vagnboks fråga.

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

vagnboks fråga.

Post by norlin »

Hur är det med vagnbok & giltlighetstid?
Jag får inte riktigt till det i min hjärna.

Önos har en vagnbok utfärdad 2011 & i den läser jag bl.a:
  • 1/ Vagnboken gäller fem tävlingsår eller fullskriven bok.
    2/ Bilen skall registreringsbesiktigas varje nytt tävlingsår
Hur ska jag tolka det första?
Gäller boken t.o.m 2016?
Eller fem (5) tävlingsår? Alltså fyra(4) tävlingsår till oavsett när jag tar ut dom, t.e.x 2014, 2016, 2018, 2020?

Och den andra?
Skall bilen besiktigas varje tävlingsår av SBF vagnsboks besiktningsman? (Man får ny lapp och en notering på sida 2?) för en registreringsbesiktning via "bilprovningen" gör man bara en gång med årliga kontrollbesiktningar?

Så för att tävla måste jag visa bilen för en SBF vagnsboks besiktningsman som ger Önos OK för ett år till.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: vagnboks fråga.

Post by Niklas Falk »

Boken gäller fem tävlingsår (det ser du på att det finns fem rader för stämplar), hur många vilande år du kan ha vet jag inte (om 20 år är det garanterat nåt annat).

Ny Klisterlapp för året ska finnas på framsidan för att vara ok, lappen får du efter att du betalt till SBF, och inbetalningskortet kommer efter att besiktningsman har skickat in pappren. Så se till att besikta minst två veckor innan första rejs.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: vagnboks fråga.

Post by norlin »

Tack för ett rakt svar på en krokig fråga.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply