Säkerhet i racebilar

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Säkerhet i racebilar

Post by Anders S »

Jag var på det här säkerhetsseminariet idag: http://speedlabacademy.se/event/sakerhe ... -banakare/. Mycket intressant, Alx Danielsson var där och pratade om vad han har varit med om under sin karriär. En hel del otäcka olyckor som satt sina spår. Janne Pehrsson ("JP"), som har jobbat med säkerhetslösningar för många kända förare, höll ett intressant föredrag om hur fel det kan bli ibland (rätt ofta faktiskt) med monteringen av stolar och bälten som egentligen är FIA-godkända men där det slutliga resultatet ändå blir fel. Det här seminariet hålls då och då så om det blir fler tillfällen så kan jag absolut rekommendera det.

Några punkter som jag noterade:
- "Om du tror att du kommer att köra fortare än 70 km/h så behöver du någon form av nackskydd"! Hybrid är att föredra framför HANS.
- Den vanligaste smällen är snett framifrån eller från sidan. Bur/stol/bälte bör vara utformade så att hjälmen inte kan träffa ett rör vid en sidosmäll. ("Många burar byggs idag främst för att göra karossen starkare, inte för att skydda föraren").
- NASCAR ligger långt före Europa när det gäller säkerhetsutveckling. SFI ligger före FIA.
- De flesta FIA-godkända stolar idag är gjorda för 5-punktsbälten, men nästan alla använder dem tillsammans med 6-punkt. Jag kollade min nyinköpta Sparco Sprint när jag kom hem och mycket riktigt hade den ett hål i sätet ganska långt fram, inte två hål längre bak. I praktiken får man då montera de två grenbälterna tillsammans, snett framåt eller möjligtvis rakt ner, inte 20 grader bakåt och utåt som det egentligen borde vara. Detta kan vara OK men inte optimalt.
- Bälten får inte ligga an mot kanten av uttaget i stolen, det ska löpa fritt från kroppen och till fästet. Annars kan stolen helt enkelt gå sönder vid en stor belastning och bältet blir då för långt.
- Han rekommenderade något som heter "Drivers net" som blir som ett fönsternät men som går runt stolen och framåt, gör att man inte kan glida ur i sidled och stabiliserar även stolen.
- "Arm restraints" för öppna bilar är bra för att man undvika att få armar och händer utanför bilen vid en rullning.
- Lita inte på att monteringen av utrustningen kollas vid besiktning för vagnbok eller vid tävling. Det blir ofta bara en koll på att man har använt FIA-godkända grejer. Varje förare måste själv försäkra sig om att det blir rätt.

Det var en hel del mer som togs upp. Det blev t ex alldeles tyst i rummet när han började med att säga att många har idag bättre säkerhetsnivå i sin standardbil än i sin racebil. Ett modernt 3-punktsbälte med rätt vinklar och bältessträckare, tillsammans med airbag, är bättre än vad många har i sina racebilar idag. Ett gammaldags 4-punktsbälte t ex, ska man överhuvud taget inte använda. Höftbältet på ett sådant bälte kommer lätt att hamna i magtrakten vid en smäll och då kan det göra stor skada. Men rätt monterade racestolar och 6-punktsbälte, tillsammans med hybridskydd, är naturligtvis överlägset.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Post Reply