Vilka däck kör Du på i MX-5 cup?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply

Vilka däck kör Du på i MX-5 cup?

Poll ended at Thu 22 May 2014, 21:34

Dunlop
0
No votes
Federal
0
No votes
Hankook
0
No votes
Kuhmo
7
78%
Maxxis
0
No votes
Michelin
0
No votes
Pirelli
0
No votes
Toyo
1
11%
Yokohama
1
11%
Annat fabrikat
0
No votes
 
Total votes: 9

User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Vilka däck kör Du på i MX-5 cup?

Post by JOnas »

Ja, det är frågan det... :think2:

Toyo finns väl några olika t.e.x. 888 och T1R..?
Skriv gärna en kommentar om hur du tycker däcken funkar. :up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Vilka däck kör Du på i MX-5 cup?

Post by Andreas E »

Mina personliga upplevelser:
Jag körde med Toyo R888 med min förra bil (NA 1.6 som vägde ca 1040 kr med mig i). De fungerade OK men blev hala efter normalt 7-8 varv med min körstil (inte mycket till attack). Dessutom drabbades jag hela tiden av "Toyo-vecket" när de började slitas.

På bilen jag har nu (NB 1.8 som väger 1140 kg med mig i) har jag hittills kört med Yokohama A048. Dessa har fungerat bra och är konsekventa (inga tendenser till överhettning). Dock är de halare än Toyo innan de får upp temp (och det tar lite lägre tid att få upp temp) och de är även halar i regn än Toyo. Har inte haft några tendenser till "Toyo-veck" med dessa däck, dock har de på min bil behövs lägre tryck för att inte slitas mycket mitt på slitbanan.

Ska precis byta däck och nu ska jag prova Kumho. Anledningen till detta är dels att de är billigare än Yokohama (i alla fall i inköp...) och dels för att de är de snabbaste när det är torrt (och jag räknar kallt med att det är torrt både på SSM och Falkenberg i år).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply