MX-5 CUP 2009 - Mål och idéer

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

OK jo rätt att lättare välbalanserad bil ger bättre handling helt klart och att det inte är linjärt med effekten
Min något lägre vikt ger mig en fördel i just starter då effekten är mindre viktig.
Nja håller jag väl inte riktigt med om ;)
Men kul att bilarna är jämna i alla fall :) Hänger nu mera på balansen och undvikandet av förarmissar.

Men back till topic nu

Kon-bana övningar som del av cupen tror ni på det ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Kon-bana övningar som del av cupen tror ni på det ?
Eller den där Parkbanan ni kör inom SVKG, den ser kul ut iaf på bild... :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Kon-bana övningar som del av cupen tror ni på det ?
Nej det tycker inte jag..

Däremot köra konbanecup. Där bilar utan vagnbok etc får vara med. Lite som insteg till MX-5 Cup.
Last edited by Per Hammarsjö on Tue 08 Jul 2008, 12:42, edited 1 time in total.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag tycker också att konbana ska vara en separat aktivitet / cup.

(Jag åker inte från Halmstad till Malmby för en konbanekörning - och om man med det skulle tappa poäng i MX-5 CUP så blir det mindre intressant att köra CUPen.)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Nu vet jag en röd NB -98 som är på väg från dyskland in i cupen, bilen hämtas och byggs närmsta tiden :) Förare är klart erfaren :twisted:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Nu vet jag en röd NB -98 som är på väg från dyskland in i cupen, bilen hämtas och byggs närmsta tiden :) Förare är klart erfaren :twisted:
Är det en fd Ginettaförare eller kanske en släkting till dig (räcker det inte med en "Bösbeck" i CUPen? :P :lol:)?

Jag kan fortfarande inte fatta att vi fått driv i detta med endast skoj bilar, och en massa positivt pladder. Det är jätteskoj att få vara en del av det (det är ju så många neddragningar och motgångar på alla andra plan).

MGCC Höstrace som MX-5 CUP 2009 Prolog? Bygg färdigt tills dess och ta ut vagnbok i januari?

Att importregbesikta i Aug/Sep är bara bra, då får man besiktningen efter säsongens slut (och inte mitt i).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Är det en fd Ginettaförare eller kanske en släkting till dig (räcker det inte med en "Bösbeck" i CUPen? )?
Nej annan men du känner vederbörande ;)

MGCC Höstrace som MX-5 CUP 2009 Prolog? Bygg färdigt tills dess och ta ut vagnbok i januari?
Ja ! då kan vi 'hypa' listan inför nästa år :twisted:

Tycker tre tävlingar är för lite och vill åka fem men inte fem helger.
Svårt...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Är det en fd Ginettaförare eller kanske en släkting till dig (räcker det inte med en "Bösbeck" i CUPen? )?
Nej annan men du känner vederbörande ;)

MGCC Höstrace som MX-5 CUP 2009 Prolog? Bygg färdigt tills dess och ta ut vagnbok i januari?
Ja ! då kan vi 'hypa' listan inför nästa år :twisted:

Tycker tre tävlingar är för lite och vill åka fem men inte fem helger.
Svårt...
Kul att det växer! :D Nästa år lär det vara ett hygligt stort startfält med allt från erfarna förare till rockiesar, Kul!! 8) Tur att några få "eldsjälar"f´låt Per, vet att du inte gillar att förknippas med föreningsfloskler :wink: trodde på det när det såg lite mörkt ut i början av året... :)

Tycker 5 tävlingar är bra jag med(kan t.o.m tänka mig 6), kanske 2helger och 3 endagars?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:
Är det en fd Ginettaförare eller kanske en släkting till dig (räcker det inte med en "Bösbeck" i CUPen? )?
Nej annan men du känner vederbörande ;)

MGCC Höstrace som MX-5 CUP 2009 Prolog? Bygg färdigt tills dess och ta ut vagnbok i januari?
Ja ! då kan vi 'hypa' listan inför nästa år :twisted:

Tycker tre tävlingar är för lite och vill åka fem men inte fem helger.
Svårt...
Kul att det växer! :D Nästa år lär det vara ett hygligt stort startfält med allt från erfarna förare till rockiesar, Kul!! 8) Tur att några få "eldsjälar"f´låt Per, vet att du inte gillar att förknippas med föreningsfloskler :wink: trodde på det när det såg lite mörkt ut i början av året... :)

Tycker 5 tävlingar är bra jag med(kan t.o.m tänka mig 6), kanske 2helger och 3 endagars?
Det här är ingen förening... :) Vi kör racing och åker bana. Allt annat finns där för att det måste ;)
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Josen wrote:
Är det en fd Ginettaförare eller kanske en släkting till dig (räcker det inte med en "Bösbeck" i CUPen? )?
Nej annan men du känner vederbörande ;)
Kan det vara en JOnas från Götet, tidigare Miataåkare?
M.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Mats Lundin wrote:Kan det vara en JOnas från Götet, tidigare Miataåkare?
Nä, men JOnas är lite iblandad (fick lite mer info nu) :)

Jag har väl varit bollplank rätt mycket också (tänkte inte på att jag gav en massa råd tidigare i veckan).

Ska bli skoj om det blir bättre i en NB än en NA med borttagen snigel.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Ska bli skoj om det blir bättre i en NB än en NA med borttagen snigel.
Nu var det inte så svårt längre! :D

Fasen vad skoj!
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote: Nu var det inte så svårt längre! :D
Jo d va d! :?
Hmmm vem har plockat bort en turbo och sen kört race?... Borde va nån i gbg-trakten då Josen å Falken tydligen har tät kontakt.. *huvudkli*

Vet bara en turbomatad NA i Gbg och den är megasquirtad och svart, men så vitt jag vet är snigeln kvar på den... :?

Lurigt detta... Tala ur skägget... Har man sagt A så ... :arrow:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:
Niklas Falk wrote:Ska bli skoj om det blir bättre i en NB än en NA med borttagen snigel.
Nu var det inte så svårt längre! :D

Fasen vad skoj!
Vi kan väl låta personen i fråga presentera sig själv vad det lider. Men det är skoj att det satsas "på riktigt" till slut :)

Nu ska bara Fridholm få tummen ur så kan vi snart hyra biltransport och turistbuss från Götet till tävlingarna.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Tålamod är inte min starka sida... :roll: Vill veta, helst igår... :lol:
Men ok, fair att han får presentera sig själv... 8) :)

"satsas på riktigt" :shock: :shock: :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:"satsas på riktigt" :shock: :shock: :shock:
Det blir hans första bil med vagnbok..., menar inte att nån befintlig i Cupen skulle satsa "på låtsas".
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:"satsas på riktigt" :shock: :shock: :shock:
Det blir hans första bil med vagnbok..., menar inte att nån befintlig i Cupen skulle satsa "på låtsas".
Trodde jag inte, även om jag inte gett mina 100% än... :twisted: :wink:

Nä, trodde nog närmare att vi skulle få en före detta proffsförare bland oss...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Nä, trodde nog närmare att vi skulle få en före detta proffsförare bland oss...
Carl Rydquist har bättre saker för sig (Att drifta/vara instruktör i Californien låter inte så tråkigt) om det var honom du tänkte på. :)

Men det kanske inte tar så lång tid innan vi får förare som dubblar eftersom vi bjuder på så skoj/tajt/fair racing. 8)
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Kul att det surras om MX-5 CUP men framför allt att det händer saker i garagen! :)

Vill också veta vem det är.. :roll: Har klurat men kan inte komma på vem...

Men men.. Är vi inte lite OT nu? ;)

Gällande antal tävlingar.
Jag kör gärna fler än tre. Sen måste vi ju ta diskussionen när racen börjar sättas. Det får ju inte bli så att förarna från Stockholm med omnejd får längst till endagarsracen. Då försvinner ju hela poängen för oss med endagars då det tar en dag att ta sig ner till ex Knutan/sturup.

Det är ju alla förare tillsammans som gör cupen.
Men som förslag kanske man kan tänka sig att grunda cupen med tre utvalda race med SPVM.
Sedan köra två endagars. Där det ena racet är i södra och det andra i norra.. (Jag vet att jag flyttar gränsen för norr här men Gelleråsen är den bana som ligger längst norrut där vi kan tävla)

Just nu kan vi dock inte göra mer än komma med önskemål om hur många tävlngar och var dessa skulle vara. Den färdiga kalendern kan förmodligen inte presenteras fören i Januari.

Fram till dess måste vi få klart med en huvudsponsor till cupen.
Kanske vi ska sätta ihop en arbetsgrupp för MX-5 CUP med fyra st ledamöter?
Där kan vi gå igenom punkterna utan att det blir för många kockar i soppan. Givetvis ska alla idéer bollas med samtliga förare som vill tycka till.

// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tycker vi skall lyfta den frågan nu. Hög tid att börja tänka 2009 nu.
Kanske vi ska sätta ihop en arbetsgrupp för MX-5 CUP med fyra st ledamöter?
Tycker det är ett bra förslag och vill gärna ingå i den gruppen.
Vi skulle kunna hålla möten via net meeting kombinerat med telefon konferans el liknande för att få till det praktiskt.

Min personliga åsikt är att vi måste hitta andra möjligheter än att åka med SPVM helt enklet för dyrt :(
För de som vill åka SPVM finns ju det alltid tillgängligt ändå.
Sen hurvida vi skall följa Roadsport regelemetet eller inte är ju än annan fråga.
Man blir riktigt avundsjuk på Alfa och BMW klubbarna när man ser på start-avgifterna och upplägget :(
Jag hade gillat att få åka med Alfa klubben - ev tänkte jag åka på deras final på Mantorp och kanske lobba lite för att vi får vara med.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Jag hade gillat att få åka med Alfa klubben - ev tänkte jag åka på deras final på Mantorp och kanske lobba lite för att vi får vara med.
Jo, de var "jättebilliga" att tävla med i våras (Anderstorp 16e Maj var uppe på tapeten).
De ville inte ha annat än Alfor i sitt heat och för eget heat blir det som vanligt lite jobbigt att fördela kostnaden på de få bilar vi kände till i mitten på April.
Men det går ju att föra vettigare diskussioner när man har mer tid på sig.

Kostnaderna för asfalten är densamma oavsett organisation. Mängden ideellt arbete på funktionärssidan och sponsorer av verksamheten (icketävlande medlemmar, företag etc) är det som kan påverka kostnaden.

Stora heat ger många betalande för samma asfaltstid, detta är det bästa för att minska kostnaderna.

Vad skulle ni säga om att Starta 2009 på Mantorp (SPVM, CAR, PCSR och BMWSC)? Förfrågan är ute och bollen rullar lite långsamt framåt.
Datumen är i så fall 2-3e Maj.
Heatindelningen blir nog inget extraodinärt (ett vardera för CAR, PSCR, BMWSC, Roadsport, Modsport och Clubman). Med lite gatbilskörningar insprängt så blir det väl 4 pass på 2,5 dagar som vanligt.
Möjligen har detta koncept större sannolikhet att locka kostnadssänkande gatbilar än senast på Mantorp, men förvänta dig ingen lägre startavgift än vanligt (men kan vi locka dit 100 betalningsvilliga gatbilsåkare så kanske det kan ändra saken).

Detta kan om något påvisa att det redan är dags att planera kalendern. Vill man vara med nånstans där man inte passar naturligt så är det hög tid att börja jobba.
Last edited by Niklas Falk on Tue 19 Aug 2008, 18:58, edited 1 time in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: [Sen hurvida vi skall följa Roadsport regelemetet eller inte är ju än annan fråga.
Den frågan har vi väl nött rätt rejält och fått ett tydligt utslag kring vad de aktiva tycker för 2009?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote: [Sen hurvida vi skall följa Roadsport regelemetet eller inte är ju än annan fråga.
Den frågan har vi väl nött rätt rejält och fått ett tydligt utslag kring vad de aktiva tycker för 2009?
Nja det tycker jag väl inte i din den egna undersökning är det väl hälften hälften ? Men det är ju så känsligt med denna frågan med dina plast-övningar ;)
Vad skulle ni säga om att Starta 2009 på Mantorp (SPVM, CAR, PCSR och BMWSC)? Förfrågan är ute och bollen rullar lite långsamt framåt.
Datumen är i så fall 2-3e Maj
Antar att du menar arr genom Fredrik SLC, då förväntar jag mig inte lägre startavgift :lol: Men kan vi inte gå på Alfa klubben ett svep till ?

Ett förslag är att man skulle kunna vända på steken och erbjuda ett startfält i stället ? Ex tala med antal arr och ebjuda ett startfält.
Om nu ex SSK eller RHK har tunt kan de ringa in oss. OK då måste vi kunna ställa upp med säg tio bilar ( kan vi inte det så får klubben stötta med resten ) Villkor från oss är startavgift på 1500:- och kval med 2 x race.

Inte har jag hela bilden framför mig men en grupp där vi sätter oss ner och spånar fram förslag är väl inte fel ? Vilka vill vara med ?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Nja det tycker jag väl inte i din den egna undersökning är det väl hälften hälften ? Men det är ju så känsligt med denna frågan med dina plast-övningar ;)
Hälften hälften? 13 som vill fortsätta köra enligt roadsport, och 9 som vill ändra är väl närmare 2/3 majoritet för roadsport isf?

Man kan ju undra vem som är känslig över mina plastövningar?;)
Men för att vara ärlig så känns det ju sådär kul när man lagt över 500timmar på en bil med förutsättningarna att det är roadsport som skall gälla i cupen. :( Men du får väl som du vill till slut...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Post by Magnus Claesson »

Josen wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote: [Sen hurvida vi skall följa Roadsport regelemetet eller inte är ju än annan fråga.
Den frågan har vi väl nött rätt rejält och fått ett tydligt utslag kring vad de aktiva tycker för 2009?
Nja det tycker jag väl inte i din den egna undersökning är det väl hälften hälften ? Men det är ju så känsligt med denna frågan med dina plast-övningar ;)
Pajkastning! :lol:

Jag tycker Fredrik gör helt rätt som utvecklar sin bil vilket också skapar ett stort intresse, antal besök i hans tråd säger väl det mesta?
Personligen så tycker jag att både du och Fredrik har köpt er en stor fördel med dyra Tein Flex vilket jag aldrig kommer ha råd med så ett hårdare reglemente hade väl inte skadat...
Koni kan ju vara ett alternativ eftersom det inte blir så kostnadsdrivande och alla har lika?
Post Reply