöka vara frammåtseende och komma med konstruktiva lösningsförslag.
Bra att diskussionen förs nu och inte i vår, det är nu under hösten vi skall forma 2009 till att bli än bättre racingår. Halleluja! :lol:
CG Leijonhufvud
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Om MAzda skall vara med kan jag tänka att intresset är kopplat mot vilket forum vi kör genom (där de kan nå störst publik ) och där de kan få "most value for money" SPVM må var en sådan lösning I DAGSLÄGET
Håller med SPVM kan vara lösningen i dagsläget och i framtiden men det får inte vara ett spår vi springer i hela tiden. SPVM som förarförering som jag ser det anser inte att start-avifterna eller vara borta över helger är centralt. Egentligen inte är så märkligt för det är en annan nivå än miator på bilarna i alla klasser utom C. Man ser inte heller att tiden förändras; Folk har familjer, mindre tid och allt blir dyrare.
Campar-livet i depån lockar inte alla.
SPVM med arrangörer ( SSK, Falkenberg, osv ) borde mera gå åt BMW /Alfa klubbar i upplägg ooch locka in gat/sportbilar till banträffar och kombinera det med tävlingar och på så sätt öka intäkterna.

Men OK nu blickar vi framåt - det blir bara tre rejs nästa år, förmodligen ingen spons en inital mycket hög årsavgift för att bara kunna starta. Tråkigt jag har sett fram emot 5 rejs med större startfält.

Bara för att summera start-kostanden 2009 för att kunna köra 3 st cup-rejs

MCRS + SPVM = 300 + 500:-
Vagsboken ( märke + resa ) = 500 +300 :-
Klubbmedlemskostand= 500:-
Licensen = 350:-
Transponder = 2500:- ( alt 500:- )
---------------------------------------------------------
S:a ~ 5000:-

Sen till varje rejs start avgifter på ca 3000:- inkl träningar

Undra hur stora startfält det blir på detta :(
Jag passar nog cupen nästa år. Kör SSM, KM-rejs och banträffar som vanligt antagligen.

/Joachim
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Känns som vi kan köra repris på vintern/vårens diskussioner i ämnet... :roll: :wink:

Kärnfrågan är väl egentligen vad de flesta vill...
Är det endagars "budgetupplägg" likt MGCCs KM fast det är i MRC regi där mkt ideelt arbete krävs av oss,
eller är det arangera banträffsdagar med gatbilar där man bakar in vår cup och ev någon mer klass/klubbtävling(troligtvis väldigt mkt jobb men kan nog bli billigt),
eller är det den relativt sett dyrare lösningen där man kör den enkla lösningen inom ett färdigt koncept dvs SPVM?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Fredrik Henriksson wrote:Kärnfrågan är väl egentligen vad de flesta vill...
Är det endagars "budgetupplägg" likt MGCCs KM fast det är i MRC regi där mkt ideelt arbete krävs av oss,
eller är det arangera banträffsdagar med gatbilar där man bakar in vår cup och ev någon mer klass/klubbtävling(troligtvis väldigt mkt jobb men kan nog bli billigt),
eller är det den relativt sett dyrare lösningen där man kör den enkla lösningen inom ett färdigt koncept dvs SPVM?
Jag vill köra racing bil mot bil (fast jag hittills mest har kommit sist :oops: ). MGCC med tids-tävling lockar inte lika mycket (jag vet att det körs ett race också, men det är inte på riktigt även om många tar i ordentligt).

Och i fråga om endagars, är det för oss i Mälardalen svårt att få till endagars även om körningen är bara en dag. Allt resande till banorna kräver sin tribut och det blir nästa alltid en eller flera övernattningar. (Det här har vi dryftat tidigare.)

En kul sak med SPVM och de arrangemang vi kört i år, är blandingen av bilar. Senast på Falkenberg var det häftigt att se förkrigsbugattis på banan. Det blir svårt om vi ska driva någon slags budgetversion av riktig racing.

Jag missade tyvärr gårdagens styrelsemöte men ställer helt upp på förslaget att ligga kvar inom SPVM. Där körs det riktig racing, det funkar och något vettigt alternativ finns inte idag. Inom klubben finns inte tillräckligt med resurser, varken personella eller kunskapsmässigt för att driva egna arrangemang.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag har säkert skrivit detta tidigare... eftersom jag inte är intresserad av något annat än att köra, så applåderar jag de (Niklas m fl) som orkar engagera sig i arbetet med att göra så att jag och andra får köra under bra former och till rimliga kostnader. Jag hänger på efter bästa förmåga. Blir det för dyrt så får jag välja mellan att köra mindre ofta eller att hitta andra sätt att roa mig (intressen saknar jag inte).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Hoppas få klart med ett avtal med Mazda inom 2 veckor. Då får vi se vilken nivå vi hamnar på.

Gällande endagarsrace. Ni som bor i syd, Passar ett endagarsrace på Gelleråsen? Förarmöte klockan 08:00.
Vad jag menar är att när ni pratar Falkenberg så känns det som om ni bara tänker på var ni bor geografiskt. Vi i Stockholm och norrut får fortfarande vara borta en hel helg. Om man inte vill åka klockan 3 på natten och komma hem klockan 3 natten därpå.

Med dom tankarna i skallen så ser jag endagars som en fördel för vissa.
Gällande körning med Alfa klubben etc så ligger det till så att de erbjudanden vi fått visar sig bli dyrare i startavgift eller lika dyrt som SPVM.

Åsikter tas gärna emot. Det var just därför den här tråden startades och vad jag minns så tog vi upp det tidigare att tävling 1,3 och 5 var det bästa att "grunda" med.
Jag är fortfarande öppen för att lägga till fler tävlingar. Men frågan är om vi lockar så många fler deltagare i det här skedet?
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Gällande endagarsrace. Ni som bor i syd, Passar ett endagarsrace på Gelleråsen? Förarmöte klockan 08:00.
Inga problem för min del om nu GBG ränkas till syd ;)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Per Hammarsjö wrote: Gällande endagarsrace. Ni som bor i syd, Passar ett endagarsrace på Gelleråsen? Förarmöte klockan 08:00.
Vad jag menar är att när ni pratar Falkenberg så känns det som om ni bara tänker på var ni bor geografiskt. Vi i Stockholm och norrut får fortfarande vara borta en hel helg. Om man inte vill åka klockan 3 på natten och komma hem klockan 3 natten därpå.
Det är väl lätt att konstatera att är det längre bort än 15-20 mil (här finns säkert vissa som klarar några mil till - särskilt de som trailar) så krävs åtminstone en övernattning oavsett hur arrangemanget ser ut. Jag har ju lyxen att ha 4 banor inom en radie av 16 mil, så jag ska inte klaga.
Men det finns väl åtminstone 3 parametrar?

- total tid hemifrån (som detta handlar om)
- total kostnad (som hänger ihop med ovan)
- total körtid (som inte nödvändigtvis hänger ihop med någon av de andra två...

Vi kanske ska rita en triangel med en parameter i varje hörn, så får var och en sätta en punkt i triangeln för att visa hur den personen prioriterar mellan dessa parametrar?

(Yrkesskadad... jag vet... :roll: )

Sen finns ju förstås ett antal mjukare variabler som t ex hur kul det är...
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Jag som inte ens har fått ordning på bilen och kört på någon bana känner att det här börjar bli jobbigt redan nu! :roll:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Ingen överaskning men denna prio har iaf jag enligt Dennis triangel...
Attachments
parameterprioritering.JPG
parameterprioritering.JPG (6.15 KiB) Viewed 2144 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Nu har jag snackat lite med Mazda. Och funderat lite till..

Mazda ser ingen vinning i att ge oss en påse pengar. Dom har för lite folk för att ta till vara på den PR det kan ge. Jag köper det resonemanget. Skulle agerat lika dant om jag satt på pengarna.
Men dom lovar att ge oss i Cupen en riktigt bra rabatt på reservdelar. Jag framförde mina önskemål om att ifall olyckan är framme så ska det kosta så lite det bara kan för att få bilen iordning igen. Inväntar slutgiltigt besked från Mazda.
Man måste ju tänka på att vi inte är någon stor klass. Vi är ju inte ens erkända ännu. Och inte ens många de stora cuperna har ju cupsponsorer.

Men jag vill gärna dra det ett varv till.
Mina tankar ligger mot: Däcktillverkare. Istället för pengar. Varför inte ge oss en bra deal på däck? Helst en gratis uppsättning till varje deltagare.
Ska det vara en bra deal måste den vara bättre än priserna på Toyo. Toyo lär inte vara någon idé att ens försöka m tanke på vad dom tjänar på sina däck.
OKQ8. Där har jag en liten ingång (Anställd i kooperationen :) ). Några stålar tror jag det inte kan bli. Men däremot olja, kanske någon form av spons på drivmedel.

Jag vill inte lägga för mycket tid på detta då jag tror att det kommer ge mer jobb än vad man får ut av det. Men jag försöker iallafall med de enkla korten.
Har ni några kontakter så ta er gärna friheten att försöka få till något.

Sen har jag funderat lite mer på cupen. Jag står kvar vid min åsikt om 3 tävlingar i SPVM. 1,3 och 5. Men skulle inte vara främmande för en endagars med Alfa eller liknande.
Däremot känner jag att jag inte kommer kunna lägga tid på det.
Någon, Josen?, som vill kolla upp det en gång till?
Personligen utökar jag gärna antalet tävlingar till 4 nästa år.
Variant på allt detta är ju att köra som SPVM gör idag. 5 tävlingar där de fyra bästa räknas. Då kan man ju tänka sig att 2 endagars plus 3 med SPVM funkar. Nackdelen är ju den att det alltid blir dåligt med bilar på 1-2 race då. Vilket inte är så kul på banan. Mja..

Hur som. Jag och Niklas tänker sätta ihop en sammanställning av kommande säsongs tävlingar. Där ska kostnader för varje tävling vara med och allt som man kan får reda på långt i förväg. Vi är lite trötta på att inbjudan kommer ut 1 månad innan. Och vill redan vid årskiftet veta hur mycket varje tävling kostar, om transponder ingår etc.
För hur vi än väljer att göra så kostar det vad det kostar.. Då är det rätt bra att redan i Januari kunna lägga undan pengar till budget så man inte står på stormarknaden utanför Mantorp och att lönen är slut redan den 1:a juni.... :roll: :oops:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Japp var väntat att Mazda inte skulle ge slant tycker jag.

Men nu vill jag att vi plockar russin ur de kakor som finns och inte stirrar oss blinda på SPVM tävlingar. Jag vill åka 5 tävlingar helst alla på endagags men lite svårt att lösa så

Niklas bubblade något om Mantrop dag med Alfa, BMW, Porsche och vi på endagars ?

- Alfa klubben test race ( om vi kan lösa det ) helst Kullen eller Mantorp
- SSM Knutan
- Gälleråsen Velodrom
- SPVM finalen Falkenberg ( ev byte mot ytterligare Alfa race )
- Hylling KM 2 / KM finalen

Alternativ Alfa Hyllings KM 1 eller någon MGCC race

OK jag vet att det kan bli mycket knutan men det är en bra bana som passar oss.

Japp skall vi säga så då :)

Andra som vill åka hela SPVM är det bara att tuta på, finns inget i detta som hindrar :)
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Hmm... jag hade faktiskt ett visst hopp om hjälp med startavgifterna... :cry:
Bra om vi kan få en bra uppfattning om kostnaderna i god tid innan säsongen startar. Hur gärna jag än vill köra hela cupen, så kommer kostnaderna avgöra omfattningen för mitt deltagande. Det enda som är helt givet för mig så här långt är SSM.
Sen vill jag väldigt gärna köra på Kinnekulle i något sammanhang 2009... och Gotland Ring... och Gelleråsen... och... :roll: :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Frågan är väl om några andra vill ha med oss förutom SPVM, och isf blir det billigare? Förutsätter att inte cupen skall var nån "bästa varvet historia" utan riktigt race, då funkar väl inte KM? :?
Arrangera själv är väl inte heller aktuellt? Eller finns det volontärer på kö?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Jag kan prata med Marcus M från Alfa klubben, om deras kinnekulle race.
Tar gärna ett snack med Slc Fredrik igen.
Om detta stämmer med "en gångs vagnbok" löser sig ju SSM också!


No vagnbok, men serie ändå vore ju super!!!

Hurra för rebellerna!!!!!!!!
Attachments
rebell! with a stick...jpg
rebell! with a stick...jpg (3.68 KiB) Viewed 2017 times
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Niklas bubblade något om Mantrop dag med Alfa, BMW, Porsche och vi på endagars ?
Det verkar bli BMW, Porsche och SPVM på Mantorp, tvådagars (BMW ska ju ha in sitt gatåkande också).
Detta är SPVM1 om det går i lås. Jag vet inte anledningen till att Alfa inte är med i diskussionerna längre.

SPVM2 blir till mycket stor sannolikhet sista helgen i maj på Kinnekulle.
Velodromloppet ligger det för mycket politik i, fortfarande...:roll:
SPVM3 SSM naturligtvis.
SPVM4 Anderstorp är ett frågetecken
SPVM5 Falkenberg Classic fungerar finfint i september (enda möjligheten att tävla på Falkenberg).
Hyllinges KM/DM är ju ett bra förslag på endagars, ett färdigt arr som har plats. Det är bara att fylla på befintligt heat så kanske man slipper den största hastighetsskillnaden. Att knô sig in där det i så fall behövs ett nytt eget heat bli dyrt.

Hade SLC Sprint funnits fungerande hade man kunnat fylla ut där, att få Fredrik att skapa ett heat blir lika dyrt som vanligt.

Det har förresten kommit förfrågningar från fler Mazdor om Roadsport, råttor i B kanske kan va nåt (trevligt att få lite fler att trängas med)?

OM man utgår från SPVM1,3,5 som ligger 9 veckor isär (v18, 27, 36), vart vill man ha in två endagars (eventuellt för att likviditesoptimera)?
Hyllinges HöstKM/DM ligger ju iofs efter septemberlönen (inte alls oviktigt, speciellt om betalning på plats inte kostar extra). Knutan är ju snabb på hösten också (bättre varvrekordsmöjlighet än SSM)
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Kunde ju vara mycket intressant att kolla hur många som faktiskt tänkt att köra -09.



Den infon underlättar eventuella förfrågningar hos klubbar o dyligt.
  1. Andreas H.
  2. Dennis K.
  3. Fredrik H.
  4. Joachim O
  5. Leif J.
  6. Andreas K
  7. Henrik P
  8. Christoffer W
  9. Anders O
  10. Mats L
  11. Per Hammarsjö
  12. Niklas Falk
  13. Bertil T
Fyll på.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Post by gokarting.nu »

Någon som vet nån mer?

Magnus P?
P-O?
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:Japp var väntat att Mazda inte skulle ge slant tycker jag.

Men nu vill jag att vi plockar russin ur de kakor som finns och inte stirrar oss blinda på SPVM tävlingar. Jag vill åka 5 tävlingar helst alla på endagags men lite svårt att lösa så

Niklas bubblade något om Mantrop dag med Alfa, BMW, Porsche och vi på endagars ?

- Alfa klubben test race ( om vi kan lösa det ) helst Kullen eller Mantorp
- SSM Knutan
- Gälleråsen Velodrom
- SPVM finalen Falkenberg ( ev byte mot ytterligare Alfa race )
- Hylling KM 2 / KM finalen

Alternativ Alfa Hyllings KM 1 eller någon MGCC race

OK jag vet att det kan bli mycket knutan men det är en bra bana som passar oss.

Japp skall vi säga så då :)

Andra som vill åka hela SPVM är det bara att tuta på, finns inget i detta som hindrar :)
Hade inte heller räknat helt hundra med det.. Lite förhoppningar hade man. Men vi får ju iallafall någonting.. INte så dumt med tanke på att klassen igentligen inte existerar.. :)

Jag säger så här. SPVM siktar vi in oss på fram till dess att vi har konkreta förslag på andra tävlingar. Jag har absolut inget emot att köra 5 tävlingar där kanske två st är endagars med andra klubbar.
Men då får någon annan ta ansvar för att det blir en diskussion med andra klubbar. Jag har dessvärre inte tid mer tid att offra än den tid jag lägger idag.
Räkna heller inte med att det blir billigare. Med största sannolikhet så får vi köra egna heat och likaså betala för vår tid på asfalten. Den summan lär sluta på same same som startavgiften i SPVM.
Men har någon tid eller kontakter så kolla gärna. Tycker det vore skitkul med 5 tävlingar. Det är först då det börjar kännas som lite substans i det.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Intresse för -09 finns :) men kan inte säga defenitift (märklig stavning) :?
De e mycke nu...
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

  1. Andreas H.
  2. Dennis K.
  3. Fredrik H.
  4. Joachim O
  5. Leif J.
  6. Andreas K
  7. Henrik P
  8. Christoffer W
  9. Anders O
  10. Mats L
  11. Per Hammarsjö
  12. Niklas Falk
  13. Bertil T
  14. Magnus C
Fyll på.
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Post by Magnus Pettson »

Är som sagt va intresserad men vet inte om jag får använda bilen (vilket skulle underlätta) som jag har fått ordning (hyffsat :? ) på :cry: En -92:a med 1,8-motor alltså + LMM från nåt annat, har alltså kvar 1,6:ans elektronik och måste använda en annan burk då 1,6:ans är för liten redan till 1,6motor :( . Bara som en liten fundering och jämnförelse: om man skaffar en NB med 110-hästars motor (billigare bil att köpa) får man då lägga i en 140-hästars utan att det blir: :evil: :x :shock: . Detta kräver förstås att man är ärlig och talar om bytet och det vill man ju naturligtvis vara :)
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Magnus Pettson wrote:Bara som en liten fundering och jämnförelse: om man skaffar en NB med 110-hästars motor (billigare bil att köpa) får man då lägga i en 140-hästars utan att det blir: :evil: :x :shock: . Detta kräver förstås att man är ärlig och talar om bytet och det vill man ju naturligtvis vara :)
Det är lite lättare att använda hela elektroniken till 140hk-motorn i en 110hkNB (eftersom de använder samma sensorer etc). Då blir det ju byte till en motorkonfiguration som existerar. Men för de som vill vara jättepetiga så ska ju BPmotorn då vara med i regbeviset (vridmomentsökningen gör ju att det inte går att regga det motornbytet, mer än 10%, men ring bilprovningen och fråga).

Kan du verkligen hitta 110hkobjekt så billigt att det "lönar sig" att skaffa en 140hkmotor löst? Detta med tanke på att en 140hk i körbart skick finns för €5000.
Post Reply