Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Mats Lundin »

Jag sitter som ni vet i en 1993 NA som Pelle Brusebäck byggt för racing och kört i standardklassen. Efter att reglementet för standard har skruvats till passar bilen nu bara i modifierat.

Jag har bytt 1,6 till en 1,8 och det har då medfört att jag använt den adapter som konverteringskitet från Flyin Miata innehåller. Adaptern sitter mellan gasspjäll och insug. Utöver det har min motor en kamaxel på insugsidan som härstammar från en annan Mazdamodell (323 tror jag det var). Tidigare har denna motor körts av Marcus F i MX-5 Cup Modifierat under dispens pga kamaxeln.

Regelmässigt betraktas min motor som förändrad mellan spjäll och grenrör, vilket ju är korrekt, och får då enligt beräkningarna räknas som ca 180 hk, vilket inte är korrekt. Muntlig uppgift gör gällande att motorn lämnar ca 140 hk, vilket känns rimligt då jag kör helt jämnt med en 140 hk NB vid accelerationstest. Mina planer är att få bilen mappad av proffs för att ta ut maximalt ur motorn.

Min undring nu är hur styrgruppen/MX-5 Racing Club/SPVM ställer sig till en dispensansökan för att köra Roadsport C/MX-5 Cup Modifierat. Vid den mappning jag avser göra kommer ju motorns faktiska effekt att dokumenteras. Kan jag använda denna dokumenterade effekt för att visa att bilen passar bäst i Roadsport C i stället för B och därmed få dispens? Finns det någon chans att jag kan komma ut på tävlingarna med min nuvarande motor? För mig är det liten, om ens någon, skillnad mot att sätta in en NB 140 hk-motor i en NA, som ju är godkänt.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Niklas Falk »

För att försöka klura ut hur djupt du sitter i skiten (dvs relevant dispens eller är du bara lat?):
  • Kör du med 1,6ans original ECU (enda teoretiska anledningen att behålla trottelsensorn, som kan simuleras)?
  • Är det stört omöjligt att få tag på original insugskam (med tanken på lämmeltåget till NB140 och diverse ras så borde det finnas, sen är det hydrauliska lyftare så bytet kan göras med förbundna ögon)?
Få tag på nån med lite elektronikkunskaper så borde du kunna få till även WOT-switchen.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=397093
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Alexander Mullaart »

Dispens för en adapter som inte påverkar prestanda överhuvudtaget bör du få enligt mig, allt annat vore helt opragmatiskt. I synnerhet när det går ett effektstinnt ekipage på dispens i standard... Ska bilen mappas med original styrdator av Turbo Center eller med eftermarknadssprut? Med ett annat sprut så slipper du ju adaptern och AFM.

Kammen däremot hade jag definitivt bytt ut mot en original.
Alexander Mullaart
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by chriss »

Håller med om att en dispans för throttel adaptern så du inte hamnar i roadsport B borde gå genomföra och att du siktar på modifierat dvs roadsport C reglemente.
För mappning av org ecu eller eftermarknad hamnar man ändå i modifierat med dagens reglemente. Även om man skulle byte till en helt org 1,8 med org ecu blir väl modifierat då bilen inte levererades med 1.8 från fabrik?
Som Alexander frågar är det standalone eller eftermarknadssprut?
Eller som Falk beskriver att med lite hjälp få bort adaptern.

Vad jag hört och hoppas skall den "effektstinnt ekipage på dispens i standard" hamna i modifierat där den bättre hör hemma.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Niklas Falk »

chriss wrote:Vad jag hört och hoppas skall den "effektstinnt ekipage på dispens i standard" hamna i modifierat där den bättre hör hemma.
Den har enårsdispens för att få köra med mätt effekt (180hk), att den sen hamnade i C-heatet är baserat på en överenskommenlse av C-förarna SSM 2013 (som jag tror egentligen bara gällde den tävlingen), men den hör hemma i B.

Det finns en rejäl ovilja att dispensera diverse specialare till höger och vänster, dels blir ddet jobba att hålla reda på dem, sen blir det jobb att hantera dispenskopior för andra fall ("får han borde väl jag åxå få"). I det luftiga reglemente vi redan har så börjar det blir lite väl fladdrigt om var och en har nån dispens dessutom.

Var glada att motorbyte utan omreggning är ok så länge som tillverkare och cylinderkonfiguration behålls. Elisegänget hade gärna bytt till nåt annat än Rover...
En Elise med 102hk Ford Sigma hade varit rejält svår att hänga med (mappas till 120 ungefär), passar dess vikt bättre också.


Visst kan man tycka att eftermarknads ECU är en investering man kan slippa, men har man intresse av att pilla så är valet av hårdvara sekundärt. Det som spelar roll är vilken hårdvara man kan justera på effektivaste sättet.
Med effektiv syftar jag då på alla delar, tillgång på kunskap, tidsåtgång, både initialt och vid första, andra tredje justering.
Hade jag valt nåt annat än MegaSquirt (inne på mitt andra nu) så hade det kostat mig mycket mera (framförallt tid och brist på specialhjälp).
Att mappa om originalECUn hade varit betydligt bökigare (läs dyrare) eftersom den inte kan ta nån live input, utan allt jobb måste ske på dyno.

Det går nog att få till VEMS och MaxxECU också, men det är inte lika många att kopiera lösningar av.
MSPNP version 1 för 90-93 borde vara en billig början och du kommer långt med den (bredbandslambda tillkommer om du ska mappa själv). Passar rakt på originalhärvan, men kräver lite tillpassning för 1.8ans TPS och en AIT när du skippar AFMen.
Tex http://www.ebay.com/itm/MegaSquirt-PNP- ... 462a9d4f73
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Mats Lundin »

Alexander Söderholm wrote:Ska bilen mappas med original styrdator av Turbo Center eller med eftermarknadssprut? Med ett annat sprut så slipper du ju adaptern och AFM.

Kammen däremot hade jag definitivt bytt ut mot en original.
Det här får du gärna utveckla.
Jag hade tänkt mig en dag på Turbocenter med originaldelar för mappning, finns det bättre sätt? Jag kan inget om sådant här, jag försöker bara köra.
Men det låter ju lite intressant om jag kan slippa adaptern genom att välja annat sprut. Här känner jag mig som värsta nybörjaren, hur kan jag slippa adaptern och vad är AFM? :think2:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Josen »

Ja vi vill gärna får köra med Honda-snurror och Ford, men trots att der rullar runt massor av Eliser med dessa på gator i UK och Sverige får vi inte - så var glada att ni kan byta Mazda snurror hej vilt mellan karosser :D

Men jag tycker det är konstigt att i sammanhanget ( haft denna tidigare med Niklas ) hur man kan stoppa en bil med FM kittet på 1.8 - men tar inte upp dem igen ;)

Om någon engelsman typar om en Elise med K20/K24 snurran får vi köra i Roadsport med dem då Niklas :twisted: ? Portarna öppnas ? :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Om någon engelsman typar om en Elise med K20/K24 snurran får vi köra i Roadsport med dem då Niklas :twisted: ? Portarna öppnas ? :)
Reglementet utgår från det svenska "regbeviset", men om man kollar på det pappret under Motor så finns det ju bara effekt, effektnorm och drivmedel numera (iaf på mina två Miator).

Du har väl inget annat på Elisen, eller står det Rover nånstans på regbeviset?
Det kan ju vara så att byråkraterna har slagit undan benen på oss. I depån kan vi ju inte kräva att alla ska ha med sig CoC (EU-typdokumentet, vilket är var jag kan se att min ska ha en Mazda inline-4).
Alternativt kan man ha en default-åsikt, och det får bara avvika om det står "utbytt" om det står nåt på tillgänglig bilregisterinfo. Men det finns säkert bilar där ingen har bra koll, men volymbilarna kan vi ju.

Gällande adapter och annat trottelhus än spec så är största motståndet glidningen och att hålla koll på vilka glidningar det finns åsikter om etc. SPVM är ju ingen byråkratisk koloss (knappt med dokumentation och inte många hjärnor/händer lediga under racehelger) som flera har märkt.

Miata med K24 hade passat jättefint i B, men då måste insuget svetsas om (trottelhuset flyttas), skulle det fortfarande vara 190, eller med S2000-insug...

Det saknas två dedikerade tekniker för SPVM (en med fokus på enbart Roadsport), som kan ta på sig att vara diktatorer för vad som kan accepteras och vad som inte är i SPVMs framtida intresse.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Conny Lundell »

Mats Lundin wrote:
Alexander Söderholm wrote:Ska bilen mappas med original styrdator av Turbo Center eller med eftermarknadssprut? Med ett annat sprut så slipper du ju adaptern och AFM.

Kammen däremot hade jag definitivt bytt ut mot en original.
Det här får du gärna utveckla.
Jag hade tänkt mig en dag på Turbocenter med originaldelar för mappning, finns det bättre sätt? Jag kan inget om sådant här, jag försöker bara köra.
Men det låter ju lite intressant om jag kan slippa adaptern genom att välja annat sprut. Här känner jag mig som värsta nybörjaren, hur kan jag slippa adaptern och vad är AFM? :think2:
Jag körde med ett modifierat MSPnP på min turbo converterade 1.6 MX-5.a 1990.
Jag gjorde modden för VTPS och det är väl det som du behöver för att köra med original gasspjäll för din 1.8.
Jag skrev lite om det på min förra biltråd.
Hade kunnat hjälpa dig med ett MSPnP om du bott lite närmre Falkenberg :think2:
Annars kan du säkert få köpa ett moddat MSPnP till 90-93 med VTPS från DIYAutotune.com om du snackar med dom.
AFM är detsamma som luftmassemätare på Svenska.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Niklas Falk »

Conny Lundell wrote:AFM är detsamma som luftmassemätare på Svenska.
Nej, AFM mäter luftvolymflöde, inte massflöde.
"Air Flow Meter" mäter volymflöde med flapplucka.
"Mass Air Flow" mäter massflöde, oftast med värmetråd.

Massflödet är mera direkt relaterat till mängden syre in i cylindern. Volymflödet måste omräknas med lufttempen innan det kan användas som grund för bränsleblandning.
Två billiga sensorer tillsammans varierar mer än en ensam.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Conny Lundell »

Niklas Falk wrote:
Conny Lundell wrote:AFM är detsamma som luftmassemätare på Svenska.
Nej, AFM mäter luftvolymflöde, inte massflöde.
"Air Flow Meter" mäter volymflöde med flapplucka.
"Mass Air Flow" mäter massflöde, oftast med värmetråd.

Massflödet är mera direkt relaterat till mängden syre in i cylindern. Volymflödet måste omräknas med lufttempen innan det kan användas som grund för bränsleblandning.
Två billiga sensorer tillsammans varierar mer än en ensam.
Jepp! det är grunkan som sitter vid luftfilterboxen.
Bra att du rättade mitt svar Niklas.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Mats Lundin »

Okej, känner att det inte är någon bra idé att begära dispens för min bil som den står och körs just nu. Tack för era synpunkter, och frågan är ju fri.

För att klargöra vad som behöver göras för en start i MX-5 Cup undrar jag:
1. Kan jag klämma dit ett gasspjäll med tillhörande insug för 1,8an - för att slippa adaptern? Kan jag använda från annan 1,8 MX-5, bara jag inte använder adapter?
2. Byta insugskamaxeln till en som kommer från en MX-5, vilken som helst. Eller måste kamaxeln komma från just den motormodellen som jag har? I mitt fall en 1,8 för NA.

Slutligen:
Kan någon förklara det här med originalsprut och eftermarknadssprut. Kan jag byta sådant? Låter som om det ska programmeras (mappas?) för att fungera korrekt. Kan man göra det själv?

Jag är oftast inte lat, men kör hellre än skruvar (säger han som bytt motor i två miator nu ...)
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Alexander Mullaart »

Mats Lundin wrote:För att klargöra vad som behöver göras för en start i MX-5 Cup undrar jag:
1. Kan jag klämma dit ett gasspjäll med tillhörande insug för 1,8an - för att slippa adaptern? Kan jag använda från annan 1,8 MX-5, bara jag inte använder adapter?
2. Byta insugskamaxeln till en som kommer från en MX-5, vilken som helst. Eller måste kamaxeln komma från just den motormodellen som jag har? I mitt fall en 1,8 för NA.

Slutligen:
Kan någon förklara det här med originalsprut och eftermarknadssprut. Kan jag byta sådant? Låter som om det ska programmeras (mappas?) för att fungera korrekt. Kan man göra det själv?

Jag är oftast inte lat, men kör hellre än skruvar (säger han som bytt motor i två miator nu ...)
1. Släng på det gasspjäll som tillhör just din motor (dvs 131hk?) när du bestämt dig för att köpa ett eftermarknadssprut (eller när du löst problemet med trottelsensorn på annat vis). Allt mellan insug (throttelhus) och grenrör måste ju vara original för att motorn ska räknas som orörd/otrimmad (bortsett från elektronik). Skippa 1.8 insugsrör utan bygg istället eget med lite alu/silikonkrökar och/eller flexrör.

2. Även kammen måste komma från samma motortyp.

Ett eftermarknadssprut med kabelhärva/kabeldon för 1.6 (t.ex. MSPNP som Niklas hänvisar till ovan) installerar du enkelt själv. Med ett sådant kan du själv justera tändning, bränsle och lambda (och massvis med andra variabler) med en laptop och bredbandslambda. Till MSPNP medföljer en basmapp som man kan utgå ifrån. För optimalt resultat krävs att man mappar på bänk.
Alexander Mullaart
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Anders Träff »

Det är ju lite olika regler vad det gäller vad det gäller mx-5 cup o roadsport.
Det är samma regler vad det gäller motor ingenting får ändras mellan plenum o grenrör .Växellåda mx-5 cup original ,roadsport mera fritt men med vikttillägg för sec-låda. bakaxel mx-5 cup ska vara original ,roadsport mera fritt .det är med andra ord inte tillåtet att använda eftermarknads utväxling om den inte funnits original monterad på en mx-5am i mx-5 cup. Det är inte så lätt att kontrollera men vi får hoppas att vi förarna är ärliga! och talar om om vi har något som inte är riktigt.
ni får rätta mig om jag har fel.

Anders nr 82
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Dispens för Roadsport C/MX-5 Cup?

Post by Mats Lundin »

Hmmm... :think2:

Jag får nog sätta mig ner och grotta i regelverket ordentligt i vinter, vet att jag har slarvat där när jag inte har varit aktiv i serien. :oops:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
Post Reply