MX-5 CUP 2009 - Mål och idéer

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

MX-5 CUP 2009 - Mål och idéer

Post by Per Hammarsjö »

2009 ska bli året då MX-5 CUP är det folk snackar om! :)

Vi fick sån otrolig respons av publiken på SSM. Många tyckte det var dagens höjdpunkt när Miatorna sladdade och fajtades. Så det borde inte vara några större problem..

Hurvida vi ska köra alla tävlingar med SPVM eller om vi ska köra 2-3 st med SPVM och kanske 1-2 med CAR eller BMW klubben kan vi diskutera i höst/vinter när tävlingarna börjar sättas.

Personligen tycker jag att 3-4 tävlingar känns lagom för nästa år.

Målet är också att vi ska ha en huvudsponsor för cupen klar redan i början av hösten. Vi vill alla få ner startkostnaderna. Målet här är givetvis gratis startavgift. Men landar vi på 50% så är jag extremt nöjd. Vi har ju en spelare på gång men man vet aldrig utgången i sådana här fall så har ni kontakter eller kanske ett skönt överskott i firman så kan vi i Cupen erbjuda motprestation för sponsringen... Eventdag?

För att fortsätta göra PR för cupen så vad gör man då?
Givetvis jobba vidare på våra klubbmedlemmar, synas på bilsportmässan men finns det mer man kan göra?
Hoppas stort på att Teknikens Värld skriver om sitt deltagande i MX-5 CUP. Det skulle vara stort!
Automobil måste ju också göra något utöver mina Collectionartiklar.
Vi fortsätter givetvis att skriva om det i ZOOM ZOOM - Mazdas kundtidning.

Norge och Danmark är ju också ett ställe att fånga deltagare. Stefan Mumm (SPVM) jobbar på en ekonomisk idé för dessa stackare som annars få betala dyrt för en begagnad Miata. 300% skatt på bil eller vad har dom?

Well, ideas?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Skitbra Per! Vi andra får försöka hjälpa dig och Niklas att hålla kvar bollarna i luften och försöka hjälpa till att kasta upp fler.

En sak jag funderar på är "rejsa.nu". Många av dem som gillar att rejsa hänger där och även om Niklas F mfl gjort/gör "reklam" för cupen känns det som om det finns mer att göra där.
Andra klubbar har tex en egen tråd. Om vi fick samma möjlighet kunde förutom en länk till MX5racinghemsidan/forumet också ett startinlägg förklara hur billigt, enkelt och kul det faktiskt är att rejsa med oss! :) Så fort det sker något nytt så publicerar vid det även i tråden med länk till nyhetsidan på vår hemsida.
Finns det möjlighet att göra detta? Känner någon dom som har hand om rejsasiten?
Såg att vår klubb inte ens finns med på rejsas samlingsida över alla klubbar...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tycker vi också skall sätta ett enkelt reglemente som gör att vi inte skrämmer bort nya. Funderat lite på detta med fritt sprut och kanske är det fel att släppa in det skrämmer nog många nya. Pratade lite Niklas om detta med luftfilter osv och vi kanske skall säga att det skall vara orginal fram till t.om luftburken dvs JR CAI, Kon-filter osv skall bort.
Vad tycker ni om detta ?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Förädla konceptet i lagom tempo är nog nåt jag tror på (då blir det minst pannkaka när man inte orkar längre).
Hade man valt tävlingar i efterhand iår så är det ganska klart att Kinnekulle, SSM och Falkenberg hade passat finfint, bra banor och lagom utspridda över säsongen.
Nackdelen är väl att det bli lite sydvästorienterat men hufvudstadsborna får väl ta sig i kragen och bygga banan i Enköping ;).

Men vi vet ju inte om det blir Velodromloppet för SPVM nästa år, chansen finns. Men det är en fördel att ha mer än en månad mellan tävlingarna (likviditet samt service (av både bil och familj)).

Jag är lite kluven när det gäller expansionen till mer än tre tävlingar, det beror lite på om vi kan hitta ett fjärde russin i nåns kaka :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Tycker vi också skall sätta ett enkelt reglemente som gör att vi inte skrämmer bort nya. Funderat lite på detta med fritt sprut och kanske är det fel att släppa in det skrämmer nog många nya. Pratade lite Niklas om detta med luftfilter osv och vi kanske skall säga att det skall vara orginal fram till t.om luftburken dvs JR CAI, Kon-filter osv skall bort.
Vad tycker ni om detta ?
Det är alltid svårare att backa på något som varit tillåtet. Många har redan moddat sina insug varpå det kan vara svårt att komma överens. Däremot har ingen gett sig på motorstyrningen(vad jag vet) vilket gör att en begränsning skulle vara lättare att genomföra. Tror också att det blir tuffare att nyrekrytera om vi alla går med i "Laptoptrimmarklubben"...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Att montera bort ett konfilter och sätta dit orginal igen är ju ingen större grej.. Mitt KN filter som ex kostade ju inte många slantar..
Jag köper det. Så lite möjighet att modifera motorn som möjligt då blir det inga frågetecken.
Våra bilar går ju bra med orginalgrejorna. Det viktigaste är att det blir jämt och att alla har samma förutsättningar. Om vi fortsätter som vi gör finns det risk att rookies om 2-3 år får modda som fan för att ha samma utr som vi andra.

Fritt chassi och däck (inte för breda dock) Bilen måste ju givetvis gå igenom besiktning med dessa prylar på.

Tycker det är ok att montera bort båge och bälte vid SBP bes men man ska inte behöva byta stöddämpare, bärarmar etc för att få igenom bilen. Då har det gått lite långt.
Den diskussionen är ju uppe i SPVM nu gällande nya bilar.. Att de måste gå iegnom bes med skyddsutrustningen.. Men det kommer ju sluta i att Roadsport blir en historisk klass..

Gällande antal tävlignar så är nog 3 rätt optimalt. viktigt känner jag att vi har lite spridning så inte allt hamnar söderut för oss här i stockholm med omnejd.

Gelleråsen, Kullen, Knutan (Given), Falkenberg. 3 av dessa vore ju smutt. Gärna de tre som har mest publik/evenemang runt om så vi får max PR för cupen.

Obligatoriskt medlemskap i MX-5 Racing Club? Någon måste ju bekosta prisutdelningen.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Josen wrote:Tycker vi också skall sätta ett enkelt reglemente som gör att vi inte skrämmer bort nya. Funderat lite på detta med fritt sprut och kanske är det fel att släppa in det skrämmer nog många nya. Pratade lite Niklas om detta med luftfilter osv och vi kanske skall säga att det skall vara orginal fram till t.om luftburken dvs JR CAI, Kon-filter osv skall bort.
Vad tycker ni om detta ?
Jag håller med dig Josen. Om vi inte ska ta död på ett koncept som har stor potential att bli succé måste vi nog ha ett ganska tight reglemente. Tittar man på både spec Miata och Max5 Racing så är ju idén att bilarna ska vara jämna och det är förarskickligheten som avgör. Skulle vi "släppa trimningen" fri så tror jag många kanske drar sig för att hoppa på

En lagom nivå tror jag är att satsta på ett bra chassi. D.v.s ganska fritt som vi har idag gällande val av dämpare, fjädrar och krängare. Därtill racingbelägg och säkerhetsutrustningen. Om alla sedan kör med original luftburk och grenrör så kanske det går något långsammare men fighterna blir garanterat lika sevärda. Slutligen har vi utväxling i bakaxeln som ju även den bör vara original till den biltyp man har.

Det här innebär ju att de flesta av oss får bita i det sura äpplet och montera av en del tillbehör som varit dyra i inköp. Jag tror dock klassen skulle vinna på det i längden.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Det är alltid svårare att backa på något som varit tillåtet. Många har redan moddat sina insug varpå det kan vara svårt att komma överens. Däremot har ingen gett sig på motorstyrningen(vad jag vet) vilket gör att en begränsning skulle vara lättare att genomföra. Tror också att det blir tuffare att nyrekrytera om vi alla går med i "Laptoptrimmarklubben"...
Jo men de flesta har kvar sina orginal grejor och eftersom det är i början av cupen är det bättre att 'stämma' lite i bäcken redan nu.
Sen kan vi ta lite enkla kontroller av motorn som ex komp-prov och mäta höjder på kolvar genom tändsifts hålen. Sen är det ju så att vissa motorer går bättre än andra - toleranserna hamnar ju rätt i vissa motorer.
Spec miata folket står ju och provar LMM i drivor för att hitta det optimala.
Det här innebär ju att de flesta av oss får bita i det sura äpplet och montera av en del tillbehör som varit dyra i inköp. Jag tror dock klassen skulle vinna på det i längden.
Går säkert att sälja till gat-bilarna :)

Slutväxel är jag lite tveksam till att begränsa för mycket då det är fritt i Roadsport reglemetet. Förhållandevis billigt att pula med.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Är det en stor apparat att köra eget reglemente? Om man utgår från Roadsport och sedan stryker/lägger till.

Eller kan man sinsemellan skriva tilläggsregler som man godkänner iom anmälan till cupen?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det man kan tänka på lite är att om man inte bara specar tolkningar av befintligt reglemente utan även skärper det på ett antal punkter så blir det inte så enkelt att sköta det (det blir ju ett lite eget reglemente liknande MGCC's undantag som någon måste sköta, förklara etc).

Att fylla ut befintligt reglemente (tex tolka över "luftfilter och trattar är fritt" till en plenumbil med luftflödesmätare) är lite annat än att strypa saker som står som tydligt tillåtna modifieringar (Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling, torrsump, oljekylare, antal växlar, slutväxel).
Utan mods så blir en USAimporterad federal 99a ännu mer lockande än tidigare...

Sen får man se vad det kommer att stå i Roadsportreglementet inför 2010. Förmodligen blir det inga större ändringar men insugsidan på plenumbilar kanske förtydligas lite.

Hur ser vi på byte av motor från 1,6 till 1,8a då (med ökad minimum tävlingsvikt naturligtvis)? I reglementet är det inget tydligt stöd för det och det går förmodligen inte att regga om (ens med de nya förenklade reglerna).

Om vi är lösare på en del punkter i Reglementet så tror jag inte SPVM vill låta oss köra i RoadsportC (men kanske som blandat heat ändå), det skulle jag se som ett onödigt misstag.
Last edited by Niklas Falk on Mon 07 Jul 2008, 19:52, edited 1 time in total.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Gelleråsen, Kullen, Knutan (Given), Falkenberg. 3 av dessa vore ju smutt. Gärna de tre som har mest publik/evenemang runt om så vi får max PR för cupen.
Utöver detta en kon-bana tävling/serie som går över en-dagars arr ? Mycket körning på en dag. Gat-orienterade bilar tävlar mot track-dogs på hyffsat lika villkor. Priser där också kanske ? Vi får ta ansvar att arrangera det själva på lämpliga platser. Kanske t.o.m kunna kombinera en ban-träff med detta ? Japmeet .... hubba hubba... ;)
Hur ser vi på byte av motor från 1,6 till 1,8a då (med ökad minimum tävlingsvikt naturligtvis)? I reglementet är det inget tydligt stöd för det och det går förmodligen inte att regga om (ens med de nya förenklade reglerna).
Taskigt mot Petterson men tycker att det inte kan få göras :(
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Hua! Vad krångligt allting blir ser jag när jag läser Niklas inlägg om att frångå Roadsportreglementet. Jag tycker det funkar ganska bra som det har varit. Kraften borde läggas på att inte reglementet skall omtolkas, vilket nu gjorts, så att programerbart sprut blir tillåtet.

Hittills har 7.5kg/hk, fritt chassi och fritt före och efter motorn vad det gäller luft och transmission funkat ganska bra. Titta bara i helgen, där Pers gula konis samt Henrik och Dennis 1.6 har hävdat sig fint i toppen.

Mekgubbar och individualister måste få ändra lite på sina grejer för att tycka det är kul. Roadsport reglementet fram tills nyss har tillåtit det inom rimliga gränser utan att det spårat ur.
Synd att dom förstör detta genom att vidga tolkningen så att programerbart sprut kommer in och höjer ribban vad det gäller svårighetsgrad för många...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Hittills har 7.5kg/hk, fritt chassi och fritt före och efter motorn vad det gäller luft och transmission funkat ganska bra. Titta bara i helgen, där Pers gula konis samt Henrik och Dennis 1.6 har hävdat sig fint i toppen.
7.0 Fredrik, återigen ;)

Vissa små siffror och ord spelar stor roll :D

När det gäller omprogramerbart så är det ju enkelt när inga andra än Miatorna regerar över Roadsport C. Men vad händer om Fredrik Westin visar vägen fram för S2 Eliser? Jag vet inte hur chipbar Rovers K 118hk är men kanske betydligt enklare än Miatan (mer än 94-95 då, som numera är knäckt i Public Domain).
Omprogramering via diagnosuttag kan ingen kolla, trimchip är godtagbart av de flesta, piggyback lite mindre så och helnytt sprut med annan tändstyrning/luftmätning anser endast få accepterat för en omoddad motor. Vart ska ett reglemente som skall vara vettigt för alla motorer lägga gränsen?

E85 då, får en miljöbilsreggad Miata vara med på samma villkor (konverteringen innehåller ju naturligtvis en omprogrameringsbar box)? :)

Men nu hanar jag lite långt in i rollen som reglementessamordnare inför 2010.

MX-5 CUP 2009 var det.
Bra avtal på reservdelar och eventuellt tillgång till Mazda Motorsports sortiment tycker jag vore bra, då blir det mindre magiskt men samtidigt prislappar på "det magiska".
Pris till bästa utvecklingskurva?
Gratis (kanske tom soppa) hyrservicebuss från Mazda (det finns alltid några supportrar som kan tänka sig kånka tält, kylskåp, kompressor etc)?
Ett litet reservdelslager i bussen hade inte varit fel (hjullager, styr/spindelleder, bromsbelägg...)? (Inte för att jag behövt nåt, än)
Last edited by Niklas Falk on Mon 07 Jul 2008, 21:12, edited 1 time in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Hittills har 7.5kg/hk, fritt chassi och fritt före och efter motorn vad det gäller luft och transmission funkat ganska bra. Titta bara i helgen, där Pers gula konis samt Henrik och Dennis 1.6 har hävdat sig fint i toppen.
7.0 Fredrik, återigen ;)

Vissa små siffror och ord spelar stor roll :D
Hehehe, ja ja, jag har blivit förvirrad efter alla ggr Per har skrivit 7.5... :wink:

7.5 var markfrigången... Dock cm... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag tror på enkelhet, dvs vi åker med på Roadsport. Det har fungerat över ett antal år och visat sig vara ok. Tolkningar kommer alltid att förekomma, även i ett tajtare eget reglemente, så det tror jag inte vi kommer ifrån.

Som det är nu kan de som vill skruva mycket göra det med chassi, etc och vi som helst kör, vi gör inställningarna på bilen under våren och kör sedan årets tävlingar - skillnaden är mindre än man kan tro. Som flera redan antytt sitter största skillnaden i föraren.
M.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Titta gärna tillbaka på mitt första inlägg..

Tror lite som Mats. Iallafall till en början sen får man se var det bär.

Jag lägger inte så mycket fokus på reglemente och regler.. Största delen vi måste få till är allt inför och runt om.

// Per
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Som vanligt har jag lite svårt att hänga med när Niklas ska "förtydliga" hur det är :wink:

För det första: Grunden är Roadsport reglementet. Men även en helt omoddad Miata klassar ju in i Roadsport C. Vet inte om det var motorbyte du syftade på att vi skulle hålla lösare tyglar. Det är väl ganska enkelt att lösa. Motorn ska stämma överens med regbeviset. Alltså är det inte möjligt att byta från 1.6 till 1.8 motorn då det inte går att regbesikta. Det måste vara den enklaste vägen att gå för att få detta klarlagt en gång för alla.

För det andra: Att en Lotus Elise kör åttor kring Miator har ju redan Anders Hofverberg bevisat på höstracet 2006 (om jag minns rätt). Förtstår dock inte vad det har med MX5 Cup att göra. Syftet måste ju vara att få till ett bra MX5 Cup reglemente. Om det skulle dyka upp ett gäng Eliser i C så hänger Miatorna inte med i vilket fall. Det var väl ingen som brydde sig att Wiklund körde skjortan av er i sin Alfa i Roadsport B heller. Vad jag menar är att det är väl i sig inget krav att en MX5 Cup bil måste vara en garanterad vinnare i C klassen också. En optimerad Seven slår ju lätt en Miata visades ju också förra året. Det jag tycker vi ska fokusera på är att få ett jämt fält i MX5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag ville bara påvisa effekter av skilda regler för bilar inom samma klass.
Hur stor skillnad det är mellan olika biltyper under samma reglemente bestäms inte enbart på monteringsbandet i fabriken, det ska rattas också. Men visst finns det en inneboende potential som skiljer.
Men många av oss kör ju inte ens med den däcksbredd och vikt som reglementet tillåter, inte konstigt att en sjua med rätt vikt och frikostig däcksbredd går snabbare då.
Det var jämnare på Falkenberg än på Kinnekulle och Knutan och helgen som varit har nog bevisat att min körning inte skall hållas som måttstock på vad som är möjligt.

Så fort man bokför avvikelser så ska det hanteras, MGCC har påvisat hur lätt det är (dvs mild sagt lite diskussioner varje år).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Jag tror inte alls på begränsningar utöver de som redan finns i Sportvagnsreglementet. Josen's tankar verkar lite färgade av att just JR CAI och liknande lösningar är en av de få modifieringar som kan hjälpa en 1,6a att hävda sig mot de större motorerna. Att sen slutväxel då skulle fortsätta vara fritt tar ju bort en av de fördelar 1,6an har (högre slutväxel). Jag kommer inte att bygga tillbaks till original; då blir det ingen MX-5 Cup för mig; jag kan ju köra med SPVM ändå. 8)
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:Jag tror inte alls på begränsningar utöver de som redan finns i Sportvagnsreglementet. Josen's tankar verkar lite färgade av att just JR CAI och liknande lösningar är en av de få modifieringar som kan hjälpa en 1,6a att hävda sig mot de större motorerna. Att sen slutväxel då skulle fortsätta vara fritt tar ju bort en av de fördelar 1,6an har (högre slutväxel). Jag kommer inte att bygga tillbaks till original; då blir det ingen MX-5 Cup för mig; jag kan ju köra med SPVM ändå. 8)
Jag är inne på samma spår. :?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Jag tror inte alls på begränsningar utöver de som redan finns i Sportvagnsreglementet. Josen's tankar verkar lite färgade av att just JR CAI och liknande lösningar är en av de få modifieringar som kan hjälpa en 1,6a att hävda sig mot de större motorerna. Att sen slutväxel då skulle fortsätta vara fritt tar ju bort en av de fördelar 1,6an har (högre slutväxel). Jag kommer inte att bygga tillbaks till original; då blir det ingen MX-5 Cup för mig; jag kan ju köra med SPVM ändå.
Jo men om du tittar på Henriks filmer så är jag vikt/hk nu svagare än en 1.6:a. Syns ju tydligt på antal ställen. Sen får ju 1.6 lätta mera än vad NA 1.8 och NB bilar göra. Att 1.6 skulle vara i underläge på något sätt vs 1.8 NA/NB är väl ändå ganska dött nu ?

Men OK det kanske blir för krångligt att begränsa hit och dit.
Vi håller oss till SPVM as is men rekommendrar inte byte av sprut och säger att motorbyte inte är OK.
Slutväxel är fritt då m.a.o :twisted:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Jag tror inte alls på begränsningar utöver de som redan finns i Sportvagnsreglementet. Josen's tankar verkar lite färgade av att just JR CAI och liknande lösningar är en av de få modifieringar som kan hjälpa en 1,6a att hävda sig mot de större motorerna. Att sen slutväxel då skulle fortsätta vara fritt tar ju bort en av de fördelar 1,6an har (högre slutväxel). Jag kommer inte att bygga tillbaks till original; då blir det ingen MX-5 Cup för mig; jag kan ju köra med SPVM ändå.
Jo men om du tittar på Henriks filmer så är jag vikt/hk nu svagare än en 1.6:a. Syns ju tydligt på antal ställen. Sen får ju 1.6:or lätta mera än vad 1.8 och NB bilar göra. Slutväxel är fritt enligt SPVM. Att 1.6:or skulle vara i underläge på något sätt är väl ändå ganska dött nu ?
Nu hänger jag inte riktigt med igen? Ditt vikt/effekt förhållande kan ju inte vara sämre om du ligger närmre 7 kilos gränsen än vad 1.6orna gör? Ska man förbjuda luftfilter etc så gäller det ju båda modellerna och gynnar ingen? I USA kör de väl restriktor på 1.8orna? Det kanske också är något som vi skulle ta och kolla lite på? :wink: Kom ner i vikt istället!

"Nothing beats cubic inches" :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Fel av mig - du har rätt jag har ju ett bättre vikt/hk men som jag upplever det är du ju 'starkare' än jag. Vad tror du det beror på ?
Är väl tydligt på filmerna både i starten och runt om ?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:...men rekommendrar inte byte av sprut och säger att motorbyte inte är OK.
Slutväxel är fritt då m.a.o :twisted:
Va? :?
"rekommenderar" / "säger att"- jo du... :roll:

Det är fritt att rekommendera och säga vad man vill, men jag kommer att följa reglementet. :wink:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Fel av mig - du har rätt jag har ju ett bättre vikt/hk men som jag upplever det är du ju 'starkare' än jag. Vad tror du det beror på ?
Är väl tydligt på filmerna både i starten och runt om ?
Det finns ju fler parametrar än just motoreffekt iofs. Jag skulle tro att det är en kombination av många små saker.

Det skulle vara intressant att se en film inifrån din bil också. Och allra helst en GPS logg. Jag fick till 2 kanonstarter under helgen och det blev bra bett och utan att kopplingen slirade. Min något lägre vikt ger mig en fördel i just starter då effekten är mindre viktig.

Min bil är väldigt välbalanserad och lättkörd i år med bland annat en cornerweight som gjorde underverk. Det är något du verkligen skulle ha nytta av för att slippa upplåsta hjul som på filmen. Jag hade precis samma problem förra året.

Och det beror INTE på någon "monstertopp" om det är det du antyder? Jag åkte ju ifrån dig på rakan på Kullen också strax innan den gamla motorn gav upp. Och det var en helt oöppnad 20.000mils motor med oljepuffar vid växlingarna. Så jag tror inte att det har med motoreffekten att göra i alla fall. :roll:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply